Délmagyar logó

2017. 02. 24. péntek - Mátyás 6°C | 12°C Még több cikk.

Közüzemi tartozások: ki fizet, ha lelép a bérlő?

Szeged - 40 ezres villany-, 180 ezres gázszámla maradt egy nyom nélkül eltűnt 7 fős család után Szegeden. Szabályos bérleti szerződést kötött velük a lakás tulajdonosa, és az órákat is a nevükre íratta, végül mégis neki kellett fizetnie.
Kiadni a lakásunkat gyakran lutri. Ha szerencsénk van, normális bérlő költözik ingatlanunkba. Ha nincs... – Tavaly decemberben kiadtam Csongrádi sugárúti lakásomat, bár ne tettem volna! A beköltöző 5 gyerekes család épphogy kitelelt, a bérleti szerződés ellenére sem fizették a közüzemi számlákat, márciusban megszöktek. Hátrahagytak közel 180 ezer forintos gáz- és 40 ezer forintos villanyszámlát – panaszolta Dávid, aki kérte: ne írjuk le a teljes nevét, ugyanis sokan ismerik, és a kialakult helyzet miatt kellemetlenül érzi magát.

– Kötöttünk bérleti szerződést, a család a saját nevére íratta a villany- és a gázórát is. Úgy gondoltam, ha a bérlőim nem fizetnek, az esetleges tartozásról a szolgáltató majd velük egyezkedik, hiszen a bérlő és a szolgáltató írásban szerződött.

A szerző illusztrációja
A szerző illusztrációja

Én mint tulajdonos pedig nyugodtan alhatok. Nem így történt – folytatta történetét a szegedi férfi. Miután bérlői fizetés nélkül eltűntek, megpróbálta visszaszerezni mérőóráit. – A szolgáltatók nem mondták meg, hogy mennyivel tartoznak a bérlőim. Mivel a család a nevére íratta az órát, közölték: csak meghatalmazás, lemondónyilatkozat birtokában tárgyalnak velem – panaszolta.

Dávid meglepődött, amikor megtudta: a tartozásért bizonyos szolgáltatónál mégis a tulajdonos felel. – Végképp kiakadtam, amikor közölték: csak akkor írják vissza a nevemre a mérőórát, ha kifizetem a bérlő tartozását. Ez a huszonkettes csapdája – magyarázta a szegedi férfi, aki végül valahogy boldogult, rendezte a számlát. Dávid ma már bánja, hogy kiadta lakását, és hogy mindent szabályosan, az előírásoknak megfelelően lepapírozott.

– Ha nem írunk szerződést, nincs óraátírás. Tehát minden hónapban látom, mennyit fogyasztanak. Nem tudtak volna több százezer forintos gáztartozást felhalmozni, sok utánajárástól és bosszúságtól is megkíméltem volna magamat. Elhiszem, hogy a szolgáltatók szabályosan járnak el, de miért nem figyelmeztetik az ügyfelet? Meddig hagyják, hogy egy bérlő halmozza a tartozást?

A történet kapcsán megkerestük a áramszolgáltató EDF DÉMÁSZ-t és a gázszolgáltató GDF SUEZ Energia Magyarország Zrt.-t. Mindkét cégtől azt kérdeztük: felelnie kell-e a tulajdonosnak a bérlő nevén lévő, az átírás után keletkezett, meg nem fizetett tartozásért; hogyan kerülhet vissza a tulajdonos nevére az óra, illetve a lakástulajdonos kaphat-e tájékoztatást bérlője tartozásáról?

– Csak akkor terheli fizetési kötelezettség a tulajdonost, ha a szerződés a saját nevén van, és az albérlő az úgynevezett eltérő számlafogadó vagy -fizető személy – közölte az EDF DÉMÁSZ Kommunikációs Csoportja. Kérdéseinkre elmondták: ha ismeretlen helyre távozik a bérlő, a hátralék kifizetése nélkül, a megfelelő papírok kitöltése után lehetséges az órák visszaíratása.

– A bérlő teljes tartozásáról a tulajdonos is kap csekket, feltételezve, hogy mégis el tudja érni korábbi bérlőjét. Fizetési kötelezettség nem az új szerződőt, vagyis az eredeti tulajdonost terheli – közölték. A bérlő hátralékával kapcsolatban elmondták: „az EDF DÉMÁSZ felvilágosítást csak a szerződőnek ad, illetve a szerződő fél adatait és a fogyasztási hely azonosítóit is tartalmazó teljes körű meghatalmazással rendelkező személynek".

Javasolják, a lakástulajdonosok a bérleti szerződésbe is írják bele, hogy teljes körű meghatalmazottak, így könnyebben elkerülhetik a későbbi vitás eseteket. Kiemelték: általánosságban elmondható, hogy az ingatlan-bérbeadások egy részénél a fizetés elkerülése a cél. Gyakran családon belül vagy cégek között történik a fogyasztásmérő átírása, ilyenkor a jogcímigazolások tüzetesebb ellenőrzésével igyekszik az EDF DÉMÁSZ elkerülni, hogy megvezessék.

A GDF SUEZ Energia Magyarország Zrt. közölte: a földgázellátásról szóló törvény értelmében a tulajdonos és a bérlő között csak akkor van lehetőség a névátírást elvégezni, amennyiben nincs tartozás. A szabályozás arra az esetre is vonatkozik, ha a bérlő és a tulajdonos közötti visszaíratásról van szó.

Olvasóink írták

31 hozzászólás
12
  • 31. droid3000 2012. április 04. 18:12
    „És kedves "Dávid" te kifizetted az adót a bérlőktől beszedett haszon után?
    Ha igen,jogos,ha nem akkor....”
  • 30. bambinaXX 2012. április 03. 04:42
    „29. Egyáltalán: hogy tudnak "eltűnni"???! engem ez zavar: a hatóság és a szolgáltató nem működik együtt!! Az illetőnek nyilván van személyazonossága, lakcímkártyája, tb/adószáma.. lekövethető lenne!!!
    Be kell kérni ezeket az adatokat és a szolgáltató láthatná, hogy xy-nak másutt tartozása van. ehhez az kell, hogy a tulaj a bérlőre írassa az órát. és havonta ellenőrizze, h fizeti-e. ha nem: hatósági úton kilakoltathassa..”
  • 29. Vörcsi 2012. április 01. 19:05
    „Lehet, hogy a szolgáltató is hibás ebben az ügyben, ahogyan többen állítják is. Sajnálatos, de nekem az jutott szembe, hogy igazolódni látszik az a felismerés, hogy egyre több olyan "család" bérel panel lakásokat, akiknek eszük ágában sem állt a fizetés már az elején sem. Ennek az lehet az oka, hogy felismerték, a panelben nem tudják kikapcsolni a fűtést, a gázt, a vizet, nem fizetik a közös költséget. Ha ég a talaj a lábuk alatt, egy éjszaka képesek úgy eltünni hátrahagyva a sok adósságot, mintha a föld nyelte volna el őket! Salynos egyre több hasonló esettel lehet találkozni.”
  • 28. murphyka 2012. április 01. 11:44
    „27Francoisnak:teljesen igazad van én is lefényképeztem azonnal mindent, óraállást, hogy nézett ki a rongálás stb.
    Az új óra és a régi összehasonlításából könnyen ki lehet számolni, hogy ténylegesen történt buherálás.A gáz az más ott általában a lakásokban van az óra.De az jó ötlet, hogy mindenkinek a figyelmét fel kell hívni a cseréknél történhető visszaélésekről a szolgáltató emberei részéről.Kurva sokat értem vele, hogy a dobozt aláírtam amikor leragasztották.A kinyitáshoz nem hívtak meg.Kamu az egész, mert minden arra megy ki, hogyan lehet még a becsületes embereket is megsarcolni.Summa:nem éri meg becsületesnek lenni!!”
  • 27. Francois 2012. április 01. 08:09
    „T:24. murphyka
    Miért is , csak azért mert a Démász és a Dégáz emberei pénzt kapnak minden egyes óra után ahol betudják Palizni a tulajt! Engem nem tud ennyi, történetem egyszerű lépcsőházunkban fogtak egy személyt aki lopta a gázt, kis pajtás felbuzdulva, minden jogalap nélkül elkezdte körbejárni a lakókat, majd lementem tájékoztattam hogy ez nem így működik, küldjön levelet a Dégáz a lakóknak és nyugottan nézelődjön, summa summára adig hepciáskodott még két hatalmas saller társaságában kivágtam a lépcsőházból! Tehát a dolgozó se különb mint a főnöke! Egyébként, nálunk az a szokás ha óra csere van az időseknél, lemegyek lefényképezem, jegyzőkönyvet vetetek fel hogy az óra nem sérült az után cserélhet! Csak sajnos sok ember, naív nem tudja a jogát és bepalizzák ! Élő példa Tigáz emberei, ahol volt hogy a szerelő sértette meg a blombát szándékosan a 47 ezer forint jutalmáért! Felhívom , mindenki figyelmét, óra csere előtt készítsen fényképet, és jegyzőkönyv nélkül ne engedje el a szerelőt!!!!!!!!!!!!!!!!”
  • 26. Francois 2012. április 01. 07:53
    „T:24. murphyka
    Miért is , csak azért mert a Démász és a Dégáz emberei pénzt kapnak minden egyes óra után ahol betudják Palizni a tulajt! Engem nem tud ennyi, történetem egyszerű lépcsőházunkban fogtak egy személyt aki lopta a gázt, kis pajtás felbuzdulva, minden jogalap nélkül elkezdte körbejárni a lakókat, majd lementem tájékoztattam hogy ez nem így működik, küldjön levelet a Dégáz a lakóknak és nyugottan nézelődjön, summa summára adig hepciáskodott még két hatalmas saller társaságában kivágtam a lépcsőházból! Tehát a dolgozó se különb mint a főnöke! Egyébként, nálunk az a szokás ha óra csere van az időseknél, lemegyek lefényképezem, jegyzőkönyvet vetetek fel hogy az óra nem sérült az után cserélhet! Csak sajnos sok ember, naív nem tudja a jogát és bepalizzák ! Élő példa Tigáz emberei, ahol volt hogy a szerelő sértette meg a blombát szándékosan a 47 ezer forint jutalmáért! Felhívom , mindenki figyelmét, óra csere előtt készítsen fényképet, és jegyzőkönyv nélkül ne engedje el a szerelőt!!!!!!!!!!!!!!!!”
  • 25. qrumpli 2012. április 01. 05:06
    „Tulajdonképen miért a tulaj kontójára éltek a bérlők?
    Arra mér nem hoznak törvényt hogy felelöségre lehessen vonni az ilyen csibészeket?
    Mindig a zsiványt védi a törvény?
    Azé mer 5 család van?Abból hányat csinált a tulaj?”
  • 24. murphyka 2012. április 01. 00:03
    „18.macsnak:járd végig a társasházakat nézd meg hogy milyen állapotban vannak a szekrények.Ezt kihasználni a szolgáltató részéről nyomdafestéket nem tűrő minősítés.
    20.Francoisnak:sokszor megtörtént esetet írtam le, mi ebben a félrevezető.Az új órát milyen alapon fizessem ki???Nem az én tulajdonom.Rendőrségre mentem volna, de a DÉMÁSZ dolgozói lebeszéltek róla.Miért is?Hmm?Hidd el én sokat tapasztaltam a 44 évem alatt.Miért rongáltam volna meg a saját órámat?Az energiát kedvezményesen kapom.Az órámat elvitték bevizsgálni.Nagyon szerettem volna ott lenni, mint hozzáértő, de nem lehet.Miért is?Hmm?”
  • 23. hahaha62 2012. március 31. 18:37
    „5 gyerek...nem volt gyanús???????”
  • 22. Francois 2012. március 31. 16:55
    „21. Gyteam21
    Ne ítélj előre, én 94 ben ügyvédnek adtam ki! Nem fizetett semmit, akkor még a telefontársaság nem korlátozott össz vissz 1.5 millió tartozást hagyott rám. Ki akartam tenni, azonnal a rendőrségre szaladt, mivel szerződést írtunk! Hál istennek jött a tél megcsúszott és össze vissza törte magát, természetesen ezt is rám akarta kenni hogy az én kezem van benne. Azóta úgy adok ki lakást 3-havi kaukció, minden hónapban megyek a pénzért, és ha nem fizetnek másnap lehet költözni így van a szerződés írva. Innentől kezdve mindenki védve van! Ha lelép a 3 havi futja az egy hónapi rezsit! Ajánlom mindenkinek. Ügyvéd 10 ezerért csinálta, nem egy nagy összeg!”
  • 21. Gyteam21 2012. március 31. 16:12
    „Az sem normális, aki kiadja a lakását 7 embernek. Ennyien hatalmas rezsit csinálnak, előbb-utóbb megborulnak......ez törvényszerű szerintem.”
  • 20. Francois 2012. március 31. 15:42
    „Tisztelt 17. murphyka. 44 éve DÉMÁSZ-os dolgozó vagy, na társasházaknál valóban a Démász tulajdona, ha megrongálják, jelented és max az új órát próbálhatják meg kifizettetni veled, ezt már csak onnan tudom , hogy egy barom évekkel ezelőtt nálam szétverte, be mentem a rendőrségre ismeretlen tettes ellen feljelentést tettem és még az órát se kellet kifizetnem! Ugyan ez van a gáznál is! Ha viszont lakáson belül van akkor egy karcért is jelentős büntetést kapsz! Nem tudom mi célból próbálsz itt embereket félre vezetni?! Ha kívül van tehet a szolgáltató egy szívességet!!!!! Mellékesen jogilag a szolgáltató helytelenül járt el, mivel nem a tulajdonos nevén volt a szerződés ezért vissza kellett volna kötnie, más hogy azért nem kötik vissza önkényesen jogtalanul, mert rengeteg fóliás eljátszotta, hogy hajléktalan nevére kötött szerződést, majd év végén jelezte nincs bérlő:D Egyszer ezt meg eszi minden szolgáltató, de sorozatban nem! Dávid perelje be a cégek, ne habozzon ezen egy percet se!”
  • 19. kuyulu 2012. március 31. 15:39
    „Én mind a két oldalt megtapasztaltam 20 évig albérleteztettem. legnagyobb bukásom 1996 -ban lett volna a kedves amerikai bérlő 160 000 Ft-os számlát akart rám hagyni.Rájöttem ,míg nem költöztek el kérdőre vontam megverekedtünk ! Igy már a rendőrség foglalkozott az üggyel. a telefontársaságnál a hölgy ügyesen kiszámolta , helyben be fizette a kedves albérlő. Utána a sors keze,Ügyvédtől béreltem lakást. Irt olyan szerződést,hogy a kutya megveszne tőle. Adót azt nem kell az ügyvéd úrnak fizetni utána. Nagy nehezen a kauciót is megkaptam a végén.”
  • 18. macs 2012. március 31. 15:33
    „17. murphyka,
    az órákat tartalmazó szekrényt nem lehetne lezárni?”
  • 17. murphyka 2012. március 31. 15:09
    „Kijelenthetjük a DÉMÁSZ állam az államban.Sajnos olyan szerződéseket köt a fogyasztóval, amilyeneket csak akar.Pl.a társasházi lakásoknál a mérők általában egy helyen bárki által hozzáférhetőek, megrongálhatóak.Mit tesz erre a nagytiszteletű szolgáltató: a szerződés úgy szól, hogy a mérőért a fogyasztó a felelős, de a DÉMÁSZ tulajdona.Hoppá itt a csavar.Megtörténik sokszor, hogy valaki szándékosan megrongálja a mérőt és a jóindulatú fogyasztót aki azonnal jelenti megbüntetik!!!Mit kellene tenni? Megmondom: be kellene vinni a mérőket a lakásba.Akkor rongálás esetén jogos lenne a büntetés!De ez munkát jelentene, meg megszűnne a lehetőség a büntetésre és nyilván az erre "vigyázó", büntető apparátusra sem lenne szükség.Tisztelettel egy 44 éve DÉMÁSZ-os dolgozó.”
  • 16. klj-54 2012. március 31. 15:00
    „@igazságkereső:
    Két dolog miatt nem kapsz konkrét választ:
    1, magánügy!
    2, méltatlan vagy a válaszra a rosszindulatú hozzáállásod miatt!
    Elég régen ismerem Ágit ahhoz, hogy tudjam, meg van az anyagi fedezet.”
  • 15. szegedivagyok 2012. március 31. 14:49
    „Miért mindig a másiktól, az államtól várja mindenki a segítséget? Ha valaki kiadja a lakását, vegye a fáradtságot és nézzen utána, hogy mi a teendője ezzel kapcsolatban, pl. a számlák kérdésében. Ja, hogy mindenki okosnak gondolja magát, ahelyett, hogy egy jogászt megkérdezzen a saját érdekében? Be kell ismerni rövidlátóak vagyunk és a többség buta is. Amikor pedig történik valami szidjuk a másikat, a szolgáltatót... Igenis lehet ma Magyarországon lakást kiadni úgy, hogy az jogilag tiszta és rendezett ügy.

    Fel kellene nőni talán végre a világhoz.”
  • 14. JungHeinrich 2012. március 31. 14:42
    „...kicsit luzer a foberlo,nekem is volt hogy evekig ki volt adva a lakasom. A szamlak nekem jottek amiket kifizettem,majd a megegyezes szerint a kifizetett csekkekkel felmentem es kifizette az alberlo, ennyi.maximalisan bizok az emberekbe,de nem szeretem a veletleneket :-)”
  • 13. igazságkereső 2012. március 31. 14:34
    „#5. klj54! Miből gondolod, hogy a kedves Ági a 10 gyermeket majd rendesen fel is tudja nevelni és iskoláztatni a mai gazdasági viszonyok között? Csupán a családi pótlékra bazírozni, az még nem elég a gyermekek testi és szellemi fejlődéséhez! Ami pedig közvetlenül a cikket illeti, mindkét szolgáltató idegen tulajdonban van, őket kell elsősorban kiebrudalni ebből a tisztességtelen pénzügyi machinációból és magyar érdeke alá vetni és utána lehet a polgári tisztességes életfeltétel kiharcolásáról írni, majd beszélni! Fog ez menni itt Magyarországon, miközben ahányan élnek az országban, annyi felé húz mindenki! Bizony így a szekér is szétesik!!”
  • 12. maci53 2012. március 31. 14:32
    „Az albérleteztetők fizetnek-e adót,vagy ez adómentes tevékenység?
    Az APEH -nél jelenteni kell-e ezen bevételt?”
31 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Handó Tünde: Nincs nálam a bölcsek köve

A nyugdíjba vonuló és az újonnan kinevezett bírókról, valamint a Velencei Bizottságnak a nyugdíjazást kifogásoló észrevételeiről is beszélt lapunknak Handó Tünde, az Országos Bírói Hivatal elnöke. Tovább olvasom