Délmagyar logó

2017. 06. 22. csütörtök - Paulina 18°C | 33°C Még több cikk.

Leáldozóban a kétlaki egyetemi tanárok kora

Egy tanár csak egy intézmény szakmai bázisát erősítheti – módosították a felsőoktatási törvényt. Ám az egyetemi oktatók – a kötelező tíz órán felül – ott és annyit taníthatnak, ahol és amennyit akarnak. Az „utazó professzorok" emelik a képzés színvonalát, de a tanár-diák viszonyban zavart okozhat, ha például elmarad a fogadóóra.
– Két-három napot töltök Szegeden. Ilyenkor tanítok, találkozókon veszek részt – mondja Szokolszky Ágnes, az SZTE Pszichológiai Intézetét vezető egyetemi docens. – De szentendrei otthonunkban is folytatom a munkát, hiszen például a hallgatókkal napi e-mail-kapcsolatban állok. Ugyanakkor nekem – családi és egyéb okok miatt – most máshol nincs állásom. A mobil életforma jellemzője a felsőoktatásnak: például a pszichológiaképzés indulásakor minden második előadó Budapestről, Debrecenből érkezett, de azóta kinevelődött a saját csapatunk: az intézet 18 oktatója közül hárman ingáznak – egyikük például Csongrádról.

Nincs kimutatás arról a Szegedi Tudományegyetemen, hogy hány „utazó professzor" erősíti az itteni oktatás minőségét.
– Színesíti a képzést, növeli az oktatás színvonalát egy-egy „nagy név". A tudomány országos és nemzetközi művelése is hozzátartozik a professzori feladathoz – jelenti ki Pukánszky Béla oktatási rektorhelyettes. – Tíz óra a kötelező órák száma: az előadással vagy a szeminárium vezetésével töltött időn túl például a tudományos diákköri munka irányítás-szervezése is ide tartozik.

Színvonal

Gémes Dóra, negyedéves angol szakos hallgató szerint az egyetemi képzés színvonalát növeli a vendégprofesszorok meghívása is. Például az Amerikából ide érkezett Howard Ball professzor a halálbüntetésről és az eutanáziáról tartott izgalmas előadást. EHÖK bizottsági elnökként viszont azt hangsúlyozza, hogy a hallgatókkal való találkozási formák, például a fogadóórák esetleges elmaradása zavart okozhat a tanár-diák viszonyban.

Arról sem kaptunk adatot, hogy összesen hány szegedi tanár ad órát más felsőoktatási intézményben. Erről állítólag nincs is összesített adat, ugyanakkor bizalmas információnak nevezik az „álláshalmozók" számának és jövedelmének megbecsülését is. De talán azért sem találtunk nyilatkozót, mert leáldozóban a kétlaki tanárok kora.

– Eddig egy oktató a működés szempontjából több intézményhez is tartozhatott. Így például nagy hagyományú egyetemek rangos tanáraira alapozva indítottak szakokat az új és kisebb főiskolák. De nyáron módosították a felsőoktatási törvényt: 2008. január 1-jéig a kétlaki tanároknak nyilatkozniuk kell, melyik intézményhez tartozóként vegyék figyelembe oktatói munkájukat – például a képzés, a szak akkreditációjakor – magyarázza Homor Géza. Az oktatási főigazgató elismeri: „anyaintézményén" kívül annyit és ott taníthat az egyetemi tanár, amennyit csak bír és ahol csak akar.

 
Pazarlás

Specialistának számít szakterületén Radványi Katalin, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar Értelmileg Akadályozottak Pedagógiája Csoport vezetője. A főiskolai tanár már több éve oktatja a szegedi egyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kara gyógypedagógia szakosait. Azt mondja, szívesen jár Szegedre, hogy a közös cél, a gyógypedagógiai képzés fejlesztése érdekében együttműködjenek. A felsőoktatási törvény azon módosításával, mely szerint egy oktató csak egyetlen intézményben adhatja át tudását, nem ért egyet. Mert az pazarlás, hogy minden egyetem kénytelen legyen minden területen kiképezni a maga specialistáit! 

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Esetszámhoz kötnék a mellrákműtéti ellátást

Szeged - Jövőre a szaktárca tervei szerint már csak ott végezhetnek daganatos emlőműtéteket, ahol… Tovább olvasom