Délmagyar logó

2017. 02. 25. szombat - Géza 2°C | 8°C Még több cikk.

Különleges helyszínek: az SZKT diszpécserszolgálata

Szeged - Napi 24 órában folyik a munka az SZKT diszpécserszolgálatán: a nagytestvér szeme elől egyetlen járat sem tűnhet el. A sofőröknek számos eseményről azonnal jelentést kell tenniük, de olykor a személyes diskurzus is megengedett.
1985 óta dolgozik az SZKT diszpécsereként Pálfi László. A forgalomirányító reggel 17 villamosnak, 5 pótlóbusznak és 23 trolinak dirigált: a Csáky utcai diszpécserközpont az SZKT összes futó járművével 24 órában van összeköttetésben. A forgalomirányító nagytestvérként érezheti magát székében: három monitoron keresztül az összes végállomáson és néhány vonal egészén tartja rajta szemét.

– Ez azért fontos, mert a végállomásokon érkezik a legtöbb panasz vagy észrevétel az utasoktól és a sofőröktől. Látjuk, hogy mikor érkeznek be a járatok és mikor indulnak el onnan. Ha késés van, azonnal tudunk intézkedni – magyarázta a diszpécser egyik alapfeladatát Gombos Ferenc irányítási osztályvezető. A sofőrök is hallják egymást az URH-rendszeren keresztül: a 4-es vonalon sokszor keresik kollégáikat, hogy melyik kitérőben várják be egymást.

De a közvetlen összeköttetés nem csak a szigorú szakmai feladatok elintézésére jó: az elmúlt években volt rá példa, hogy egy gyerek fennmaradt az egyik járművön, miközben szülei leszálltak. A rádió segítségével sikerült egyesíteni a családot. Vannak olyan események, amelyeket egy sofőrnek kötelező bejelentenie a diszpécserhez: a késésről, műszaki hibáról, a zsúfoltságról vagy egy balesetről azonnal be kell számolni. Utóbbi esetén a diszpécser előbb a mentőket és a rendőrséget értesíti, csak utána foglalkozhat a forgalomirányítással. Így tettek augusztus közepén is, amikor – ahogy azt megírtuk – egy 29 éves nőt csapott fejbe egy leszakadó trolivezeték a Belvárosi hídnál. Pálfi László elmondása szerint a trolik jobban „megdolgoztatják" a villamosoknál: a kiugró áramszedők miatt sofőrjeik többször jelentkeznek be.

1985 óta dolgozik az SZKT diszpécsereként Pálfi László. A monitorokon keresztül „mindent lát
1985 óta dolgozik az SZKT diszpécsereként Pálfi László. A monitorokon keresztül „mindent lát".
Fotó: Schmidt Andrea

Az URH-n keresztül olykor személyes gondolatokat is megosztanak egymással a vezetők. – Ha a diskurzus normális hangnemben zajlik, és nem zavarja az utasokat, nem szakítom félbe a beszélgetést – magyarázta Pálfi László. Gombos Ferenc hozzátette: ezek általában rövid csevelyek. A tegnap esti film kitárgyalását természetesen nem engedélyezik. Egy járművön felejtett tárgy azonban szintén jelentésköteles. A slágertermékek: személyi igazolvány, pénztárca, táska és tornazsák. De akadt olyan feledékeny ember is, aki hangszerét vagy laptopját hagyta a járművön. – Más egy költözködés közben a hűtőszekrényéről feledkezett meg. Évekkel ezelőtt a Cserepes sornál pedig libákkal akart felszállni egy utas a villamosra. Mivel a sofőr nem engedte fel, és a férfi elégedetlenkedett, a biztonság kedvéért a sofőr bejelentette a történteket – mondta Gombos Ferenc. Az SZKT 4 diszpécsere 12 órás váltásban dolgozik: székük soha nem maradhat üresen.

Olvasóink írták

  • 1. graphoman 2011. november 09. 09:16
    „CseveJ (csak úgy, mint röhej, kacaj stb. -- vs. mosoly). Ezt meg töröljék nyugodt szívvel, amint kijavították.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Cégbedőlés-számláló: 20 ezer csőd

Az augusztusi 15 ezer után újabb országos lélektani határhoz érkezett az Opten céginformációs szolgáltató végelszámolás-számlálója. Tovább olvasom