Délmagyar logó

2017. 01. 17. kedd - Antal, Antónia -4°C | 1°C

Közelre csaknem 70 százalékkal drágult a vonatjegy

Deszkre 67, Szatymazra 30 százalékkal kerül többe május 1. óta a vonatjegy. Lapunk utánajárt: noha átlagosan 17 százalékkal drágult a vasúti közlekedés, a mérték megyén belül 20-30 százalék közötti. Minél messzebbre utazunk, annál kevéssé érezzük meg az áremelkedést.
Kellemetlen meglepetések érik azokat az utasokat, akik csak rövid távon szeretnének vonattal utazni. A május 1-jén bekövetkezett, átlagosan 17 százalékos menetjegyár-emelés ugyanis a szó szoros értelmében átlagos: közelre drágábban, messzebbre olcsóbban juthatunk el vasúttal. Holott az 50 kilométernél rövidebb szakaszok árazásánál használt, a 10 kilométeres helyébe lépő 5 kilométeres díjlépcső a megtett úttal arányosabbá, így méltányosabbá kívánta tenni a jegyárakat.

A valóságban azonban olyan jegyárakkal találkozunk, amelyeknél a díjszabás nehezen követhető. Szegedről Deszkre például – újszegedi indulással – a korábbi 120 forint helyett 200-ért juthatunk el, a tíz kilométeres távon a drágulás mértéke 67 százalék. A vasúton 28 kilométerre fekvő Makóra a korábbi 340 forint helyett 450-ért juthatunk el, míg a 31 kilométeres távolságban található Vásárhelyre jóval többet, 525 forintot kell fizetnünk egy menetjegyért. Plusz négy kilométerért 75 forintot fizet ki az utas. Ugyanakkor Makóra 32 százalékkal kerül többe a vonatjegy, a vásárhelyi távon azonban csak 17 százalékos a drágulás.

Kevesebb kedvezmény

Míg május 1-jéig a diákok az országban minden irányba 67,5 százalékos kedvezménnyel vásárolhattak menetjegyet, most annak mértéke 50 százalékosra csökkent. A levelező tagozatos hallgatók csak az oktatási intézmény és a lakóhely között kaphatnak 50 százalékos kedvezményt. Az általános- és középiskolások még 90 százalékos kedvezménnyel vehetnek bérletet az iskolába utazáshoz, az egyetemisták azonban már csak 67,5 százalékos engedményt kaphatnak az eddigi 90 helyett, s mindössze a lakóhely, valamint az iskola között vehetik igénybe.

Ezzel szemben az, aki hosszabb utazásra vált vonatjegyet, az átlagos dráguláshoz képest alig érzi meg a régi és az új ár közötti különbséget. A szegediek leggyakrabban Budapestre utaznak: a fővárosba a korábbi 2440 forint helyett 2780 forintért szállhatunk fel a gyorsvonat másodosztályára, helyjegy nélkül. A menetjegy 13 százalékkal drágult május 1-jén. Ha pedig arra is vállalkozunk, hogy Szegedről Pécsre – bátaszéki átszállással – közel hét óra alatt tegyük meg a 328 kilométeres utat, akkor nem panaszkodhatunk, mert a vonatjegyért mindössze 8 százalékkal fizetünk többet, 3960 helyett 4280 forintot. Olvasóinknak javasoljuk, hogy Kisvárdáig zötyögjenek el vonattal, ebben az esetben ugyanis csak 6 százalékkal kell többet fizetniük, mint korábban.

Noha vasút és az autóbusz-társaságok helyközi jegyárainak kiegyenlítése is célja volt a május 1-jei jegyárváltozásnak, a Volán a kisebb távolságra eső falvakat leszámítva versenyképesebb. Vásárhelyre 341 vagy 450 forint a buszjegy ára, gyors-, vagy rendes járattól függően, Pécsre pedig mindössze 2780 forintért juthatunk el, szemben a 4280 forintos vonatjeggyel. Igaz, a vonat több mint 100 kilométerrel hosszabb utat tesz meg Baranya megye fővárosába.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szénhidrátmentes születésnap

Egy születésnap általában a nagy kajálásról, a tortaevésről szól. A Délmagyarország azonban 97.… Tovább olvasom