Délmagyar logó

2017. 04. 23. vasárnap - Béla 5°C | 14°C Még több cikk.

Leszálljak vagy ne szálljak?

Szeged - Minden tizedik szegedi kerékpárral közlekedik még akkor is, ha a KRESZ-t kevésbé ismeri. Megszámoltuk: 50 bicajos közül 35 szabálytalanul hajtott át a kerékpárutak fő csomópontján, a Dugonics téren.
Ötven kerékpáros közül harmincötöt büntethettek volna meg a Dugonics térnél rövid fél óra alatt. Szegeden a közlekedésben tíz százalék a kerékpárt választók aránya.

Közlekedésbiztonsági oktatás

Mikor, hol, hogyan tudunk szabályosan közlekedni két keréken? A Magyar Kerékpáros Klub szegedi szervezete alkalmanként közlekedésbiztonsági oktató túrákat szervez a városban. 8–10 érdeklődő esetén szívesen mennek ki a terepre, és elmagyarázzák a szabályokat. Jelentkezni a szeged@kerekparosklub.hu e-mail címen lehet.

– Rendkívül veszélyes a kerékpáros közlekedés ezen a téren. A bringások sietnek, nem szállnak le a zebráknál. Ráadásul a Reök-palotától kifordulva sokszor csak a szerencsén múlik, hogy nem történik baleset – osztotta meg velünk tapasztalatait Frankó János. A szegedi polgármesteri hivatal közlekedési referense elmondta: a jövőben lehetséges, hogy a körforgalomból leválasztott sávban folytathatják majd útjukat a kerekesek.

Szabálytalankodnak sokan, pedig az előírás egyszerű: a gyalogos átkelőknél, ahol nincsenek sárga négyzetek felfestve a zebra mentén, illetve ha nincs kerékpáros jelzés a lámpán, csak a járgányunkat tolva kelhetünk át szabályosan.

Ahol ezekkel a jelekkel találkozunk, ott áttekerhetünk. Így például ha a Fekete Sas utca felől érkezve a Dugonics téren keresztül, szabálysértés nélkül szeretnénk eljutni a Petőfi Sándor sugárútra, a zebráknál tolnunk kellene drótszamarunkat.

A kerékpárosok 70 százaléka szabálytalanul közlekedik. Fotó: Schmidt Andrea
A kerékpárosok 70 százaléka szabálytalanul közlekedik.
Fotó: Schmidt Andrea

– Következetlen a kerékpárút-hálózat kialakítása Szegeden. Hol a járdára, hol az úttestre, hol pedig a kerékpárútra küldik a táblák a környezettudatos városlakókat. A megoldás az lenne, ha újra járműként kezelnék a kerékpárokat, s így az úttesten – kerékpársávban vagy anélkül – haladhatnának – mondja ifj. Nagy Gábor, a Magyar Kerékpáros Klub szegedi titkára.

Kevés iskolában tanítják

Heti 5 testnevelésórából 2-t szánnak a szabadidős tevékenységekre, köztük a kerékpározásra tavasszal és ősszel. A Tarjáni Kéttannyelvű Általános Iskolában a közlekedés legifjabb résztvevői Szeged belvárosában kerekezve tanulhatják meg testnevelőiktől, hogyan vehetnek részt biztonságosan a forgalomban. Példájukat kevés általános iskolában követik.

Mindenki azt hiszi, hogy a kerékpárút biztonságosabb. A bicajosok civilszervezetének szegedi vezetője azonban úgy véli, a kerékpárutak legalább annyira veszélyesek, mint a sávok, hiszen az autósok gyakran hajtanak ki ezekre a kereszteződésekben. Kevésbé veszik észre a kerékpárosokat, mintha azok az úttesten mennének. Szegeden 570 kilométer belterületi út van, amelyből 70 kilométer kerékpárút, de a bringásokat csak kevés helyről, például a nagykörútról tiltják ki.

Az egész hálózat alapos vizsgálatra szorul, hogy egyszerűbb és betarthatóbb legyen a kerékpáros közlekedés. Ezzel egyetértenek a hivatali szervek és a kerekesek egyaránt. Például ha az egyirányú utcákat megnyitnák a bringások számára, máris kisebb lenne a káosz, s érvényesülhetne a kerékpárosok úgynevezett „Szentháromság-elve": A-ból B-be gyorsan, biztonságosan és akadálymentesen juthatnának el.

Szeged kerékpárostérképe. ( A teljes méretért kattintson a képre!)
Szeged kerékpárostérképe.
( A teljes méretért kattintson a képre!)

A Dugonics téren nem jellemzőek a kerékpáros balesetek. Szegeden tavaly a százas nagyságrendű eset közül fele-fele írható a kerékpáros, illetve az autós számlájára. Ezek legtöbbször az elsőbbségadás elmulasztása miatt történtek. Ezt a kanyarodás és a figyelmetlen, nem megfelelő oldaltávolság tartása miatti balesetek követik – tudtuk meg Elek Gábortól. A szegedi rendőrség századosa elmondta: az ittas kerékpárost július 1-jétől 30, illetve 60 ezer forintra büntethetik, és azt sem árt tudni, hogy egy 18 éven felüli egy 10 éven aluli személyt szállíthat csak.

Olvasóink írták

52 hozzászólás
  • 52. skyzo50 2011. augusztus 15. 18:19
    „zzedd, a Körtöltés utcán, ha a tesco felől mész a Makkoserdő sor irányába, akkor a lakópark mellett vagy 3-4 kereszteződésen át nemhogy tábla, de még felfestés sincs azon a második sávon, hogy bicikliút lenne. Az ellenkező irányba haladóknak sem jelzi semmi, ha azokból a keresztutcákból fordulnak ki jobbra a tesco felé.
    Egyébként pár hónapja egy autós meg is kérdezte, hogy miért nem azon megyek; akkor írtam is a közútkezelőnek, hogy mi van, mert a Makkoserdő soron valóban bicikliútnak indul az a sáv, de persze nem válaszoltak. Mindenesetre amíg nincs kitáblázva, addig nem merek biciklivel rámenni. Gyalogosok is gyakran használják, a kereszteződésekben sem várhatom el, hogy az autósok ott számítsanak rám - ha véletlen baleset lenne, nem mondhatom a bíróságon, hogy azért mentem ott, mert autóból nézve bicikliútnak tűnik.”
  • 51. vuk 2011. augusztus 15. 12:17
    „49. hank 2011.08.12. 21:08
    Ez nem jelenti azt, hogy 3-5 km/h-nal gyorsabb gyalogosra nem kell szamitania.
    Pl. egy kocogo ember 10km/h, gorkorcsolyazo (gyalogos!) akar 20-25 is lehet, de ha lelassit a zebra elott a sajat erdekeben, meg akkor is lehet >10.”
  • 50. atomboy 2011. augusztus 14. 21:51
    „Valasy a cikkre: http://szegedbicaj.blog.hu/2011/08/13/50_bol_csak_35_biciklis_szabalytalan”
  • 49. hank 2011. augusztus 12. 21:08
    „Itt felmerült, hogy a bringás a zebrán most tólja vagy tekerje a bringát.
    Képzeld az autós helyébe magad és megvan a válasz.
    Látsz egy gyalogos átkelőt és erre figyelmeztet egy tábla is. A gyalogos 3-5 km/h-val közlekedik. (Egy bringás 15-20 legalább.)
    Szétnézel: nem jön semmi. Elindulsz és csatt. Igen. Egy bringás nem állt meg a kerékpárút vége táblánál (vagy a járdán tekert). Nos ezért veszélyes.
    Én is bringázom, sokat, de vezetek is ezért látom mindkét oldalt és NAGYON veszélyes amikor valaki a járdáról a gyalogátkelőn akar átbringázni. (Most nem feltétlenül az amúgy lámpával védett átkelőkre gondolok, hanem ahol épp nem megy vagy egyáltalán nincs.)”
  • 48. hank 2011. augusztus 12. 21:03
    „Mielőtt nekemesik bárki is én bringázom és autózom is és minél messzebb kerülöm a bringást ki, hogy ne zavarjam, mert én is utálom ha egy autó 2 cm-re jön el mellettem.

    Problémák:
    1) Minden abba az irányba megy, hogy a "bringás menjen be a kerékpárútszerű képződményre" addig sem találkozik autóval és ezzel a balesetek nagy részét csökkentettük (persze ahogy a cikkből kiderül nem jó az "íróasztali" elképzelés...).
    2) A kerékpárutak kialatkítása, takarítása, karbantartása siralmas, táblázottsága arra vall, hogy aki kitalálta ezt a részt a KRESZ-ben, életében nem közlekedett kerékpárral.
    Pl. ha én jobboldalt haladok az úton és 4-6 sávval odébb (balról) fut egy kerékpárút, de a KRESZ szerinti előírásban az úttest jobb oldalán erre utaló tájékoztató vagy esetleg engem kitiltó táblát nem látok, akkor honnan a fenéből kellene tudnom, hogy balról kerékpárút van?!
    Továbbá:
    a gyalog és kerékpárúton ha a gyalogosok a bringások folyamatos haladását akadályoznák, akkor a bringás mehet az úton is - a rendőrök erről sokszor nem tudnak és szépen büntetnek
    Továbbá:
    akad olyan kerékpárút mely egyik irányból gyalog- és kerékpárút, másik irányból csak kerékpárút
    Továbbá:
    a csengő mint olyan arra jó, hogy játszak vele bringázás közben. A gyalogosok immunisak rá - a kerékpárúton szépen nyugodtan gyalogolnak tovább (sokszor a bringások is immunisak, de a rendőrnek meg kell, mert ha nincs büntet, kürt és más eszköz nem megfelelő - pedig a "húzódj le!" eddig nekem bejött, megértették)

    3) Soha nem láttam még olyat, hogy a rendőr azt mondja a kerékpárúton gyalogló gyalogosnak, hogy x ezer Ft, mert itt nem gyalogolhat, hiszen ezért van 30 km/h a bringásoknak, ha gyalogút is lenne, akkor csak 20 km/h a max.
    4) A rendőrök nem tudnak mit csinálni a kerékpárúton autózókkal. Megbüntetik, majd újra, és újra. És ennyi.
    5) A kerékpárosok nagy része nem áll meg a stop táblánál és behajt szembe az egyirányú utcába

    Valaki felvetette az egyirányú utcába való behajtást. Szerintem - pl. Budapesten - nagyon balesetveszélyes lenne, mert ha sok ilyen utca találkozásánál az autós nem feltétlenül számít csak egy irányból érkező forgalomra. Könnyen lehet baleset ebből. A média épp elég nagy kavart csinált 1 éve, amikor publikálták, hogy a bringások ezek után behajthatnak az egyirányú utcába is szembe a forgalommal. Pedig Szegeden már volt egy bringás sáv a - talán - Fekete Sas utcában ami a forgalommal szembe engedte a bringásokat, de külön sávban.

    Talán a bringás klubok, szervezetek képviselőit nagyobb beleszólással kellene meghallgatni.
    Talán a bringás - ha jogsival rendelkezik - akkor képes lehet figyelmesen közlekedni és kimehetne - belátása szerint - a közútra. No nem az 5-ös vagy egyéb főútra gondoltam, de olyan helyre ahol különösebben semmi sem indokolja, hogy be legyen terelve Pl. Szentes belvárosa, ahol kerékpárút valamint kerékpár és gyalogút váltakozik. Totál balesetveszélyes. Tudom, hogy el kellett költeni a pályázati pénzt és úgy gondolják, hogy egy problémát a következő 1000 évre megoldották, azonban nem így van... Csak üljön rá az illetékes a bringára és kezdjen el tekerni és rájön.”
  • 47. zzedd 2011. augusztus 12. 09:22
    „K.T., vuk: Igaz, bar akkor Szegeden szinte egyatalan nincs zebra/gyalogatkelo, mivel szinte alig van valahol kitablazva, plane felfestve (pl nagykoruton jopar helyen, lampa van, tabla+felfestes nincs).”
  • 46. Legolas 2011. augusztus 12. 00:03
    „És a fordított helyzetet nem vizsgálta még a rendőrség? Ha egy gyalogos szeretne átjutni a zebrán, akkor hány autós állna meg a KRESZ szabályainak megfelelően? 50-ből jó ha 10 lenne, aki elengedné a gyalogost! Egyébként én a legnagyobb gáznak az elektromos járgányokat látom, csendesek, gyorsak és veszélyesek! Ja és nem kerékpárok, sokkal inkább motorok, így nem lenne helyük a biciklis úton!”
  • 45. CsImre 2011. augusztus 11. 22:27
    „43. Katyvaszka:

    Ülj biciklire, és próbáld ki. De aztán ne panaszkodj.

    Vuk:
    Lassan megértem, mire gondolsz. :)”
  • 44. atomboy 2011. augusztus 11. 20:03
    „43. Katyvaszka
    Senki sem irt ilyet...”
  • 43. Katyvaszka 2011. augusztus 11. 17:15
    „Összefoglalva az eddigieket: a kerékpárosnak mindig elsőbbsége van. akár az autókkal akár a gyalogosokkal szemben, minden helyzetben ugye :D ? Ja persze bárhol és bármikor (út, kerékpárút, járda, gyalogátkelő stb.)”
  • 42. Haho66 2011. augusztus 11. 09:02
    „34. CsImre 2011.08.10. 17:47

    Köszönöm Neked is!”
  • 41. vuk 2011. augusztus 11. 00:56
    „37. zzedd 2011.08.10. 22:54
    Kerekparut az, amit tablaval kerekparutnak jeloltek. Az emlitett helyeken nincs ilyen tabla.
    Az egy kerekparutnak latszo ut :) Pont mint a muanyagpisztoly. ;)”
  • 40. vuk 2011. augusztus 11. 00:55
    „38. K.T. 2011.08.10. 23:06
    Jardarol szo sem volt :)
    Annyit akartam mondani, hogy ha lesporoljak a kockakat, az nem jelent az egvilagon semmit. A helyzet pont ugyanaz, mint ha ott lennenek.

    36. CsImre 2011.08.10. 21:11
    Miert masik ut? Ut = faltol falig. Ezen van a jarda, kerekparut, uttest, villamospalya, minden. Szoval az ut ugyanaz. Egyik kanyarodik, masik nem. Amelyik nem, annak van elsobbbsege :) Fuggetlenul attol, hogy melyik melyik.
    Nem? :)”
  • 39. K.T. 2011. augusztus 10. 23:15
    „37. zzedd 2011.08.10. 22:54

    Tévedsz!
    "a Kortoltes-Makkoserdo soron levo" nem az, mert nem jelöli tábla.

    A KRESZ így fogalmaz:
    1. számú függelék az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelethez
    I. Az úttal kapcsolatos fogalmak
    "h) Kerékpárút: jelzőtáblával kerékpárútként megjelölt út."
    (Forrás: http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM )

    Tehát nem a polgármester által annak kikiáltott,vagy a DM félretájékoztatásainak köszönhetően mindenki által annak hitt út a kerékpárút.”
  • 38. K.T. 2011. augusztus 10. 23:06
    „35. vuk 2011.08.10. 18:29
    " Miert nincs elsobbsege a bringasnak sargakockak hianyaban?"
    - Mert a járdán eleve nem kerülhetett oda?
    Ha kerékpárút vége ("Tójjad!")táblával akarnák sokkolni a bicajost, akkor bizony elsőbbsége van, mert azt az utat keresztezi, amire ebben az esetben az autó kanyarodik.”
  • 37. zzedd 2011. augusztus 10. 22:54
    „31. atomboy:
    Tevedsz, az altalad emlitett helyeken van bicikliut.
    (minoseguk alapjan nem feltetlen alkalmasak ra, de attol meg azok, pl. a Kortoltes-Makkoserdo soron levo jobban raz mint a diszkoves megoldas a Budapesti krt-on)”
  • 36. CsImre 2011. augusztus 10. 21:11
    „35. vuk:

    Mert másik úton megy. Egyébként a sárga négyzetes átvezetésnél is van egy távolsághatár, amin túl ki kell tenni a kanyarodóknak az EAK táblát. Persze, ha megkérdeznénk a közlekedőktől, aligha tudnák, hogy egyáltalán van ilyen.”
  • 35. vuk 2011. augusztus 10. 18:29
    „34. CsImre 2011.08.10. 17:47
    Kerekparos egyenesen megy, autos kanyarodik (parhuzamosan jott eddig, aztan lefordul). Miert nincs elsobbsege a bringasnak sargakockak hianyaban? Kapubeallobol kihajtas erre meroleges lenne.”
  • 34. CsImre 2011. augusztus 10. 17:47
    „8. Haho66:

    Igen, át szabad biciklizni. A körforgalomból kijövő elsőbbséget kell, hogy adjon, a behajtó pedig akkor, ha a Petőfiről jössz. Ha az Árpád tér felől jössz, akkor a körforgalomba behajtónak a jobbkézszabály miatt elsőbbséget kell adnod. A villamosnak mindenhogy elsőbbsége van.

    25. vuk:

    Kanyarodó járművel szemben kerékpárút átvezetésénél lehet elsőbbsége. Egyébként az útkereszteződésekre vonatkozó szabályok vannak. Ha megszűnik korábban a kerékpárút, akkor olyan, mintha kapubeállóról hajtanál ki, tehát neked kell elsőbbséget adnod. Ha leszállsz, és tolod, akkor a kanyarodó járművel szemben még zebra nélkül is elsőbbséged van.”
  • 33. CsImre 2011. augusztus 10. 17:41
    „50 kerékpáros? Azta. Mi közel 1000 kerékpárost számoltunk a Belvárosi-hídon, különböző napszakokban és napokon, és szabálytalan volt 3%. Mi lehet ennek az oka? Jah, hogy ott normálisan szervezték meg a közlekedést, és a járható út egyben szabályos is?

    Ha már a Dugó térről ír a szerző, feltűnhetett volna neki, hogy sok helyen vannak sárga négyzetek, de kerékpárút nincs kijelölve a járdákon. A Kálvária sugárúti biciklisdaráló is véget ér a GTK-nál, a biciklis vagy felmegy a járdára, vagy egyenesen szembetalálja magát az autókkal. Ezt sem szabada ugye így kialakítani, de biztos a biciklisek a hibásak ezért is. Persze az okokat már nem akarózik kideríteni, és kirakni vezércikkbe....

    Járdán biciklizni tilos, zebrán NEM tilos, vagyis szabad. Az útkereszteződésbe festett gyalogátkelőt a járművek közötti viszonyokban figyelmen kívül kell hagyni, és a kereszteződésekre vonatkozó közlekedési szabályok szerint kell átkelni. Ezért van sok zebra elé kitéve az elsőbbségadás kötelező tábla. Ha nincs ilyen, jobbkézszabály alapján a zebrán áthajtó biciklisnek is lehet elsőbbsége. Azt viszont tudni kell, hogy a műszaki előírások szerint biciklis szabályosan nem érkezhetne gyalogátkelőhöz, sokszor mégis ez történik.

    Kitiltás. A nagykörútról. Meg a kiskörútról, meg a Zrínyi u-ról, meg a Kelemenről, meg az iszonyat széles Klauzál térről, meg a Széchenyiről, Kárászról, meg a Dóm térről, meg a Stefánia utcáról, vagy pl a Fő fasor egyes szakaszáról, és akkor még az egyirányúsítások miatti részleges tiltásokról nem szóltunk.

    Egy hajnali kettőkor, álmosan általános iskolai dolgozatot javító tanárnak is feltűnne egy ilyen mondat ,,betartható kerékpáros közlekedés". Az micsoda?”
52 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Prostituált-ügy: vádemelési javaslat

Szeged - Vádemelést javasol a Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) a Csongrád Megyei Főügyészségnek kilenc… Tovább olvasom