Délmagyar logó

2017. 04. 27. csütörtök - Zita 10°C | 24°C Még több cikk.

Közlekedéstörténeti csodák a város utcáin

Szeged - Közlekedéstörténeti érdekesség, egy fagázas úthenger parkol az állami közútkezelő szegedi székháza előtt. A leismertebb a MÁV-palota kertjében álló gőzmozdony. Kávézóként született újjá a 7-es villamos.
Divatos kifejezéssel alternatív energiát használt az az 1930-as években, a Martos és Hertz Művekben öntöttvas úthenger, amely a Magyar Közút Kht. Juhász Gyula utcai, megyei székháza előtt parkol. Minőségi bükkfával „tankolták" ugyanis a hátsó tartályát, és a fagázzal a 10 tonnás behemót akár 3-4 órán át hengerelt. Az ötvenes években, az olajhiányos időkben élte reneszánszát, az akkori útportalanítási programban. Az alföldi utakon döngölte földbe szuszogva a makadámutak kőkockáit. Saját súlyával taposta laposra az utakat a tömör vashengere. Elit beosztásúnak számító hengerész vezette, egy segédgépész rakta meg a kazánját. A hetvenes-nyolcvanas években nyugdíjazták – mondta Szászi András a közútkezelő kiskőrösi közúti szakgyűjteményének vezetője. A múzeum kölcsönzi Szegedre ezt az országban egyedülálló ritkaságot.

A gőzmozdony már a városkép része. Fotó: Segesvári Csaba
A gőzmozdony már a városkép része. Fotó: Segesvári Csaba

– Soha nem járt korábban Szegeden, míg három éve nosztalgiakávézónak megvette Pestről a tulajdonosa a Somogyi és a Zrínyi utca sarkán ácsorgó 7-es villamost. A közel 100 éves fapados tuja a megszólalásig hasonlít a Szegedi Közlekedési Kft. nosztalgiajárataira. A Ganz Wagon- és Gépgyárban építették és a szegedi társaság szakemberei állították helyre – tudtuk meg Nagy Istvántól, a társaság nyugalmazott oktatótisztjétől. A kocsi egyedül nem képes megmozdulni, bár elboldogulna a szegedi síneken. Új pályaszáma egyben évszám is: 1950-ben Sztálin tiszteletére indították el a szegedi 7-es járatot a Somogyi utcától, később az I-es kórház elől. Változott a másik végállomása is: előbb az Úttörő tér, majd a textilgyár lett 1977-es megszüntetéséig. A sárga nosztalgiakocsi mindössze egyetlen utat tett a városban: elvontatták a rókusi remíztől a Somogyi utcáig.

Újszeged és Mezőhegyes között ingázott a már városképbe forrott gőzmozdony a MÁV-igazgatóság kertjében. 1910-ben gördült ki a MÁV Gépgyárból; az 560 lóerős gőzgép végsebessége akár a 75 kilométer per órát is elérhette. Mellékvonalakon húzott kocsikat. Több mint félezret gyártottak belőle, jelenleg az ország 9 pontján maradt hírmondója. A szegedi mozdonyt 1982-ben emelték be mostani helyére. Noha tavaly átfestették, régi csőrendszere nem működik, nem tudna elindulni.

Nagyapa biciklije

A világ első bicikliző szobrát Bánvölgyi László szegedi szobrász készítette 1991-ben: nagyapja hatvanas években vásárolt íves vázú kerékpárjára ültette fel Albert Einsteint életnagyságban, poliészter műgyantából. A művész kölcsönözte a Somogyi utcai SZAB-székház udvarára, de hogy ne csak a kétkerekű, hanem a szobor is ellenálljon az időjárásnak, közadakozásból bronzba öntötték. A formázáshoz Einsteint és a nagyapa biciklijét is feldarabolták, elemeiket a szobrász mementóként őrzi.

Olvasóink írták

  • 2. joy 2009. február 19. 22:32
    „Nem gáz, ez a pontos neve.
    Jó cikk, csak kevés a kép.”
  • 1. varadipal 2009. február 14. 17:36
    „" Fagázas" nem gázos a fogalmazás?”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Demonstrált a Gárda és a Jobbik Szegeden

Szeged - Mintegy 150 érdeklődő előtt Rácz Tibor, a Jobbik szegedi alelnöke részvétét fejezte ki a… Tovább olvasom