Délmagyar logó

2018. 05. 22. kedd - Júlia, Rita 15°C | 25°C Még több cikk.

Kolláth: Vesztésre áll a jogállamiság

Szeged – A Baloldali Páholy vendégekeként Kolláth György alkotmányjogász arról beszélt, eddig megkérdőjelezhetetlen elvek kerültek a kukába.
Az ország jogi-, közjogi állapotáról, a január 1-jén hatályba lépő új alaptörvényről beszélt csütörtök délután Kolláth György a Baloldali Páholy vendégeként Szegeden. Úgy fogalmazott: „A magyar jogállamiság vesztésre áll, eddig megkérdőjelezhetetlen elvek – mint a hatalommegosztás, a kiszámíthatóság – kerültek a kukába. Háborús retorika jellemző, kriminalizálódott a közélet." Kiemelte, a teljes magyar jogrendszert, százezer jogszabályt kell átszűrni az új alkotmány rostáján – ez a munka el sem kezdődött.

– Sámli nem készül úgy, mint ez az alaptörvény: nem méltó ehhez az országhoz. Az ellenzék pedig hallgat, holott vitatkoznia, javasolnia kellene – mondta az alkotmányjogász.

Olvasóink írták

21 hozzászólás
12
  • 21. bánki 2011. szeptember 16. 18:26
    „Róna Péter idegenből haza ,,disszidált" LMP-s zsidó ember.
    Köze nincs a jobb oldalhoz !

    Aztán, hogy ki mit bán már más ügy. Köze nincs a Kolláth féle megélhetési ,,szakértőkhöz".”
  • 20. Lutetia 2011. szeptember 16. 12:42
    „18. bánki "2006-ban nem voltak ennyire aggódó típusúak !"
    Ó, nekem vannak olyan tanult jobboldali ismerőseim (nem is egy), akik 2006-ban és azután is nagyon aggódó típusúak voltak. Még egy petíciót is alá akartak velem íratni 2009-ben, hogy oszlassák fel a Parlamentet. Na, ugyanezek az ismerősök már legalább egy éve a falba verik a fejüket, és mindenkinek hangoztatják, mennyire megbánták, hogy a Fidesz-KDNP-re adták le a voksukat.
    Az aggódó típusok közé tartozott 2006-ban jó pár Fidesz-közeli közgazdász szakember (Chikán Attila volt gazdasági miniszter, Mellár Tamás, a Századvég Alapítvány volt vezetője, Róna Péter, stb.). Érdemes meghallgatni, mit mondanak ők a jelenleg hatalmon lévők ténykedéseiről.”
  • 19. Lutetia 2011. szeptember 16. 12:03
    „Érdekes, hogy van, aki csak pártokban tud gondolkodni. Érdekes, hogy van, aki azt hallván (olvasván), hogy valaki bírálja a jelenleg kormányzó pártot, rögtön egy másik párthoz való kötődést valószínűsít. Érdekes, hogy teszi ezt annak ellenére, hogy az országban az elégedetlenség nőttön-nő, miközben egyes pártok népszerűsége alig nő, másoké szépen csökken, de a legnagyobb táborba azok tartoznak, akik egyik párt tetteivel sem tudnak azonosulni.
    Ideje volna túllépni ezen a korlátoltságon, bár megértem, nehéz attól elszakadni, amit a Fidesz sulykol a nap 24 órájában.”
  • 18. bánki 2011. szeptember 16. 11:34
    „Érdekes már beszédük alapján jó nagy valószínűséggel megállapítható a pártállás közszereplők esetében.

    ,,kicsit beszél magyart" Kolláthról jut eszembe! A klub rádió is erősen determinált !

    2006-ban nem voltak ennyire aggódó típusúak !”
  • 17. Lutetia 2011. szeptember 16. 11:18
    „Tetszik, ahogy az érzékelhetően nem jogász hozzászólók értekeznek itt a jogállamiság kérdéséről. Tetszik, ahogy ugyanők kioktatják az alkotmányjogászt, és mindenfélét számon kérnek rajta.
    Persze maga a cikk olyan rövid, hogy konkrét tények nem hangzanak el benne, csupán általánosságok, de azért mellébeszéléssel vádolják Kolláthot. Azért kíváncsi volnék, hogy a tisztelt hozzászólók közül hányan voltak ott a cikkben említett eseményen, és hallgatták meg az alkotmányjogászt. Nagy örömömre szolgálna, ha ezt egyszer megtennék, és ténybeli megállapításait - akár csak egyet is - érdemben cáfolnák.”
  • 16. gavallér 2011. szeptember 16. 10:55
    „Ez a Kolláth jómegaszonta!
    Elterelő ostoba duma.”
  • 15. igazságkereső 2011. szeptember 16. 10:12
    „#2.jozsoci: Igen igazad van és mind emellett több ezermilliárd forintot is eltüntetett az országból, melynek levét velünk akarják megitatni az MSZP-SZDSZ-es hordák és amilyen ostobák vagyunk mi magyarok, meg is isszuk!”
  • 14. igazságkereső 2011. szeptember 16. 09:45
    „Tisztelt Professzor úr! Nagy tisztelője vagyok Önnek, de a jogállamiság vesztésre állása elég erős túlzás Öntől. Biztosan jobb lett volna, ha komoly figyelmeztetését -mint amilyet ebben a cikkben is megírt - 2008 ősze után teszi meg de azonnal, hogy a fiskális spekulációt, a multikulturális simlit azonnal fejezzék be országunkban, Magyarországon. Ha Ön,akkor határozottan fellépett volna, egészen biztos az,hogy nem került volna sor árverezésekre,kilakoltatásokra, amelyeket a nem is létező,de fizethetetlenné vált "svájcifrank alapúnak" elnevezett forinthitelek voltak! Ön is tudja az egészen biztos, hogy Magyarországon indexálási trükk történt a bankok részéről,de ennek komoly árát teljesen jogtalanul és értelmetlenül a lakosságra hárították a bankok! Kérem olvassa el jogászkollégája, Dr. Pásztor Pál tanulmányát a magyar Nemzet 2011. augusztus 11., csütörtöki számában, "Nagy átverés volt a frankhitelezés", továbbá a Heti Válasz 2011.szeptember 15.-i számában Facsinay Kinga tollából megjelent "Geldwechsel" című írását!Olyan neves közgazdászokat már nem is említek meg,mint Dr.Róna Péter,Dr. Boros Imre,,de ami a lényeg: Varga István: "Milyen a devizahitel magatartása" című tanulmánya a Magyar Nemzet 2011.szeptember 9.-i számában,valamint ugyan ezen lapszám 19. oldalán megjelent "A bankok visszaélnek erőfölényükkel címmel a kérdések és támpontok Szász Károly elnök úrnak a vitatott frankhitelezés ügyében alcímmel jelent meg. Szóval marad a kérdés továbbra is: miért akarják a bankok teljesen tönkretenni az ország lakosságának egy igen jelentős részét, és miért asszisztálnak ehhez -képletesen persze!- olyan kitűnő jogászok,mint Ön is például! Fontos tisztázni egy fogalmi kérdést,mégpedig azt,hogy nem a bankok veszteségéről, hanem a várt haszon elmaradásáról beszélhetünk! Másrészről azonban Magyarország jövője szempontjából kulcsfontosságú, hogy kikerüljön a fiktív deviza-függőségből,nem engedhetjük magunkat tovább kopasztani-fogalmazott Varga István,akinek teljesen igaza van és talán nincs is szükség Müller Jánoshoz, a Magyar Bankszövetség vezető tanácsadójához hasonló "sikolyszimfóniásokra" mert ugye azt azért Kolláth professzor úr is elismeri, hogy egy demokratikus országban- mint a mienk is!! - antidemokratikus módon kilakoltatni embereket, családokat azért nem járja "csupán" azért, mert a magyarországi bankok" megérezték a pénz édes ízét" és tisztességtelenül megduplázták a svájci frankot nem is látott forinthitelek havi törlesztőrészleteit, úgy, hogy a hitelt felvevők fizetése egyáltalán ne mis emelkedtek, sőt csökkentek! Ugye Ön is beláthatja, hogy a jövedelemigazolások alapján bankok által engedélyezett hitelösszeg megduplázott havi törlesztőrészleteit bizony nem lehet fizetni,tehát joggal merül fel az a kétely, hogy a bankok szándékosan idézték elő ezt az európainak -nyugat-európában az ilyen fajta banki eljárás az ügyfelekkel szemben teljesen ismeretlen fogalom!- egyáltalán nem nevezhető magatartást,mellyel önhibájukon kívül eső okok miatt fizetésképtelenné vált banki ügyfelekkel szemben tesznek! Bizony nagyon jó lenne, ha Ön is, és minden Önhöz hasonló kitűnően képzett jogász inkább segítene a magyarországi bankoknak abban, hogy jogilag nincs semmi akadálya annak,hogy a magyarországi bankok visszaállítsák a 2008 tavaszán, nyarán felvett "devizahitelek" havi törlesztő részleteinek összegét,természetesen hozzászámolva a hivatalosan elismert 3, illetve 4 % inflációt.Nem kell matematikusnak lenni annak megállapításához, hogy ebben az esetben azonnal fizethetővé is válnának a havi törlesztő részletek,de ez csak abban az esetben érvényes megállapítás,ha a bankok valóban lemondanának az uzsorakamatról, amelynek beszedése a bankok részéről legalább olyan szégyenteljes eljárás, mint amilyen mértékben üldözi a törvény az uzsorakamatot magánbeszedők részéről! Egyet ért velem Tisztelt Kolláth György úr?!!”
  • 13. Lutetia 2011. szeptember 16. 09:45
    „unknown, már megbocsáss, de azért, mert valaha (talán) feltétel nélküli híve voltál a szocialistáknak, nem kellene most a Fidesz feltétlen hívévé válni, mert akkor alapvetően nem változtál, csak a hiszékenységed tárgya változott meg.
    Határozottan előadott hozzászólásaidban feltűnően sok a ténybeli tévedés, és ha kiigazítom ezeket, akkor mélyen hallgatsz. Ennyi félrehallás és téves információ után persze már nem csodálkozom, hogy elismeréssel adózol a jelenlegi kormány ténykedései iránt.”
  • 12. unknown 2011. szeptember 16. 09:32
    „9. deszkás 2011.09.15. 21:56

    Abban igazad van velem szemben, hogy rosszul vagyok összerakva. Politikailag. De miért is? Egy kis őszinteség, s megérted. Talán. MSZMP tag voltam 1972-től, majd abból MSZP alapító tag. A rendszerváltást megelőző évek aktív szereplője 1988-1990 között. Amikor az MSZP és volt és maradt MSZMP hatalmi struktúra összes párt és népfront vezetőjével megszállták az akkor még 100% állami (társadalmi) tulajdonban lévő vállalatok, intézmények, minden, minden hely vezető pozícióját pontosan tisztában voltunk, vaqgyunk vele, hogy az ország erőforrásai feletti rendelkezési, intézkedési, tulajdonlási és haszongyarapítási szabályok a saját érdekeik szerint mennyire fontosak főleg a jövőre nézve. Gorbacsov visszaadta hazánkat a nyugati érdekeltségnek, a kapitalizmus intézmény rendszerébe. És azóta megy a visszaváltozás huza-vona. Miközben még nagyon, de nagyon sok magyar ember azt hiszi, hogy a szocialista párt az ő megszerzett jogai védelmezője, az igazság bajnoka. Ez a párt és a tőle elvárt garancia már réges régen nincs. Szinte mindenünk a külföldi tulajdonosok és a közösségi vagyon okos átjátszásából élő réteg kezébe került. Ebben a közegben élünk, ezért maradt kevesebb pénz az állam kamarájában, ezért van pénzhiány minden vonalon. Be kell látni, hogy nem azon a párszáz hatalomban lévő fideszesen múlik, hogy hogyan legyünk mindannyian gazdagok. A régi rendhez szokottak, azon szocializálódtak nehezen emésztik meg a változást. Gondolatokban és cselekvésben egyaránt. Engem is úgy épített fel a régi rendszer, hogy abban higgyek. De felismertem, hogy rossz kötőanyagot raktak az akkor belém épített téglák közé. Ma mások a realitások, mások a körülmények és ehhez alkalmazkodni kell. Kolláth nem képes elhinni az új alaptörvény jóhiszeműségét, tisztességét, jogérvényességét holott ha másna nem is, de neki tudnia kellett és kell, hogy az 1949-es alkotmányunk az új alaptörvény 2012 január 1-i életbe lépéséig deklaráltan is (ez tételesen szövegszerűen benne van leírva) csak ideiglenes alkotmány volt. Emiatt hivatkozik az új alaptörvény arra, hogy az 1949-es alkotmány jogfolytonosságához kapcsolódik, azt váltja fel.”
  • 11. deszkás 2011. szeptember 16. 08:42
    „A kormányzópárt viszont nagyon jól szerepel.”
  • 10. jozko 2011. szeptember 15. 23:44
    „Kolláth doktor úr szerepel.
    Elég rosszul.”
  • 9. deszkás 2011. szeptember 15. 21:56
    „UNKNOWN! Szóval mert a 112/3-ad és azért hallgasson? Rosszul vagy összerakva ez csak azt árulja el hogy sokan - vagy ha úgy tetszik a kormánytöbbség - csinálnak hülyeséget! És nem kell megsértődni emlékezz erre a napra mert GAME OVER. Mert én láttam a mai parlamenti közvetitést benne Lázárral aki lelkesen minden irányba forogva ecsetelte milyen jól megvédenek bennünket és milyen jól járunk.Királyi többesben azt adta el ő biztos jól jár de te és én......”
  • 8. unknown 2011. szeptember 15. 21:33
    „Hm, Kolláth György nem is volt tagja az alkotmánybíróságnak. Rosszul is emlékeztem. Mindig is csak a partvonalon kívülről kritizált. Magánvéleménye lehet, amelyet tiszteletben tartok. Ezért nem különösen releváns az az igénye, hogy az ellenzék ne hallgasson, s a százezer jogszabályt szűrjék át az alaptörvény rostáján. Tényleg úgy látom, hogy nem tudja lecserélni a régi szabályokhoz alkalmazkodott szemüvegét, látásmódját.”
  • 7. unknown 2011. szeptember 15. 20:59
    „6. Nyomozo 2011.09.15. 20:46

    Nem kell tapsolni. Azon okból, hogy Kolláth még az MSZP-SZDSZ kormány idején mandátuma lejártával kikerült az alkotmánybíróság keretéből, a sértődött ember hanghordozásával beszél. Nem csak most.”
  • 6. Nyomozo 2011. szeptember 15. 20:46
    „"unknown" És, akkor most tapsoljunk???”
  • 5. unknown 2011. szeptember 15. 20:05
    „Szerintem csak az a helyzet (másokkal is van ilyen), hogy Kolláth György elvesztette a fonalat a demokratikusan megválasztott többség kétharmados elsöprő fölénye miatt. Ettől még nem sérült a jogállam. Meg attól sem sérült, hogy az Alkotmánybíróságtól egyedül a költségvetéssel összefüggő, az ország eladósodását visszatartó intézkedések vétójogát vonták meg addig, amíg nem kerülünk vissza - ha jól emlékezem - 60% alá. Aztán megint lehetőségük lesz. Kolláth megtalálja mindazokat a paragrafusokat az új alkotmányban, az alaptörvényben, amelyek a régiben is benne voltak úgy általánosan. Az alaptörvény eddig sem, de ezután sem azon tényleges törvények gyűjteménye, amelyekkel az országot működtették, illetve működtetik. Az alaptörvény régen és most is csak azokat a nemzeti célokat jelöli meg, amelyek csak az ország építése közösségi céljait foglalja keretbe a múlt, a jelen és a jövő tisztelete figyelembe vételével.”
  • 4. sadap12 2011. szeptember 15. 19:14
    „Az a baj, hogy nagyon igaza van...”
  • 3. tótkomlósi 2011. szeptember 15. 18:22
    „De ő legalább tudja, hogy mit beszél és nem kapkod össze vissza mint a kupola alattiak!”
  • 2. Jozsoci 2011. szeptember 15. 18:18
    „Magát verte meg az ellenzék az 2002-2008. között. Most le kell nyelni a békát. A fidesz teljhatalommal bír ma az országban. Nem lehet semmin csodálkozni. Kíváncsi volnék egy 2012. májusi választásra, de az MSZP szerintem örökre eljátszotta kártyáit.”
21 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A vágygazdaság forrásvidékei

Az SZTE Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszéke kétnapos konferenciát rendez pénteken és szombaton a Millenniumi Kávéházban. Tovább olvasom