Délmagyar logó

2017. 08. 20. vasárnap - István 19°C | 34°C Még több cikk.

Küzdött a kollégákért - nem dolgozhat?

Szeged - Egy hat gyereket nevelő járművezetőt havi 20 órában enged dolgozni az SZKT, mert részt vett a szakszervezeti tárgyalóküldöttségben – állítja az érdekképviselet. Az egyeztetés sikerült: a cég kifizeti az elmaradt pótlékokat.
Négyórás kemény vitában megegyezett csütörtökön a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezete (BTDSZ) és az SZKT menedzsmentje: november elején kifizeti a cég a 2011-től 2013 októberéig elmaradt műszakpótlékokat és azok kamatait, ahogyan azt a munka törvénykönyve előírja. Megírtuk: egy a szerkesztőségünkhöz eljutott hangfelvételen a BTDSZ elnöke, Szabó István számon kéri, hogy azokat a dolgozókat, akik munkabeosztásukkal kapcsolatos kedvezményt kértek, a munkaadó cserébe lemondatta a műszakpótlékjukról. Márpedig, mondja, a dolgozó nem mondhat le a jogáról, amely megilleti. A felvételen Nemes László, a Szegedi Közlekedési Kft. igazgatóhelyettese úgy fogalmaz: „a felvetést megértettük, vizsgáljuk. Nincs aláírási kényszerítésről szó. Amennyiben az a gyakorlat jogellenes volt a munkáltatói oldalról, akkor annak minden következményét vállaljuk."

Az érdekképviseleti vezető lapunknak elmondta: nagyjából 55 járművezetőt érint a kifizetés, az SZKT összesen közel 10 millió forintot utal át. Van, akinél ez 30 órát, de előfordul olyan is, akinél 500 órát jelent, azaz 500 ezer forint elmaradt bért. Bár a BTDSZ követelte, a cég nem nevezett meg felelőst. A szakszervezet álláspontja szerint ugyan a kár megtérül, de a csalás bűntettét ettől még elkövette a cég, ezért az SZKT felügyelőbizottságát és a városi közgyűlés vagyongazdálkodási bizottságát felszólította, vizsgálja ki az ügyet, és tegye meg a jogi lépéseket. Információink szerint a munkaügyi felügyelőség is vizsgálódik az ügyben.

Sajátos fordulat a műszakpótlékos ügyben, hogy októbertől egy megváltozott munkaképességű járművezetőt, aki egyedül neveli hat kiskorú gyerekét, nem enged dolgozni a közvetlen munkáltatója csak a minimális havi 20 órában – állítja a szakszervezet. Álláspontja szerint ezt a cég azért teszi, mert a nő is részt vett a delegációjukban. Az édesanyának, aki ha 120 órát dolgozik havonta, nettó 80–90 ezer forintot keres, az intézkedés 70 ezer forint jövedelemkiesést okoz. Kerestük, nem kívánt nyilatkozni.

– Nem bosszú a járművezetővel szemben. A rendelkezésre álló dokumentumok alapján csak annyi jár neki, amennyi, de erről hivatalos állásfoglalást kérek a kormányhivatal rehabilitációs szakigazgatási szervétől. Annak alapján lehet bármit is mondani. Az említett járművezető munkaszerződése egyébként 20 és 120 óra közötti munkavégzésről szól havonta – mondta Tóth István Tibor. Az SZKT ügyvezető igazgatója a tárgyalásokról úgy fogalmazott: – Jól felfogott érdekünk, hogy bizonytalan jogvitákba ne bocsátkozzunk ott, ahol a jog és az erkölcs nem jár együtt, és ezáltal megelőzzük a lehetséges többletköltségeket és veszteséget.

Olvasóink írták

48 hozzászólás
  • 48. robi007 2013. október 12. 20:32
    „A gyerekek önzetlen szeretete egy dolog. Azonban a szülőknek tudni kell eldönteni hány gyermek felnevelését tudják vállalni. S ekkor gondolni kell(ene) arra is, ha nem minden úgy alakul, hogy álmaik könyvében meg van írva, akkor is helyt kell állni. Ez a szülői felelősség!
    Ha a munkaszerződést ilyen feltétellel írta alá a munkavállaló (20-120 óra/hó), akkor most mi a probléma? A munkáltató ezzel a 20 órával is teljesíti azt, amit a szerződésben vállalt.
    Az elgondolkodtató, hogy rehab mellett milyen orvosi vizsgálat minősítette egy ilyen munkakörben munkavégzésre alkalmassá???”
  • 47. pachakuti 2013. október 12. 16:44
    „44. _csutak_
    Egyetértek! Igaz!
    42. kzsi!
    "De akkor beszél(J)ünk 120.000 Forintról." Beszéljünk inkább a minimál- és diplomás minimálbérről!”
  • 46. Végre 2013. október 12. 01:47
    „29. alak 2013.10.11. 14:55

    Az pedig, hogy te mindent elhiszel, amit az újságban írnak, téged minősít :) Nem baj, sötéteké a világ, ezért tartunk itt, ahol. Majd holnap kérek egy cikket a szerkesztőségtől, amiben leírják, hogy minden hazugság volt, ami eddig megjelent, és az igazság az, hogy mi havi nettó 348912Ft-ot keresünk. Csakhogy boldog légy.

    Egyébként kíváncsi lennék, hogy mikor vizsgáztál utoljára pl. KRESZ-ből. Csak nem akkor, amikor megszerezted a jogsid? Ja hogy nekünk évente kell vizsgázni? Lehet neked is kéne, minden évben, minden módosítás után. Tehát amíg 10-1 a vizsgázások aránya az én javamra, addig a magad színvonalát minősítsd. Tudom-tudom most jön majd az, hogy dehát ez a munkám... Lehet, de akkor kérdezem, tán neked is kell minden évben újra és újra vizsgáznod a foglalkozásodból? Nem? Mindjárt sejtettem.

    "Házon belül ennyi eccerű ember és még nem ugrottatok egymásnak?"
    Nem, mert az ilyen majmokat, mint te, föl sem veszik :)”
  • 45. Végre 2013. október 12. 01:31
    „Mivan alak, tán ott hagyott valamelyik Szkt-s járművezető egyszer, mert nem értél ki időben a megállóba és már csak futtában integettél? Vagy tán le mert zavarni, mert nem volt érvényes jegyed, bérleted? Valami oka csak lehet, hogy ennyire utálsz minket... de még mindig nem értem. Miért akarod te mindenáron bebizonyítani, hogy mi igenis 140-180ezres nettókat kapunk? Áruld már el végre, hátha megértjük. Nem tudom neked mivel lesz jobb, ha folyamatosan hazudozol és valótlanságokat állítasz.
    A Cafeteriáról papolsz. Akkor elárulom neked, ezt az összeget béremelés HELYETT kaptuk, amit bármikor elvehetnek. Tehát ez nem valami plusz, mint ahogy te gondolod, hanem helyettesíti azt, amit nem lehetne elvenni.

    De mint a kolléga is írta: gyere ki a végállomások valamelyikére, adunk a kezedbe bérpapírt, sőt odaadom neked az összeset amit eddig kaptam. Ha bármelyiken is találsz nekem nettó 140ezres fizetést, kezet csókolok neked! Ja hogy nincs merszed kijönni, mert egy gyáva féreg vagy aki csak itt mer okoskodni? Tán félsz, hogy mégsem neked lesz igazad és nem keresünk nettó 140-180ezreket? Mondom, várunk sok szeretettel, meg egy halom bérpapírral. Mert a bérpapír nem hazudik, nem úgy, mint te... Szánalmas vagy...”
  • 44. _csutak_ 2013. október 12. 00:44
    „Mint a járművezetéshez konyító kérdezném:
    Ha megváltozott képességű akkor miként vezethet tömegközlekedési eszközt?
    Nagyon nem érdekel hány gyereke van, mert vagy alkalmas vezetni és akkor nem változott a képessége vagy alkalmatlan!
    Akinek ez nem tetszik annak mondanám, hogy majd akkor se tessék ha valakijét elgázolja!
    Igen, ez felelősség a munkavállaló részéről is.”
  • 43. kzsl 2013. október 11. 21:25
    „Meg áruljátok már el, hol a viharban van olyan cég, ahol a porszemnyi dolgozó többet keres, mint a cég vezetése? Mert már pakolok is! Mindamellett alak! Pár sorral lejjebb azt írod, hogy te milyen jól keresel, milyen autóval jársz, egy oldallal visszább, meg azt írod, hogy te tudod, hogy milyen az élet 150 ezer alatt. Úgy hazudozol mintha fizetnének érte. Nem vagy véletlenül valamely érdekképviseletnél tag, vagy esetleg valamelyik vezetője?”
  • 42. kzsl 2013. október 11. 21:03
    „Először is Tetves (ó bocs, Kedves) Alak! Szerintem költözz el az országból, hiszen ahogy te magad is írtad, csak egy utolsó idepottyantott bevándorló vagy. Semmi közöd a magyar élethez, magyar nemzetiséghez. A helyedben ezt inkább magamban tartottam volna. Ez a hozzászólásod teljes mértékben minősítette a hozzáértésed az egész témához is. Ha ennyire tökéletesnek érzed magad, akkor odaülsz és csinálod. Ki kéne próbálnod. A felső kategóriás autóról írtakat nem tudom elhinni, hiszen számolni sem tudsz, nem hogy gondolkodni. A mai világban akinek mindez megadatik az titkolja, mert ez alapján sokszor hibásan ítélik meg. Aki hangoztatja az meg felvág a semmire. Csak többnek akar látszani.
    36-os amit írtál abban van némi igazság, csak azt felejted el, hogy az orvosi szakvéleményt egyetlen bíróság, tárgyalás, vagy más idegen orvos nem bírálhatja felül. Hiszen a háziorvos ismeri a páciens életvitelét, betegségeit, visszamenőleges sérüléseit, amikkel együtt egy diagnózist, vagy státuszt állapít meg. Mivel a föld összes élőlényének a szervezete képes napról-napra regenerálódni, így egy hetekkel későbbi vizsgálat szinte esélytelenül akarná megállapítani az előzőekben diagnosztizált betegséget. Nem kell azt gondolni, hogy táppénz csalásokat követünk el folyamatosan, hiszen akkor kik vezetik ezeket a jószágokat. Ugyanakkor valóban nagy kiváltság az "így és úgy akarok dolgozni", de ezek mögött 99.9%-ban másodállás áll, és nem léhűtés. Azt hiszem mindketten egyetértünk abban, hogy egy ilyen munkakörben szégyen, hogy a megélhetésért kell egy családfőnek például 24-ből 18 órát legalább odalennie, miközben a gyerekét/gyerekeit meg nem látja, csak azért, hogy legyen mit enniük. Lehet vagdalózni, hogy cafeteria, meg bérlet, csak azt felejtik el sokan, hogy ezek nem ehetőek, és sokszor nem is lehet ételt vásárolni belőlük, pl: egészségpénztár, önkéntes magánnyugdíj pénztár, és a szintén nem ehető szép-kártya ami igazából kényszeres herdálás, mert ami nyers húst meg lehet venni belőle az igen drága és az áráért igen kevés, mert persze csak ilyen helyen fogadják el, vagy marad a gyors-éttermi műanyag. Szóval mi is ez a cafeteria? Én szívesen lemondanék erről, ha tudnám, hogy helyette ezt pénzbeni kifizetésben látnám. De akkor beszélünk 120.000 Forintról. És aki albérletben lakik? És aki elúszott a hitellel (ami mostanában igen jellemző)? Szerintem üljetek a helyemre, és csináljátok. megnézzük, hogy mit fogtok csinálni amikor kitolják elétek a babakocsit, amikor nektek esnek, amikor számon kérnek olyanért is amit nem követtél el, mindezt úgy hogy minden nap te felelsz a mögötted állók százaiért. Hajrá, jelentkezzetek! És váltsátok meg a világot. Legyetek ti a cserejátékosok. Gyerünk!”
  • 41. történész 2013. október 11. 20:37
    „33. alak 2013.10.11. 15:44

    nagyon úgy tűnik érintett vagy.”
  • 40. alak 2013. október 11. 20:01
    „Félreérted nekem nem fáj a jövedelmük, legyenek büszkék rá és ne nyafogjanak!
    Én tök jól elvagyok az enyémmel nem túl sok, de beosztással elég egy felső kategóriás autóra,
    nem tömegközlekedéssel járok -nem is ülnék ezek mögé, olvass vissza meglepődsz.
    A Ládent ennél kevesebbért szedték le, éppen csak konkrétan azt nem írják ha nem kapnak pénzt az utasok élete is veszélyben.
    Én TIT helyében már midet eltávolítottam volna az SZKT-tól, ezek alkalmatlanok a tömegközlekedési jármű vezetésére.
    A 36. jól közelít az igazsághoz egyetértek vele.
    Igaz MAGYAR nevezz egyszerűen magyarnak -bár apám azt mondta Ő cigány és a zsidó nemzetiséget is beixelte az összeíráskor Én nem tudom.
    Mindenesetre fizikailag, fájna ha ennyi butaságot kellene írnom mint neked.”
  • 39. Alsóváros 2013. október 11. 19:49
    „Kicsinyes féreg jellemre vall ilyet csinálni egy munkavállalóval. Pláne, ha nagycsaládos. Szégyen arra, aki ezt tette vele.”
  • 38. vélemény 2013. október 11. 18:48
    „nem enged dolgozni a közvetlen munkáltatója csak a minimális havi 20 órában ...
    Havonta 2,5 nap?”
  • 37. állatbarát3 2013. október 11. 17:40
    „15. Tshabalala 2013.10.11. 11:44
    Egy csökkent munkaképességű embert nem kell leírni. Ismerek olyan embert,aki egy vesével él, nem végezhet nehéz fizikai munkát, tehát csökkent munkaképességű, de ettől még dolgozhat, csak az nem mindegy,hogy az egészségi állapota végett milyen munkát végez.

    16. pachakuti 2013.10.11.
    "A munkáltatónak mi köze van ahhoz, ki hány gyereket nevel? Könnyebb/kevesebb munkát biztosíthat, de az emiatt kieső jövedelmet nem neki kell pótolnia! Erre ott a családi pótlék és az igénybe vehető (és vett) támogatások,... Tovább olvasom >>"
    Egyet értek veled, ne a munkáltató gondja legyen, hogy ki mennyi gyermeket vállalt.”
  • 36. bakfitty 2013. október 11. 17:35
    „Ha valóban úgy történt az eset ahogy a cikkben le van írva ("azokat a dolgozókat, akik munkabeosztásukkal kapcsolatos kedvezményt kértek, a munkaadó cserébe lemondatta a műszakpótlékjukról"),akkor ez gyakorlatilag egy kölcsönös megegyezésen alapuló "üzlet" volt, valamit valamiért.És úgy tűnik évekig működött.Na ennek most gondolom ezek után vége.Nem tudom az érintett dolgozók meg fogják-e köszönni az érdekképviseletnek, mikor a munkáltató a legközelebbi munkabeosztási kérelemnél csak annyit mond kit érdekel,magánügy,nem vagyok köteles figyelembe venni.Szeretnél szabadságra menni? Majd ha a törvényben előírt időben és időtartamban jelzed akkor igen,egyébként meg majd én eldöntöm.hogy mikor mehetsz el.Betegállományba mentél?Szerintünk táppénzcsalás gyanúja merül fel, kérjük a táppénz jogosságának,illetve a betegállományban töltött időszak alatt betartandó előírások betartásának ellenőrzését.És még számtalan teljesen jogszerű és törvényes lehetőség van a dolgozó életének megkeserítésére,pusztán a munkáltatón múlik,hogy ezek után él-e ezekkel.”
  • 35. ugbkbnikl 2013. október 11. 17:06
    „Alak segíttek hogy tudjál még élvezkedni....
    PLd: vízműnél van kafetéria + 13 havi fizetés
    démásznál olyan órabérek hogy az általad álmodott szkt. órabérek csak zsebpénzek hozzájuk képest + kafetéria nem is kevés + kedvezményes villany.
    dégáz szintén zenész.
    És még sokáig lehetne folytatni...
    Az meg hogy állításod szerint szar a munkahelyed, akkor mért nem váltasz te vagy a felelős a saját életedért, váltsál és ne nyafogj mint egy ovis, és ne kifogásokat keres.
    DE amúgy te és a hozzád hasonlók az ÍGAZi magyarok, mert ha megdöglött a tehenem, dögöljön meg mindenki más tehene elvét valljátok.
    Jobb helyeken ahol a nagy vezírünk is megmondta hogy rosszabbul élnek az emberek, ott mégis inkább mindenki avval törődik hogy neki mennyi a fizetése és azt hogy tudja növelni és ha kell együtt sztrájkol másokkal is az ő érdekükben (ezt hívják szolidaritásnak tudom hogy ez ismeretlen fogalom számotokra de a google a barátod) pld Francia országban.
    Ja és mielőtt meg vádolnál, egyik céghez sincs közöm:D”
  • 34. szilvásbukta 2013. október 11. 16:39
    „33. alak - Miután pont ebben a vállalhatatlan cinikus stílusban tesznek a törvényességre és a bírósági jogerős határozatokra a KFT-nél, bárdolatlan arroganciád és cinizmusod egy dologra bizonyíték: közel ülsz a fazékhoz - jelen esetben a vályúhoz.
    Egyél csak ameddig ehetsz a saját értelmezésű jogállamodban.”
  • 33. alak 2013. október 11. 15:44
    „Jogállamban itéletet csak törvényszék hozhat, oda oz olyan alpári stilus nefér be mint a tied.
    Hiba írod nagybetűvel az nem nagy igazság legfeljebb nagy butaság lesz!

    Fogadóórám lassan a végéhez közeleg.”
  • 32. alak 2013. október 11. 15:34
    „ezzel a gyökérrel megadtad az alaphangot, de neked nem a helyesírás az egyetlen gyengepontod”
  • 31. szilvásbukta 2013. október 11. 15:29
    „alak, Tshabalala, pachakuti, meg többi hasonszőrű -
    MINDEN munkáltatóra vonatkozik a törvény! Egy önkormányzatira meg duplán!
    Teljesen lényegtelen, hogy az országos, vagy helyi statisztikában holt helyezkedik bérátlag szerint, evidenciának kellene lenni számára a törvényességnek!
    Ha az SZKT, mint munkáltató gyakorlata törvényt/törvényeket sért, akkor az TÖRVÉNYTELEN!
    Ha bármilyen jogszabályba ütközik bért, bérköltségbe sorolt juttatást megvonni, akkor az TÖRVÉNYTELEN.
    Ha törvényi szabályozásnak nem megfelelő érdekképviselet tevékenykedik 30 éve, akkor az TÖRVÉNYTELEN.
    Ha a munkáltató diszkriminál, vagy megsérti az egyenlő bánásmód törvényi szabályait, akkor az TÖRVÉNYTELEN.
    ÉRTED MÁR????
    Ha az SZKT menedzsmentje nem várja el, és nem kényszeríti ki a törvényességet a saját ügyvezetése alatt, akkor maga is törvénytelenül jár el.
    Nem egy érdekképviseletnek lenne a dolga felhívni a törvényességre a vezetés figyelmét, hanem ennek magától érthetőnek kellene, hogy legyen!
    A hivatásos járművezetőknek évente szigorú alkalmassági vizsgálaton kell átesniük, tehát nyugodt legyél, aki járművet vezet, az arra alkalmas!
    alak! Ha minden járművezető csak feleannyi szabálytalanságot és hibát követne el munkája során, mint amennyit az SZKT menedzsment, akkor már mindegyikük börtönbe lenne, a fél város meg a temetőbe. Mert ez egy ilyen munka.
    Szóval ne dúrkálj a pénztárcájukba azzal a kezeddel, amelyikkel az előbb az orrodat piszkáltad!”
  • 30. alak 2013. október 11. 15:16
    „okirat pontos, ez nem nekedszólt
    a láblefolyatónak
    rajtad még gondolkodom”
  • 29. alak 2013. október 11. 14:55
    „Ti nyilatkoztok DM-nek én csak olvasom és kérdezem magamtól.
    Tényleg 232. 000,- Ft az átlagkereset az SZKT-nál ahogyan az a városháza lapján közzétett 2013 évi tervben írva van?
    Tényleg igaz lehet az, hogy van olyan járművezető, akinek 500 órára nem számfejtettek pótlékot ez ennyi órára 500.000,-Ft , vagyis csak a pótlékotok 1000 Ft/ó?
    Tényleg igaz az, hogy van olyan járművezető aki 120 órában 80-90 ezer forint nettót keres?
    Menyit keres a többi a járművezető 172 órában nettó 140-160 ezret?
    Tényleg van nálatok 260 ezer forint éves kafetéria amit a többi állami és önkormányzati cégnél már régen nem fizetnek?
    Tényleg jár ingyenbérlet a családnak 6 gyereknek férjnek az 8 bérlet 8x6-7 ezer forint?
    Egy általatok sanyarúsorsú megváltozott munkaképességű járművezető jövedelme lehet 90+42+21=153 ezer forint nettó is havonta?
    Tényleg ilyen jól kerestek mint azt az itt és más DM nyilatkozatotokból sejteni lehet?
    Tudja valaki közületek mit jelent 150 ezer forint alatt ,,tengődni"?
    Tényleg a kommentjeitek színvonalán vagytok így tömeg-közlekedtettek?
    Ilyen csekély képesítéssel tényleg ennyit lehet ma Magyarországon keresni?
    Házon belül ennyi eccerű ember és még nem ugrottatok egymásnak?
    Katasztrófa!”
48 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

24-ből 23 rokkantkártyás a Mars téri parkolóhelyeken

Csúcsot döntöttek a mozgáskorlátozott-kártyával parkolók a Mars téren: a helyek 96 százalékát foglalták el. Tovább olvasom