Délmagyar logó

2017. 02. 20. hétfő - Aladár, Álmos -2°C | 7°C Még több cikk.

Közút-vasút: 51-szeres árkülönbség

Szeged - Naponta mindössze két vonatpár jár, pedig kétszer ennyi is „elférne" a menetrendben. Ha tele van egy szerelvény, akkor 24 kamionnal kevesebb szennyezi a levegőt, rongálja az utakat, tartja fel a többi sofőrt a sztrádákon. RoLa-vonatra szálltunk Kiskundorozsmán, és Hegyeshalomig utaztunk, hogy megtudjuk, milyen a török kamionos élete, akit fel lehet „parancsolni" a vasútra, ellentétben román vagy bolgár kollégájával.
Optimális esetben naponta 96, Unión kívüli fuvarozótársaság kamionjával van kevesebb a magyar közutakon. A Kiskundorozsma és az ausztriai Wels között ingázó RoLa-szerelvények egyszerre 24 teherautót tudnak keresztülvinni az országon, miközben egy 2007-es minisztériumi adat szerint naponta csak a 43-as főúton 2178 tehergépkocsi dübörög végig – amiből 1556 kamion.

A tenger cseppje

A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumnak (KHEM) picit mások a számai. Ők éves szinten 39 ezer, vonaton szállított kamionnal számolnak. Ez viszont csak úgy jöhetne ki, ha majdnem minden szerelvény „telt házas" lenne, és naponta eggyel több RoLa-vonat közlekedne. Hely egyébként most is lenne a menetrendben, hiszen nyáron vannak olyan napok, amikor négy pár vonat ingázik, ebben az évben azonban erre még nem volt példa.

Amikor április közepén kipróbáltuk, milyen a kamionsofőr élete, és Kiskundorozsmán felszálltunk a hivatalosan hajnali 1 óra 25 perckor, valójában bő fél órával hamarabb menesztett vonatra, mindössze 11 török rendszámú kamiont számoltunk össze, azaz még félház sem volt. A szolmizálva induló villamos mozdonyon velünk utazó biztonsági őrök is megerősítették, nincs mindig tele a szerelvény.

A török sofőrök közül sokan panaszkodtak a balkáni kiszolgálásra. Fotók: Segesvári Csaba
A török sofőrök közül sokan panaszkodtak a balkáni kiszolgálásra.
Fotók: Segesvári Csaba

A már említett 39 ezer kamion egyébként 124 tonna káros anyagot bocsátana ki, ennyivel kevesebb kipufogógáz jut a tüdőnkbe, ennyivel kevesebb monstrum rongálja az utakat, és a balesetet okozható járművek száma is ennyivel kisebb. Ráadásul a minisztérium egy tavaly indult, négyéves, összesen 3 milliárd forintos, az Európai Bizottság által is jóváhagyott támogatási program keretében 60 ezerre szeretné feltornázni a vasúton szállított kamionok számát. Nem lesz egyszerű dolguk.

Albert Péter, a KHEM kommunikációs osztályának sajtóreferense elmondta, a 3 milliárd forinttal a RoLa-fuvarozást szervező és lebonyolító cégeket támogatják. A pénz állami kompenzáció cserébe azokért a kedvezményekért, amelyeket ezek a cégek kínálnak a fuvarozóvállalatoknak a RoLa-szolgáltatás igénybe vételéért. – A kompenzációra azért van szükség, mert ezzel lehet a RoLa-szolgáltatást versenyképessé tenni, hiszen ez a fajta vasúti teherszállítás többe kerül a fuvarozóknak, mint ha közúton közlekednének – húzta alá Albert. És a különbség közel sem elhanyagolható. Míg egy kamionra az autópálya-matrica 2760 forintba kerül, addig a vonatjegyek alapára 490 euró (290 forintos középárfolyamon számolva 142 ezer 100 forint – a különbség több mint 51-szeres) egy útra, 880 euró (255 200 forint) a retúr.

Közút - vasút: 51-szeres árkülönbség (geléria) - Fotó: Segesvári Csaba

Az esélytelenek nyugalmával

– Újabb partnerek megszerzése érdekében, elsősorban román és a bolgár cégek meggyőzésére ebből az árból további speciális kedvezményeket tudunk adni. Az osztrák partnerünk honlapja is 435 eurós jegyet kínál, de ez is kevés ahhoz, hogy a közúti nyomott árakhoz képest versenyképessé tegye az Unión belüli honosságú kamionok vasúti szállítását – mondta Prazsák Gábor, a kamionok szállítását szervező Hungarokombi RoLa Team diszpozitora. Prazsák szerint ha Magyarországon is használatarányos útdíjat kellene fizetniük a teherautóknak, akkor az legalább 80-90 eurónyi pluszköltséget róna a fuvarozókra. – Ekkor már a román és a bolgár cégeknek is vonzó alternatíva lenne a teherautók vasúti továbbítása – jegyezte meg a diszpozitor.

Török uralom

A nemzetközi gyakorlatban a két fuvarozási ágazat költségei közötti különbséget úgy igyekeznek mérsékelni, hogy a kamionok a közút használatával arányos útdíjat fizetnek. Az így befolyó összegekből pedig a vasúti fuvarozás versenyhátrányát igyekeznek csökkenteni. – Nálunk a nemzetközi gyakorlattal ellentétben egy külföldi kamion befizeti az 1 napos autópálya-matrica árát, és 24 órán belül korlátlanul használja áthaladásra Magyarország közútjait – tette hozzá Prazsák Gábor.

Firtattuk a KHEM-nél, nálunk miért nem a használat arányában kell a teherautóknak az útdíjat fizetni? Azt a választ kaptuk, tervbe van véve ennek a bevezetése.

A RoLa-szerelvények Kiskundorozsmától Kecskemétig 80, onnan 100 kilométer/órás sebességgel mehetnek.
A RoLa-szerelvények Kiskundorozsmától Kecskemétig 80, onnan 100 kilométer/órás
sebességgel mehetnek. Fotó: Segesvári Csaba

Ám addig még a román és bolgár kamionok biztosan akadálytalanul, nemegyszer gyorsan hajtva robognak át rajtunk. Az államközi kvótaegyezményeket, amelyek pontosan szabályozzák, hogy hazánk közútjain hány teherautó hajthat át, így csak a török és a szerb fuvarozókon tudjuk „bevasalni". Nem csoda, ha kivétel nélkül török kamionok utaznak a síneken.

Osztrák hálókocsi, balkáni körülmények

A RoLa-szerelvények magyar mozdonyokkal, de osztrák hálókocsival közlekednek. A vonatok Kiskundorozsmától Kecskemétig 80, onnan 100 kilométer/órás sebességgel mehetnek. A körülmények korántsem nevezhetők ideálisnak, a török sofőrök közül sokan panaszkodtak, nem értették, a drága jegyért miért kapnak ilyen balkáni kiszolgálást. – A hálózsákomban aludtam, a vonat hálófülkéjében, ami nagyon koszos. Arra ébredtem, hogy viszket a bőröm, és mindenhol csípések borítanak – mondta Hakan Özal a Dorozsmára tartó szerelvényen. Az igazi „lázadás" azonban Kecskeméten tört ki, ahol több mint egy órát állt a vonat. Nem volt ivóvíz a kocsiban. Kiderült, az indulóállomáson, az ausztriai Welsben nem ürítették le a szennyvíztartályt, s mivel az hamar megtelt, blokkolta a többi vizes szerelvényt is. A tartályt végül csak a végállomáson, Dorozsmán tudták kiüríteni, ugyanis csak ott van az osztrák szabványnak megfelelő csatlakozó. Amint megindult a szivattyú, egyből lett víz a hálókocsiban.

Olvasóink írták

  • 8. ifj. Nagy Gábor 2009. május 05. 16:13
    „Kedves László!

    Köszönöm a választ, érthető, de nem elfogadható, mert a cégnek a fuvar teljes költsége az érdekes és szvsz abszolút nem izgatja, hogy ebből mennyit fizet éppen Magyarországon, egy ilyen adat természetesen generálható, de az értelme megkérdőjelezhető...”
  • 7. Mil 2009. május 05. 14:30
    „Egyébként ki lehet számolni. NAgyjából 30 litert eszik egy kamion átlagban. A távolság legyen 300 km. Az 90 liter, 250-nel szorozva 22500 ft. Mondhatjuk 20-25e ft az átutazás üzemanyagköltsége. Ergo soha nem lesz versenyképes a vasút vele.”
  • 6. Mil 2009. május 05. 14:26
    „Sztem meg nem kedvezményekkel kell odacsábítani őket, hanem kötelezni EU-s szinten, hogy távolsági fuvarokat kizárólag vasúton tehessék meg. Sokkal gazdaságosabb és környezetkímélőbb. Nem elhanyagolható, hogy az utakról is eltűnnének.”
  • 5. Norman_Bates 2009. május 05. 07:47
    „4. hozzászólás DMagóg 2009.05.04. 17:40
    nem hülyék a szállítmányozók (még ha román akkor is) gondoljátok, ha csak 3 forintal olcsóbba jönne ki a RO-LA akkor nem ezt vennék igénybe? Az ok: vagy az idő, vagy a költség, nem más!
    Nyilván nem ez a cikk után fognak a homlokukra csapni a speditőr cégek, hogy" HÚÚÚÚ, tényleg, hát van Ro-La is"
    Nekünk kell, hogy több eszünk legyen, és jobban megszervezni ezt a szolgáltatást, mert egyébként nem egy rossz találmány.”
  • 4. DMagóg 2009. május 04. 17:40
    „Lehet, hogy a kötelező pihenő idő miatt egy (fizetős) kamion parkolóban kényszerülne várakozásra. Ezzel szemben halad is, meg pihen is. Így, esetleg két soför helyett egy is elég. Úticélja válogatja, de már ez is tetemes megtakarítás lehet.”
  • 3. Norman_Bates 2009. május 04. 17:03
    „Nagyon homály ez a cikk baszki!
    " És a különbség közel sem elhanyagolható. Míg egy kamionra az autópálya-matrica 2760 forintba kerül, addig a vonatjegyek alapára 490 euró (290 forintos középárfolyamon számolva 142 ezer 100 forint - a különbség több mint 51-szeres"
    Hát öcsém, ez ám a logika, tudtok ám érvelni! jóhogy nem az út közben elhasznált ablakmosó folyadék árával vetitek össze, mert egyébként a kamionokat lovak húzzák és nem gázolajat fogyasztanak útközben....áááá elhanyagolható!

    "Firtattuk a KHEM-nél, nálunk miért nem a használat arányában kell a teherautóknak az útdíjat fizetni? Azt a választ kaptuk, tervbe van véve ennek a bevezetése"
    az bizonyos érdekeket sértene, de nem akarok neveket mondani....öööööö waberer gyurka”
  • 2. gszlaszlo 2009. május 04. 17:02
    „pótolja.
    pontosabban nem pótolja.
    a jegy, azaz az autópályamatrica, és a a vasúti jegy között ekkora a külöbség.
    egy kamion fogyasztása elég sok mindentől függ: rakott-e vagy sem, évjárat satöbbi.
    a matricát, illetve a rola-jegy árát biztos, hogy magyarországon fizeti be nekünk, míg könnyen lehet, hogy egy török kamion még megtankol romániában és anélkül megy át az országon, hogy a sofőr egy fillért is költene.
    tény, hogy a gázolajat is a speditőr cég fizeti, ám koránt sem biztos, hogy magyarországon teszi meg.
    ez a két szám pedig pontos, mérhető, valós.
    remélem így már érthető, miért maradt ki”
  • 1. ifj. Nagy Gábor 2009. május 04. 16:48
    „Érdekes kamion lehet az, ami egy autópályamatricával elmegy Kiskundorozsmától Welsig. Vennék én is olyan motort, ami autópályamatricát használ üzemanyagként és ilyen teljesítőképes. :-))))))

    Komolyabbra fordítva, a fórumban valaki már felsorolt jópár figyelembe nem vett tételt, melyekből legalább a legordítóbbról, az üzemanyagról írhatott volna valamit az újságíró, hogy mennyibe kerül ezen a távon. De még pótolhatja, itt a kommentfelületen, hogy kicsivel reálisabb legyen az összehasonlítás...”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szigor a szegedi klinikákon

Szeged - Több fizetős beteget fogadnának, a legtöbb szakellátásban növelik az esetszámot, elküldik a nyugdíjasokat, de ha kell, osztályok egyes egységeit is bezárják a szegedi klinikákon. Tovább olvasom