Délmagyar logó

2017. 10. 20. péntek - Vendel 9°C | 24°C Még több cikk.

Kizöldült a 2-es villamos vonala

Szeged - 15 hónap késéssel, karácsony előtt indulhat el a villamosközlekedés az új szegedi 2-es vonalon. A terepen a szépészeti beavatkozásokat végzi a kivitelező: gyepet ültet.
Terítik a gyepszőnyeget a új, rókusi 2-es villamosvonal építői a Rókusi körúton, a Tesco és a jelzőlámpás körforgalom között, ahol a körút közepén jár majd a villamos. Ez az egyik utolsó mozzanat az új pálya építésén. Várhatóan szerdáig elér az élő burkolat a rókusi csomópontig. A fél négyzetméteres rolnikat úgy telepítik, hogy alá 20 centi vastag komposztot tettek, abba fektették a locsolórendszert, amely szárazságban táplálja a gyepet.  Gyepszőnyegezéshez alkalmas akár a decemberi időjárás is, mert addig lehet lerakni, amíg a fagytól nem törik el a tekercs. A 2-es vonalán összesen 3000 méter hosszan épül ilyen környezetbarát vágány. A folytatásban a Körtöltés utca és a vértói végállomás között „ültetnek" füvet. Közben a kivitelező Villamos 2 Konzorcium a legutolsó simításokat végzi a vértói hurokfordulónál, a Csáky, a Körtöltés és a Kisteleki utcai megállónál. Ezzel a vonalépítés terepmunkája lezárul.

A 2-es vonalon összesen 3000 méteren épül „zöld vágány
A 2-es vonalon összesen 3000 méteren épül „zöld vágány".
Fotó: Karnok Csaba

Mikor indulhat el a villamosközlekedés a 2-esen a Vértó és az Indóház tér között? – A tervek szerint karácsony előtt. A műszaki átadás egyik feltétele az október végén sikeresen levezényelt villamos-próbajárat volt, de a háttérben a kivitelezőnek teljesítenie kell még a nagyon szigorúan ellenőrzött adminisztratív feltételeket – tájékoztatott Csanádi Zoltán, a tömegközlekedési nagyprojektet lebonyolító Szeged Pólus Nonprofit Kft. projektigazgatója.

A 3745 méter hosszú szárnyvonal átadásának nincs hivatalos határideje. A kivitelezőnek a többszöri módosítás után legkésőbb tavaly szeptember 18-áig kellett volna elkészülnie a 2,1 milliárd forint értékű beruházással. 2010. október végére a cseh–magyar cégtársulás elérte a kötbér maximumát, ami 417 millió forint. Mivel a konzorcium nem fogadta el sem a mértékét, sem a jogalapját, az önkormányzat a megyei bíróságon igyekszik érvényt szerezni a követelésének.   

Zöldpálya az 1-esen és a 3-ason is

Hazánkban az első valóban füves vágány a szegedi tömegközlekedési nagyprojektben készült el; tavaly december közepén, hóesésben gyepesítették a 3-as vonal Tisza Lajos körút és nagykörút közötti részét 320 vágányméter hosszan. A második a 2-es vonal gyepe. A város harmadik környezetbarát vágánya az 1-es belvárosi szakaszán létesül, a Széchenyi tér bíróság és nagyposta előtti szakaszán, 310 méter hosszan.

Olvasóink írták

53 hozzászólás
  • 53. AlbertZ 2011. december 12. 20:43
    „51.
    de?”
  • 52. ifj. Nagy Gábor 2011. december 07. 17:55
    „51. Belváros
    "Nyílván el fognak oszlani a bengák, az 1 és 2 vonalon, legalább "bejáratják" a síneket."

    "Szétverik"-et akartál írni, nem? Pont ezért tenném a 4-esre az összeset. Írtam, hogy van elég Tátra az 1-2re bőségesen, ha nem vagy képes felfogni, hát nem...

    Amúgy meg ha 2007, vagyis a 4-es Tátrásodása óta nemigen volt bengáli az 1-esen, akkor szerinted most majd pont odateszik? Ha ezt komolyan gondolod, akkor majd állj a megállóban addig, míg nem jön bengáli. :-))))

    Persze nincs kizárva, csak semmi ésszerű indok nincs mellette.”
  • 51. Belváros 2011. december 07. 16:26
    „6 üzemképes bengáli van, köztük a nosztalgia színre festett 813as.
    A bengáliknak mindenképpen csatasorba kell állniuk, ha indul a vonal dec 15 től.
    Egy KT4es is üzembe fog állni ez a 212 lesz.
    Nyílván el fognak oszlani a bengák, az 1 és 2 vonalon, legalább "bejáratják" a síneket.

    A Pesa 10ekm ből kb 4 ezret futott, de ...”
  • 50. vári 2011. december 07. 14:13
    „ValakiaSOKKözül

    "A képen nem komposzt, hanem kavicsos sár látszik...."
    Az fekete föld. Nézd meg közelebbről, a kép nem adja vissza a színét. Én ma jártam arra.”
  • 49. ifj. Nagy Gábor 2011. december 07. 12:32
    „48. Belváros
    " 2-es vonalon bengálik fognak járni!"

    Nem lehetetlen, de nem is valószínű, persze hangulatkeltésnél ez nyilván nem szempont.

    Furcsállnám ugyanis, hogyha van kb. 25 Tátra, 3-4 bengáli és a 2-esre kell adni 8 villamost, akkor pont a bengálit tennék az új kirakatvonalra. Te lehet, hogy ezt tennéd, de az SZKT-nál szerintem gondolkoznak is. ;-)

    A PESA a 10 000 km-ből állítólag már 3-4 ezret teljesített és ez elsősorban az elmúlt egy hónap termése, ha nem tévedek, úgyhogy tél végére várhatóan az is vihet utasokat.”
  • 48. Belváros 2011. december 07. 11:26
    „A 2-es vonalon bengálik fognak járni! A Pesa még távol van!”
  • 47. ifj. Nagy Gábor 2011. december 07. 08:52
    „46. Zé0

    Az SZKT előző vezetése végeztetett egy kutatást az időalapú jegyről, erről volt egy cikk, azóta meg csend...

    http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/idoalapu_vonaljegy_szegeden/2189992/

    A 83-asról még annyit, hogy lehet, hogy a 20-assal olvad össze valamilyen módon.”
  • 46. Zé0 2011. december 07. 08:19
    „Joy: Én úgy hallottam, olvastam, mikor elkezdődött a 2-es villamos beruházása, hogy a 2-es és 83-as buszok csak a Mars térig fognak majd járni. Emellett az SZKT és a Tiszavolán gondolkodik/gondolkodott új jegy bevezetésén, hogy ne kelljen pl. Újszegedről a Tesco-ig, illetve hasonló átszállások esetén 2 vagy több jegyet váltani. De javítsatok ki, ha ez nem így van!”
  • 45. joy 2011. december 07. 07:00
    „Vajon nem épp az a szándéka a mostani SzKT vezetésnek, hogy a jóval alacsonyabb utasszállító képesség okán visszapöködhessen a beruházás kiagyalóira, és elégetetlenséget szítson a használók körében, így "bizonyítsa", hogy elba beruházás volt a 2-es?

    Mi lesz a 2-, 83-as buszokkal?”
  • 44. Wacky 2011. december 07. 00:35
    „figyelitek?? a képet elnézve ugyanannyi dolgozik, mint figyeli, már ez is kuriózum:D:D”
  • 43. Skywalker911 2011. december 07. 00:24
    „Jupíí, újra lesz majd Bengáli!! végülis ki lehet bírni, csak ne lenne olyan hangos!! És szerintem igenis a 2 esen kéne járatni, mert ha azt kibírja a vonal, akkor mindent!!”
  • 42. ValakiaSOKKözül 2011. december 06. 20:57
    „...."A fél négyzetméteres rolnikat úgy telepítik, hogy alá 20 centi vastag komposztot tettek"....

    A képen nem komposzt, hanem kavicsos sár látszik....”
  • 41. feri37szeged 2011. december 06. 19:59
    „Éljenek az örök negatívan gondolkodók!
    Hová lenne ez az ország ha ők nem lennének! Az örökös, úgy sem sikerül, minek az oda, és miért éppen ott-úgy csinálják ahogy csinálják, vagy ha már majdnem kész, akkor az amit látnak az épp miért épp olyan amilyen.
    Ezzel csak azt érik el hogy szítják a köztudatot, miközben a vezetése a városnak ( direkt nem írok személyt ), mindent megtesz hogy az ő életük is jobb legyen....
    Nagyon úgy tünik a hozzászólásaikból, hogy semmi másra nem mennek mint az elkészült munkák becsmérlésére, de ha késöbb bebizonyul hogy nem volt igazuk olyan csöndben vannak...

    A munkások viszont iparkodjanak minél hamarabb befejezni a füvezést, mert jön a hó, és a fagy... ( nem kellett volna eddig várni )
    Az OHLE ZS meg megtett amit udott, a magyar alvállalkozókról meg meg van a véleményük! ( Ezek nem tudnak dolgozni! ) Mindenki ennek szlogenjében dolgozzon ezek után, és kommenteljen .... ha már kidolgozta magát!

    ja és lehet hogy a kommentelök többsége nem is arra lakik....”
  • 40. limlom 2011. december 06. 19:56
    „Már másodszor karácsonyt pénz nélkül.”
  • 39. limlom 2011. december 06. 19:50
    „Nem a Főszer, meg a Középszolg ment csődbe lényegileg, hanem mi hitelezők vagyunk szarba, az OHl Zs. főtulajdonosa kivitelezéskor azonos az OHl Zs. fő tulajdonosával. Tudták mit csinálnak.
    A két hónapos szerződésünket háromnegyed egy éven át kell teljesíteni komoly kötbér szankcióval tényleges kivitelezői szinteken. Akiket előbb emlegettek, azok csak árrésvállalkozók, egy, két három, öt, nem kivitelező emberrel a munkán. Tudja itt valaki miről, kinek a pénzéről beszél? Nem hiszem.
    Na ebből varázsolj karácsonyt, de ne nekik.”
  • 38. ifj. Nagy Gábor 2011. december 06. 19:22
    „32. Ebgondolat 2011.12.06. 16:42
    "Valóban! Erre én is határozottan emlékszem! Remélem, hogy Gábor ide téved "meakulpázni". :D"

    Ebben a cikkben vitattuk meg a témát:
    http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/december_kozepetol_ujra_jar_az_1-es_villamos/2252026/

    A 33,36,47 hozzászólásaimban írtam a 2-es lehetőségeiről. Ha ott találsz olyat, hogy azt írtam, nem lehet beindítani, akkor meakulpázok, de ha nem, akkor ti emlékeztetek pontatlanul. :)”
  • 37. ifj. Nagy Gábor 2011. december 06. 19:17
    „29. Beroesz
    "az SZKT járműállománya a bengálik nélkül nem elégséges az összes villamosvonal egyidejű kiszolgálásához. Azazhogy elégséges, de akkor a PESA-k tavaszi megérkezéséig folyamatosan az összes állományban lévő járműnek járnia kell, nem lehet javítás, baleset, sínre parkolt autó, váratlan kiesés. Ez pedig valószerűtlen, magyarán a forgalom csak tavasszal indul a kettesen. - írta ifj. Nagy Gábor."

    Bocsánat, annyit pontosítanék, hogy azt írtam, el lehet indítani, csak akkor vagy bengáli is lesz, vagy még úgy is lehet, hogy nem lesz bengáli, de akkor nagyobb lesz a tömeg.

    Hiszen darabszámra van elég Tátra, csak akkor szét kell bontani a csatoltakat és jön menetrend szerint a villamos, csak éppen fele akkora...

    Például: mivel a 4 pótkocsi magában nem mehet, ezért érdemes 4 csatolttal számolni és akkor mondjuk így:

    1: 4 KT4
    2: 4 csatolt + 5 KT4
    3: 4 T6 + 3 KT4
    4: 3 T6 + 3 KT4
    marad 2 T6 és 2 KT4 dögnek vagy tartaléknak

    A járművek befogadóképességét figyelembe véve ez azt jelentené, hogy

    a Rókusi körúton így kb. 10%-kal kevesebb férőhely mozog majd csúcsban - ideális esetben a PESÁ-kkal pont 10%-kal több lenne a buszokénál,

    az 1-es belvárosi, 2-essel közös szakaszán közel 30%-kal kevesebb, mint az idealizált esetben,

    a 3-ason és 4-esen kb. 25%-kal kevesebb.

    Ez az ára annak, ha nincs kint bengáli. Ha beáll 3 db, akkor goto:

    http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/december_kozepetol_ujra_jar_az_1-es_villamos/2252026/
    47-es hozzászólás

    ott 3 PESÁ-val számoltam és úgy már tűrhetőnek tűnt a helyzet - és mivel egy bengáli majdnem annyi utast tud vinni, mint egy PESA, ilyen szempontból egyenértékűnek tekinthetők. De a bengálikat nem a 2-esre állítanám be értelemszerűen, hanem inkább a 4-esre.”
  • 36. palika9 2011. december 06. 18:08
    „Most már nyugodt vagyok, legalább megtudtam, hogy miért nem jár a villamos a kettes vonalán hónapok óta! Nem volt fű! Így már értem.”
  • 35. Ebgondolat 2011. december 06. 18:02
    „33. jozko 2011.12.06. 17:00
    Februárban jön újabb két PESA, azzal már 3 db lesz. Majd márciusban 2, áprilisban 2 és végül májusban az utolsó 2. Így lesz összesen 9 db.
    Sajnos elég hülyén van szabályozva ez a kötbérezés: az előírás szerint ugyanis a városnak kötelező a béna kivitelezőnek is kifizetni a teljes összeget, majd utána bíróságon visszaperelni!
    Ennél sokkal szerencsésebb lenne, ha a kötbér összegét a város letétbe helyezhetné és a bírósági ítélet alapján tartja meg a megítélt összeget. Sajnos elég sok idióta szabályozás van. A magyar közbeszerzési törvény pedig egyenesen botrányos! Hogy ezt a 2/3-os "többség" miért nem akarja megváltoztatni.....?”
  • 34. alfoldi 2011. december 06. 17:23
    „Végre, Szegeden is úgy érezhetjük magunkat, mint egy normális városban. Így kell ezt csinálni!

    Csak gondozni el ne felejtsék a pázsitot.

    A villamosok összerondítását pedig meg kell tiltani. Nem elég a sok barom reklám a TV-ben?”
53 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szünidőben még gyengébben fűtenek

Szénszünetet ugyan csak a Ságvári Endre Gyakorló Gimnáziumban rendelnek el a téli szünidőre, de szinte minden iskolában takarékoskodnak: hétvégére lecsavarják a fűtést.
Tovább olvasom