Délmagyar logó

2017. 08. 17. csütörtök - Jácint 17°C | 31°C Még több cikk.

Ladától a Mercedesig – geodétából lett taxis Sárkány Lukács

Szeged - Zsinórban hat Trabantja volt a taxizást egy drapp színű 1300-as Ladával kezdő és E-osztályos Mercedesszel befejező szegedi Sárkány Lukácsnak – ma is ő a Rádió Taxi Három egyik ügyvezetője.
Az 1947-es születésű Sárkány Lukács Budapesten, a vasút-építészeti és fenntartási technikumban végzett, utána bruttó három, nettó egy évig ott is dolgozott – a különbség a két év katonaságból adódik. Ezt követően, középiskolája geodézia képesítését hasznosítva visszatért Szegedre és 1969-től a Szegedi Tervező Szövetkezetben kezdett el dolgozni, mint geodéta. Tartott mindez 1992-ig, ám az utolsó 3 évben már megkezdődött a kapitalizmus, a vállalkozós és a bétés időszak.

– 1989-ben megszereztem a PÁV-vizsgát, ami akkor a másodállásban megkezdett taxizásomhoz kellett. Három gyermekem volt, úgy éreztem, nem árt, ha van egy új szakmám – mondja a kezdetekről. „Amíg akadt munka, addig a bt-ben voltam geodéta, gyakran előfordult, hogy délre végeztünk az aznapi penzummal. Délután, este és persze főleg hétvégén meg ment a taxizás".

Ma már csak vezető és úrvezető - élettársa Seatjában
Ma már csak vezető és úrvezető - ezúttal élettársa Seatjában.
A szerző fotói

Sárkány Lukács 1992-ben lett a Rádió Taxi vezetője Szegeden, akkor még a fővároshoz tartoztak, ő felelt a szeged irodáért. Csak 2005-ben váltak le Budapestről, attól kezdve önálló kft.-ben futott a Rádió Taxi. Másfél éve kötöttek fúziót a Taxi Hárommal, s ma már Rádió Taxi Három néven működnek, közös diszpécserszolgálattal, a kft. két ügyvezetője közül az egyik Sárkány Lukács. – Úgy tűnik, a házasság jól működik, 70 taxis kollégánk van, ennél nagyobb létszámú társaság nincs Szegeden – mondja.

Ennyi cégtörténet után forduljunk rá az autók történetére. Első, amit vezetett, édesapja Volkswagenje volt, első saját tulajdonú autója pedig egy kétütemű Trabant lett, nem sokkal a katonaság után szerezte meg. Ezt a Trabit még öt darab követte, ebből egy vadonatúj volt. Kellett is, ez volt a geodétáknál a szolgálati jármű, Sárkány Lukács úgy saccolja, félmillió kilométert biztosan futott a Trabantokkal. – Megbízhatóak voltak, nyaralni is elmentünk vele a horvátországi Isztriára, s baj nélkül haza is értünk – emlékszik vissza.

Mindig fiatal autókat vásárolt, nem voltak műszaki gondjai
Mindig fiatal autókat vásárolt, soha nem voltak műszaki gondjai

Taxizni egy 1300-as drapp színű Ladával kezdett, amit 1988-ban vásárolt. Hiába szeretett volna más színben, csak ilyen dukkóval adták. Sok kenyeret nem evett meg nála a taxizáshoz a meglehetősen iszákos Lada, s mint oly sok kollégája ő is időben használt nyugati dízelre váltott. Az import 1,6 literes Ford Escortban már akkor 150 ezer kilométert mutatott az óra, de rendben szolgálta. Szűk két évet és 60-70 ezer kilométert használta, majd jött a harmadik taxija, egy Audi 80 1.8D, ami már klímás volt.

– Az élet kikövetelte az előrelépést, sok volt a budapesti fuvarom, köszönhetően annak, hogy egy utazási irodával jó kapcsolatot sikerült kialakítanom – mondja Sárkány Lukács. „Akkoriba külön kérték a nyugati autót a fizetőképesebb ügyfelek, s nyáron azt is hozzátették, klímás legyen." Természetesen a Rádió Taxi vezetőjeként is példát kellett mutatnia, hogy nem felélni kell a pénzt, hanem újabb, modernebb, takarékosabb és üzembiztosabb autóba fektetni.

Diszpécser kolléganőjével, Róka Anikóval
Diszpécser kolléganőjével, Róka Anikóval a Párizsi körúti központban

Az Audit egy másik Audi követte, a 100-as kombi, ez óriási, jól pakolható gép volt, ideális a taxizáshoz. Négy évig szolgált nála, majd 2000 körül márkát váltott, és vásárolt egy féléves Volkswagen Passatot. Ezt is gyűrte négy esztendőn keresztül, majd következett egy újabb márka, az E-osztályú Mercedes. Gyakorlatilag ez volt az utolsó taxija, 2007-ben nyugdíjba vonult a hivatásos vezetésből. Később még lett egy Mercedese, jelenlegi, immár úrvezetői autója egy Volvo S80-as.

Menekültek

A déli végeken szóba került a menekültkérdés, vagyis, mikor lesz egy taxiból embercsempész. – Folyamatosan együttműködünk a rendőrséggel – korábban a határőrséggel –, jelezzük, ha gyanúsat észlelünk és odafigyelünk a szabályokra. Ez irányú munkánkat minap meg is köszönte a rendőrség, diszpécserünk, Róka Anikó egyike volt azon öt polgári személynek, aki elismerést kapott – mondja Sárkány Lukács.
Celeb utasairól faggatva nem igazán bőbeszédű Sárkány Lukács, elég nehéz volt kihúzni belőle, hogy sokat szállította az akkor még fénykorába lévő SZEOL Budapestről Szegedre igazolt labdarúgóit – edzésre vagy mérkőzésre. Nagy taxis átvágásra nem igazán emlékszik – vagy nem mondja –, de azért ő is járt úgy, hogy beszállt hozzá egy úr, aki jelezte, hogy indulnak Egerbe. Csak útközben még álljanak meg a Tescónál, mert beugrik ajándékot venni. – Még most is ott állhatnék – emlékszik vissza.

Hölgyek ügyében sem túl bőbeszédű Sárkány úr, annyit sikerült csupán megtudni a taxis évtizedekről, hogy volt egy szemrevaló női törzsutasa a társaságnak, minden kolléga őt akarta szállítani. Viszont a hölgy többször azt kérte, Sárkány Lukács menjen érte. Ma a feledés homályába vész, hogy személyes sármjának, vagy az átlagosnál jobb autójának volt köszönhető ez a megkülönböztetés.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mezőőrséget vetnének be a tanyavilágban

Minden mozdíthatót ellopnak a betörők Ruzsa 5000 hektáros külterületén. Tovább olvasom