Délmagyar logó

2017. 10. 23. hétfő - Gyöngyi 10°C | 16°C Még több cikk.

KRESZ: 30 ezerbe kerülhetnek a változások

Szeged - Gyermekek táblánál május elseje óta legfeljebb 30-cal lehet közlekedni, a rutinból vezetés akár 30 ezer forintba is kerülhet. Az KRESZ új módosítása szerint tilos kikerülni a várakozó iskolabuszt.
Nagy lendülettel indult meg a troli a Felső Tisza-parton, csakúgy, mint a Hajós utcából a belváros felé kanyarodó furgonos: egyikük sem tudta, az egykori Széchenyi gimnázium elé kirakott Gyermekek tábla mellett május elseje óta legfeljebb harminccal lehet menni. A KRESZ-módosítást a gyermekek védelmével indokolja a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM). Hasonlóan érdekes a helyzet a József Attila sugárúton, ahol a megszűnt textilipari előtt, mintegy 300 méteres szakaszon hatályos a Gyermekek tábla. Az átlagos autós szinte észre sem veszi az évtizedek óta kint lévő táblákat, rengetegen rutinból vezetnek.

A táblaerdőtől nem látjuk a táblát. Ha eltévedünk, sokba kerülhet. Fotó: Segesvári Csaba
A táblaerdőtől nem látjuk a táblát. Ha eltévedünk, sokba kerülhet.
Fotó: Segesvári Csaba

Szintén újdonság, hogy egysávos úton nem lehet kikerülni a várakozó iskolabuszokat; eddig a KRESZ csak arra kötelezte az autósokat, hogy az álló iskolabuszok mellett fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel közlekedjenek. Bűncselekmény lett a személyi sérüléses baleset okozása.

Változott a szabálysértési bírság is

Jogosítvány nélküli vezetésért az eddigi 25 helyett 45 ezer forint a bírság, feljelentéskor 90 ezer forint a tarifa. Olcsóbb lett az elsőbbség meg nem adása miatti büntetés: 15 ezer helyett már csak 10 ezerre bírságol a rendőr. Többet fizetnek a feledékeny autósok, a lejárt műszakiért helyszíni bírságnál egy ötezressel, feljelentésnél 10 ezerrel kerül többe a mulasztás. Felére csökkent a biztonsági öv be nem csatolásáért kiszabható büntetés: a korábbi 30 ezer helyett 15 ezerbe kerül a kihágás.

– Ez arra lesz jó, hogy szombat–vasárnap a 30-as sebességet jelző Gyermekek tábla alatt mérjenek a rendőrök. Aki rutinból vezet, és úgy véli, szabályosan, 50-nel halad, már gyűjthet is a 30 ezer forintos közigazgatási bírságra – vélekedett Norbert.

– A háromszög alakú táblák eddig csak veszélyt jeleztek, a sebességkorlátozást a jól ismert piros szélű, kör alakú tábla végezte. Nem az a baj, hogy változik a KRESZ, hanem, hogy az előzetes egyeztetés elmaradt – vélekedett Majoros Gabriella gépjárművezető-oktató. – A Gyermekek táblára iskolák közelében lehet számítani, de a szabályozás hatékonyabb lenne 30-as táblákkal. Az is hasznos volna, ha a sebességcsökkentést az iskola kezdetére és végére korlátoznák, ugyanis napközben és este semmi értelme a 30-ra lassításnak – mondta az oktató. Elmesélte, több autósiskolát is körbetelefonált, de csak néhányan hallottak a KRESZ-változásról. – Az is érdekes kérdés, hogy a múlt héten végzett tanuló, aki a „régi" KRESZ-t tanulta, miként értesül az újdonságokról. A vizsga sikeressége is múlhat az információhiányon – magyarázta Majoros Gabriella.

Az új KRESZ a közútkezelőknek is feladja a leckét: a Boldogasszony sugárúton a Gyermekek táblát egy 40-es korlátozás követte. Lassítani és alig néhány métert követően gyorsítani inkább ellentmondásos, mint hatékony. A Juhász Gyula gyakorlóiskola előtt hiába vártunk percekig, egyetlen autós sem fékezett. Még a 40-es tábla sem zavarta őket.

Olvasóink írták

58 hozzászólás
  • 58. fuezike 2013. július 22. 14:13
    „- a fenti képen nem a GYERMEKEK tábla van!! !!!!!!!!!!!!!
    A GYERMEKEK tábla egyelőre értelmezhetetelen a számomra:
    A google szerint van ilyen:

    http://www.baleset-megelozes.eu/pics/iskolabusz_kresz_4.jpg
    http://gumibiznisz.hu/wp-content/uploads/2013/05/gyerekek.jpg
    http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTmArDAaFtIg2c75R0CaRhOQso8xCN4JO-8HzEvgAqoEy47u0BgpJo2hw
    http://www.baleset-megelozes.eu/pics/iskolabusz_kresz_4.jpg
    itt 3féle van.
    http://www.google.com/imgres?imgurl=http://www.orientpress.hu/portals/orientpress.hu/keptar/111417_gyerekek_KRESZ.gif&imgrefurl=http://www.orientpress.hu/112904&h=272&w=310&sz=7&tbnid=WF-RwC36jKBpxM:&tbnh=90&tbnw=103&zoom=1&usg=__Jj2MD2He8AkojXjtYSJbI9TqjPs=&docid=wFHwderoyAoTxM&sa=X&ei=wBntUe6fLO7Z4QTVs4CYCQ&ved=0CDcQ9QEwAw&dur=3009

    A jelenlegi jogszabály ilyet ir:
    http://www.njt.hu/cgi_bin/..%5Ckonvert%5CHtml%5C1975%5C24%5Cimage%5C1975_24__20000001A374_015_62.jpg

    De a valóságban (47 es út Szeged - Hmvhely között) ilyen van:
    http://www.google.com/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.kreszabc.hu%2Ftabla%2Fkep.php%3Fid%3D568&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.kreszabc.hu%2Fkresz-tablak%2Fveszely.html&docid=Mp1W-FKnuD2P_M&tbnid=i0h9ScYgNhQHNM&w=100&h=88&ei=LSHtUfabKsbAtAbLoYHYDg&ved=0CAYQxiAwBA&iact=c”
  • 57. szegedivagyok 2013. május 06. 08:47
    „kormoska hozzászólásával egyetértek. Túlságosan szabályozni akarunk itthon mindent, különösen a közlekedést.Nyugatabbra teljesen más már a tendencia:a lehető legkevesebb jelzőtábla, különösen a településeken belül.Ott már kezdenek áttérni más közlekedés szabályozási elvekre, nevezetesen megosztott útfelület, zéró jelzőtábla alkalmazás.Persze ott ennek van kultúrája, a kölcsönös udvariasság, figyelem.Nálunk ez (sem) működik, inkább anyázik mindenki, és próbálják megmagyarázni a hozzá nem értésüket egy esetleges büntetésnél. Hangsúlyozom, a fentiek egy településen belüli, többnyire lakóutakra vonatkozik, tehát nem sugárutak, autópályák forgalomszervezését oldják meg így.”
  • 56. kormoska 2013. május 05. 20:12
    „Az egyik bosszantó hatása EU-tagságunknak!
    A túlszabályozás,a szabályok-irányelvek módszeres átvétele és sajnos nem csak a közlekedés terén jellemző ez.
    Bosszantó,hogy nyílt és legtöbbször jól belátható útszakaszon is"gyökkettővel",kettesben kell araszolni!
    Nehezen belátható,szűkebb utcákban meg 30-al is elütöm a gyerkőcöt,ha hirtelen elém szalad vagy mobilozik.Legföljebb kisebbet puffan és kevésbé törik össze a kocsim is:-(
    Mondjuk ha minden táblát látni akarunk,nem is nagyon mehetünk gyorsabban harmincnál és a tanulóvezetőknek is egyre nehezebb dolguk van.
    Az ilyenfajta közlekedési kultúrát jelenleg maximum ráerőszakolni lehet a Kelet-Európai országokra,itt ennek nincs hagyománya,sem elfogadottsága,nem így szocializálódtunk......Nem vagyunk Skandinávia!(sajnos)”
  • 55. ifj. Nagy Gábor 2013. május 05. 18:55
    „A 30-as korlátozással nekem van egy értelmezési kérdésem: ez a mondat nevesíti a korlátozást:

    "(6 A 16. § (1) bekezdés q) pontjában meghatározott jelzőtábla (84. ábra) alatt elhelyezett kiegészítő jelzőtáblán megjelölt távolságon belül - ha a közúti jelzésekből más nem következik - legfeljebb 30 km/óra sebességgel szabad közlekedni."

    Ha nincs kiegészítő jelzőtábla, akkor korlátozás sincs, nem?

    Mert ha lenne, akkor a mondatban szerepelnie kellene valami "ennek hiányában", vagy alapból ott lenne az általános hatály és "kivéve ha a kiegészítő tábla ettől eltérő távolságot" jellegű mondat. Vélemények?

    A másik izgalmas dolog a gyerekszállító busz kikerülése-előzése, ez ugye így van a rendeletben:

    "Az így megjelölt
    a) úttesten álló autóbuszt - a gyermekek be- és kiszállásának az autóbusz mindkét oldali első és hátsó irányjelzőjének
    egyidejű működtetésével jelzett időtartamában - kikerülni, és
    b) autóbusz mellett - a párhuzamos közlekedésre nem alkalmas úttesten - elhaladni
    tilos."

    Ebből számomra az következik, hogy amikor halad, akkor sem szabad megelőzni a párhuzamos közlekedésre nem alkalmas úton. Mert az álló helyzetet az a) bekezdés lefedi, az előzés meg mellette való elhaladás, szerintem legalábbis. Erről is érdekelnének a vélemények!”
  • 54. gondolom 2013. május 05. 15:30
    „Azért az iskolabuszt nem lehet kikerűlni ha le és felszállnak, ez ,hogy lesz áll az autó sor ameddig nagy nehezen felszáll rá 30 gyerek? Állok és dudálnak, hogy húzzál már el , én vissza szólok várni mert még a Kovács gyerek még nem szállt le. Ezt nem értem.”
  • 53. uborka 2013. május 05. 11:36
    „Hát lehet kaszálni!!!!!!! Végül a rosszban az a jó,hogy nem az útszéli rendőr,mondja a tarifát, kötött ára van mindennek + ÁFA.”
  • 52. tirpák 2013. május 05. 09:14
    „De legalább van meló a táblagyárban! megcsinátuk”
  • 51. bambulla 2013. május 04. 21:49
    „ez tipikusan a lehúzásra megy”
  • 50. havranek 2013. május 04. 20:50
    „Senki ne keressen szakmaiságot, valahol vissza kell szedni a "rezsicsökkentést" ez egy kiváló bírságolási lehetőség lesz és még a tábla árát és kihelyezését is megspórolják .A normális világból jövő külföldi az életben meg nem érti azért persze fizethet meg mellékesen viszi a "jó hírünket" ! A másik remek ötlet a MÁV pótjegy most már lesz menetjegy +IC-jegy+pótjegy .De legalább fizetnek az "ingyenélő" 65 feletti "nyuggerek" telik a "rezsicsökkentés"-böl ! Remélem az ötlet a környezetvédelmi minisztertől ered ,de legalább ebben is mások vagyunk mint Európa azt azért kétlem ,hogy irigyelnének érte bennünket.”
  • 49. asdiob 2013. május 04. 16:39
    „Tisztelt Érintett döntéshozók!

    Érdekes jogi helyzet alakult ki. Álláspontos szerint a KRESZ értelmében a tiltó és korlátozó táblák alakja KEREK. Az oldalán álló háromszög alakú táblák csak figyelmeztető szerepet töltenek be. Ennek értelmében egy ilyen tábla nem tartalmazhat korlátozásokat. Az ilyen jellegű "tartalom" megtévesztés, ráadásul szándékos megtévesztés és alkalmat adhat arra, hogy az illetékes hatóságok a tábla értelmének nem egyértelműsége miatt visszaéljenek "erőfölényükkel" és állandó jelleggel ellenőrízzék az arra autózók sebességét...

    Erősen kifogásolható és támadható a tábla jelentésének ilyen jelentős módosítása, bővítése.”
  • 48. szatyi 2013. május 04. 11:55
    „"47. booo 2013.05.04. 10:32
    ...A másik, hogy nincs PONTOSAN DEFINIÁLVA A TÁBLA MÉRETE amit a buszokra biggyesztenek ki! NINCS DEFINIÁLVA PONTOSAN hogy a buszon HOVA KELL ELHELYEZNI !"

    Gyermekszállítás -(KRESZ 160/a ábra) táblával kapcsolatban meghatározásra került, hogy az legalább 40x40 cm méretű, fényt kibocsátó vagy megvilágított tábla legyen, amelyet az autóbusz elején és végén kell elhelyezni.
    A jövőben a ,,Gyermekek" (KRESZ 84. ábra) táblával jelölt szakaszokon a tábla alatt kiegészítő táblán feltüntetett távolságon belül legfeljebb 30 km/órás sebességgel közlekedhetnek a gépkocsik.”
  • 47. booo 2013. május 04. 10:32
    „ELKAPKODOTT TÖRVÉNY!
    Hogy miért?
    A "GYEREKEK" táblánál 30-al kell menni de MEDDIG??? Van feloldó tábla??? Mi van HA 300m-re van a következő kereszteződés ami a sebesség korlátozást feloldja? Ezen miért nem gondolkodtak el?
    A másik, hogy nincs PONTOSAN DEFINIÁLVA A TÁBLA MÉRETE amit a buszokra biggyesztenek ki! NINCS DEFINIÁLVA PONTOSAN hogy a buszon HOVA KELL ELHELYEZNI ! Nos ebből az is világosan kitűnik hogy egy két ismeretlenes egyenlet miatt fognak sok embert megbüntetni!
    Kár volt kapkodni! Szerintem...”
  • 46. czindi 2013. május 04. 10:16
    „Sokkal ésszerűbb lett volna a 30 km-es sebességkorlátozó tábla, alatta a (mondjuk) 07-19 óráig kiegészítő táblával! Mint ahogy dühítő a 30 (vagy 40) km-es korlátozó tábla az "útjavítás" kiegészítővel, amikor nincs útjavítás miatt útszűkület ill. baleseti veszély, tehát amikor nincs vészhelyzet ( általában du. 16-17 óra után?!) akkor ezeket a táblákat egy fekete zsákkal le kellene takarni, mondjuk a brigád-vagy más munkavezető által! Ha nem ez történik, az egész valóban csak egy "pénzbehajtási" lehetőség a rendőrség részére, amit sajna sokszor ki is használnak. Ahelyett hogy folyamatos ( és gyalogos!) járőrözéssel a lopások, betörések, rablások számát csökkentenék...”
  • 45. Figyelő 2013. május 04. 10:00
    „Az a tábla, ott, a volt gimnáziumnál SZÁNDÉKOSAN VAN OTT HAGYVA, hogy ott is tudjanak pénzt behajtani, a szolgálunk és pénzt beszedünk sünök!”
  • 44. Linka11 2013. május 04. 08:13
    „Az biztos,hogy sok a probléma a közlekedési morál körül.-De- Magyarország nem Amerika semien szempontból ! Először is
    nálunk nem nagyon lehet megkülönböztetni egy iskola buszt a többitől.Ilyen alapon minden nagyobb busszerű autót nézhetünk iskolabusznak .-Vagy mondjuk megy az iskola kirándulni ,a buszok beállnak a bejárat elé,ebben az esetben kb.egy órára a forgalmat le kell állítani mert még lépésben sem kerülheted ki ??!!-De sajnos ez a szabályzási anomália
    csak egy a sok közül.Megint nem a praktikum és a józan ész diktálja a törvénykezést, "hanem a minden áron bizonyítom
    én bármit bárhogy megváltoztathatok mert én vagyok a hatalom"és te csak bólogathatsz és fizethetsz.”
  • 43. furioso 2013. május 04. 08:05
    „Nekem csak egy megjegyzésem lenne a sok kommentelő észrevételéhez: senki nem észrevételezte, hogy a szülőknek is óriási felelőssége van abban, hogy a gyerek balesetmentesen elérjen akárhova. Valamelyik reggel - iskolába menet idején - látom, hogy egy elsős-másodikos korú gyerek körültekintés nélkül, leszegett fejjel rohan át az úttestet. Szerencséje volt. Nevelni kellene a csemetéket, felhívva a figyelmüket a rájuk leselkedő veszélyekre. Emellett kifogásolom, hogy minden szar kölök, kerékpáros által okozott bajt az autósokon kérnek számon. Nem sok ez egy kicsit? Kerékpárossal, gyalogossal szemben az autósokat <moderálva>, még ha a másik fél is a hibás...”
  • 42. mgabca 2013. május 04. 00:04
    „Kedves MLX "8" hozzászóló!
    Én sem szeretem azokat a kollégákat, akik 30 km/h sebességgel kocsikáznak.
    Tőlem azt hallja a tanulóm, hogy gyerünk már, vegyük fel a tempót. Persze meg kell tanulnia figyelni 50 km/h sebességnél is, ami sokaknak elég nehéz, mert vagy halad, vagy figyel. Aki még nem ült - gyakorlott vezetőként - tanuló mögött, az nem tudhatja, hányféle tanuló létezik. Nyilván a vizsgán már úgy kell vezetnie, ahogy a forgalom menete megkívánja. El is várják tőle a 4. fokozatot, az 50 km/h sebességet. De a tempós vezetést csak forgalomban lehet gyakorolni. Az oktató feladata az a módszer, amivel ezt tanítja. Nem kellene általánosítani!
    Én valahogy úgy képzeltem volna el ezt a változtatást, hogy amikor megszületik a tervezet, akkor felülvizsgálják a kihelyezett táblákat, és láthatóságukat, valamint hogy ne legyenek éppen 2 méterrel egy kereszteződés előtt, esetleg legyen hozzá időkorlátozás, reggel 7-16 óráig stb. Aztán pedig kiemelni a táblákat egy sárga háttérrel, lsd. autópályánál a behajtani tilos tábla! Akkor elég feltűnő lenne. De ezek a táblák évek óta kint vannak, van amelyik pl. 40 cm-re a földtől pl. a Hanságinál. Ember legyen, aki azt ott észreveszi!”
  • 41. Jano998 2013. május 03. 22:22
    „Tisztelt Újságíro!! talán ha már ír rola, írja meg a teljes törvényt!! A tisztelt hatalom egyszerüsitette a KRESZT, még fogja is!! Nesze neked gépjármüvezető!!! Az ISTENEK a fejükre estek!!! Remélem már végre behorpad nekik!!!”
  • 40. kumisz 2013. május 03. 21:54
    „Óriási szerencsénk van, hogy egy NEMZETI egészség és gyermekvédő kormányunk van!
    Off.”
  • 39. Sandman 2013. május 03. 21:42
    „Nekem ma sikerült megtapasztalnom személyesen, hogy semmiféle tábla nem képes az autóstársadalom néhány tagjában szemléletváltozást előidézni! Helyszín: Csikós iskola, Újszeged, időpont: péntek reggel fél nyolckor. Kijelölt gyalogátkelőhely, járdaszigettel osztva. Harmincas tábla, gyermekekre figyelmeztető tábla. Kerékpárral járunk az egészséges közlekedés jegyében. A zebrához érve leszállunk a keróról, búcsúpuszi (ő már egyedül megy át, elvégre elsős nagylány!), város irányába senki, így elindul biciklit tolva a zebrán, másik irányból sárga WV Polo huss, át a lányom orra előtt. Azért nem ütötte csak el, mert biciklisként is azt sulykolom belé, hogy akkor van elsőbbsége, ha azt meg is adják, mivel az autó erősebb (ugye), így nem lépett elé. És most jön a slusszpoén: a drága autós ott állt meg a suli előtti parkolóban, mert ő is a gyerekét hozta iskolába! Kiszállt, kérdeztem tőle, hogy mi volt ez? Azt mondta, már nem tudott megállni!! ??? Nem ismeri a helyet, a táblákat, vagy nem látta a túlsó oldalról szabályosan átkelő gyereket??? Jah, bocsánat! Kedves iskolatárs-apuka! Végiggondolni is szörnyű, mi lett volna, ha a lányom nem figyelmesebb nálad 7 éves létére! Gondold át a reggeli produkciódat, remélem meg fog változni a szemléleted!”
58 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hajszán Kitti a legjobb pályakezdő táncművész

Egy álmom vált valóra azzal, hogy a Szegedi Kortárs Baletthez kerültem – mondja Hajszán Kitti. Tovább olvasom