Délmagyar logó

2017. 06. 24. szombat - Iván 19°C | 33°C Még több cikk.

Közel járt Szeged a szmogriadóhoz

Szeged - Múlt héten még megúszta Szeged a szmogriadót, de ha el kell rendelni, az nehéz helyzetet teremthet. A városi terv szerint leállna a teljes tehergépkocsi-forgalom, az autóknak csak a fele közlekedhetne, és a panelban élőknek sem lenne melegük.
Hajszálon múlt, hogy múlt héten nem kellett szmogriadót elrendelni Szegeden, a szálló por mennyisége ugyanis a riasztási küszöbérték közelében volt. Európa legszigorúbb, október 25-étől hatályos magyar szmogrendelete szerint szmogriadóra van szükség, ha két egymást követő napon a szálló por mennyisége köbméterenként eléri a 100 mikrogrammot, és az időjárási helyzet javulása sem várható. Ilyen főként az őszi-téli időszakban fordulhat elő. A rendelet egy alacsonyabb „tűréshatárt" is megszab: a tájékoztatási fokozat 75 mikrogramm köbméterenként –ami az egészségügyi határérték másfélszerese.

Ha meghaladja a tájékoztatási küszöbértéket a szennyezőanyag koncentrációja, a helyi média segítségével haladéktalanul közölni kell a lakossággal: lehetőleg ne menjenek ki az utcára, és ne használjanak kocsit, motort, csak tömegközlekedést.

Még keresztülpüföghetünk a kamionok a városon Fotó: Karnok Csaba
Még keresztülpüföghetnek a kamionok a városon.
Fotó: Karnok Csaba

Leginkább a gyerekeknek, időseknek, krónikus betegeknek ajánlott kerülni a szabad levegőt – a túl sok por beszívása ugyanis elősegíti a vérrögképződést, és súlyosbítja a légzőszervi panaszokat. Szmogriadónál emellett tilos tüzet gyújtani vagy bármit elégetni nyílt térben – áll a városháza intézkedési tervében.

Súlyos bírságok

Aki az intézkedési tervben álló szabályokat megszegi, súlyos levegővédelmi birságra számíthat. Magánszemélyeknél 100 ezer, gazdasági tevékenységet folytató cégeknél 500 ezer forintig terjed a birság összege – tudtuk meg Igaz Ágnestől.

A városi rendeletből kiderül: tájékoztatási fokozatnál megkérik a lakosságot, a közintézményeket, illetve az ipari egységeket, hogy a szokottnál kevesebbet használják a szilárd-, olaj- és gáztüzelésű fűtőberendezéseiket, felére-negyedére csökkentsék a szennyezőanyagok kibocsátását. Riasztási fokozatnál ezeket kötelező végrehajtani. Ez többek közt azzal is együtt jár, hogy a hőszolgáltató csak annyira fűthet, hogy a lakásokban legfeljebb 18 fok legyen. (Ezalól csak az egészségügyi, szociális és oktatási intézmények jelentenek kivételt.) Kritikus helyzetet teremthet, hogy korlátozzák vagy teljesen megtiltják a gépjármű-közlekedést Szegeden, ha szmogriadót kell elrendelni.
A 2005-ös terv szerint tájékoztatási fokozatnál nem közlekedhetnek 12 – riasztási fokozatnál 5 – tonnánál nehezebb gépjárművek a város nagy részén, az autók és motorok pedig rendszámtól függően csak páros vagy csak páratlan napokon járhatnak.

A forgalomkorlátozás a kiskörúton belüli területre, a Bakay Nándor utcára, a Szilléri sugárútra, a Fonógyári útra, valamint az M5-ös, 43-as és 47-es főút városi szakaszára vonatkozik. Ennek hatására tehát többek közt leállna a városon átmenő teljes kamionforgalom is.

Határsértések

Az Alsó-Tisza-vidéki Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség adatai szerint idén eddig háromszor lépte túl Szegeden a szálló por mértéke a tájékoztatási és egyszer – február végén – a riasztási küszöböt. A rendelet azonban csak október végétől él. Tavaly kilenc alkalommal fordult elő a tájékoztatási és egyszer a riasztási határérték átlépése.

Olvasóink írták

  • 18. Zsoltee0716 2008. november 13. 21:51
    „Mil 2008.11.13. 10:30

    Nem csak a korommal van baj hanem a CO2 ill CO szálló porral ami PM10 ként található meg a neten.
    Ezen az oldalon kicsit nyomon követhető a dolog már ha frissítik. http://www.idokep.hu/?oldal=legszenny
    Másik meg: http://www.kvvm.hu/olm/
    Bár azt nem tudom hány %-nál van a riasztás ill a forgalom korlátozás!”
  • 17. Zsoltee0716 2008. november 13. 21:45
    „martin812 2008.11.13. 09:08

    Azok a Conetctok dízel üzeműek és EURO 4-es vagy 5-ös motor van benne nos asszem abba még Adblue adalékot se raknak.
    A citarok a csulkósak és gázosak KFA, KDJ ként láthatóak EURO EVV esek vagy mi 2009-es normának felelnek meg. Ök meg 1-3 éve lettek beszerezve.
    Ami meg most jön csuklós conecto karácsony táján ök ugyan ugy dizel erőforrás található benne. Ezért ált meg a gázos projekt, lehetne még több IK280, 260-ast átalakítani gázosá csak pénz kérdése vagy is támogatás , mert nem épp olcsó egy olyan gáz motor ill tartályok+ a karbantartása sokkal szigorúbb mint a dízeleké.
    Meg nem ártana kicsit tovább fejleszteni ezt a gázmotort is azért!

    A gázos busznak van egy jellegzetes szaga meg az alap járat is más, inkább ilyen váltakozó fordulatszámról ismerhető fel, ill. inditásnál elég hosszan kell indítani míg felszívja a gázt vagy is hát lejön a tetőről!
    Remélem így már érthető amire gondoltam, de attól függetlenül tovább lehet lépni és csomó jó dolgot el lehet lesni nyugatról ugyan így a hidrogén meghajtást.”
  • 16. CsImre 2008. november 13. 20:03
    „A fásitás csak egy dolog. A dugók eltüntetése nélkül semmire nem jutunk. A gépjárművek forgalmát drasztikusan korlátozni kell, csak ez népszerűtlen. A halálozásokról meg bizonyítsa be valaki, hogy a szmogtól van.”
  • 15. vidai 2008. november 13. 18:19
    „Mese! Amint ezt már "sr" is észrevette, Te valamit nagyon félreértettél a hozzászólásomban. Semmi problémám a kerékpárosokkal, sőt... Minden nap szinte mindenhová biciklivel járok Szegeden. És kénytelen vagyok a sok lusta autós szmogját szívni a tüdőmbe nap nap után. Alapvetően nem ítélem el az autósokat, csak azokat, akik indokolatlanul sokszor furikáznak a négykerekűjükkel csupán kényelemből. És azokat, akik pl. a Csongrádin leállnak a biciklisáv közepén. De említhetném a Petőfi sugárutat is.”
  • 14. lelketlen 2008. november 13. 15:24
    „én csak arra gondolok,hogy a nem túl távoli,de a távoli jövő érdekében is ahol csak lehet intenzív fásításba kellene kezdeni.talán segítene.”
  • 13. dova 2008. november 13. 13:23
    „Ne legyenek illúzióink!
    Ha egy Szeged 35 éves jövőjéről szóló közmeghallgatást (aminek nincs azonnali felháborodást kiváltó hatása) eldugott kis keretesben hirdetnek meg, akkor majd biztos a város "leállásának" meghirdetését meg felvállalják! Jó vicc.

    Az meg senkinek se szúrjon szemet, hogy az egészségügyi határértéket szinte folyamatosan meghaladja a porkoncentráció. Ergo hamarabb fogunk megdögleni, riasztás ide, vagy oda.
    Szép új világ!”
  • 12. CsImre 2008. november 13. 12:32
    „Ez a cikk lehetne egész nap címlapon (és nem apróbetűvel eldugva), mint egész Szegedet jelentékenyen érintő információ... mondjuk akkor kevésbé jutna hely a legszebb testfelépítésű rendőrnek, egy balassagyarmati hírnek, Obama nejének, és a hónap autójának.

    Szeged vezetése még akkor sem volt hajlandó korlátozni a gépjárművek közlekedését, mikor a Tisza az utcákon csordogált be a városba (na jó, a Tisza menti utakat, és környékét kivéve, ill ahol tarthatatlan volt, de innen gyalogosok, tömegközlekedés és kerékpárosok is ki voltak tiltva). Akkor miért harsogna a szmogra figyelmeztetés, mikor úgysem látszik a levegőben szálló por? Ergo nekünk kell jobban figyelni.”
  • 11. belabacsi 2008. november 13. 11:05
    „hát csucsidöben elég gáz volt a közlekedés,biciklivel gyorsabban lehetett menni ,mint autoval :)”
  • 10. atomboy 2008. november 13. 10:38
    „A nyar folyaman tobbszor is erezni lehetett a levegoben, hogy a potartalom a megengedett ertek tobbszorose. Es nem a Kossuthon voltam, onnan joval messzebb, az Aradi ter kornyeken. Csak gratulani tudok a szegedi autosoknak es varos vezetoinek, hogy pesti szintre emeltek a varosunk szennyezetseget... Otthon lehet hagyni, es igenybe venni a kerekparozast es a tomegkozlekedest. Sot, setalni is lehetne, ha nem lenne ilyen budos a levego.

    Van egy gyanum, hogy jovo nyarra inkabb a szmogrendeletet enyhitik, mintsem intezkednek..”
  • 9. Mil 2008. november 13. 10:30
    „Na persze. Van egy olyan érzésem, hogy ez soha sem fog bekövetkezni. Gondoljatok bele, télen akkor majd minden másnap le kell állítani a forgalmat. A kaminokkal meg mit kezdenek?? Áá, csak papírdolog az egész. Megnézném én, mikor lesz itt szmogriadó.
    Amúgy meg a gázfűtéssel mi a bajuk? Az nem bocsát ki kormot.”
  • 8. sr 2008. november 13. 10:09
    „Mese, valamit nagyon félreérthettél vidai hozzászólásában! SZVSZ ő is a kerékpár pártján áll”
  • 7. Mese 2008. november 13. 10:05
    „mi a problémád a kerékpárosokkal kedves vidai??!
    Milliószor jobbak,mint az autót használó,ahhoz hozzánőtt hátsójú ...ok,akik a bicikliúttól a járdáig mindenhol parkolnak,csakhogy minnél kevesebbet kellejen gyalogolni az ajtajukig.”
  • 6. vidai 2008. november 13. 09:59
    „Hadd tegyek egy kis kiegészítést: "ne használjanak kocsit, motort, csak tömegközlekedést"-> ÉS KERÉKPÁRT!”
  • 5. CsImre 2008. november 13. 09:46
    „Én nem láttam tájékoztatást, persze ettől még lehetett, de akkor elég béna volt. Tegnapelőtt kb. 24 ember a teljes Somogyi utcát bedugította, szinte fullasztó volt a levegő. Hajszállal maradunk el a szmogriadó határértékétől, azaz 100 helyett 99 egység port szívunk le, máris sokkal jobban érzem magam...

    Még Budapestet is majdnem hogy übereljük, ez igen! De azért kitiltják a bicikliseket, meg járdára rakják azért, hogy nehogy meg kelljen szüntetni parkolóhelyet. Azaz a bűz a nyerő, tájékoztatás suttyomban, aztán táncolunk a szmogriadó határán, ügyesen mindig alatta....”
  • 4. kilo 2008. november 13. 09:12
    „Nekem az a furcsa, hogy a cikk szerint a riasztási határhoz közel jártunk, ergo a tájékoztatási határt bőven túlléptük.
    Látott / hallott valaki tájékoztatást? Közzétett a város felhívást a különböző médiumokban, hogy mindenki vegyen vissza úgy, ahogy a cikkben le van írva???
    Vagy ez is csak egy újabb szabály, amire nagy ívben lehet sz*rni?”
  • 3. martin812 2008. november 13. 09:08
    „Nem, tudom miről beszél zsoltee0716.A Tisza Volán, most szerzett be 3-4 Euró 5-ös motorral felszerelt, Mercedes Connecto CNG-s (gázos) buszt, ami csuklós.”
  • 2. sr 2008. november 13. 08:16
    „Én nem bánnám, ha budapesti mintára kitakarítanák a teherforgalmat a városból! Csak a baj az, hogy nincs (még) alternatív útvonal! A fűtés-csökkentés engem nem rázna meg igazán, mert idén még nem kacsoltuk be a radiátort! "Csomagolt" panelban így is garantált a 22-24°C”
  • 1. Zsoltee0716 2008. november 13. 06:42
    „Ezért kellene jobban támogatni a napelemet, napkollektor, szélerőmű telepítést stb..
    Illetve hidrogén meghajtású autóbuszok beszerzését,amiből Németországban vagy egy pár db főként Mercedes. Csak hát itt nem lehetséges mert nincsen utána jövedéki adó, éljen a magyar rendszer.
    Itt MO. is lehetne hidrogén gyárat csinálni ami termelne is, meg a németektől a tankolás technologiáját át venni. Hiába az EURO 2-as 4-es motor. A gázos projekt is abba marad abból se látunk több gázos buszt egy jó darabig”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Pénzért nem kell az oltás

Szeged - Népszerű az ingyenes influenzaoltás: pótrendelést kellett leadni a napokban. Akiknek azonban nem jár az ingyenesből, nem kérnek pénzért – noha a fertőzés őket is elérheti. Tovább olvasom