Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 8°C

KÖFI: ez nagyon jó volt

Szeged – Monitoron állítják az 50 kilométerre lévő állomás váltóját, gombnyomással menesztik a vonatot. Azt is megtudtuk: miért késik az IC – a MÁV forgalmi „távirányítás" központjában jártunk.
A szegedi Múzeumok Éjszakáján szombat este a hagyományos programok mellett igazán különleges helyszíneket is megnyitottak a közönség előtt. Talán a Pfaff Ferenc tervezte szegedi vasútállomáson található szegedi központi forgalomirányító rendszer, azaz KÖFI dolgozói is meglepődtek, milyen sokan kíváncsiak a vasút működésére: kisebb tömeg várta a 19 órai indulást.

Ellátogattunk a szegedi KÖFI-be. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

– Önök csak azt érzékelik, hogy késik a vonat. Most viszont betekinthetnek a vasút működésébe, megmutatjuk többek között azt is, miért és mikor csúszik a menetrend – mondta túránk elején Sárkány László. Miközben a „Szeged állomás, Szeged állomás" – visszhangzott a hangosbemondóból, amikor csikorogva megállt egy szerelvény, a MÁV Zrt. forgalomirányítási alosztályvezetője a földszinten található hatalmas, monitorokkal felszerelt vezérlőbe invitált bennünket. – A szegedi Forgalomirányító Központ 1629 kilométernyi vasútvonalat felügyel: Kelebiától Szegeden át a román határnál lévő Lökösházáig mi irányítjuk a forgalmat – magyarázta a húszfős csoportnak Sárkány László. A monitorok előtt dolgozó kollégáinál folyamatosan csöngött a telefon. „Indokolatlan foglaltság Rókus és Algyő között, csak 10-zel lehet haladni" – hallottuk, és már sejteni is lehetett: szombat este Szeged térségében késni fognak a vonatok. Nem tévedtünk, a következő telefonnal már értesítik is békéscsabai vonalon található állomást: a vonat 30–35 percet szedett össze.

Ellátogattunk a szegedi KÖFI-be. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

– Egy hibajelzés miatt késnek a vonatok. Most el kell döntenünk, egy vagy az összes szerelvény késsen – magyarázta az egyik forgalomirányító, majd kifejtette: ha egy vonatot megvárakoztatnak, akkor a többi menetrend szerint tud közlekedni. Ha a késő vonathoz igazítják a többi járatot, az összes késni fog, a csatlakozásokat is beleérve, tehát az egész Alföld menetrendje borulhat. – Nehéz döntés, de lehet, hogy inkább egy vonatot várakoztatunk, mintsem, mindegyiket – tudtuk meg.

Látják, ha lopják a vezetéket

– Ha ellopják a vezetéket, a rendszer hibát jelez, azonnal tudjuk, hol történt rongálás. A lopás késést is okoz, ugyanis a biztosító berendezések áram és kommunikációs kapcsolat nélkül nem működnek, így többszörös a károkozás – tudtuk meg.

A szegedi forgalomirányítók a falon elhelyezett több négyzetméteres kivetítőn minden vonatot látnak, monitorjukon szinte méterről méterre pontosan követik a szerelvények útját. Apró vonalak jelzik, melyik vonat merre jár, GPS segítségével sebességüket és egyéb műszaki paramétereiket is lekérhetik a forgalomirányítók.

– Mintegy 100 kilométeres szakaszon megszűnt a vasúti üzemi szolgálat, ugyanis a Szeged–Cegléd vonalon 2009 óta a KÖFI vette át az irányítást. Szegedről állítják a jelzőket, a váltókat – minden távvezérléssel működik – magyarázta Sárkány László. Megtudtuk: a rendszer tarthatóvá teszi a menetrendet, hiszen így már nem fordulhat elő, hogy Csengele állomáson elalszik a bakter, majd emiatt késik az IC, áttételesen pedig borul a menetrend. – Ezen a vonalon nincs menesztés, a korábbi gyakorlattal ellentétben a vonathoz nem jön ki a vasutas, nem integet a zöld a táblával.

– Papa, mikor nézzük meg a vonatokat? – kérdezte a 4,5 éves Miszori Gergő. Nagypapája megnyugtatta: hamarosan felmennek a peronra és láthatják az induló és érkező szerelvényeket. – Unokámmal gyakran kijövünk az állomásra, most pedig végre megnézhetjük az irányítást is – mondta Kádár Mihály. A csoport továbbállt: a szomszédos szobában megnéztük, hogyan dolgoznak az áramellátásért felelős MÁV-osok. – Ha probléma van, egérrel javítják a vezetéket? – kérdezte egy férfi, majd megtudtuk: igen, de ha a zavar nem javítható, akkor Kiskunfélegyházáról indul a szerelőcsoport. Az eredetileg fél órásra tervezett bejárás közel egy órásra bővült, ugyanis a türelmes forgalomirányítók és vezetőjük mindenki kérdésére felelt.

Olvasóink írták

21 hozzászólás
12
  • 21. anya5353 2012. június 26. 22:21
    „15.!

    Ez volt a legütősebb hozzászólás!!!!!!:)))))))”
  • 20. szatyi 2012. június 26. 10:20
    „Igen, valamennyire "beavatott" vagyok, de éppen e miatt nem mondhatok többet!
    Az állomási eseménynaplókban visszakereshetőek a késések okai! Ha hozzájutsz...!”
  • 19. GAgyi 2012. június 26. 09:11
    „18. szatyi

    Két állati egyszerű kérdés volt, amire választ vártam. Írtad, hogy elfekszik az IC, mert későn érnek ki.
    Ebből gondoltam, beavatott vagy (másképpen honnan tudhatnál ilyeneket), és ezért kérdeztelek.”
  • 18. szatyi 2012. június 25. 15:29
    „"16. GAgyi 2012.06.25. 13:31 "

    A >dodoni<-nak és nekem feltett kérdéseket olvasva vegyem úgy, hogy kihallgatáson vagyok?”
  • 17. GAgyi 2012. június 25. 13:34
    „9. dodoni
    "A rendszer jobban működik, mint várták, de igen nagy gyengéje, hogy hiba esetén szakmailag képzett ember csak jóval később tudja megnézni, hogy mi lehet a baj."

    Ezt honnan veszed? Volt ebből vonatkésés? Konkrét esetet írj le légyszíves.”
  • 16. GAgyi 2012. június 25. 13:31
    „13. szatyi 2012.06.24. 21:44
    "Itt a lényeg! Mivel elektromos állításúak a váltók, -hiba esetén(főleg télen)- csak azt látja az irányító, hogy nem állt be a váltó. Amíg volt szolgálat, a bakter kiugrott, megnézte, igazította, stb. ment a verkli tovább.
    Most telefon az illetékeseknek, mire kiérnek pl. Szatymazra az fél óra, rossz esetben két IC is elfekszik, mivel ott van a kereszt."

    És hány ilyenről van tudomásod? Mennyire jellemző?”
  • 15. csizmadialaszlo 2012. június 25. 11:30
    „Köfi fépen! :-)”
  • 14. SP 2012. június 24. 22:08
    „12. joniwalker 2012.06.24. 21:43

    :) :)
    A következő linken követheted Te is a vonatok mozgását. 1 kis kárpótlás. :) :)

    http://iemig.mav-trakcio.hu/
    http://iemig.mav-trakcio.hu/3.0/”
  • 13. szatyi 2012. június 24. 21:44
    „"9. dodoni 2012.06.24. 20:51
    A rendszer jobban működik, mint várták, de igen nagy gyengéje, hogy hiba esetén szakmailag képzett ember csak jóval később tudja megnézni, hogy mi lehet a baj."

    Itt a lényeg! Mivel elektromos állításúak a váltók, -hiba esetén(főleg télen)- csak azt látja az irányító, hogy nem állt be a váltó. Amíg volt szolgálat, a bakter kiugrott, megnézte, igazította, stb. ment a verkli tovább.
    Most telefon az illetékeseknek, mire kiérnek pl. Szatymazra az fél óra, rossz esetben két IC is elfekszik, mivel ott van a kereszt.”
  • 12. joniwalker 2012. június 24. 21:43
    „SP ezt nem gondolod komolyan.....

    Az hogy te egész nap híreket olvasol meg kommentelsz, más nem olvas minden hírt illetve ír hozzá :D ....illetve a Te kommented ne haragudj nem túlzottan figyelemfelkeltő a tömegeknek. De azért jó hogy írtad, valaki csak látta.”
  • 11. atomboy 2012. június 24. 21:40
    „" Ezen a vonalon nincs menesztés, a korábbi gyakorlattal ellentétben a vonathoz nem jön ki a vasutas, nem integet a zöld a táblával."
    Tegnap jottem Pestrol, tobb allomason is lattam integetni a zold tablaval. Hosszabb kesest Kecskemeten szedtunk ossze, nehany toloszekes utazott velunk, es a kezi emelo nem valami gyors szerkezet, szegeny kezeloje szenvedett vele.”
  • 10. Queenmargareth 2012. június 24. 21:09
    „9:)okés”
  • 9. dodoni 2012. június 24. 20:51
    „" ... így már nem fordulhat elő, hogy Csengele állomáson elalszik a bakter, majd emiatt késik az IC, áttételesen pedig borul a menetrend" Csengele állomáson már a KÖFI előtt jó régóta nem volt bakter, azaz váltókezelő. Olyan meg még a forgalmista időkben se igen fordult elő, hogy a forgalmista elaludt egy nappal közlekedő IC-t.

    "Ezen a vonalon nincs menesztés" Látszik, hogy szakmán kívüli írta a cikket. Bocs, Csaba! De van menesztés ezen a vonalon is. Pontosabban nem menesztésnek, hanem "a mozdonyvezető indításra történő felhatalmazásának" mondják. Annyi ebben a változás, hogy a személyszállító vonatokat ma nem a forgalmi szolgálattevő, hanem a vezető jegyvizsgáló a kis tárcsájával hatalmazza fel, természetesen miután meggyőződött arról, hogy a kijárati jelzőn továbbhaladást engedélyező jelzés jelent meg. A rendszer jobban működik, mint várták, de igen nagy gyengéje, hogy hiba esetén szakmailag képzett ember csak jóval később tudja megnézni, hogy mi lehet a baj.”
  • 8. SP 2012. június 24. 20:04
    „4. joniwalker 2012.06.24. 13:24 ""ilyen nem túlzottam hirdetett programokról honnan lehet értesülni? :P""

    pl. innen is:

    http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/estenkent_zarva_a_bajai_uti_vasuti_atjaro/2285216/#hozzaszolok

    átemelve:
    ""8. SP 2012.06.21. 18:22

    "Szombat este látogatható a szegedi vonatvezérlő

    Múzeumok Éjszakája rendezvény keretében
    június 23-án, szombat este a MÁV is megnyitja kapuit: a szegedi KÖFI-be (központi forgalomirányító rendszer) látogathatnak el az érdeklődők. A központban személyesen is megtapasztalható, hogyan ,,távirányítják" 13 vasútállomás valamennyi berendezését, a sorompóktól, jelzőktől kezdve a hangosbemondókig.
    Június 23-án 19 és 21 óra között
    fél óránként 10 fő tekintheti meg ....előzetes regisztrációt, a 06 1 511 1307 telefonszámon. A KÖFI címe: Szeged, Indóház tér 2.""
    http://travelo.hu/hirek/2012/06/21/szombat_este_latogathato_a_szegedi_vonatvezerlo/""”
  • 7. StencilAtya 2012. június 24. 19:51
    „ha nyár van azé késik, ha tél azé, ha meg más akko meg azé.

    oszt jónapot.”
  • 6. Queenmargareth 2012. június 24. 18:25
    „Írtak róla.......”
  • 5. Queenmargareth 2012. június 24. 18:24
    „Üdv Mv. Sanyi:)Csinos voltál...”
  • 4. joniwalker 2012. június 24. 13:24
    „ilyen nem túlzottam hirdetett programokról honnan lehet értesülni? :P pl én nem hallgatok rádiót, a neten meg igen kevés program volt fellelhető. Legközelebb engem is érdekelne ilyen. Tipikus eset a víztorony megnyitása, amit már figyelek, keresek, mégis utólag értesülök róla. :D”
  • 3. csizmadialaszlo 2012. június 24. 12:05
    „Nagyon modern. Tetszett.”
  • 2. eljensokaszeged 2012. június 24. 11:01
    „éljensoká máv”
21 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kényszernyugdíj 62 év felett?

Sehol nincs ilyen Európában, hogy egyszerre 60-ról 62 évre emelik a nyugdíjkorhatárt, és nyugdíjazzák a 62 éven felülieket a közszférában. Tovább olvasom