Délmagyar logó

2017. 05. 29. hétfő - Magdolna 13°C | 28°C Még több cikk.

Kocsival olcsóbb és gyorsabb lehet az utazás

Összehasonlítva a távolsági tömegközlekedés és az autózás költségeit, kiderül: minél messzebb utazunk, annál olcsóbb a kocsi. A családoknak csak rövid távon olcsóbb Szegedről vonatozni, a diákoknak és nyugdíjasoknak viszont ez minden viszonylatban kifizetődőbb. A tarifák alapján úgy tűnik: buszozni a legdrágább.
A vonat a kedvezményekkel versenyképes. Fotó: Frank Yvette
Autóbusszal utazni a 90 kilométerre lévő Kecskemétre jó másfél órájába kerül az embernek. Ha semmiféle kedvezményre nem számíthat, 1300 forintot kell fizetnie a sokmegállós buszozásért. Ugyanez vasúton 1600 forintba kerül – de az egyórás úton legalább bármikor felállhat, sétálhat, vécére mehet. Ezt persze megteheti akkor is, ha kocsival megy, ráadásul egy óra alatt ott van. Ha egy száz kilométeren 7 literes átlagfogyasztású autóban két ember ül, már megéri a sztrádán menni: a benzinköltség a legdrágább szegedi kútnál tankolva még négynapos matricával is 2600 forint körüli. Egy négytagú családnál viszont már nem kifizetődő az autózás ilyen rövid távon. A MÁV például 33 százalékos kedvezményt ad a két, 18 év alatti gyerekkel utazó szülőnek, a gyerekek pedig – koruktól függően – 67,5 százalékos diákkedvezményt kapnak vagy egyáltalán nem is kell fizetniük. Így az összköltség nagyjából 1500 és 2200 forint között mozog. Egy nyugdíjas házaspárnak szintén jobban megéri a tömegközlekedés, hiszen 90 vagy 50 százalékos kedvezményükkel is legföljebb a benzinköltség felébe kerül a két jegy – akár vasúton, akár busszal utaznak.

Kedvezménydzsungel

Bár az országgyűlési képviselőké a közelmúltban kikerült belőle, a MÁV tarifarendszere még most is 33-féle kedvezményt tartalmaz. A közalkalmazottaktól a hadirokkantakon és futballbírókon át a természetjárókig sokféle csoport vehet a teljes árúnál olcsóbban menetjegyet. Ezekről a MÁV honlapján tájékozódhatnak az utazók. A Tisza Volán honlapján viszont nem egyszerű az információszerzés. A kilométer alapú díjszabás ugyan megtalálható, az egyes városok távolsága viszont már hiányzik a website-ról. Fent vannak az úgynevezett 5., 6. és 7. kedvezménycsoport díjai is – csak az nem derül ki, hogy ki tartozik bele.

Budapest buszos megközelítésének érdekessége, hogy a gyorsabb, kevesebb megállós expresszjárat olcsóbb, mint a számos helyen megálló, hosszabb menetidejű változat. Utunk autóbusszal a Népstadionig két óra tíz perctől három és fél óráig tarthat. A gyorsjárat teljes ára közel 2500 forint fejenként – akárcsak vasúton. A vonat két és fél óra alatt van a Nyugatiban – kocsival se sokkal gyorsabb, mire a sztrádától a belvárosig araszolunk. Két felnőtt viszont már egy ezrest tud spórolni egy úton, ha busz vagy vonat helyett autóval megy az M5-ösön a fővárosba – nem beszélve arról, ha többen ülnek a kocsiban, és így több felé oszlik az benzinpénz. Ha négytagú család utazik Pestre két hatévesnél kisebb gyerekkel, olcsóbb a vasúti összköltség egy ezressel – viszont a kicsik nem biztos, hogy jól bírják az utat, a cirkusz miatti idegeskedés pedig nem ér meg egy ezrest. Két nagyobb gyerekkel utazva már több száz forinttal fizetünk többet a vonatért, mint a benzinért és a matricáért. A busz kész ráfizetés: a két szülő és a gyerekek együtt 1500-2500 forinttal fizetnek többet az autós megoldásnál. Pestre is a nyugdíjasoknak vagy a diákoknak éri meg tömegközlekedni, egy-két személynél akár több ezer forintot is megspórolhatnak.

Győr közúton majd 300 kilométerre van tőlünk: tömegközlekedéssel négy és féltől hat óráig is eltarthat, mire eljutunk a Kisalföld központjába. Fejenként, kedvezmények nélkül átlagosan 4000-4200 forintot fizetünk a tömegközlekedésért. Egy úton itt már akár kétezer forintot – és több órányi menetidőt – is megspórolhat két felnőtt, ha a kocsit választja tömegközlekedés helyett. Ha a kisgyerekek kibírják a hosszas vonatozást és az átszállást, vasúton egy négytagú család legföljebb egy ezrest spórolhat. De ha az egyik gyerek már elmúlt hatéves, nekik is jobban megéri az autózás. A busznál a különbségek még kiütközőbbek: csak a két felnőtt kétezer forinttal fizet többet a menetjegyért, mint amennyiből a kocsi eljut a kisalföldi városba. A tarifákból úgy tűnik, a Szeged és Győr közti úton is csak a nyugdíjasoknak és a diákoknak éri meg a tömegközlekedést használni.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elfogadták a költségvetést

Elfogadta tegnap a szegedi közgyűlés a város 2007-es költségvetését. A kormánypárti képviselők… Tovább olvasom