Délmagyar logó

2017. 11. 24. péntek - Emma 4°C | 11°C Még több cikk.

Kölcsönbringák Szegeden - márciustól óránként 200-ért

Szeged - Magyarországon elsőként Szegeden vehető majd igénybe a citybike, vagyis a város frekventált pontjairól kerékpárok kölcsönözhetők. A tervek szerint márciusra épül ki a rendszer.
Száz kerékpárral, valamint tizenkét fel- és lerakó ponttal startol a tervek szerint márciusban a Citybike Szeged. Magyarországon elsőként a Tisza-parti megyeszékhelyen érhető el a szolgáltatás, amely a klasszikus értelemben vett kerékpárkölcsönzést és az egész városra kiterjedő alternatív közlekedési megoldást jelent.

A Dél-alföldi Regionális Operatív Programhoz benyújtott pályázatán 45 millió 360 ezer forint támogatást nyert a beruházó Sund Magyarország Kft., a beruházási költség pedig 63 millió forint. A kezdést eredetileg tavaly szeptemberre tűzték ki. A késés oka, hogy a kerékpárokhoz kapcsolódó irányítási rendszer kidolgozása bonyolultabb, mint amire számítottak, ráadásul ilyesmire még nincs magyar példa – tudtuk meg Szabó László projektmenedzsertől. Elmondta, Bécs és Barcelona példáját követve alakítják ki Szegeden a szolgáltatást, de megnézték a szerbiai, újvidéki kölcsönzést is.

Londonban így csinálják

Strapabíró megoldások

A külföldi tapasztalatokból kiindulva olyan kerékpárokat gyártanak kifejezetten erre a célra, amelyek jól ellenállnak a rongálásnak és a változó időjárási viszonyoknak. Könnyített váz, hagyományos, „kontrás" fékszerkezet, defekttűrő abroncsok, váltó nélküli megoldás – ezek jellemzik a drótszamarakat, amelyeket speciális rögzítésekkel szerelnek össze, minimalizálva az eltulajdonítás esélyét. Szervizkocsit állítanak munkába a karbantartáshoz, a szerelő napi nyolc órában látja majd el a feladatait.

– Első körben turistákra és az SZTE-n tanuló külföldi hallgatókra számítunk célközönségként. Egyetemi hallgatóknak kedvezményes bérletkonstrukciót szeretnénk kidolgozni. A prototípusokkal készen vagyunk, mindenki arra vár, hogy azt mondjuk: kezdődhet a gyártás – fogalmazott Szabó László. A bringákat egy dorozsmai cég készíti el cseh alapanyagokból.

Szeged frekventált pontjain helyezik el a tárolókat, amelyek a kölcsönözhető kerékpárok fel- és lerakó pontjai. A pontos helyszínekről még egyeztetnek az önkormányzattal. Egy-egy tárolóban átlagosan 8 bicikli lesz. Érintőképernyős konzolokat helyeznek ki, ezek segítségével lehet megkezdeni a bérlési folyamatot. A konzolok online kapcsolatban vannak a központi számítógéppel, hogy tudják, melyik tárolóban hány kerékpár van. A járműveket GPS és GSM jeladóval szerelik fel, így valós időben nyomon követhetik, hogy hol járnak. 24 órás biztonsági szolgálat gondoskodik a lopások megelőzéséről.

A kölcsönzés az interneten történő regisztráció és ügyfél-azonosítás útján vagy a Citybike-irodában, illetve annak együttműködő partnereinél lehetséges. Megkezdett óránként 200 forint a bérlés, de naponta legfeljebb 800 forint. Bankkártyával, mobil fizetéssel is kiegyenlíthető a kölcsönzés díja.

Kölcsönbringák Szegeden - márciustól óránként 200-ért. Fotó: Karnok Csaba (galéria)

* * *

Brüsszeli megoldás

Kollégánk, Garai Szakács László, 2011 novemberében Brüsszelben a következőket tapasztalta a bérelhető kerékpárokkal kapcsolatban –
erről blogján is beszámolt:

Bérelhető kerékpárok Brüsszelben a Troon metrómegállónál a Rue de Luxembourgon. Népszerűek. Fotók: Garai Szakács László
Bérelhető kerékpárok Brüsszelben a Troon metrómegállónál a Rue de Luxembourgon. Népszerűek. Fotók: Garai Szakács László

A belga fővárosban "napi, heti és éves tarifa van. Bankszámla nélkül nem tudsz bérelni biciklit, ez azért kell, mert 150 eurós kaucióval beterhelik a számládat, hogy ne jusson eszedbe ellopni a kerékpárt. Napi, heti és éves jegy van, 1,5, 5 és 30 euró a tarifa. Napi és hetijegy esetén papírcédulát kapunk, ami egy kódsor van, azt kell bepötyögni a „lakatnál". Ha az éves tarifát fizetjük, akkor egy csodaszép plasztikkártyát kapunk, Csabi rá is mutat szépen, azt elég a lakat melletti mágneses érintkezőhöz tenni, és máris old a zár. Fél óráig ingyenes a használat, azaz a tarifán felül nem kell fizetni, utána fél óránként 50 centet von le a bankszámláról a rendszer. Csaba bevallása szerint fél órán túl a legritkább esetben használják a bicikliket. A potyázást pedig, azaz, hogy a 29. percben gyorsan leparkolunk a bringával, majd újra felvesszük, egy negyed órás időzár nehezíti."

Bátyi Csaba és az egész évre érvényes kerékpárbérlete
Bátyi Csaba és az egész évre érvényes kerékpárbérlete

Olvasóink írták

89 hozzászólás
  • 89. ivivan 2013. január 18. 16:15
    „88. ifj. Nagy Gábor

    Na, ez is biztos. Jó lenne már a hídra is nyerni egy kis EU pályázatot :-)”
  • 88. ifj. Nagy Gábor 2013. január 18. 12:41
    „87. ivivan

    Szerintem a híd megépítése önmagában is jelentősen csökkentheti a belváros forgalmát.”
  • 87. ivivan 2013. január 17. 23:01
    „85. ifj. Nagy Gábor

    Egyetértek, hogy 3. híd nélkül lényegében elképzelhetetlen az autómentes belváros, de az nem igaz, hogy a 3. híd után szükségszerű lenne autómentes belvárost kialakítani.”
  • 86. tol 2013. január 17. 17:22
    „nagyon nagy ötlet volt a biciklikölcsönzö, igazán gratulálok és kívánom, hogy még sok ilyen vigye elöre Magyarországot és Szegedet! Hajrá magyarok!”
  • 85. ifj. Nagy Gábor 2013. január 17. 15:55
    „81. ivivan

    A kettő nagyjából együtt jár, tehát az összehasonlításod eleve nehezen értelmezhető.”
  • 84. CsImre 2013. január 16. 20:29
    „83. bambulla:

    A biciklis témát nyomja az EU, jókat lehet belőle szakítani. Az újszegedi beruházás jellegzetesen a hülyeség kategóriába esett, és ez minden nappal igazolódik. 100 millió forintunk bánta.”
  • 83. bambulla 2013. január 16. 19:22
    „az újszegedi bringa központ sincs kihasználva
    van egy biztonsági őr addig amíg az unió előírja hogy működtetni kell
    egy szál bringát se láttam még ott
    a város széli bevezető utak közelében felállított bringatárolók kihasználtsága említésre sem méltó
    ha ez a projekt is megvalósul akkor mi leszünk a bringa főváros :)
    a kihasználtság pedig másodlagos lesz”
  • 82. atomboy 2013. január 16. 16:13
    „1. Bendegúz007
    Jobban zavarnak, mint az gepjarmuvek? Vagy koldusok?

    9. gabocac /23. szöszi
    Mar vannak rendes uttestek, minek kulon kerekparutak? Csak novelne a konfliktusok es balesetek szamat.

    40. librarianna
    En is lattam Soltvadkerten a hirdetest, de az nem olyan, mint ez. Egyebkent mar volt bicajkolcsonzo Szegeden is, de az valoban turistaknak szolgalt, mert csak egy ponton lehetett kolcsonozni.

    47. amina
    Igen, azoknak is jo lenne a rendszer. Ezert remelem, hogy esszeru helyeken lesznek az allomasok. De sajnos tovabbra sem ismertek, igy nehez megjosolni a rendszer jovojet.

    67. mediashreck
    Tudsz erre forrast adni?”
  • 81. ivivan 2013. január 16. 13:21
    „80. ifj. Nagy Gábor

    "Ne is, mert valaminek nem az adja meg a hasznosságát, hogy mióta várunk rá..."

    Hát, szerintem kevesen kételkednek abban, hogy a teljes szegedi képet nézve a harmadik híd sokkal többet javítana az életminőségen, mint az autómentes belváros.”
  • 80. ifj. Nagy Gábor 2013. január 16. 11:41
    „73. ivivan
    "Akkor szerintem ne menjünk bele abba, hogy ki meddig vár..."

    Ne is, mert valaminek nem az adja meg a hasznosságát, hogy mióta várunk rá...”
  • 79. kowalsky 2013. január 16. 10:29
    „73. ivivan 2013.01.16. 07:46
    Tudsz valami újabb pályázatot? :)
    Hány ilyen projekt volt, amit csak 1 évig tartottak fent, amíg volt rá pénz...”
  • 78. ivivan 2013. január 16. 09:26
    „"Szóval semmit sem segít se turistának, se helyi lakosnak, mert a működőképes biciklik mindegyike folyamatosan használatban lesz"

    Ha így lesz, akkor nyilván bővíteni kell a kerékpárok számát - szerintem ez az elképzelhető legjobb lehetőség. Én éppen attól tartok egy kicsit, hogy egyáltalán nem lesznek használva, mert mondjuk bonyolult lesz a bérlésük...”
  • 77. aquila0126 2013. január 16. 08:58
    „"A bringákat egy dorozsmai cég készíti el cseh alapanyagokból."
    Ez jó! A csehek legyártatják Kínában, eladják nekünk, mi meg összeszereljük.”
  • 76. badass 2013. január 16. 08:49
    „Mit is látunk a cikket illusztráló fotókon? Azt, hogy az állomásokon VAN bicikli. Ilyen kevés bicikli (és állomás) esetén, mint ami a tervekben szerepel, viszont nem lesz. Ráadásul egy része szervízben, néhányat GPS ide-vagy oda, úgyis ellopnak, azaz a rendelkezésre álló kerékpárok száma eleve alacsonyabb az össz. darabszámnál. Vagyis, nem lehet úgy tervezni a belvárosi jövést-menést, hogy majd kölcsönzői biciklivel megyek pl. moziba. Esetleg, ha véletlenül épp ott van egy, akkor felpattanok rá. Szóval semmit sem segít se turistának, se helyi lakosnak, mert a működőképes biciklik mindegyike folyamatosan használatban lesz. Ezek a kerékpárok jóval drágábbak is, mint a hétköznapi biciklik, a rendszer se olcsó mulatság, és a 200 Ft/óra is soknak tűnik, hogy esetleges alternatív közlekedésként igénybe vegyük. Szerintem ezek a rendszerek max önfenntartóak, de biztosan nem nyereségesek sehol sem. Városi segítség nélkül nem fog menni. Egy magánvállalkozást meg nem fog érdekelni, hogy a biciklire pattanók nagy száma más hasznot is hajt: pl kisebb gépkocsiforgalom, tisztább levegő, stb.”
  • 75. kovboj3 2013. január 16. 08:12
    „57. Zoan1 2013.01.15. 18:41
    igen.
    közben azt olvastam valahol hogy 6-21 óráig lehet majd 80 biciklit bérelni+lesz karbantartó és egy biztonsági szolgálat is. az azt jelenti hogy csúcsüzemben a bevétel max 15x80x200 Ft lehet, az 240.000 - a rezsi. tehát elvileg 3-4 hónap alatt akár meg is térülhet a befektetés...”
  • 74. ifj. Nagy Gábor 2013. január 16. 08:04
    „70. ivivan
    "Azt miből gondolod, hogy Tápéról, Dorozsmáról vagy Hattyastelepről nem lenne igény egy ilyen járatra? Mégsincs ilyen buszuk... Hát persze, hogy lenne igény rá, de ha mindenhonnan menne busz a Széchenyi térre, ahonnan erre van igény, akkor a Széchenyi tér egy buszpályaudvar lenne, nem sétáló tér. Racionizálni kell, hogy honnan érdemes ilyen járatot indítani: Szőregről nem jelentene kerülőt, ha a majdani 3. hídon menne át a 60as a Belvárosi híd helyett"

    A 60-as busznak is jelentene többletutat a harmadik híd (kb. 1,3 km-t), az utasának meg többletidőt, ha nem a Mars térre megy.

    Azt pedig nem jó dolog összekeverni, hogy egy meglévő járatot veszel el (ráadásul úgy, hogy az üzemeltetési szinten többletköltség a többletút miatt, az utasnak meg rosszabb lesz - ez olyan, hogy a káposzta is elfogy, de a kecske is éhen pusztul), vagy egy olyant nem indítasz el, ami soha nem is létezett.”
  • 73. ivivan 2013. január 16. 07:46
    „71. CsImre

    "Sőt, zárjuk le a Belvárosit, és akkor gyakorolhatják a türelmet a 3. hídra várván. :)"

    Van bármi, amit a biciklis társadalom 30 éve kér, de még nem kapta meg? Ugye, hogy nincs... Akkor szerintem ne menjünk bele abba, hogy ki meddig vár...

    72. kowalsky

    És rögtön az indulásnál 417 dokkoló állomással indultak? Kétlem... Ez - remélem - csak egy kísérleti üzem lesz és ha lesz rá igény, akkor bővítik.”
  • 72. kowalsky 2013. január 16. 07:18
    „Egy Szegednél lakosság számban ép 10x nagyobb városban jelenleg 417 dokkoló állomás létezik.
    Itt 12....”
  • 71. CsImre 2013. január 15. 23:08
    „69. ifj. Nagy Gábor:

    Sőt, zárjuk le a Belvárosit, és akkor gyakorolhatják a türelmet a 3. hídra várván. :)

    --

    Valahol egyébként olvastam, hogy a bringák a körtöltésen belül lennének használhatók.”
  • 70. ivivan 2013. január 15. 21:56
    „64. ifj. Nagy Gábor

    "Azt miből gondolod, hogy Szőregről senki nem akar a Széchenyi térre (...) menni közösségi közlekedéssel, miközben mondjuk Újszegedről meg van ilyen igény? "

    Azt miből gondolod, hogy Tápéról, Dorozsmáról vagy Hattyastelepről nem lenne igény egy ilyen járatra? Mégsincs ilyen buszuk... Hát persze, hogy lenne igény rá, de ha mindenhonnan menne busz a Széchenyi térre, ahonnan erre van igény, akkor a Széchenyi tér egy buszpályaudvar lenne, nem sétáló tér. Racionizálni kell, hogy honnan érdemes ilyen járatot indítani: Szőregről nem jelentene kerülőt, ha a majdani 3. hídon menne át a 60as a Belvárosi híd helyett, míg mondjuk az 5-ös troli esetén ez nem lenne igaz.
    De egyébként én eredetileg azt javasoltam, hogy ne legyen egyetlen busz- illetve trolijárat sem a Belvárosi hídon - tőlem maradhat az is.

    69. ifj. Nagy Gábor

    "Akkor én meg azt mondom, hogy a 3. híd megépítését szorgalmazók is legyenek csak szép türelmesek: miért emlegetik mindig, miért "képtelenek az idejét megvárni?""

    A 3. hidat már 30 éve is tervezték - szóval szerintem elég türelmesek vagyunk.”
89 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mozizzunk együtt januárban is!

Véget ért villámjátékunk a januári Sajtófilmklubunkba. Ön az egyik szerencsés nyertes? Tovább olvasom