Délmagyar logó

2017. 03. 23. csütörtök - Emőke 11°C | 21°C Még több cikk.

Lakóparkot építenek a romáknak

Embertelen életkörülmények között, villany, vécé és fürdőszoba nélkül él egy körülbelül 120 fős cigány közösség Kiskundorozsmán, az Árpa és a Búza utcában. A gyermekeiknek már normális jövőt képzelnek el, ezért a helyi cigány értelmiséggel és vezetőkkel összefogva kérelmet írtak Kiss-Rigó László megyés püspöknek. A Szeged–csanádi Egyházmegye támogatásával lakópark, sportpálya, közösségi ház és kápolna épülhet hamarosan az Árpa és a Búza utca közötti területen.
Írásban nyújtott be kérelmet Kiss-Rigó László megyés püspöknek a kiskundorozsmai Árpa és Búza utcai szegregátumban élő cigány közösség néhány képviselője tegnap a szegedi Püspöki Székházban. „Segítségért fordulunk Önhöz, hogy emberhez méltó életviszonyaink megteremtésével esélyhez jussunk a társadalmi életben való részvételre, továbbá a gyermekeinkre több generáció óta átöröklődő emberre veszélyes és alkalmatlan lakhatási körülmények változtatásáért (...)" – fogalmaztak a főpásztorhoz írt több mint kétoldalas kérelemben. Mint írták, 22 családról, 116 emberről van szó, ezért 22 darab, 60-70 négyzetméteres, egyszerű, de korszerű lakást és legális lakhatási jogviszonyt szeretnének. Korábban már személyesen egyeztettek vágyaikról a püspökkel, aki azt kérte, ha komolyan gondolják, vessék papírra elképzeléseiket.

– Azt hiszem, ebben a helyzetben egyértelmű, hogy saját erőből onnan kiemelkedni nem lehet, ezért kötelességünknek érezzük segíteni. A többes számot az egyházmegyében élő katolikusok nevében használom, tudniillik éppen most vasárnap zárjuk a hit évét. A hit tettek nélkül halott, mi pedig élő hittel szeretnénk rendelkezni. Úgy gondolom, egy keresztény, hívő ember nem hajthatja le a fejét álomra tiszta lelkiismerettel anélkül, hogy tenne valamit olyan esetben, mint amilyennel szemben állunk – mondta Kiss-Rigó László megyés püspök, miután a kérelmet átvette.

Lakóparkot építenek a romáknak. Fotó: Schmidt Andrea (galéria)

– Egy lakóparkot szeretnénk létrehozni, a családoknak normális, korszerű lakhatási körülményeket biztosítani. Közösségi házat, kápolnát, sportpályát építenénk, és edzőt, lelkészt, szociális munkást biztosítanánk önkénteseink segítségével – beszélt a tervekről a püspök. Az önkormányzattól a szükséges terület rendelkezésre bocsátását kérik, és biztosak benne, hogy ebben partner lesz a város vezetősége. Az egyházmegyétől Kothencz János a projekt felelőse. Egyelőre nem tudni, mennyi pénzből és milyen határidőre készül el az új lakópark.

Nem csak romáknak

A Szegedi Keresztény Roma Szakkollégium nagyon jól működik, óriási a túljelentkezés – mutatott rá Kiss-Rigó László. A kollégium hallgatóinak 60-70 százaléka roma fiatal, a többiek a többségi társadalom tagjai. Ennek a jó példának a mintájára azt tervezik, hogy a majdani lakóparkba is befogadnának nem roma, rászoruló családokat is.

– Örülünk, hogy a gyermekeink végre jobb körülmények között fognak felnőni, mint mi. Nekünk ez nem adatott meg. A házaink egyben vannak, csak szellőznek az ajtók, az ablakok, szó szerint kifagyunk belőlük – mesélt a jelenlegi körülményekről Kolompár Éva, a szegregátum egyik lakója. Ellátogattunk az érintett területre, Dorozsma szélére. Az Árpa utcai házak vegyes képet mutattak, volt köztük szinte frissen meszelt és elhanyagoltabb is. Többen söprögettek, más a tyúkólnál sürgölődött, kicsit odébb tehenek legelésztek. Jámbornak tűnő kutyák sétáltak körülöttünk, az egyik kapuban kiskutyák bújtak szorosan egymáshoz. Felnéztünk a kandeláberekre, amelyeken se vezeték, se lámpa. Házakban nem fényképezhettünk, ahová szívesen hívtak volna minket, ott nem volt idő reggel rendet rakni, egy másik épületben pedig éppen kolbászt töltöttek.

– Nincs se vécé, se fürdőszoba. A nagy hidegben, télen, ha leesik a hó, hová mennek a gyerekek vécézni? – kérdezte a Búza utcai Kolompár József, akitől a fűtésről érdeklődtünk. – Ott az erdő mellettünk, de fákat nem vághatunk ki, mert megbüntetnek. Ami szárazabb, vékony gally, azt kivágjuk fűrésszel, és hazavisszük.

Lakóparkot építenek a romáknak. Fotó: Schmidt Andrea (galéria)

A dorozsmai cigányoknak óriási lehetőség a lakópark Nagy Mihály szerint. A Szegedi Cigány Nemzetiségi Önkormányzat elnöke elmondta, most védövezetnek számít az Árpa és a Búza utca közötti terület, ahová a házak épülnek majd. Úgy véli, a városvezetés támogatása nélkül az egész terv nem valósulhat meg.

Amikor megépül, akkor jön a neheze

– A Szegedi Cigány Nemzetiségi Önkormányzattal három évvel ezelőtt kezdtük el a munkát. Akkor még csak ábrándoztunk, hogy milyen jó lenne tanodát és foglalkoztatási programot nyújtani. Az anyagi támogatáson túl nagyon nagy szükség van arra, hogy az egyház a karitatív szellemiségét is hozza. Azt gondolom, hogy amikor a társadalmi mobilitás hiánya ekkora méreteket ölt, az már nem magánügy. Ezek az emberek három év alatt bizonyították, hogy ki akarnak lépni ebből a helyzetből. 50 ember dolgozik az Árpa utcai cigánytelepről, több kislány is angolul, olaszul tanul, hiphop táncra járnak, terveik vannak a jövőjükről – fogalmazott Rafael György, a megyei kormányhivatal romamediátora. Hozzátette: ha megépül mindaz, amit terveznek, a munka neheze csak azután kezdődik. Intenzív szociális munkával, az emberi belső erőforrások fejlesztésével, életvezetési tanácsadásokkal is segítenék a társadalmi beilleszkedést. Nagy Mihály szerint oda kell figyelni, hogy az új lakások ne váljanak putrivá. Erre már kidolgozott programjuk van.

Olvasóink írták

293 hozzászólás
  • 293. sikan 2013. november 24. 11:56
    „291. krisztoballit:
    "az egyetlen lehetőségük a túlélésre az, hogyha a gyerekeik eltartják őket. Lehetne ezen vitatkozni, hogy mennyire felelőtlenség." Igen, felelőtlenség, mert ezzel hatványozódik a lélekszámuk, a sok gyereknek újabb sok gyereke lesz (már nagyon fiatalon, úgy szaporodnak, mint a csótányok!), s a lassan csökkenő fehér népességnek egyre növekvő barna bőrű csoportokat kellene eltartaniuk!
    Skandináviában sem tűrik meg a léhűtő bevándorlókat, csak akik tisztességesen munkát végeznek! De ez a népcsoport ott sem él jellemzően nagy számban, mert az előző mondatom második fele nem sokukra igaz!
    "a nyugati világ nagyon sokat tehet ezen országok elszegényedéséről", sajnos a mienkről is! A "rendszerváltás(?)" során eladták az országunkat a vezetőink, az összes szolgáltató külföldi kézbe került, a bankok nagy része is külföldi kézben van, a multikat is külföldről irányítják, az agyondícsért autóiparunk, cukorgyártásunk, sorolhatnám tovább, mind a nyugati hatalmaknak termeli a hasznot! Kiadásaink hatalmas mértékben nőttek, a jövedelmeink alig emelkedtek ahhoz viszonyítva. Jelentős a munkanélküliség, a lakosság nagy része eladósodott, sokan már a létminimum szintjét sem érik el a minimálbéres keresetükkel. Ilyen körülmények között érthető a felháborodás, hogy a semmirekellő, csak kapni akaró romákat jogtalan előnyhöz akarják egyesek juttatni, emögött nyilvánvalóan látszik a politikai szándék! Vegyen magához egy-egy családot közülük az, akinek ennyire szívügye a támogatásuk (OV állítólag rokonuk is, ő is megtehetné a hatalmával összeszedett vagyonából), Kiss-Rigó is eltarthatná néhányukat!”
  • 292. rózsakert 2013. november 24. 11:51
    „nos---nyáron voltam Skandináviában, Malmőben minden második gyermek már iszlám vallású, a leggyakoribb név az újszülöttek között a Mohamed . Ott a rendőrség valódi hatáskörrel rendelkezik , ellentétben kurucziával. Malmő északi városrésze a tenger mellett echte svéd, de a külterületen nem ildomos ott sem sötétedés után utcára menni.Egyébként egy gyönyörű város, nyugodt,minimális járműforgalommal, a ferdeház gyönyörű és meglehetősen drága .A lakások ára a svéd részen közel millió ft négyzetméterenként......egyébként ők most a sor végén vannak, Dánia és Norvégia is előttük van, Dániához képest a fizetések közel fele.....higgye el, jól ismerem azt a részt.

    Ausztria a szívem csücske , némi tartás biztosan van, de én ott maguknál is kerültem bizonyos társadalmi rétegekkel való találkozást.

    A témától nem tértem el, ez a réteg túlszaporodik, 20-30 év múlva átírható az országuk neve , a gdb-jük, nyugdijuk sorsa már most jól lemodellezhető......MOST VANNAK AZ UTOLSÓ MÁSODPERCBEN , MINTA SZLOVÁKIA, OTT MÁR TUDJÁK MI A TEENDŐ , A SEGÉLYT LE KELL DOLGOZNIUK, HA NEM DOLGOZNAK ÉS EGY ÓRA IS HIÁNYZIK, SOHA TÖBBET NINCS SEGÉLY.......KONZEKVENSNEK KELL LENNIE.

    Az egyházakról meg van a véleményem, ami nem éppen pozítiv , a hitelességük előttem már régen eljátszódott.....de ez is egy másik történet......aki tud olvasni és értelmezni,annak a net korszakában gyorsan lehullhat a lepel.

    más----ők majd 500 év alatt sem tudtak szocializálódni, volt értelmes próbálkozás a múlt század közepén a probléma VALÓS- HATHATÓS , sajna nem lett befejezve , megoldására és ahol felbukkannak, bármely országban, " imádják " őket...talán nem a véletlen műve.”
  • 291. krisztoballit 2013. november 24. 00:52
    „rózsakert

    Némileg eltértünk a témától, de örülök, hogy intelligens párbeszéd alakult ki. Nem értek azzal egyet, hogy nincs szükség ezen emberek (és országok) segítésére. Nem tudom, tudja-e, hogy az ilyen-olyan nemzeti adósságaik miatt, minden segély ellenére, a fejlődő országokból bruttó a fejlett országokba áramlik a pénz! Ha pedig konkrétan Afrikáról beszélünk, akkor pedig azt is meg kell jegyezni, hogy a nyugati világ nagyon sokat tehet ezen országok elszegényedéséről (most elsősorban nem a gyarmatosításról beszélek). Azok az emberek azért vállalnak sok gyereket, mert náluk nincs nyugdíjrendszer, azaz öregebb korukban, amikor már nem lesznek képesek fenntartani magukat, az egyetlen lehetőségük a túlélésre az, hogyha a gyerekeik eltartják őket. Lehetne ezen vitatkozni, hogy mennyire felelőtlenség. Országos, vagy épp globális viszonylatban lehet hogy az, de amikor az embernek a saját túlélése a tét, általában nem gondol ilyen magasztos dolgokra.
    Mindezzel nem azt akarom mondani, hogy a dolog jó így ahogy van, egyszerűen csak arra próbálok rávilágítani, hogy a helyzet sokkalta komplexebb, mint ahogyan azt Ön a hozzászólása alapján tartja.
    Mellesleg a pénzbeli támogatás, ha épp a fejlődő országokról beszélünk, hatalmas vakvágány, mert azok kezébe kerül az összes pénz, akik már alapból is a vagyonosabb rétegekbe tartoznak.
    A különbségeket nem lehet erőszakkal eltüntetni, és nem hiszem, hogy Brazília megfelelő példa lenne ebből a szempontból. Ha pozitív példát akarunk keresni ebben, akkor pl. elkalandozhatunk Skandinávia országaiba. Nincsenek pontos adataim, de interneten bárki utánanézhet, hogy ezek az országok mennyit költenek a bevándorlók, az alacsonyabb szociális rétegek felzárkóztatására. Skandináviában mindenkinek, aki európai uniós tagállam állampolgára, ingyenes felsőoktatás jár (!), sőt, még állami ösztöndíjakra is lehet pályázni (régen egyébként nemcsak EU tagállamok polgárai tanulhattak ingyen, hanem bárki, de ez már nekik is sok kiadás volt). Persze nyilván, ehhez kell pénz, ami ott van bőven, nálunk meg ugye nincs, tehát merész az összehasonlítás (ellenben nem kevésbé merészebb, mint pl. afrikai országokkal). Erre már írtam egy korábbi kommentemben, hogy Magyarországon sajnos sok a társadalmi probléma, és kevés az ezek megoldására rendelkezésre álló pénzügyi keret. Dehát ez van, ez ellen nem tudunk mit tenni.

    Ami egyébként nagyon érdekes a Skandináv országokra visszatérve, hogy viszonylag keveset hallani arról, hogy probléma lenne a bevándorlókkal (most az általánosságról beszélek, nem pedig egy őrült vallási fanatistáról, aki nem tudja elviselni, ha lát egy muszlimot az utcán). Vajon miért? Ezek az országok nagyon sokat költenek erre, és ahogy az egyik hozzászóló írta is itt korábban, nem "halat" adnak nekik, hanem "megtanítják őket horgászni" - habár valakinek az oktatása és kiművelése sem kerül kevesebb pénzbe (sőt!), de az legalább megtérül (általában).

    Ausztriára visszatérve, örülök, ha Ön így látja. Nekem van közeli hozzátartozóm, aki Németországban él, és az a tapasztalata, hogy még a kelet-németekről is rossz ott a vélemény, nemhogy az egyéb kelet-európai bevándorlókról. Nyilván ezek nem csapódnak le a mindennapi életben, de az ottani emberek keletiekhez való hozzáállásában gyakran megmutatkozik. És persze ezek megint csak sztereotípiák, de megvan az alapjuk, mint ahogy ezt egy másik kedves hozzászóló már kifejtette itt nekem korábban... :-)”
  • 290. sikan 2013. november 24. 00:11
    „285. krisztoballit:
    1./ Nem őriztünk együtt libát, tehát a tegeződése nem indokolt, de ez a kisebb baj!
    2./ Tettem néhány javaslatot is, hogyan tudnák a saját életüket javítani (budiépítéssel a tisztaság első lépése, kertművelés, állattartás, ezzel példamutatás), ez valamelyik magyar faluban a polgármesterük követelményeinek eleget téve már sikeresen működik! Addig ott nincs segély sem és közmunkára felvétel sem, amíg nem tartják rendben a portájukat, s ha valamiért megdolgoztak, többre is értékelik, megbecsülik! Tanulják meg végre, hogy nem csak tartani kell a markukat a pénzért, vagy bármiért, hanem tenni kell érte előbb! Hogy ehhez külső szakmai és irányító tevékenységet kapjanak, azt elfogadom, de semmivel sem kapjanak többet, mint a nehéz sorsú fehér honfitársaink, akiknek senki sem ad ingyen lakást, még a segélyeket is csak egy részük kapja meg, pedig amíg lehetett, dolgoztak, tettek az országért valamit, nem úgy, mint a szóbanforgó "rejtett munkaerők", akik a munkaeszköz láttán rosszul lesznek! Nem egy olyan esetet láttam, amikor a munkaközvetítőből a céghez küldött életerős nem ma barnult fiatalember azt kérte, hogy neki csak írják rá, hogy itt járt, így jogosult lesz a további támogatásra! A jogaikat nagyon ismerik, de kötelességeiket egyáltalán nem! Stadionépítés és sportklubok hatalmas összegű támogatása helyett teremtsen a kormány annyi munkahelyet, hogy azokban legyen helye, munkája minden család legalább egy tagjának, s keressen annyit, amennyiből (ha szerényen is) meg tud élni a család, de ne vállaljanak annyi gyereket ész nélkül! A saját fajtájuk közül sokan milliomosok, segítsék a népüket ők elsősorban, ne hatalmas lakodalmakra, drága temetésekre és egyéb, más dolgos ember számára elérhetetlen célokra szórják a vagyonukat (egyesek azt sem tisztességesen szerezték, pl. futtatók, uzsorások, nepperek stb.).”
  • 289. rózsakert 2013. november 23. 22:21
    „287. krisztoballit 2013.11.23. 16:27

    más--a sok-sok dolgozó a magyar cégeknél , ott az országukban --- lásd például kereskedelem---, sokkal jobban ki van szolgáltatva a magyar tulajoknak....akik ezt ki is használják....ez nem országspecifikus.”
  • 288. rózsakert 2013. november 23. 22:19
    „287. krisztoballit 2013.11.23. 16:27

    nos_ -------én itt élek ,és semmi nyoma a megkülönböztetésnek , sőt...

    e cikk egy olyan rétegről szól , amelyik az igazi szociális-társadalmi ismérvek nagyon nagy részét nem tulajdonolja-ez a gond , ja és ezt teszik,mert tehetik.

    india-mohamedán országok-afrika is ezért van bajban, a szülők éheznek , de funkcionális felelősségtudat hiányában....szülnek-szülnek.....és persze éheznek , ott nincs szociális háló , meg kellene már mindenkinek tanulnia, hogy nincs ingyen kenyér....a gyakorlatban sem !!!

    a sok-sok segélyszervezet, csak megerősíti a segélyt élvezőket----hogy úgyis meg lesznek segítve-----------EZT KELL BESZÜNTETNI!!!

    valahol el kell kezdeni az igazi életre nevelést----braziloknál a módosabb lakóövezeteket nyílt kilövési engedéllyel rendelkezők védik.....kemény---de el kell indulni az úton.

    A FELELŐSSÉGTUDAT-ÖNMAGAM ÉS MÁSOK IRÁNT----EZ AZ EMBERI LÉTEZÉS LÉNYEGE----és nem a tudva és akarva kihasználni akarni a társadalmat !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!”
  • 287. krisztoballit 2013. november 23. 16:27
    „284. rózsakert

    Nem éltem Ausztriában, ezt be kell valljam, de sokat utaztam már szerte Európában, és néhány nemzetközi (főként Nyugat-Európai) médiumot követve, az oda írt hozzászólásokba is bele szoktam olvasni. Ezek a kommentek nem mindig igazolják az Ön által elmondottakat.

    Alapvetően nincs kétségem afelől, hogy a legtöbb magyar, aki külföldre megy, azért megy, hogy dolgozzon. És azt sem kétlem, hogy tisztességesen dolgoznának. De a sztereotípiákat általában nem a többségi társadalom által adott képek szülik, ezt ne felejtse el. Sőt, nem is feltétlenül a bevándorlók. Vegyük például, hogy az osztrákok szeretnek Magyarországra jönni nyaralás céljából. Namármost tudjuk, hogy nagyon sok kereskedő, a turisták által kedvelt helyeken egyszerűen abból él, hogy a külföldieknek nagyobb áron kínálja a portékáit, vagy nemes egyszerűséggel csak átveri őket. Ez nem feltétlenül ad képet egy átlag magyar ember tisztességéről, a drága osztrák turista fejében mégis keserű emlékként fog ez a pillanat megmaradni, és nem ok nélkül.
    Ne felejtsük el azt sem, hogy egy Magyarországon született és nevelkedett, átlag magyar családból származó ember, még ha teljesen tisztességes is, halványan más fogalmai vannak bizonyos dolgokról, mint egy nyugati kollégájának. Ennek némileg kulturális, némileg történelmi okai vannak, és nyilván nem fair valakit ez alapján sztereotipizálni, mégis mindenki (vagy majdnem mindenki) megteszi.”
  • 286. krisztoballit 2013. november 23. 16:16
    „282. Lackó50

    Önnel teljes mértékben egyetértek! Hozzátenném, a cikkben benne is van: nem szimplán egy lakóparkot építenek, hanem folyamatos társadalmi munkával SEGÍTIK az oda beköltözőket, tanácsadókkal és belső erőforrás fejlesztésekkel (nem én találtam ki, a cikk utolsó bekezdésében olvasható)!
    Továbbá, nem mondanám, hogy aktuálpolitikai kérdésekben 100%-ig jártas vagyok, de ha jól tudom a jelenlegi kormány jelentős mértékben átalakította a szociális segélyezés rendszerét, nagyon hasonló módon, mint ahogy azt Ön is javasolta hozzászólásában.”
  • 285. krisztoballit 2013. november 23. 16:11
    „281. sikan

    Ügyesen kiragadtad az első mondatomat, csakhogy én tovább mentem: nemcsak a rossz körülményekről beszéltem, számomra nyilvánvaló, hogy ezek a gyerekek egyáltalán nem részesülnek nevelésben, vagy ha részesülnek, akkor nagyon rosszban. Ezzel a kommented elsőre felére nem is kell mást írnom, mert ebben egyetértünk. Ami kérdés viszont itt felmerül: etikus-e őket azért büntetni, amilyen családba születtek? A válasz egy elég egyértelmű NEM.

    Azzal, hogy hagyjuk őket úgy, ahogy vannak, csak még több gyereket fognak vállalni, még több gyerek nő fel neveletlenül, és folytathatnám... ergo egyre nagyobb lesz a probléma. Sőt, ha nagyon akarjuk, visszakereshetjük annak is a okát, hogy akik felnőttként ilyenek, azok vajon miért ilyenek, milyen családban nőttek ők fel, stb... nyilvánvaló, hogy a probléma nem fogja orvosolni magát, hanem külső segítséggel (ha úgy tetszik, más pénzéből) kell kezelni.

    És most jön a lényeg: mindenki tudja, hogy ez nem egy egyedi, elszigetelt eset, hanem egy társadalmi probléma, csakhogy arról elfelejtkeznek, hogy a társadalmi problémákat a társadalomnak kell kezelnie, a társadalom pénzéből. Magyarországon nagyon sok társadalmi probléma van, és nagyon sok olyan ember van, aki érintett valamelyikben, és ezek az emberek, amikor azt látják, hogy a pénzt egy másik problémára költik, általában hőbörögnek. Egy kicsit ki kéne lépni mindenkinek a saját cipőjéből, és máséba bújnia, és akkor talán szebb lenne ez az ország.”
  • 284. rózsakert 2013. november 23. 12:50
    „279. krisztoballit 2013.11.22. 20:55

    Nos-élt Ön például Ausztriában?
    Itt dolgozni kell és akkor senkivel sincs gond , ennyi.
    Ha bűnözés van, itt a rendőrt nem lehet kilóra megvenni,mint az ott dívik , van jogkörük és élnek is vele.

    a lényeg ugyan az: ha van pénze itt is valaki , ha nincs ott is senki.

    a túlzott liberalizmusok közröhej, van egy szlovák alkalmazottunk, ő elmondása alapján:
    -.az éhséglázadásuk óta tudják, hogy hol a helyük...ja és a segííííílykéért közmunkát kell végezniük,meghatározott óradíjban, ha egy is nem dolgozza le, az egész család nem kap többet segííííííííííílykét.

    a gyerek az eszköz a kezükben, hogy lenyúlják az országukat ," VALÓBAN FELELŐS EMBERI MAGATARTÁS ! "

    AZ EGYHÁZAK MEG ADDIG LÉTEZNEK,míg az emberkék nem tanulnak meg olvasni és értelmezni is egyszerre , DE AMíG A BÜNTETŐ ISTENKÉP A TRENDI....hát?????????????????????????????????????

    még pár ilyen cikk és az idős generációt leszámítva lemondhat az egyház a potenciális perselyezőkről!”
  • 283. SP 2013. november 23. 06:25
    „Az egyházzal minden rendben.
    A börtönökben is sokat tesznek a megtévedt báránykák visszavezetésében a társadalomba.

    A feladat hasonló, ha nem is egyenlő.
    Mivel mindenki befuccsolt már a roma kérdés normalizálásában, így az egyház maradt utolsó lehetőségként, reményként.

    Támogatni kell a püspök urat.
    Egyházadó, 1%, adomány stb. tekintetében is.”
  • 282. Lackó50 2013. november 22. 23:37
    „279. krisztoballit
    Szakértő én se vagyok, de az ilyen akciókkal, (mint azt a sok hozzászólás is bizonyítja, csak olajat öntünk a tűzre. Egyébként se rózsás a megítélésük és ezzel a kivételezett bánásmóddal csak még inkább ellenséggé válnak. EWz nem előrébb viszi a felzárkózásukat, hanem az ellentéteket fogja elmélyíteni. Ezért is írtam, hogy inkább velük kellene megfelelő szakmai felügyelet mellett rendbe tenni a saját lakókörzetüket. A felzárkóztatást meg az oktatással kellene kezdeni. Kötelezően járjanak iskolába, a segélyeket is ahhoz kötném és ha az iskolában valami probléma van a gyerekkel, akkor nem a berohanó és tomboló szülőknek kellene igazat adni, aki ott se volt, hanem kivizsgálni a problémát és adott esetben nem mindig csak a pedagógust, hanem a szülőt is el lehet marasztalni. Talán a neveléssel kellene kiemelkedetten foglalkozni és nem egy kis Dubait építeni nekik sportpályákkal, mert abból ők csak azt fogják leszürni, hogy ha elég nagy a szájuk, akkor mindent megkaphatnak anélkül, hogy ezért bármit kelljen tenniük. Lehet azt is csinálni, hogy minden lakást felszerelni a legkorszerűbb eszközökkel a 150 cm-es LED TV-től a 300 l-es hűtőig, majd az egészet filmre venni, meghívni egy EU-s bizottságot az átadásra és nagy reklám hadjárattal átadni. Majd pár év múlva újra filmre venni a változást, hogy mit sikerült felmutatni nekik cserébe ezért a beruházásért. A lehetőséget megkapták. Mit gondol? Tudnának élni a lehetőséggel? Arról is készültek már statisztikák, hogy a lottó 5 találatosok nagy része pár év múlva ott tartott, ahonnan elindult, mert nem tudta feldolgozni a hirtelen jött vagyonnal járó lehetőségeket. Van egy régi kínai mondás: "Ha segíteni akarsz valakin, akkor nem halat kell neki adni, hanem meg kell tanítani halászni" Ha csak állandóan adogatok, akkor azt akár a kútba is dobhatnám. Tanácsadókra és olyan emberekre van szükségük, akik megtanítják őket, hogy tudják ellátni saját magukat és hogyan kell nekik élni, hogy ne kerüljenek ilyen helyzetbe. Vannak közöttük sokan, akik rendesen tudnak dolgozni, egyetemet is el tudják végezni, csak akarni kellene nekik és nem azt várni, hogy majd mások megoldják a problémájukat.”
  • 281. sikan 2013. november 22. 22:44
    „279. krisztoballit:
    "egy cigány gyerek nem tehet róla, hogy olyan családba született, amilyen. A gyereket pedig ha nem nevelik, meg rossz példát lát, akkor Ő sem az egyenes úton fog felnőni." Nagyon sok fehér gyerek is rossz körülmények közé születik, de legtöbbjüknek legalább a neveléssel megpróbálnak előrébbjutást, kitörési lehetőséget biztosítani a szülei még önmaguk erőn felüli agyonhajszolásával is! Ezzel szemben a cigánygyereket arra nevelik, hogyan lopjon, mert a törvény szerint a gyerek nem büntethető, így ha elkapják sincs következménye! Többek véleményét osztom: a néhány évtizede nekik épült házakat tegyék rendbe saját maguk, az anyagot esetleg adja hozzá Kiss-Rigó a SAJÁT vagyonából (focira futotta, biztosan maradt erre is!), budikat a "kertjeik" végébe mindenki építhetne (idejük van rá bőven), a gazos portáikat feláshatnák és termelhetnének maguknak ennivalót, tarthatnának állatokat (sok helyen ingyen osztják nekik a felnevelendő malacot, csibét, kiskacsát, ha kérnék, biztosan kaphatnának ők is), ezzel jó példát is mutathatnának a neveletlen kölykeiknek! Ehelyett tönkretesznek mindent (vezetékeket, aknafedeleket stb. lopnak, amivel az anyagi kár mellett balesetveszélyt is teremtenek), s mindezt elnézik a hatóságok is! Egyszerűen elfordulnak már a jelenlétükben a rendőrök, ellenőrök is, mintha őket nem kellene ugyanúgy felelősségre vonni, mint a (még többségben lévő) fehéreket, vagy ha mégis elkapják őket valamiért, másnapra szabadok, ott folytathatják, ahol abbahagyták! Az egyház jól tenné, ha nem politizálna, s nem venné meg ígéreteivel a "rejtett tartalék" szavazatait, mindenki előtt köztudott, hogy melyik pártnak dolgoznak! Vagy ezért kapják a közel 3 milliárdot az államtól (tőlünk, adózóktól!)?”
  • 280. vélemény 2013. november 22. 21:42
    „277. Lackó50
    Magyarországon tudtommal a nagyobb értékű ajándékozás után is adót kell fizetni.
    - Nem lakástulajdonosok lesznek, mert akkor kötelezettségeik keletkeznének.
    A telket a várostól várja a püspök.
    Az kinek a tulajdonába kerülne?”
  • 279. krisztoballit 2013. november 22. 20:55
    „181. Berlusconi

    Erre inkább nem mondanék semmit... igazad van, nyilván nem alaptalan... Londonban meg a kelet-európai bevándorlóktól irtóznak a britek, szintén nem alaptalanul. Ausztriában sem szeretik a magyarokat annyira, sőt, a németek úgy tartják, hogy a Balkán Ausztria keleti határánál kezdődik. Nyilván ennek is megvan az oka. Ezen gondolkodj el egy kicsit, hogy miért van, és hogy vajon mit segít az, hogyha sztereotipizálgatunk.

    Nagyon profán módon megfogalmazva: egy cigány gyerek nem tehet róla, hogy olyan családba született, amilyen. A gyereket pedig ha nem nevelik, meg rossz példát lát, akkor Ő sem az egyenes úton fog felnőni. Lehet persze gyűlölködni, nyilván nem alaptalan, de akinek csak egy kicsivel is több esze van, mint egy papucsállatkának, az könnyen beláthatja hogy az nem jelent megoldást (sőt, csak tovább szítja a problémát).
    Nem kívánom magam szakértőnek beállítani, nem tudom mi a megoldás a cigánykérdésre, de az nyilvánvaló, hogy egy nagyon esedékes és érzékeny problémáról van szó, ezért is fontos, hogy minél előbb orvosoljuk.

    Ha megfigyelted, még mindig nem mondtam ki sehol (!), hogy biztos lennék a cikkben említett megoldás sikerében. Mindenesetre a egyfajta választ ad egyfajta problémára, ami majd meglátjuk, hogy működik-e.

    Kövezzetek meg, de inkább a cigányok felzárkóztatására menjen a pénz, mint azok zsebébe, akik már amúgy sem tudják mire költeni az ilyen-olyan sikkasztásokból meg korrupcióból összeszedett millióikat.”
  • 278. krisztoballit 2013. november 22. 20:55
    „183. kormoska, 180. axon

    Az egyház TELJESEN MINDEGY, hogy honnan szedi a pénzét, az akkor is az EGYHÁZ PÉNZE.
    Ha éppenséggel az ÁLLAM adja az egyháznak az ADÓFIZETŐK pénzét, az már nem egyházi, hanem POLITIKAI kérdés, és ezért nem az egyházat kell elszámoltatni, hanem az ÁLLAMot. (Ha pedig az egyház adományokból tartja fenn magát, és épp olyan dolgokra költi a pénzt, ami nem tetszik az adományozóknak, akkor legközelebb kevesebb pénzt fognak adományozni (vagy semmit)). Ilyen egyszerű.

    Egyébként meg az adó pont arra való, hogy az állam olyan dolgokra költse, ami hosszú távon mindenkinek előnyös. A cigánykérdés persze egy nagyon érzékeny probléma, és ezt nem lehet akárhogyan megközelíteni. Egyébként ha még egyszer elolvasod a kommentem, láthatod, hogy én nem foglaltam állást a témában, csak azon botránkoztam meg, hogy mindenki szakértőnek hiszi magát.”
  • 277. Lackó50 2013. november 22. 20:11
    „Még egy apróság. Magyarországon tudtommal a nagyobb értékű ajándékozás után is adót kell fizetni. Egy lakás (gondolom én) meghaladja azt a nagyobb értéket. Kifogja kifizetni az ajándékozás után járó adót???
    Szerintem a jótékonykodást azzal kellene kezdeni, hogy a lakások felújításához megkapják az anyagot és közmunkában felújíthatják a lakásukat. Ha netán az anyag eltűnne, mielőtt a felújítás elkészülne, akkor még mindig kisebb a veszteség, mint egy komplett lakópark után, ami tokkal vonóval el fog tűnni pár év leforgása után. Akkor lehet majd lobbizni újabb segélyek után. Ha nem kapják meg, akkor a világ előtt megvádolnak minket rasszizmussal. Ez után majd az Unió fogja feltételnek szabni, hogy azonnal rendezzük a kérdést.
    Ezért kár volt rendszert váltani. :-(”
  • 276. majzik 2013. november 22. 18:03
    „Tegyük félre a szubjektív dolgokat !
    Nézzük a fényképeket !

    Csupa tiszta tekintetű !
    Szép arcú !
    Munkában megfáradt !
    Rászoruló arc!”
  • 275. grafika88 2013. november 22. 16:10
    „217. OTT a pont !!!!!! én is .

    a 274 kommentelő közzül ..talán 2 ha támogatta ezt a elmebeteg ügyet !
    kisrigó pap elolvassa-e ?? Ajánlanám neki, fogadja meg a nép javaslatait ! Ha építeni akar--saját vagyonából...és Szibériában ! a sztyeppén !”
  • 274. vélemény 2013. november 22. 14:53
    „269.
    .. a pénzt az egyházmegye katolikus közössége gyűjti össze.
    - Megkérdezték a közösség tagjait is erről?
    Nem felelőtlenség mások kontójára ígérgetni?”
293 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Köszönet a szakmaiságért és az emberszeretetért

A szociális munka napja tiszteletére rendezett szerdai ünnepségen a szegedi önkormányzat Szociális munkáért díját hárman vehették át. Tovább olvasom