Délmagyar logó

2016. 09. 28. szerda - Vencel 9°C | 22°C

Legdrágább családtag az autó

Megkíséreljük a lehetetlent: összeszámolni azt, amennyibe a „lábunk" kerül. A legtöbb, átlagfizetésből, vagyis havi 150-160 ezer bruttóból élő pénzkeresőnek ugyanis munkába járáshoz, ügyintézéshez, a család összetartásához ma már elengedhetetlen kellék egy újabb láb, vagyis egy autó.
Munkaeszközzé vált a gépkocsi, annak ellenére is, hogy fenntartása a Csongrád megyei átlagfizetés, a bruttó 150-160 ezer forint nettójának, az alig több mint 90 ezer forintnak az egyharmadát is felemészti. Lapunk ráadásul egy, a legolcsóbbnak tartott, és nyolcévesnél is idősebb Suzuki Swift fogyasztását, költekezését vette alapul.

A gumi nem csupán kopik, de a télit és nyárit is cserélgetni kell Fotó: Schmidt Andrea

Táblázatunkban azokat a költségeket soroltuk fel, amelyekre minden hónapban – akár tél van, akár nyár – számítani lehet. Először is: tankolni kell, ami a 95-ös oktánszámú benzin jelenlegi átlagárával, a literenkénti 287 forinttal számolva, és a 40 literes tankot alapul véve – havi egyszeri tankolásnál – 11 ezer 480 forintba kerül. Fizetnünk kell a kötelező biztosítást: ez szerencsére negyedévente nem haladja meg a hatezer forintot, vagyis a havi kétezret. A cascót csak azért sikerül havi hatezer forintból megúszni, mert „öregebb" jogosítvánnyal rendelkezünk.


Az önkormányzatnak fizetendő gépjárműadóba nem rokkanunk bele, de csak azért nem, mert az autó kis teljesítményű, így a fizetendő tarifa nem éri el az évi 11 ezer forintot (táblázatunkban a havi pénzt kerekítettük). A nagyobb, 66 KW teljesítményű Suzukik adója viszont elérheti az évi 20 ezer forintot is.

Az egyebek

Amennyiben figyelmetlenek vagyunk és megbüntetnek, vagy elviszik az autónkat, újabb jelentős érvágás érhet bennünket: ha nincs érvényes parkolójegyünk, a pótdíj 6510 forintba kerül, a kerékbilincset 8050 forintért veszik le, az autót pedig 10 ezer 800 forintért válthatjuk ki, miután elszállították. Ha rendőr büntet meg, helyszíni bírságként 500-tól 10 ezer forintig terjedő összeget kérhetnek el. A téli és a nyári gumi évi cseréje két alkalommal eléri a hatezret, zöldkártyát 8-10 ezerért kapunk, ha pedig megújítjuk a jogosítványt, a háziorvosnál ötezer forintot is otthagyhatunk. A számolást jobb lesz ezen a ponton berekeszteni.  
Amennyiben autósunk nem szeretné a gépkocsitolvajok kedvelt márkáját csillagos ég alatt tartani, akkor vagy bérel magának egy garázst havi ötezer forintért, vagy vásárol, ami megint csak nem olcsó mulatság. De riasztót is szereltethet bele 40 és 200 ezer forint közötti összegért. És még nem beszéltünk a parkolásról: ha bérletet kell venni, akkor nyugodtan megegyezhetünk a havi 3500 forintos átlagköltségben – a szegedi kék-sárga zóna éves bérlete 42 ezer forint –, ugyanezt parkolójeggyel már nehezebb kiszámolni. Az autót időnként le is kell mosatni: benzinkútnál ezért a műveletért 600-900 forintot kérnek, de ha amúgy rendesen, belülről is kitakaríttatjuk, akkor negyedévente egyszer 2500 forintot kell otthagynunk.

Mire idáig eljutunk a számolgatásban, már több mint 30 ezer forintnál tartunk. De csak azért, mert szervizre, autóalkatrészekre mindössze havi háromezer forint fér a költségvetésünkbe. Holott ez az összeg bőven lehet több, mivel az autós nem ússza meg koccanások, jelentősebb elemek cseréje nélkül.

Olvasóink írták

  • 10. Nornora 2008. február 09. 20:43
    „Kedves Jikanv!

    Nem biztos, hogy a kispénzűek lustaságból tartanak fent autót. Tudod, amikor egy kis falu élelmiszerboltjában kb. 2* annyiba kerülnek a dolgok, mint pl. Vásárhelyen, akkor már megéri autót tartani. Ugyanis ilyenkor 3 választás van: vagy megveszi az árut a falusi boltban (pl. almabefőttet 500 Ft-ért), és fizet 5000 helyett 10000 Ft-ot néhány cuccért (ezt képzeld el havi szinten), vagy felül a buszra, ami oda-vissza minimum 500 Ft, ha viszi a családját is, még több. Aztán meg cipeli hazafelé a szatyrokat. Vagy vesz egy autót, és akkor egy személy buszjegyének az árából mindjárt 5-en utazhatnak, olcsóbban vásárolhatnak, és nem utolsó szempontból persze kényelmes is. Azt a kb. 30e Ft kiadást, amit az autó jelent, símán meg lehet spórolni a ki nem fizetett méregdrága buszjegyen, meg a fele annyiba kerülő bevásárláson.

    Arról meg már ne is beszéljünk, hogy ha pl. valaki rosszul lesz, vagy baleset éri a családban, és nem ér rá az egyetlen vásárhelyi mentő kijönni, akkor mivel juttatnánk orvoshoz? Stoppal? Vagy busszal? De ez már más téma.”
  • 9. skorpio21 2008. február 04. 19:34
    „Tuti,hogy itt hárman ülnének rá!:)
    Ez itt MAGYARORSZÁG!”
  • 8. gino 2008. február 04. 13:59
    „A kismotoron is lehtene 2személyel utazni mint olszországban jobb lenne .kis fogyasztás kis biztositás nincs parkolási dij.”
  • 7. Anonymus 2008. február 04. 12:31
    „Lehet, hogy luxus az autó tartás, de kényszerűségből szükséges. Ha valaki nem lakóhelyén dolgozik és nem akar naponta több órát tömegközlekedési eszközökön tölteni vagy várakozni rá, akkor muszáj autót tartani. Amíg Szegeden laktam addig kerékpárral jártam. Eszembe sem jutott autót venni vagy használni. Miután húsz kilóméterrel arrább költöztem, el kellett döntenem, hogy már elindulok munkába hajnali 5-kor, hogy 7-re beérjek vagy elég csak 6-kor, persze kocsival. Aki hajnalban jár munkába tudja, hogy ez az egy óra milyen sokat jelent. Hazafelé ugyanez a helyzet. És nem ám azzal 25-30 perces busz úttal van a baj, - autóval sem sokkal kevesebb - hanem azzal, hogy a megállóba is ki kell ballagni, ami persze nincs olyan közel mint Szegeden a megállók többsége. A helyi közlekedés hiányáról akkor még szót sem ejtettem. A munkahelyre is illik a munkakezdés előtt legalább tíz percel korábban beérni. A helyközi járat sem a munkahely kapujában áll meg. Akkor még nem is beszéltem arról, hogy elég megnézni a Volán honlapján az utasok hozzászólásait a menetrenddel - meg úgy mindennel - kapcsolatban. Sok ám a probléma. Nem minden viszonylat utasbarát. Ha valaki vidéki, autó nélkül esélye sincs, hogy nagyobb bevásárlásait, ügyeit gyorsan intézze. Ha valaki nem csak egy cekkernyi cuccot vásárol hetente, hanem néha elugrik munka után a Metroba, Coraba, akkor már kell az autó. A buszon már mindenki ferde szemmel néz, ha nagyobb pakkokal száll fel az utas.

    A cikkben szereplő tételek viszont tényleg nem igen fedik a valóságot. Nem igazán tudom, hogy ki is költ autómosatásra vagy Cascora. Esetleg azok akiknek vastagabb a tárcájuk.”
  • 6. csapodár 2008. február 04. 09:57
    „Ma már ujra luxus lett autóval közlekedni.”
  • 5. moni 2008. február 04. 08:48
    „Lehet, hogy én lakom rossz környéken, de még nem sikerült 5000 forintért garázst bérelnem, szerintem a 10000 forint sokkal jellemzőbb. Talán utána kellene járni mit írnak le, persze csak azért, hogy pontosabbak legyenek az adatok!”
  • 4. jikanv 2008. február 04. 08:47
    „Azy hiszem magyarorszagon egy 150 ezret kereso csaladnak semmi szuksege az autore. Folosleges kiadas es csak all. a havi egyszeri tankolas nagyon draga havi 34 ezer forintert. Mert ugye annyiba kerul a havi fent tartasa. Hova kell mennie ahova nem tud elmenni gyalog, vagy biciklivel, vagy busszal vagy eppen taxival ha nagyon szukseges es meg akkor is megsporolja a felet ha havonta tizszer utazik taxival es mindegyik alkalommal 500-1000 forint kozott van a taxi koltseg. Ugyintezesre nem hiszem hogy annyit kell utaznia.

    A kenyelem es a lustasag az mas.
    Itt nyugaton sokan bicikliznek es soknak nincs is kocsija mert mindenhova eljut biciklivel vagy vonattal vagy busszal vagy taxival.

    Magyar pokhendiseg amiert kocsit vesznek akik nek igazan tudjak megenfgedni maguknak. (nezd ki vagyok)

    Akkor fizessenek es vonjak meg maguktol amit az a hulyeseg elvisz. Megha felre tennek azt a penzt amibe a kocsi kerul akkor is evi 150 200 ezer sporolas lenne es azon udulhetnenek egy jot. Befektetni reszvenyekbe, hazba, telekbe, stb.

    Na Amen ratok es koltsetek minden fillereteket a kocsira es akkor ugy is biciklivel fogtok jarni ha elfogy a penz.

    Bennem bizhattok en doktor vagyok!!!!”
  • 3. walaki 2008. február 04. 08:40
    „Mi az a táblázatban szereplő CSACO??
    Jobban oda - kellene - figyelni, mit írnak! Mostanában tele van baromságokkal az újság!”
  • 2. mama 2008. február 04. 08:16
    „A Helyszíni bírság összege már régen nem 500-10000 Ft között van.!!!!! Ajánlom a szerkesztők figyelmébe, hogy olvasgassák a Délmagyarország korábbi cikkeit, és ne írjanak hülyeségeket!”
  • 1. skorpio21 2008. február 04. 05:44
    „Ha valaki megtanul vezetni és tudja hol kezdődik és hol végződik az autója,sokat spórolhat a CASCO-n!Nem beszélve arrol,hogy a koccanások utáni javítások költségét is megspórolhatja így!
    Minden autónak tartozéka az emelő,segítségével évi akár 6000 ft. is megspórolható,ha az ember maga cseréli le a kerekeket,ha nagyon kezdő az illető akkor is kb. 20-25 perc alatt elvégezhető a művelet.
    A közlekedés rendjének betartásával szintén sok ezer forint megspórolható,nem föltétlen kell a rendőrség költségvetését finanszíroznunk.
    Balesetmentes autózást kívánok mindenkinek!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A borotvahab és a nitrogéngáz

Tejszín és borotvahab felhasználásával is láthattak kísérletet azok, akik szombaton a Szegedi… Tovább olvasom