Délmagyar logó

2017. 11. 18. szombat - Jenő 5°C | 8°C Még több cikk.

Légi taxival mennek üzleti útra a vállalkozók Szegedről

Szeged - A vidéki repterek sirámaitól hangos a magyar sajtó: a válságban kevesebben repülnek, a zömmel önkormányzati tulajdonú légi bázisok veszteségesek. A szegedi reptér se nyereséges, viszont a többiekkel ellentétben jelentősen nőtt a forgalma 2009-ben.
A szegedi repülőtér forgalmi adatait böngészve a következő adatokat olvashatjuk az üzemeltető Szegedi Közlekedési Kft. honlapján: 2009-ben a belföldi műveletek száma 11 ezer 383, a külföldieké 296 volt, együttesen 11 ezer 679-szer szállt le-, illetve fel gép az 55-ös út menti légi bázisról. A műveletek számán kizárólag a motoros kisgépek le- és felszállásainak összességét értik a szakemberek.

– 2008-ban 10 ezer 111 volt az összes művelet száma, a forgalom 15 százalékkal emelkedett – mondta Bene István, az SZKT repülőtér-üzemeltető üzletágának igazgatója. – Ezen belül azonban csökkent a nemzetközinek számító le- és felszállások aránya: a 2008-as 451 helyett 296-ot mértünk, amiről egyértelműen a válság tehet.

Hogy összességében mégiscsak forgalombővülést mértek a szegedi reptéren a nehéz gazdasági helyzetben is, annak Bene István szerint az az oka, hogy volt egy női vitorlázórepülő-világbajnokság, s hogy az EU közös határrendészeti szerve négy műveletsorozatot 2009-ben itt hajtott végre. Idén szeretnék elérni azt a forgalmat, amit remélni lehet a nehéz gazdasági helyzetben: a bűvös 12 ezres számot.

Nőtt a szegedi reptér forgalma a válságban. DM/DV GRAFIKA
Nőtt a szegedi reptér forgalma a válságban.
DM-grafika

Hozzátette: más reptereken, például Győrben azért is érzékelhettek nagy csökkenést, mert ott az ipari szállítások domináltak, amelyek valóban visszaestek a válság hatására. Megtudtuk, hogy Szegedről is indulnak ipari szállítmányok, például a makói gumigyár termékeit viszik légi úton német megrendelőknek. A gazdálkodás még veszteséges, 65 millió forint áll a kiadási oldalon, 25 millió a bevétel, 12 millió forint az önkormányzati támogatás.

Dózsa Gábor, a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, több helyi vállalkozó már innen száll fel légi taxival az egynapos üzleti utakra a környező országokba. Az SZKT 2006-ban vette át üzemeltetésre a repülőteret, azóta folyamatosan fejlesztik. Kifejtette: Budaörs után már Szegeden a legnagyobb a kisgépes forgalom. Azzal kapcsolatban, hogy innen nem szállnak fel nagy gépek, kijelentette, valamit valamiért: más, ilyen irányban fejlesztő önkormányzatok repterei azért könyvelnek el több százmillió forintos veszteséget, mert mindössze 2–3 hónapig tart a turistaszezon.

Ferihegy-központúság

Több vidéki önkormányzatnak nincs pénze a repterek fenntartására, a kilátástalan helyzetben a repülőtéri beruházások megálltak, vagy el sem indultak – nyilatkozta Vadász László, a Vidéki Repülőterek Szövetségének elnöke – a győr–péri reptér igazgatója – a Világgazdaságnak. A szakember a csökkenő forgalomért elsősorban a hazai szabályozást okolja, és csak másodsorban a válságot. Szerinte a hazai légi közlekedés túlzottan Ferihegy-központú – 99:1 az arány Budapest és a vidék piaci részesedése között, míg az Unióban zömmel 50:50 százalék –, a döntéshozók a fővárosi repülőtér működésében érdekeltek, a vidékiek fejlődését nem tartják fontosnak. Az állam a külföldi tulajdonú Budapest Airportnak számos olyan feltételt biztosít, amely vidéken nincsen meg, vagy drága szolgáltatásként kell igénybe venniük. Most egyetlen ellenpélda van, a sármelléki reptér: a FlyBalaton fél év kényszerpihenő után április 1-je óta újra indít és fogad gépeket.

Olvasóink írták

  • 12. flexsnake 2010. április 04. 17:04
    „7. lenne bizony, senki nem akar románnal versenyezni, a határ után a világ megszűnt létezni keletre.
    A szerbek valamiért mégis inkább felénk indulnak és nem románok felé, miért? :D
    Majd ha nagy leszel, megérted.”
  • 11. szilléri 2010. április 04. 17:04
    „Micsoda idióta cikk !
    Egy szegedi átlag vállalkozó a pénzére vár a SZEVIÉPtől, Önkormányzattól, Hídépítőtől, Strabagtól és a többi csókos cégtől.”
  • 10. Mike3 2010. április 04. 10:51
    „iskolakörözést nagyon nem kellene beleszámolni... én csak azokat a leszállásokat szerepeltetném a statisztikában amiben az érintett gép a tájékoztatóról lép át a 122.8-ra. helyi repülés nem ér!”
  • 9. madártej 2010. április 04. 08:41
    „Évi -40 milla nem semmi, hogy elnézzünk mellette.”
  • 8. kowalsky 2010. április 03. 22:14
    „Mi a műveleti szám? Az is beleszámít ha hotel alfa fox meg a többi haverja 13-szor száll le és fel a 16R/34L-re fél óra alatt? Vicc.”
  • 7. kowalsky 2010. április 03. 22:09
    „5. hozzászólás flexsnake 2010.04.03. 21:51
    Szerinted lenne rá kereslet, hogy leszálljon/innen induljon? Az utolsó DBV charter is még fűről ment el...
    1 eurós temesvári WizzAir jeggyel nem is lehet versenyezni...”
  • 6. frakk 2010. április 03. 21:56
    „Nem kell kérem felnagyítani, ezt a punnyadó gazdasági életet a megyében.Nincs itt semmi komoly növekedés, repülőtéri tényleges forgalomban, csak újságíró Úr megregényesítette a szegedi repülőtér forgalmát. Most még a szúnyogírtó gépek sem szállnak fel, sőt a városnéző járatok sem. Vagy lehet mégis elvitték egy "olcsó röpködésre" azért hálálkodunk ennyire nagyítóval??? Ez kb olyan cikk amit, többször bedobtak a köztudatba, a " nanotechnológiás ruhákról" na és a többi-- Szegeden van a legmagasabb sőt leghosszabb csúszda Európában :)9
    rettentő fontos hír ez kérem”
  • 5. flexsnake 2010. április 03. 21:51
    „igen, kellene olyan reptér ahova komolyabb gép is le tud szállni mert ez csak vicc.”
  • 4. hehe 2010. április 03. 19:43
    „NEKEM 1ÓRA 10PERC VOLT 130AL.”
  • 3. nellyke11 2010. április 03. 19:15
    „Vertical Invest ! hirturmix.hu”
  • 2. CID 2010. április 03. 18:01
    „1 mI A FAXNAK ENNÉL NAGYOBB ? fERIHEGY 1,5 ÓRA. Sport és Hobby célra abszolút elég.”
  • 1. hehe 2010. április 03. 15:20
    „SZEGEDEN IS JÓ VOLNA 1 IGAZI REPÜLÖTÉR.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Lobbi a cianidos bányászat ellen

Szeged - Tiltsa be az Európai Unió a cianidos bányászatot – ilyen tartalmú írásbeli… Tovább olvasom