Délmagyar logó

2017. 09. 23. szombat - Tekla 11°C | 19°C Még több cikk.

Kiürültek a szegedi parkolók

Szeged - Hová tűntek az autók a szegedi belvárosból? Üresen tátonganak a korábban zsúfolt parkolók. A profi sofőrök azt mondják: betett a benzinár, a rakparti parkolás és a sok építkezés. És itt a tavasz.
Jövő szerdán átadják az M43-as autópályát, ami elszippantja majd a város főcsapásairól a tranzitforgalom túlnyomó részét. A belvárosban viszont már most alig látni parkoló járművet. Még olyan kritikus helyeken is találni reggeli csúcsban és napközben parkolóhelyeket, ahol pár héttel korábban esélytelen volt körözni. Üres a nagyáruház előtti Árpád tér, elvétve látni kocsit a Zrínyi utcában és a Somogyi-könyvtár mögötti placcon. Bármelyik napszakban le lehet tenni a járművet a Tisza Lajos körúti klinikáknál. Még a máskor túlzsúfolt Szechenyi téren is találunk szabad helyet, akár a városháza, akár a nagyposta oldalán keresgélünk.

Hová tűntek az autók? Adja magát a válasz: ingyen parkol, aki leteszi az autóját a rakpart nyolcvan férőhelyén, miért menne tovább. De a Tisza-part sincs teljesen tele, találni beállóhelyet. Tóth István Tibor, a fizetős parkolást üzemeltető SZKT ügyvezető igazgatója megerősíti: érezhetően megfogyatkoztak a parkoló autók a belvárosban. Hogy milyen arányban, arra nincsenek pontos számaik. A másik automatikus válasz: egy hete emelték történelmi magasságba, 380 forint fölé a benzin árát, aki teheti, nem ül autóba. Az egyik autóklub felmérése szerint a hazai autósok fele havonta tíz-húsz ezer forintért tankol, vagyis egy átlagos kocsit másfélszer tankol tele a gazdája. Jobban megnézi, mikor autózik.

Érezhetően kevesebb lett az autó a belvárosban. Fotó: Frank Yvette
Érezhetően kevesebb lett az autó a belvárosban.
Fotó: Frank Yvette

– Átrendeződött az autósok útvonala, másutt torlódik a forgalom – összegezte tapasztalatait Kormányos Márta, a Kormányos autóiskola vezetője. Elsősorban az építkezések miatt kerülik az autósok a Tisza Lajos körutat, helyette a Stefánián és a rakparton, illetve a nagykörúton és a Kossuth Lajos sugárúton igyekeznek kikerülni a felbontott részeket.

Mivel közlekedünk, ha nem autóval? Átalakul az a régi beidegződés is, miszerint tavasztól az iskolaév végéig veszik elő a tulajdonosok a járműveiket, majd szeptembertől karácsonyig. Kiss János, a Taxi Plusz gépkocsivezetője szerint például az enyhébb idő előcsalogatta a gyalogosokat, bicikliseket és kismotorosokat. A cityben így, toronyiránt minden gyorsabban elérhető, nem kell benzint, parkolójegyet fizetni. A taxisok forgalma mindenesetre nem nőtt; hajnaltól estig jó, ha négy-öt fuvart bonyolítanak átlag ezer forintért.


Nem váltanak tömegközlekedésre

Trolira és villamosra sem szállt át az, aki eddig autóval rótta az utcákat. Az SZKT adatai nem mutatnak utasszám-növekedést sem a bérlet-, sem a jegyvásárlásban. A korábbi felmérés adataihoz képest – a szegediek 47 százaléka tömegközlekedik, 22 autózik, 9 biciklizik, 22 gyalogol – úgy tűnik, a közlekedők közül egyre többen gyalogolnak, bicikliznek.

Olvasóink írták

70 hozzászólás
  • 70. IVY 2011. április 16. 10:34
    „Én 5 éve adtam el a verdát. Akkor nekem ez volt (300,-Ft/liter) a lélektani határ. Azóta sem bántam meg.”
  • 69. LukSzkaivoker 2011. április 16. 10:09
    „Jó lenne látni egy kimutatást, hogy a tömegközlekedés mekkora szennyezést okoz. Félek az jönne ki, hogy összemérhető az autókkal okozott szennyezéssel (valószínűleg kevesebb, de nem hiszem, hogy lényegesen). Egy busz mennyit fogyaszt itt a városban? 40-50l/100km? A villamos is olyan energiával megy, amit hő-, és atomerőművekben termeltek. Szerintem az igazi megoldás még várat magára. Addig is bicikli ...”
  • 68. johnconnor 2011. április 16. 09:34
    „sok a "rizsa" DM...
    a parkolás irreálisan drága, azért nem parkol senki!
    ez igaz a tömegközlekedésre is!
    a délmagyar készíthetne egy "felmérést"(azaz utánanézhetne)
    hogy a parkolási díjak/tömegközlekedés mennyibe kerül mondjuk Berlinben, Bécsben, Londonban, Rómában stb.
    és mennyibe kerül Szegeden! -az eredmény az lenne hogy a "világvárosok" kb .ugyanannyiért "szolgáltatnak" , mint
    "büszke Szeged városunk" EZ SZÉÉÉGYEN
    http://www.szepark.hu/page.fcgi?rx=&item=&nyelv=hu&menuparam3=35&type=3”
  • 67. nelek 2011. április 16. 08:02
    „65. deszkás, igazad van. Csak a Szegeden belül közlekédők által okozott szennyezésre gondoltam.

    Amúgy leginkább a 22 % legfőbb érdeke, hogy az autóval közlekedők száma ne emelkedjen, logikusan gondolkodva nekik lenne érdekük rávenni a többit, hogy ha nem feltétlenül muszáj, ne autózzanak.”
  • 66. Beroesz 2011. április 16. 00:43
    „25. Pres 2011.04.15. 10:43

    Mi a túrónak fejlesszük azt, amit egy literenként 400 forintba kerülő löttyel tudunk üzemeltetni? Hozzá kell tenni, hogy ez a legolcsóbb megoldás, hiszen ha más megoldások olcsóbbak lennének, akkor már rohammunkával menne az átállás. De nem megy. Az eladott autók 99%-a továbbra is fosszilis energiát eszik, az elektromos, hidrogén, meg ki tudja milyen járgányok a luxuskategóriába tartoznak.

    Az autózás halott. Csókolom.”
  • 65. deszkás 2011. április 15. 22:20
    „NELEK! Átmenő forgalom mellett?”
  • 64. csendesen 2011. április 15. 21:54
    „17. macs Örülök, hogy ezt leírtad. Már csak a szemetelésről, zöld területeken való gátlástalan átgázolásról kellene leszokni, úgy össznépi szinten első körben. Aztán lassan csak alakulna ez a csodaszép város. Szerencsére az az iszonyatos átmenő forgalom, hamarosan megszűnik.”
  • 63. nelek 2011. április 15. 20:24
    „okz: "Az autósok mindössze Szeged város közlekedőinek mindössze 22 százalékát teszik ki"

    érdemes lenne kiszámolni, hogy ez a 22 % a hely hány %-át foglalja el a városban és a levegőszennyezésben milyen mértékben vesz részt. Gondolom közelít a 90%-hoz. De azért ne legyünk a CITY-ben autóellenesek.”
  • 62. MrRobertos 2011. április 15. 18:15
    „60. grossborn 2011.04.15. 17:58 : egészen addig, amíg megéri kitermelni, addig kitermelnek, csak a megtérülési mutatók egyre jobban csökkennek, pl régen egy torony+emberek+szállítás+finomítás+átalakítás költségei egy toronyra számolva mondjuk ha 5000 szeresen megtérült az élettartam alatt, akkor ez a szám egyre inkább csökkenni fog, mert a költségek nőnek, a kitermelt mennyiség/minőség csökken, de amíg megéri kitermelni addig termelik is ki... ilyen a piac... ez normális, ha nem is környezetbarát gondolkodás/működés”
  • 61. MrRobertos 2011. április 15. 18:11
    „60. grossborn 2011.04.15. 17:58 :
    én nem látom az ellentétet... persze hogy ruháznak be, mert ami még viszonylag könnyen kibányászható új területen, azt csak úgy lehet, hogy oda telepítenek fúrótornyot ahol találtak valamit... nem arról ment itt sem a fáma, hogy, be kell szüntetni az olajkitermelést most azonnal, hanem arról, hogy ez nem fog túl sokáig menni, még fognak találni olajtelepek százait, és telepítenek oda fúrótornyot is, de már kevesebb az olaj, meg rosszabb minőségű lesz, stb stb, szóval 20-30 évig ez még így fog menni biztosan... szóval az általad leírtak nem mondanak ellent a kutatásoknak... majd a piacra beárízzák a cégek az új esetleg idővel nehezebben kibányászott olajat...”
  • 60. grossborn 2011. április 15. 17:58
    „az előttem szólók biztosan nagy geológusok meg olajipari szakértők lehetnek...... én csak egy sima melós vagyok egy nemzetközi olajipari cégnél, de nálunk meg a többi konkurens olajcégnél (Halliburton, BJ, RWE, MB, stb) biztos hülye mindenki a managmentben, vagy csak nem olvas ilyen jellegű blogokat, mert hogy őrülten ruháznak be a Fekete- meg a Földközi tengeren, Ázsiában, Izraelben, Ausztráliában, stb, az új mezők feltárására, ők még biztos nem tudják hogy csökkenni kellene a kitermelésnek.....”
  • 59. jozko 2011. április 15. 17:58
    „A világon ma a kőolaj nélkülözhetetlen energiaforrás-
    így a legbiztosabb - és talán legnagyobb - üzlet.
    A vlággatdaságotz alapjaiban befolyásolja.

    Akkora tőkét, amely az alternatív enegiák valamelyikét iyen, vlágméretben is nélkülözhetetlenné képes tenni,
    mai számítások szerint csak az olabiznisz hasznából lehet létrehozni és megfinanszírozni-meg is fogják tenni, ha elérkezettnek látják az időt - az ugyancsak nagy, felülmúlhatatlan bizniszre.

    Addig az olajnagyhatalmak spekulációi szerint alakul a világgazdaság.
    Utána is-csak másképpen fogják hívni...”
  • 58. MrRobertos 2011. április 15. 15:26
    „57. LukSzkaivoker 2011.04.15. 14:52 :
    úgy van, bár az ábra (olaj+egyéb folyékony) csak 2008-tól mutatja, de már kb 2001-től csökkenő ütemű az olaj termelés, persze a nem olaj alapú cseppfolyósok miatt a peak csak 2012 nél lesz, olajnál ez már 2001-nél bekövetkezett... persze hozzá kell tenni, hogy az olaj-homok az van nagyon sok, de abból alig termelnek ma a világon, mert nagyon drága a nyersolaj kinyerése belőle... szóval fog maradni rendesen nyersolaj a talajban, mielőtt átállna a föld valami másra... ez a szomorú igazság, vagy úgy is nézhető, hogy a környezet eleget szenvedett... pontosabban az eleget pusztította magát és a környezetet az ember...”
  • 57. LukSzkaivoker 2011. április 15. 14:52
    „http://www.antalffy-tibor.hu/2010/04/26/a-nyersolaj-kitermeles-osszeomlasa-a-kuszobon-all/”
  • 56. MrRobertos 2011. április 15. 14:42
    „Üzemanyag cellát kihagytam véletlen: ugye az is hidrogénhez kötődik... bár etanolos is van belőle. Magyarán ez egy másfajta újratölthető akkumulátor. (Pb-PbO2, NiCd, NiMH, Li ion, LiPolymer akksik ugye csak korlátozottan újratölthetőek, és nagyon környezet szennyezőek eldobásuk után, talán a Li-polímer a legjobb még ezek közül, csakhogy Lihiumból minimális a föld készlete úgy tudom)”
  • 55. MrRobertos 2011. április 15. 14:23
    „Kőolaj kiváltása:
    sajnos tény hogy IPARI méretekben MA nem lehet a kőolajat mivel kiváltani.
    Lehetséges alternatívák: ((((A)))) hidrogénből sok van, és ez a legvalószínűbb alternatíva, ami a közlekedésben is kiválthatja a kőolajat, ma sajnos 1) drága a hidrogén előállítása ipari méretekben - hiányzik a hatékony technológia ehhez, bár most olvastam nemrég egy cikket egy olyan ipari méretekben működő konverterről, ami a napot használja fel bontáshoz, és a hatékonysága is sokkal jobb mint pl a katalizált elektromos vízbontásé, de ez még kutatási fázisban van, 2) a tárolása jelenleg nem megoldott biztonságosan, nagy mennyiségben még teljesen, 3) a szállítása nehézkes érdemi mennyiségben, folyékony alakban is viszonylag kicsi az egységnyi térfogatra jutó kinyerhető energia, 4) sok helyet foglal. De ez a legvalószínűbb energiaforrás, amire át kell állni idővel a földön. ((((B)))) fúziós energia: meleg fúzióról van szó, nem hidegről, léteznek kutatási célból működő fúziós reaktorok már ma is, jelenleg a többlet energia termelés az pár %-nál tart, reméljük, hogy 40-60 éven belül ez is megváltozik, ez majd az atomreaktorokat válthatja ki, legvalószínűbb módon. ((((C)))) akkumulátorokhoz használt fémekből eleve kevés van a földön, szóval nem fognak elterjedni a fém-akku járművek, persze léteznek másmilyen energiatárolók is, de azok jelenleg fikció szintjén kezelendőek. ((((D)))) nap, szél, tenger/óceán hullám, földhő energiája lokális szinten működhet, kis település, ház egyéni energia besegítése, stb... ezek meg ipari méretekben nem használhatóak... ma...”
  • 54. THK 2011. április 15. 14:19
    „48,
    bár ez egy népszerű összeesküvéselmélet, de csak minimális alapja van: nem állnak fiókokban a szándékosan eldugott találmányok - egyszerűen mert egyelőre valóban nincsen reális alternatíva (pl. elektromos autóknál egyszerűen nincsen olyan kapacitású és közben használható méretű akku, ami azt városon kívüli használatra is korrekt megoldássá tenné - ehhez semmi köze az olajcégeknek. Pláne a mai információáramlás mellett, amikor fizikai képtelenség elhallgattatni vkit)”
  • 53. sling 2011. április 15. 14:16
    „Nem tudom a nap mely szakában járt a cikk írója a városban, de nem találtam dél körül egy parkolóhelyet sem a rakparton....”
  • 52. THK 2011. április 15. 14:15
    „47,
    sajnos teljesen igazad van (ezt valszeg frakk is tudja, de szeret nyilvánvaló hülyeségek leírásával provokálni), és ami a legrosszabb, egyelőre kiút sem nagyon van, komoly bajok lesznek itt a következő évtizedekben, amikor tényleg beüt az igazi olajválság, a Mad Max-szerű állapotok...”
  • 51. Mike3 2011. április 15. 14:13
    „city? ez szeged könyörgöm, nem London. Méghogy city :DD”
70 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kikapálták a füvet, hogy aztán újra elvessék

A megyeszékhely fő közlekedési útvonalai mentén az elmúlt két hétben több helyen is kertészeti munkálatokat végeztek. Tovább olvasom