Délmagyar logó

2017. 08. 20. vasárnap - István 19°C | 34°C Még több cikk.

Kockán forog az SZKT működése

Szeged - Nemcsak a közel 2 milliárdos partfalfelújítás, hanem az SZKT működése, a félezer dolgozó béremelése és a 10-es troli beindítása függ attól, lesz-e a héten rendkívüli közgyűlés.
Elúszhat a partfalfelújítás, ha a héten nem lesz rendkívüli közgyűlés a múlt pénteki helyett. Megírtuk: 1,5 milliárd forint uniós támogatás a tét. Az önrészhez a költségvetésben 550 milliót forintot kellene átcsoportosítani, mert az egyetlen pályázó a hét évvel ezelőtti kalkulációhoz képest ennyivel drágábban vállalná a kivitelezést. Emiatt robbant ki közgyűlési vita, a jobboldal nem fogadta el a napirendet, és meghiúsult az ülés.

Az SZKT három halaszthatatlan ügyben várja a közgyűlést. Mindent boríthat a tény, hogy szeptember 30-án lejár a cég 480 millió forintos úgynevezett rulírozó hitelkerete, ami azt jelenti, hogy ha nem hosszabbítja meg az önkormányzat, a bank inkasszót tehet a cég számlájára, és attól csődbe mehet – mondta Tóth István Tibor, a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója. A folyószámlahitelt használja a cég például olyan rezsi- és bérkifizetéseknél, amelyeknél megvan a fedezet, de csak később érkezik meg a számlájukra.

A munkavállalók szavazópolgárok is

Szabó István, az SZKT-nál működő egyik érdekképviselet, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke közleményben sürgette a közgyűlést. – Tudjuk, érezzük, a politikai nem mindig az emberekről szól. Ezért felhívnánk a tisztelt képviselők figyelmét, mi nem csak munkavállalók, hanem szavazópolgárok is vagyunk, lehet, hogy ezt elfelejtették? Tőlünk lehet más a politika, és Magyarország is jobban teljesíthet, de az aláírt bérmegállapodásban rögzített béremelésre igényt tartunk. Ezért tisztelettel kérjük önöket, hogy záros határidőn belül szavazzák meg a benyújtott béremelési javaslatot! – fogalmaz a szakszervezeti vezető.

520 dolgozó vár a gyors döntésre azért is, mert ennyi embernek fizetne több bért az SZKT az októberi fizetéssel. Megírtuk: átlagosan – munkaidőtől és pótlékoktól függően – októbertől az összes dolgozó bére bruttó 7600–8600 forinttal lesz több, ami nagyjából havi nettó 5000–5500 forintot jelent. Az emelés visszamenőleg januártól érvényes, vagyis mindenki egységesen bruttó 65 ezer forintot kap az év első kilenc hónapjára két részletben. A pénz egyik felét november első napjaiban kellene folyósítani, a másik felét december 31-éig. A béremelés forrása az a 334 millió forint vissza nem térítendő állami támogatás, amelyet Szeged kapott a helyi közlekedés működtetésére. Ezt a közgyűlési javaslat úgy osztja fel, hogy 10 millió jut a környezetgazdálkodásnak jegynyomtatásra, 250 millió az SZKT-nak és 74 millió a Tisza Volánnak. Az igazgató hozzátette, közbenjár a pénzintézetnél és az önkormányzatnál, milyen áthidaló megoldás jöhet szóba. Ha péntekig dönt a közgyűlés a hitelről és a támogatásról, november elején a dolgozók számláján lehet az emelt összegű bér és a visszamenőleges emelés fele.

A 10-es trolivonal elindításához is rendkívül fontos a közgyűlés. A városüzemeltetési és fejlesztési bizottság jóváhagyta, hogy 10-es autóbuszvonal december 21-én megszűnjön, és helyette december 20-án menetrend szerint 15.58-kor elinduljon a 10-es trolijárat a tarjáni Víztorony térről. Csakhogy előtte minimum két hónappal, vagyis októberben tájékoztatni kell a Tisza Volánt a szerződés módosításáról, mert a január 1-jén érvényben lévő menetrend alapján osztja el a két cég a bevételt. Magyarán ha a közgyűlés nem hagyja jóvá 10-es trolivonal beindítását, akkor az SZKT számításai szerint nem 56 millió forinttal több városi támogatás kell a járat működtetésére, hanem jóval több, 180 millió forint.

Botka László polgármester még nem hirdette ki a rendkívüli közgyűlés időpontját.

Olvasóink írták

46 hozzászólás
  • 46. BTDSZ 2013. szeptember 26. 08:45
    „Sajnálattal kell közölnöm az érintettel, semmit sem törölünk. Itt szeretném jelezni szólás szabadság van, egy pár évszázadot eltévedt!!!”
  • 45. macs 2013. szeptember 25. 14:48
    „7 év alatt azért sok minden történt, tehát nem csodálkozom, hogy az akkori árakhoz képest most magasabbat mondanak.
    Azért szívesen megkérdezném az ellenzőket, mivel indokolják, hogy1,5 milliárdot csak úgy kidobnak az ablakon? Akkor mit fognak mondani, ha mondjuk tavasszal olyan árvíz jön, ami komoly veszélyt jelent a városnak?
    24. alak,
    ez a 480 milla egy úgy nevezett rulírozó hitelkeret. Hitelkeret, ami azt jelenti, ha pl. 2-án bért kell fizetned, de éppen nincs annyi pénz a számládon, akkor a hitelkeretből lehívhatod a hiányzó összeget, amit majd a befolyt bevételedből visszafizetsz.
    A közösségi közlekedés a világon mindenhol támogatott, csak nálunk valamiért a támogatás felső határa a csillagos ég, a cégek vezetői lelkesen toporzékolnak, az önkormányzat végül beadja a derekát és fizet, ahelyett, hogy pontosan kidolgoznák, mi az, amit a cégnek kell kigazdálkodnia és mi az, amit a városnak kell állnia.”
  • 44. jozkó 2013. szeptember 25. 12:49
    „"Bocsánatkérés" a 43. hozzászólásomhoz:

    Tekintettel arra, hogy a Közgyűlés "koedukált", a megszólítást az alábbira módosítom:

    Tisztelt Hölgyeim és Uraim!”
  • 43. jozkó 2013. szeptember 25. 12:25
    „Lehet, hogy ez egy ügyes "árukapcsolás" ?
    Viszont mindenképpen politikai iszapbirkózás!
    Egy utolsó pillanatban összehívott Közgyűlésen "ultimátum szerűen" lehet előterjeszteni a megszakított Köz..gyűlésen
    visszadobott költségvetés-módosítást - ezzel az SZKT "létét" függőben tartó döntéskényszerrel együtt...
    Az új gát-résfal- alumínium toldalék védmű kivitelezésének-finanszírozásának megvalósítása valószínűleg még újabb aggályokat vet fel - az erőltetés több, mint szembetűnő! Csak emiatt viszont nem állhat meg a város élete!

    Az SZKT gyakorlatilag a csőd szélén áll.
    Ha az utolsó "mentő" szalmaszálak egyikét, a rulirozó hitelkeretét is elveszíti - egy lépéssel közelebb kerül hozzá.
    Szó sincs arról, hogy ez /egyszemélyi/ vezetői hiba lenne!
    /Bármennyire is ezt szándékozik elhitetni #Đr DozsaG és a városvezetés szocialista képviselői - az őket támogató hozzászólásokkal egyetemben?/
    A megalomán "közlekedési nagyprojekt" már akkor megásta az SZKT sírját, amikor a rendkívül drága beszerzésű, üzemeltetésű, a garanciaidőn túl pedig az Isten se tudja miből fenntartható új tömegközlekedési eszközöket és közlekedési rendszert megtervezték! - gyakorlatilag fedezet nélkül!
    A tönk szélére sodródott, eladósodott ország kormányától "törvény szerűen" várhatóak voltak a karcsúsítások - ezzel a tervezés időszakában nem számolni felelőtlenség volt!
    A megpályázott "támogatásoknak" még az önrésze is csak hitelekkel volt vállalható -és város költségvetését ez olyan mértékben terhelte/terheli meg, hogy ki sem látszunk az adósságból!
    A tömegközlekedés a világon szinte mindenhol ráfizetéses, de nekünk lassan nincs miből ráfizetni sem!
    Az árbevételei még a rendkívül magasra srófolt jegyárak, parkolási díjak, reklámbevételek, büntetési tarifák, szolgáltatási díjak, etc, etc. mellett is nagyon alacsonyak!
    Járatszámot sűríteni a monstrum , giga fogyasztású és üzemeltetési költségű járműszerelvényekkel szinte lehetetlen - de mindenképpen a gazdaságosságot tovább rontó megoldás lenne - pedig utas igény lenne rá - azzal együtt is, hogy a járatok legnagyobb többsége szemmel láthatóan is kihasználatlan!
    A város egyéb /adó/ bevételei a hosszabb távon elhanyagolt, leépült kitelepült...munkáltatói, munkahelyei /adófizetői/ megfogyatkozása miatt drasztikusan csökkentek.
    Botka úr egy napirenden lévő ingatlanügy miatt - helyesen- ragaszkodik a város "családi ezüstjének" megtartásához -
    viszont valamiből pénzt kell csinálni, bevételeket generálni, mert a sok nagyzolás miatt kialakult a "fenn az ernyő, nincsen kas" helyzet!
    Nagyon nem lenne szerencsés, ha a csóró városlakókra, egyre drágábban tömegközlekedőkre, a rezsijüket még a csökkentett áron is épp´ alig fizetni tudókra lőcsölnék az újabb terheket - mert amíg mi, a tömeg ,eladósodtunk, vagy jobb esetben napról napra még megélünk valahogy - addig "felelős" vezetőink többsége rendesen megszedte magát!
    Tisztelt Uraim, tessék csak összeülni, döntéseket hozni - és kivezetni a várost az adósságcsapdából!
    Erre kaptak megbízást a választóiktól .”
  • 42. a84esbusz 2013. szeptember 25. 11:49
    „A kételkedőknek küldőm.
    http://www.youtube.com/watch?v=_oW6rTt-x3s&feature=youtu.be”
  • 41. ifj. Nagy Gábor 2013. szeptember 25. 10:42
    „27. Rubicon
    "Az új résfalat egyszerűen csak kívülről mellé kell betonozni"

    A résfalat nem lehet kívülről mellé betonozni, mivel a résfal azt jelenti, hogy a földbe mélyítik le és betonozzák bele.”
  • 40. kormoska 2013. szeptember 25. 09:27
    „36.info

    "Mi utasok mit kapunk érte? óránkénti járatok -flegma röhögő pofával becsukják előttünk az ajtót-állva utazunk, a kikötözött ajtó mellet két ülőhely, ha szólsz még ők utasítanak,-ha kell akkorát fékez, hogy helyre tesz mindenkit a sofőr.Ezek azt hiszik krumplit szállítanak .."

    Már ne haragudj,de erős túlzásokba estél.
    Már évek óta semmilyen Szkt-s járaton NINCS madzaggal kikötözött ajtó,NINCS a sofőrhöz mellé beülő hozzátartozó,és NINCS óránként közlekedő járatuk sem.A legritkábban a 3F villamos jár,munkanapokon 24 percenként.
    A vidéki nagyvárosok közül Szeged elektromos tömegközlekedése a legjobban szervezett(még mindig),Debrecenben,Miskolcon összetennék a kezüket a szegedi viszonyokért.
    Tájékozódj,mielőtt indulatból hülyeségeket írsz!”
  • 39. szilvásbukta 2013. szeptember 25. 09:19
    „Szálljon magába minden szegedi, aki úgy gondolja, hogy az SZKT-nál csak járművezetők dolgoznak, és kizárólag őket ér ekézni ezen a felületen.
    A járművezetők az összlétszám felét (sem) teszik ki, pedig ők azok, akik nem 8-16-ig 150-220 ezerért, hanem 3-tól 24-ig 85-110 ezerért dolgoznak.
    Ők azok, akik golyófogóként szembesülnek minden nap a "nép" elégedetlenségével, és birkóznak nap, mint nap a dilettáns felső-vezetői utasításokkal.
    Ők azok, akiket ha munkájukban hibáznak, büntetőjogi felelősség terhel, míg mindenki más védekezhet azzal, hogy hibázni emberi dolog. Az irodákban, műhelyekben hibázók mondhatják, hogy "bocsika", de az utakon a sérülteken, uram bocsá´ a halottakon ez nem segít.
    Attól az észlénytől, aki a közösségi közlekedést a súlyadóját féltve megszüntetné, kérdezném, hányadik lámpára érne át Szegeden az autójával a nagykörúton csúcsidőben, ha mindenki autóval, biciklivel meg gyalog közlekedne a városban?
    Azok, akik a jegy és bérlet árakat sokallják, tudják e, hogy a kötelező járulékok és az üzemanyag mennyit kóstál manapság?
    Azok, akik a minőséget hiányolják, tudják e vajon, hogy a koszos buszt nem a sofőr koszolja össze, hanem az utas?
    Tudják e vajon, hogy a piros lámpát nem a járművezető állítgatja, a járművet nem a járművezető tartja karban, a menetidőt nem a járművezető találja ki, sőt, a csúcsidőben rutinvizsga nélkül az utakon egerésző tanulóvezetőket sem áll módjában átugratni? De még a havat sem a járművezető lapátolja a kerék alá!
    Ha tudják, akkor azért, ha meg nem tudták akkor azért KELLENE BEFEJEZNI A JÁRMŰVEZETŐK SAVAZÁSÁT!”
  • 38. GER 2013. szeptember 25. 08:49
    „Gratulálok! Nem is a közgyűlésnek, hanem a "tisztelt" hozzászólóknak! Ez a hozzáállás minősíthetetlen! Ha nekem nem jó másnak se legyen? Ugyan gyerekek. Próbáljatok meg csak egy kicsit gondolkozni, de ez nem fog sikerülni.
    Folyamatosan a szocik meg fidesz meg a jó ég tudja ki, vagy mi a rossz... Egyszer mindenki nézzen már magába - de kár is a szóért...
    Jut eszembe, nem vagyok se SZKT-s, se a fent említett szurkolótábor egyike sem!
    További jó gyűlölködést...És még ti akartok egy élhetőbb jövőt?”
  • 37. Naca 2013. szeptember 25. 08:19
    „A dolgozókat sajnálom, mert éppen olyan munkavállalók, mint bárki más. Sőt, a villamos- és trolivezetők munkája nagyon is felelősségteljes. Talán jutna, sőt több is jutna béremelésre, ha a vezetők lemondanának a különböző jogcímen járó pótlékaikról, magas jutalmaikról, amit nem tudni, mi alapján kapnak. Másrészt be kell látni, a kötött pályás közlekedés rendkívül költséges, veszteséges. Ilyen körülmények között felvállalni egy újabb trolivonalat felelőtlenség. Ha pedig valaki a dolgozók béremelését, juttatásait irigyli, az nyugodt szívvel jelentkezzen az SZKT-hoz dolgozni.”
  • 36. info 2013. szeptember 25. 07:47
    „Egyébként ha kevés a bérük keressenek jobban fizető állásokat! Ne gondolja már senki sem, hogy kötelező neki ott dolgozni!
    Számoljuk már mennyi az a fizetés, bérlet a családnak is, -más megvásárolja a havi bérből, ruha pénz amit utalványban kapnak ugyan de ruha cipő megvan belőle, nem kis összeg ez sem,- más cégnél ? Mi utasok mit kapunk érte? óránkénti járatok -flegma röhögő pofával becsukják előttünk az ajtót-állva utazunk, a kikötözött ajtó mellet két ülőhely, ha szólsz még ők utasítanak,-ha kell akkorát fékez, hogy helyre tesz mindenkit a sofőr.Ezek azt hiszik krumplit szállítanak ... egy petákot nem adnék, de csak azért mert minden más munkahelyen sokkal kevesebbért dolgoznak és nem követelőznek.”
  • 35. Miafeneez 2013. szeptember 24. 23:54
    „Az a bizonyos mézes madzag.
    A munkavállalók megélhetése is kockán forog évek óta, nem csak a cég jövője.
    És ezzel könnyű takarózni, a cég veszélyben, ezért keressenek a munkavállalóik 50 ezret?
    Na persze.
    Itt nem érdekel senkit a cég, mindenki önös érdekeit nézi természetesen.
    Hogy a családját hogyan tudja eltartani, és nem pedig a céget.
    Ennyi pénzért ilyen felelősségteljes munkát tényleg csak az végez, akinek elment az esze.
    A sofőrök is ingerültek, amit meg is lehet érteni, jóhogy lesz@arja, hogy ki előtt csukja be az ajtót.
    Politika is benne van, csak ezzel nem tudni mit érnek el.
    Hogy senki nem tesz semmit a sofőrök érdekében.
    Eredményt akarunk látni, hangsúlyozom EREDMÉNYT, nem ígérgetéseket, mert már az összes dolgozónak a f@sz@ kivan az egésszel.
    És igen, emelik a jegyárakat, a szolgáltatás minősége csökken folyamatosan, az utazóközönség is jogosan van felháborodva.
    Kérdés, hová tűnik a plusz pénz?”
  • 34. ugyanmé 2013. szeptember 24. 23:49
    „Netto 5500 Ft béremelést 15 éve nem kaptam. Lehet, munkára jelentkezem az SZKT-hoz. :)”
  • 33. Mike3 2013. szeptember 24. 23:41
    „22: Na és a szocik kifizették a túlórát a tűzoltóknak?”
  • 32. JungHeinrich 2013. szeptember 24. 22:51
    „Esztergom 2.0 :-(”
  • 31. SP 2013. szeptember 24. 22:48
    „""Az önrészhez a költségvetésben 550 milliót forintot kellene átcsoportosítani, mert az egyetlen pályázó a hét évvel ezelőtti kalkulációhoz képest ennyivel drágábban vállalná a kivitelezést.""

    Eu-s fejlesztésekhez,
    hogy ne vesszen el, pályázhatnak az önrészre önkormányzatok a kormánynál.”
  • 30. kormoska 2013. szeptember 24. 21:42
    „Simán el tudom képzelni,hogy a Fidesz többségű közgyűlés később sem fog semmit sem megszavazni és beborítja az Szkt-t!
    Ezután persze mindent Botkára és a szocikra fognak.....,közeledik a választás és ezeknek SEMMI nem számít.
    Nem szeretném ha így alakulna,de nem lepődnék meg ha mégis!”
  • 29. PerryMason 2013. szeptember 24. 21:36
    „Én nem tudom sajnálni ezt a rabló bandát, mindenfajta minőségi javulás és ésszerű ok nélkül emelik bérletek és a jegyek árát. A tömegközlekedést meg úgy is megoldják valahogy...”
  • 28. kormoska 2013. szeptember 24. 21:31
    „Tán csak megjön az eszük az "uraknak"és hajlandóak lesznek közgyűlni...,nem azért választották meg őket hogy az ülésterem mellé járjanak!

    Van itt egy-két eszement aki megszüntetné a tömegközlekedést.Más emberek is laknak Szegeden rajtatok kívül....,mással(máshol)vagdalkózzatok.

    Ha már kibírtak valahogy 3 évet,bírjanak már ki még eggyet...,ne legyünk második Esztergom!”
  • 27. Rubicon 2013. szeptember 24. 21:08
    „Ha már szeptember 5-én nem tudták elkezdeni a partfal felújítást, december közepén ne is tegyék. Akkor már csak olyan munkát fognak végezni, mint az Algyői hídon, amit elkészülte óta állandóan javítgatnak.
    Egyébként is kicsit "józan paraszti ésszel" át kellene gondolni, hogy valóban szükséges e a meglévő visszabontása és a járdaszint megemelése. Állítólag a látványért tennék, de akkor az új partfaltól öt méterre már egyáltalán nem látni a Tiszát. A mostani mellvédnek rengeteg előnye van. Rá lehet könyökölni, neki lehet dőlni (pl . csókolózni) rá lehet ülni, ebadtáknak jó felület graffitinek, na meg a legnagyobb előnye, hogy már megvan.
    Az új résfalat egyszerűen csak kívülről mellé kell betonozni és lesz egy vastagabb mellvéd, ami szemre is stabil, biztonságos és rászerelhető lenne (szükség esetén) a plusz 60 cm magas alumínium magasítás.
    Igaz, ez olcsó megoldás lenne, nem lehetne rajta sokat keresni.”
46 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megszólal a rokkantosítási balhé elítéltje

Két évre kell börtönbe vonulnia V. Gyöngyikének - a háromgyermekes, egyedülálló anya lapunknak interjút adott. Tovább olvasom