Délmagyar logó

2016. 09. 26. hétfő - Jusztina 10°C | 20°C

Lassítani kellene a zebráknál

Szeged - A KRESZ-be ugyan nem került bele, hogy húsz méterrel a kijelölt gyalogátkelőhelyek előtt 30 kilométer/órás sebességre kell lassítani, a rendőrök mégis mérik a járművek zebra előtti sebességét. Aki nem lassít, és nem ad elsőbbséget a gyalogosnak, megbüntetik.
Fiatal fiú lép le a zebráról a szegedi Széchenyi-gimnáziumnál, a Felső Tisza-parton, majd ijedten ugrik vissza a járdára. A Tápé felé tartó autók nem lassítottak az átkelő előtt, holott a gyalogosnak lenne elsőbbsége.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság még tavaly dolgozott ki egy új KRESZ-tervezetet, amelyben azt akarták elérni, hogy a zebra előtt húsz méterrel – ha nincs közlekedési lámpa – már csak maximum harminccal hajthasson egy autós. Ezt végül nem sikerült elérni. A rendőrség azonban nem hagyta annyiban a dolgot – a maguk eszközeivel ellenőrzés-sorozatba kezdtek a zebráknál, hogy traffipaxszal mérjék a járművek sebességét. Aki nem lassít megfelelő mértékben – 30 kilométer/órás sebességre – a kijelölt átkelőnél, sárga csekken kiszabott büntetést postáznak a címére.

A fent említett fiú, a 15 éves Gera Zsolt lapunknak elmondta: nagyon vegyes tapasztalatai vannak az autósok zebrák előtti viselkedéséről. – A többség nem lassít. Ha mégis megteszik, megköszönöm nekik – mondta a kapucnis tinédzser.

Gera Zsolt első próbálkozásra nem tudott átjutni a zebrán. Fotó: Miskolczi Róbert
Gera Zsolt első próbálkozásra nem tudott átjutni a zebrán.
Fotó: Miskolczi Róbert

A József Attila sugárút–Osztróvszky utca kereszteződésében szintén nincs jelzőlámpa; a közeli dózsás kisdiákok és a villamosmegállóban leszállók miatt igen forgalmas a zebra. – Nem akarok rosszat mondani az autósokra, mert én is sokszor ülök a volán mögött. Gyalogosként azonban azt látom, hogy a sofőrök többsége még a zebra közelében is felsőbbrendűnek érzi magát. Sokszor 2-3 percet kell várnom, hogy át tudjak jutni a másik oldalra, pedig az átkelő előtti álldogálás egyértelmű jele az áthaladási szándéknak – osztotta meg velünk tapasztalatait a közelben lakó Vajda Márton.

– Nem véletlenül van felfestve a zebra, nem értem, hogy sok sofőr miért nem tartja be a szabályokat, a közlekedés illemét. Autóvezetőként leginkább az bosszant, amikor megállok, de a szemben lévő sávban jövő kocsik közül egy sem akar lassítani. A gyalogosok így csak a zebra feléig tudnak elérni – mesélte Juhász Attila vállalkozó.

Mi alapján büntetnek?

Jelenleg a KRESZ nem határozza meg egyértelműen, hogy mi számít mérsékelt sebességnek, amivel egy autósnak kötelező megközelítenie egy zebrát. Azt viszont előírja, hogy akár megállással is, de elsőbbséget kell adnia a gyalogosnak. A bíróságok szerint az közelíti meg fokozott óvatossággal a gyalogátkelőt, aki nem hajt többel 30-35 kilométer/óránál.

Olvasóink írták

  • 4. török 2009. március 31. 23:32
    „YoDa: igazad lenne olyan szempontból, hogy kevesebb rendőrt kellene elvonni egyéb munkáktól. De szerintem a masinák sokszor túl objektívek, hiszen tényleg van olyan (pl körforgalom), hogy nem állhat meg minden autó, és célszerűbb turnusokban átengedni az embereket.

    Más átkelőknél meg akkor tényleg vmi olyan kamera kellene, ami érzékeli, hogy vár-e ott gyalogos, akit át kell engedni. De honnan tudná a kamera, hogy a gyalogos nem éppen a mellette állóval beszélget-e az út szélén, és nem is akar átkelni.?”
  • 3. Mil 2009. március 31. 20:33
    „Ha ilyen kamerás rendszert vezetnének be, akkor egész egyszerűen megállna a közlekedés a városban. Akkor mindenki mindig mindenhol kénytelen lenne megállni(próbáld ki pl. a Dugó téren csúcsidőben, hogy minden gyalogost elengedsz..). Záróvonal átlépésre ugyanez vonatkozik, talán nem ilyen mértékben.
    Viszont teljesen logikus lenne pl. a vasúti átjáróknál szokásos "lassítók" alkalmazása. Így levenni a sebességet 30-ra. és akkor nyugodtabban lehetne lelépni a járdáról. Egyébként ha már vasúti átjáró: nem értem, miért nem lehet a közúti lámpákhoz hasonlóan a piros előtt egy figyelmeztető jelzést használni? Ez az egyből piros csak összezavarja az embert, amikor pont a sín közelébe érve vált át, átmenjen, ne menjen..(még van kb 10 sec a sorompó lecsukódásáig) Én pl. valamelyik nap reflexből megálltam a pirosra, nem is vettem egyből észre, hogy a sorompó alatt.. Aztán persze átmentem. Holott ha lett volna egy előkészítő jelzés, simán átmentem volna, és nem lett volna probléma.”
  • 2. YoDa 2009. március 31. 18:06
    „Ehhez nem kellene szerintem trafi. Feltenni 2 db fix kamarát, amelyek folyamatosan figyelik a gyalogátkelőt mindkét oldalról és kész. Meghatározott időközönként az arra kijelölt személy(ek) végignézik a felvételeket és aki nem engedte el a gyalogost, azt rendszám alapján meg lehet büntetni.
    Így nem kellene 1 autót és 2 fő rendőrt a tényleges közbiztonsági munkától elvonni...

    Egyébként meg már léteznek olyan kamerák, amelyek mesterséges intelligenciával működnek és automatikusan küldi a csekket szabálysértés elkövetése esetén (pl. érzékel záróvonal átlépést és vezetés közbeni mobiltelefonálást is.)

    Nyilván ezek a rendszerek őrületes összegekbe kerülnek...
    De ha ezáltal a rendőr ki tud vonulni egy erőszakos cselekedetet megakadályozni, akkor már megérte...
    Szerintem...”
  • 1. SP 2009. március 31. 17:58
    „Igen kopott a zebra. Festeni kellene.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ádám visszatér Kölnbe a második őssejtkezelésre

Szeged - Június 16-ára kapott időpontot a szegedi Varga család: akkor vihetik Kölnbe, a második őssejtkezelésre a kerekes székes, 12 éves Ádámot. Tovább olvasom