Délmagyar logó

2017. 03. 23. csütörtök - Emőke 11°C | 21°C Még több cikk.

Lengyel villamos fut majd Szegeden

Szeged - Kezdik megszokni a szegediek, hogy akármerre indulnak, mindenütt terelésbe ütköznek az 1-es villamosvonal felújítása miatt. Ha elkészül, suhannak majd rajta a járművek, mint kés a vajban. Két éven belül ideér az új lengyel flotta prototípusa.
Milyen lesz a szegedi 1-es villamos új pályája, ha elkészül? A most felbontott két hosszú, egyenes szakaszon zökkenésmentesen, billegés nélkül siklanak majd a villamosok. Leginkább az Anna-kúti kereszteződéshez és a Tisza Lajos körúti pályához hasonlít majd az új szakasz. A várható eredményről Németh Zoltán Ádám, a szegedi tömegközlekedési nagyprojektet irányító Szeged Pólus Nonprofit Kft. projektmenedzsere elmondta: felszedik a régi síneket a rókusi végállomás és a Vásárhelyi Pál utca között. Eltávolítják a sugárutak burkolt pályájáról az elhasznált síneket, betonpaneleket és a zúzottkő-alapot. A talajviszonyok miatt ezek megsüllyedtek, emiatt elgörbültek a sínek.

Decemberig 90 centiméter mély masszív alapot épít a kivitelező; kavicsot, úgynevezett sovány betont, majd 20–40 centire a felszíntől vasbetont rétegez. Arra kerül a rugalmas gumiágyba fektetett sínpár, ami 59 kilót nyom méterenként. Az új pálya nem süllyed, rajta nem görbül, és nem csattog a sín, nem billegnek rajta sem a régi Tatrák, sem az új flotta járművei. Azt is mondhatnánk, hogy nem kell kapaszkodni, de mivel felgyorsíthat a vezető akár 50 kilométeres sebességre, fékezéskor nem árt az óvatosság.

Zökkenésmentesen siklanak majd a villamosok. Fotó: Schmidt Andrea
Zökkenésmentesen siklanak majd a villamosok.
Fotó: Schmidt Andrea

Németh Zoltán Ádámtól azt is megtudtuk: cserélik az áramátalakítókat is, ettől nagyobb lendülettel gyorsíthatnak a villamosok. Az új felsővezeték-rendszer csillapítja a rezgést. Az is új, hogy a nyomtáv nem lesz szélesebb, de a párhuzamosan futó sínpárok 20–40 centiméterrel távolabb kerülnek egymástól, hogy a buszsávként is funkcionáló védett zónában két autóbusz kényelmesen elférjen egymás mellett. Az autós forgalomtól gömbsüvegsorral választják el a villamos vonalát. A peronokat mindenütt magasítják, ahogy azt az Anna-kútnál és a Tisza Lajos körúton megszoktuk.

Alacsonypadlós, klímás villamos 2012-re

A szegedi tömegközlekedési nagyprojekt villamosbeszerzési tenderén tegnap hirdetett eredményt az önkormányzat és az SZKT: a 9 darab villamos beszállítására a cseh Inekon 20,6 millió eurós, a lengyel PESA cég 16 millió eurós ajánlatot adott. Az összetett értékelésben a lengyel villamos győzött. A speciálisan Szegednek gyártott járművek mind alacsonypadlósak, klímásak és 30,1 méter hosszúak lesznek. Egy vezetőfülkével rendelkeznek, 6 oldalajtón lehet rájuk felszállni, és 210 utast képesek szállítani. Hasonló villamosok közlekednek a lengyelországi Varsóban és Lodzban. Az új villamos prototípusa 2011-ben, a flotta vége 2012-ben érkezik Szegedre.

Lengyel villamosokat vesz Szeged

Olvasóink írták

32 hozzászólás
12
  • 32. tinsmith 2009. augusztus 30. 22:15
    „Varadipal!
    A melósok nálunk voltak! Reggel 06.22-kor értek a Boldogasszonyra, és nekiestek a betont felverni légkalapáccsal. Csókoltatom a művezetőt!”
  • 31. SP 2009. augusztus 30. 13:40
    „Szikire villamossal menni sem lenne ebgondolat.
    Hódmezővásárhely- Szeged villamos-vonat összekapcsolásáról álmodoznak feleslegesen.
    Közben Dorozsma-Szeged egymáshoz közelebb hozása elhanyagolt.
    Útba eshetne a CORA, Praktiker, Börtön, MÁV pályaudvar, Szélmalom, Kőbárány, Kirakodó vásár, Nagybani piac, Búza utca, Sziki, Kamionos találkozó az én Hétvégi telkem is.stb.
    Bekapcsolná az ipartelep területeket is, kollégiumot is Szeged városi vérkeringésébe.Bontott anyagokat újrahasznosítani is lehetne és nem kidobni.
    Új pályán akár 50 km/h val is száguldozhatna csúcsidőben.”
  • 30. varadipal 2009. augusztus 30. 10:53
    „Tegnap munkanap volt, egy lélek sem dolgozott a Kossuth-Rókusi sarkán. Ilyen laza a határidő?Vagy már előrébb vannak mint kellene? Aztán majd magyarázzák a csúszást.”
  • 29. szpalika 2009. augusztus 30. 10:30
    „27-re:

    a jelenlegi projektbe ez fért bele, ígéret a pályázásra van, ha lesz még pályázati lehetőség.
    3 év alatt el kell végezni mindent.
    Most az áramátalakító cseréjével állítólag 1,5-2x nagyobb hálózatra is elég lenne, de így meg lesz benne némi redundancia, tartalék, további fejlesztésnek nem ez lesz a gátja.

    Csillag térig való kiépítés volt korábban téma, de a többi rész felújításával együtt nem fért bele, ahogy a troli fronton az Újszegedi hosszabbítás sem.”
  • 28. SP 2009. augusztus 30. 09:31
    „24. hozzászólás ifj. Nagy Gábor 2009.08.30. 00:09
    Új nekem az ajtóhiba indok.
    A váltó az ívelt és egyenes pálya kapcsolatának esete okán a lassan haladó villamosból estek ki az utasok, mert oldalirányba nagyot rántott.
    Nem bottal sántikáló idős néniről van szó.
    Ekkor sem a pályát, ajtót hibáztatták, hanem a lépcsőn való utazást taglalták. Ki is lehetne a hibás, ha nem az utas.
    Nem az ellendrukkerség minősített eset áll fenn.
    Nem ellene, hanem érte drukkolok.”
  • 27. mezopeti 2009. augusztus 30. 09:23
    „Ha jól értem, akkor a villamospályákat a legtöbb helyen buszsávként is használni akarják. Ez jó. De milyen szép lenne ha a pálya füvesítve lenne...
    Bár a 2-es vonalra az az ígéret. Apropó 2-es vonal: én nem sok értelmét látom a megépítésének, a vértói végállomás is inkább pusztítás mint eredmény. Miért nem megy a kettes végig a körúton, akár a József Attila sugárúton is túl? Úgy még lehetne akár egy körjárat is..
    S talán egyszer villamossal lehet menni a SZEOL pályára is mint régen: lenne mivel és persze lenne miért!!!
    És Újszegedre is járhatna ismét villamos.”
  • 26. barkzso 2009. augusztus 30. 00:30
    „Ja és USA űrkuikötő, Dél - koreai led tv és japán altáj másságé les minden veress segg megérdemelt jutalma :))”
  • 25. barkzso 2009. augusztus 30. 00:25
    „Nem 2098-ra? v agy 2173-ra? a komcsik ha mást nem is, ígérni azt tudnak :)”
  • 24. ifj. Nagy Gábor 2009. augusztus 30. 00:09
    „23. SP 2009.08.29. 23:29
    "Szerintem el van cseszve.
    Kizárt, hogy ott 50 km/h val fog a kocsi gurulni. Kiesnek az utasok a villamosból, amire már volt is példa."

    Ne keverd már az egyszeri ajtóhibát, ívben, egy több megállón át nyílegyenes pályarészhez. A körúton nincs hosszú egyenes szakasz, így ott nemigen gyorsítanak ki 50-re, de azért előre kijelenteni egy villamospályáról, hogy el van cseszve, az az ellendrukkerség minősített esetének tűnik.”
  • 23. SP 2009. augusztus 29. 23:29
    „22. hozzászólás ifj. Nagy Gábor 2009.08.29. 22:25
    """Nézd meg a kiskörúti pályát!
    Az ugyan már 5 éves, mégse kell felszedni.
    Akkor szerintem a 3 évest se kell majd...""""
    Szerintem el van cseszve.
    Kizárt, hogy ott 50 km/h val fog a kocsi gurulni. Kiesnek az utasok a villamosból, amire már volt is példa.”
  • 22. ifj. Nagy Gábor 2009. augusztus 29. 22:25
    „13. dred 2009.08.29. 14:50
    "Egyébként addig (2012-ig) lehet újra felszedni a TATRA villamosok által használt pályákat !"

    Nézd meg a kiskörúti pályát!

    Az ugyan már 5 éves, mégse kell felszedni.

    Akkor szerintem a 3 évest se kell majd...

    21. SP 2009.08.29. 22:18
    "az álomvillamos pálya rémálom pályává változik.
    Nem lesz pénz a minőségi fenntartásra.
    A jelenlegi sem élt hosszú időt."

    Szerinted mikor épült a jelenlegi pálya? Remélem nem a tavaly(előtt?)i paneligazítást tekinted építési időnek. ;-)”
  • 21. SP 2009. augusztus 29. 22:18
    „Ha a korábbi kiépített buszmegállók történelmi visszatekintésére, megsüllyedésére gondolok,
    akkor néhány fagyos latyakos tél, meg a csőrepedések, előre át nem gondolt kábelhálózat építések, és az álomvillamos pálya rémálom pályává változik.
    Nem lesz pénz a minőségi fenntartásra.
    A jelenlegi sem élt hosszú időt.
    Az optikai kábelnyomvonallal való összekombinálása után a kocsik szerkezete beleért a pályába.
    Ne legyen igazam!”
  • 20. csanyiv 2009. augusztus 29. 21:59
    „A nyitható ablakozáshoz csak annyit, hogy kettős utastéri klímaberendezés is lesz a villamosokon, az öttagú jármű B és D egységén. Így már azért elég szembetűnő az árkülönbség a pesti Combinokhoz képest (persze a méretkülönbséget és az árfolyamváltozást is figyelembe véve).”
  • 19. flexsnake 2009. augusztus 29. 21:47
    „És lengyelül fogja bemondani hogy a következő megálló Varsó? :D”
  • 18. joy 2009. augusztus 29. 20:38
    „Aki nem csak vartyogni óhajt, hanem érdekli városunk fejlődése, informálódhat:

    http://www.ujpalyan.hu/”
  • 17. joy 2009. augusztus 29. 20:31
    „Azért kissé sajnálom a Kossuth Lajos sgt-i hullámvasutazást.
    :o)”
  • 16. barsanyi 2009. augusztus 29. 18:57
    „helyesen: kemény dió”
  • 15. barsanyi 2009. augusztus 29. 18:54
    „A 3-as és 3F meg megmarad nosztalgia járatnak. Igy utaztak szüleink szlogennel. Tudom a hurokforduló nehéz dió és pénzkérdés.”
  • 14. Szemif 2009. augusztus 29. 15:42
    „Na ez úgy meglepett.........lényegében véve az első négy induló közül is messze a PESA nyújtotta be a legjobb pályázatot, némi iróniával ez csak arról szólt, hogy eddig várjunk, hogy a PESA villamosok beszerzéséről hivatalos döntés is szülessen. Mellesleg 2012, hm ennyit arról, hogy 2010-ben beindul a 2-es villamos. Mivel a proto villamosnak alapból át kell esnie egy elég hosszú próbafutáson, hát az is csak 2012-ben állhat forgalomba. Kíváncsi vagyok addig mi lesz 3-3F-en, mert bár van raktáron még elég Tatra azoknak a rendbetétele sem aprópénz (elvileg így lepusztultan is színvonalasabbak, mint a bengálik, csak mégis) , szóval érdekes lesz.”
  • 13. dred 2009. augusztus 29. 14:50
    „Hát ez a Szeged Polus sok mindent ír (a szórólapon és nyilatkozik a médiának) de válaszolni egy e-mailre ami az ott lakók problémáira vonatkozik azt nem tudnak, biztos a 2012 beruházások lefoglalják a kommunikációs referenst ...!? Egyébként addig (2012-ig) lehet újra felszedni a TATRA villamosok által használt pályákat !”
32 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Lángoló gyufagyár, füstölő hotel

A 130. születésnapját ünneplő szegedi tűzoltóság legemlékezetesebb esetei közül elevenítünk fel néhányat. Tovább olvasom