Délmagyar logó

2018. 08. 15. szerda - Mária 20°C | 31°C Még több cikk.

Kortárs és klasszikus: Szegeden koncertezik a Kelemen Quartet

A nemzetközileg elismert vonósnégyes, a Kelemen Quartet hétfő este Szegeden, a Zeneművészeti Kar Fricsay-termében koncertezik: a műsor egyik darabja pedig Tóth Péter új műve, A Halál belovagol Európába.
 2010-ben alakult Kelemen Quartet sikereit már meghódított kontinensekben számolhatjuk, hiszen Európán kívül az Egyesült Államokban, Kínában és Ausztráliában is több ízben koncerteztek – például a szegedi este előtt nem sokkal ért haza Kelemen Barnabás hegedű- és brácsaművész, aki feleségével, Kokas Katalinnal alapította meg a kvartettet.

A vonósnégyes tagja még Homoki Gábor (hegedű és brácsa) és Fenyő László gordonkaművész – amikor Tóth Péter hallotta a kvartettet, eldöntötte, hogy ha valaha ír vonósnégyest, csak nekik fogja adni.

– A kortárs művek között is hatalmas különbségek lehetnek: sok zeneszerző zajos, akár kellemetlen, de mindenképpen szokatlan hangzású darabot ír. Viszont még mindig vannak olyan szerzők, akik szeretnek olyan zenét írni, amiben van harmónia, a szépet keresik, nem a zajt.

Tóth Péter pont ilyen, a vonósnégyesén érezhető, hogy pontosan tudja, mire képes egy hegedű vagy egy brácsa: mind a négyen kapunk kellő feladatot ebben a szép, jól játszható műben – írta le a darabot hegedű- és brácsaművészként Kokas Katalin.

Rendszeresen mutatnak be kortárs műveket a klasszikusok mellett: a szegedi koncert műsorán Beethoven és Schumann is szerepel.

– Az egyik egészen extrém koncertünkön koromsötétben lehetett csak előadni a darabot – idézte fel Kokas Katalin. – Még a vészkijáratot jelző fényeket is le kellett kapcsolni szerzői utasításra, és tűzoltók álltak benn speciális szemüvegben, hogy tudjanak segíteni azoknak, akik esetleg koncert közben ki akartak menni. Fejből kellett játszanunk, a szóló-improvizatív résznél pedig vakon kellett egymásra reagálnunk.

A Murray Schaffer-kvartettben pedig gyakorlatilag ordibálnunk kellett, a hangszerek mellett az ember hangot is „belekomponálta" a szerző.

Ahogy a Kelemen Quartettet hallgatja az ember, felfedez benne olyan elevenséget, amelyet sokszor hajlamosak elvitatni a klasszikus zenétől.

– Megfigyelhető egy olyan tendencia, hogy külön ágazattá vált a vonósnégyes, és az ebben játszó zenészek mindent a precizitásnak rendeltek alá – viszont így elveszett mindenfajta életteliség a zenéből – foglalta össze Katalin.

– Pedig anno amatőr zenészeknek, hétvégén együtt játszó „civileknek" írták a kvartetteket: élvezettel, szépséggel teli zene ez. Azt vesszük észre, hogy a kvartett hagyománya kicsit itthon is leült, de reméljük, hogy az általunk is képviselt játékmóddal vissza tudjuk hozni az érdeklődést a vonósnégyes iránt. Ebben a műfajban nincs helye szemfényvesztésnek, nagy show-nak: összeül a színpa

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nyitott csávó vagyok - mondja Hajnóczy Soma, aki hajléktalanoknak varázsolt

A kétszeres bűvészvilágbajnok Hajnóczy Somát elmondása szerint rosszul kötötték be, mert számára a nevettetés is ugyanolyan fontos, mint a meglepetés. Tovább olvasom