Délmagyar logó

2017. 08. 19. szombat - Huba 20°C | 35°C Még több cikk.

Kuponoznak az egészségügyben

Csongrád megye - A reklámpiac vadhajtásának nevezi a kamara azokat a hirdetéseket, amelyekben magánorvosok a piaci ár töredékéért kínálják szolgáltatásaikat. A kuponozás elérte az egészségügyet, ezt azonban több szakmai vezető szerint is szabályozni kellene.
A kuponok világát éljük: ma már teljes áron csak a tájékozatlanok vásárolnak – valahol mindig akciós a kiválasztott termék vagy szolgáltatás. Élelmiszer, utazás, bútor, műszaki cikk – gyakorlatilag bármire találunk kedvezményre jogosító kódokat vagy kinyomtatható kártyákat. Nem kivétel ez alól már az egészségügy sem.

Szeretne közel 90 százalékkal olcsóbban fogászati kezelést igénybe venni? Plasztikai műtétjén több száz ezret spórolni és még egy wellnesshétvégét is kapni ajándékba? Fél áron megtudni, milyen ételekre allergiás? Ez csupán néhány a jelenleg elérhető ajánlatok közül. Az 50 százalékos kedvezmény szinte minden esetben garantált, de találtunk fogfehérítést és fogkő-eltávolítást százezer forint helyett mindössze 13 ezerért.

Kupon mindenütt. Illusztráció: Karnok Csaba
Kupon mindenütt. Illusztráció: Karnok Csaba

Az ilyen és hasonló hirdetések kiverték a biztosítékot a Magyar Orvosi Kamaránál és a Magánorvosok Országos Szövetségénél. Jogszabály-módosítást kezdeményeznek azért, hogy a magánorvosok etikusan reklámozzák magukat, és ne lehessen pusztán az olcsósággal eladni egészségügyi szolgáltatásokat.

Tényhirdetéseket!

„Nem fogadjuk el, hogy a magán-egészségügyi szolgáltatók egymásra licitálnak, egymás árait alulmúlva próbálnak anyagi haszonhoz jutni. Nem tartjuk megengedhetőnek az árakra épülő kommunikációt az egészségügyi marketingben, és elfogadhatatlannak tartjuk a részletes vizuális bemutatásokat is. A hirdetéseknek tényszerűnek, hírszerűnek kellene lenniük. Javasoljuk, hogy az orvosi, egészségügyi gyógyító és esztétikai célú beavatkozások marketingjében csak a szolgáltatások leírását, az ellátó helyet, elérhetőségeit, az árak tárgyszerű felsorolását, az orvos rendelési idejét és elérhetőségeit lehessen közölni" – áll Éger Istvánnak, a Magyar Orvosi Kamara elnökének javaslatában. A jogszabály-módosítás érdekében levélben fordult Balog Zoltánhoz, az Emberi Erőforrások Miniszteréhez, a Gazdasági Versenyhivatal elnökéhez és az Országgyűlés Egészségügyi Bizottságának elnökéhez. 

– Leginkább fogászati vállalkozások és plasztikai sebészek élnek ezzel a lehetőséggel, nyilván részben azért, mert ezek drágább beavatkozások, a piac pedig nagy – mondta el Kovács János, a Magánorvosok Országos Szövetségének elnöke. – Előnyszerzésnek gondolják, ez azonban igazából a szakma devalválása. Egyértelmű ugyanis, hogy a feltüntetett árak még az anyagköltséget sem fedezik. Ha nem feltételezzük, hogy jótékonysági szervezetként működnek, nyilvánvaló, hogy silány anyaggal vagy nem megfelelő mennyiséggel dolgoznak. Mivel pedig nem adnak tájékoztatást a betegeknek, hogy a kedvezményes árért pontosan mit kapnak, ez mindenképpen tisztességtelen előnyszerzésnek minősül.

A két szakmai szervezet álláspontja szerint kamarán belül kell elindítani a szabályozást, amely a reklámpiac „vadhajtását", az egészségügyi marketinget terelné korlátok közé. – Nem akarjuk korlátozni a szabad piacot, csupán a tisztességtelen reklámokat szeretnénk kiszorítani az orvosi piacról – fogalmazott Kovács János. – A lakosság bizalmi indexe még mindig magas az orvosokkal szemben – ezt nem szabad elveszíteni. Ráadásul itt a páciensek egészsége a tét.
Csongrád megyében mindössze néhány orvosi vállalkozás kínál kedvezményeket. Plasztikai sebészet és fogászat mellett általános orvosi vizsgálatokhoz is találtunk kuponokat – ez utóbbiban a kamara sem talál semmi kivetnivalót. Ilyet kínál egy szegedi magánklinika is: 20-50 százalékos kedvezménykártyákat adtak VIP-ügyfeleiknek, háziorvosoknak, egyetemi dolgozóknak. De azt mondják, nem mozgatta meg az embereket.

– A pácienseink több mint fele ajánlás útján kerül hozzánk. A személyes tapasztalat magasan vezet az okok között, amiért bennünket választanak – mondta el Bella Zsolt ügyvezető. – Alig több mint 20 százalék keresett fel bennünket kifejezetten a kedvezmények miatt, vagyis ez a módszer nem sokat jelent új vendégkör kialakításánál.

Olvasóink írták

  • 8. történész 2013. április 07. 21:04
    „7. tol
    Itt sem álom az orvosi rendelés...de teljesen más...és a beteg a súlyosságának megfelelő ellátást kap,nincs vad ész nélküli várólista.Az orvos alapból megvizsgál,majd nyilatkozik,hogy mi az az idő ameddig a beavatkozást veszélynélkül el lehet napolni.”
  • 7. tol 2013. április 07. 19:18
    „ha a zsebe lenne tele és nem a töke, akkor nem özönölne tömegével el. Azzal az unott pofájával.”
  • 6. történész 2013. április 07. 15:06
    „A kamara! na arról jobb nem beszélni..töredékért dolgozik egyes orvos ? tisztelt urak zsebe kitömve pénzel, anép meg beteg és gyógyul ahogyan tud..miért fáj ez a kamarának,hogy én nem megyek a semmit tevő intézményi orvosokhoz,ahol bambán és unott pofával néznek rám,panaszaimat meg sem hallgatja...Itt az irigység a baj,mert van kedvük napi egy két EKG vagy ultrahang elvégzéséhez és a többi időt nem tudom mivel töltik.Elmegyek a magán orvoshoz van neki min.fél órája rám ..és még én is megnyugszom,,,de ez nem otthon van...”
  • 5. donquijote19 2013. április 07. 13:02
    „Ha már a fogkő-eltávolítás szerepel a cikkben, akkor elmondanám, hogy a TB körülbelül 1000 Ft-ot fizet egy fogkő-eltávolításért. A 13 ezer forint az csak álom. Főleg a százezer. :-)))) EZ ELLEN MIKOR EMELI FEL A SZAVÁT A TISZTELT KAMARA?? Ez bezzeg nem veri ki náluk a biztosítékot! Emellett megemlíthetném a 220 Ft-os foghúzást, a 2000 Ft-os esztétikus fogtömést, stb...”
  • 4. tol 2013. április 07. 12:26
    „azt hittem, hogy kuppantanak az egészségügyben a címme, már kezdtem megörülni, hogy normális irányba fordultak a dolgok...”
  • 3. tigrisszem 2013. április 07. 10:47
    „Aki ezt a cikket írta, valószínűleg nincs tisztában néhány dologgal:
    -A kuponozásban a nyerő a kupon terjesztője, és aki a szolgáltatást igénybe veszi. A megbízó féláron dolgozik maximum az eredeti helyett, és még annak is csak a 40%-át kapja meg. Remélvén, hogy így ismertebb lesz, és máskor is mennek majd hozzá. De az emberek hálátlanok, oda mennek mindig, ahol olcsóbb a szolgáltatás.
    Az igaz, hogy többet jelent mindenkinek a személyes ajánlás, de ismertté kell tegye magát valahogy a szolgáltató.
    Magas a járuléka, a közüzemi díjak, a bérleti díj és még sorolhatnám. Tudják-e, hogy a magánrendelők óránkénti bérleti díja több ezer forint?
    -Az egészségügyben hosszú a várólista, időpontra érkezve is fél napokba kerül, mire megkapja amiért ment.
    (Pl.: a nagy SZTK-ban mennyi időt kell várni vérvételkor?) Szakrendeléseken -reumatológia, ortopédia-időcsúszások, várakoztatások, stb.) Vannak orvosok, akik rendelési idő alatt kijárogatnak kávézni, telefonálni.
    A kuponoztató pontos, megbecsüli azt, aki elmegy hozzá.
    Úgy látszik, már ezt is irígylik az emberektől, akik egyre szegényebbek, nehezebb a megélhetés, miért is ne lehetne igénybe venni ilyen szolgáltatást?
    Én örülök ezeknek a lehetőségeknek, és ahol tudom, igénybe veszem!”
  • 2. roxper 2013. április 07. 10:16
    „Túlkínálat van, az embereknek meg egyre kevesebb pénzük, szóval ez nem feltétlenül arról szól hogy olcsó és sz*r...”
  • 1. ikszy 2013. április 07. 09:23
    „Olcsó húsnak híg a leve.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A kutyád árulja el a boldogság titkát

“Kutya nélkül van élet, de minek." “Olyan, mint a legjobb barátom. Nem is, inkább olyan, mintha a testvérem lenne". Tovább olvasom