Délmagyar logó

2017. 06. 24. szombat - Iván 20°C | 33°C Még több cikk.

Levegővel hajtott autót vezettünk - galériával

Szeged - Nem sci-fi, de nem is sorozatgyártás az, amit a Szeged Pláza mögötti görkoripályán láttunk. Pontosabban vezettünk. Az SZTE mérnökei által épített pneumobilokkal ismerkedtünk.
Fogytán az olaj. Ez tény, igaz, egyes kutatások korábbi előrejelzései szerint már 20 éve elfogyott, de hát a becslés, az csak becslés. Nem éppen a világ olajéhségére válaszolva, a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kara (SZTE MK) megépített két, sűrített levegővel működő járművet, amelyeket szombat délelőtt ki is próbálhattunk.

A látszólag biciklikerekekre épült autó komoly tervezés és számítás eredménye. A sűrített levegőt nem egy általunk is ismert Otto motorba „fecskendezik", hanem egy nyomáscsökkentőn keresztül egy pneumatikus munkahengerbe engedik. Egyszerűbben: a 200 baros levegőpalackból a kiszabaduló gáz meghajt egy hengert, ami – mint a gőzmozdonyok hengere – előre, hátra mozogva, fogaskerekeken át átadja az energiát.

Pneumobilok a Szeged Plaza mögött. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

– A kecskeméti Pneumobil Gálafutamon az általunk megálmodott MKLarennel és a Pneugeot-val mutatkoztunk be. A pneumatikus hajtású járművek versenyét 2008 óta rendezik, amelyen a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kara 2009 óta indul, minden évben két csapattal. A MKLaren csapat járműve a 2011-es májusi versenyre készült el, első szereplésével rögtön harmadik helyet hozott a Mérnöki Karnak.

MKLaren csapat, Pneumobil ügyességi verseny

Idén első alkalommal vehettek részt a csapatok gálafutamon, amellyel a szervezők célja az volt, hogy biztosítsák a revans lehetőségét az egri viadalon is szereplő csapatoknak. A Mérnöki Kar új versenygépe is itt mutatkozott be: a Pneugeot csapat megjelenésekor rögtön a középmezőnyben végzett – tudtuk meg Péter Szabó Istvántól, az MK Folyamatmérnöki Intézetének adjunktusától.

Pneumobilok a Szeged Plaza mögött. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

A gázpalackkal felszerelt járműveket ki is próbáltuk. Miután a kar hallgatói és Tóth István Tibor elmagyarázta, hogyan „indítsam" be a levegőautót azonnal helyet is foglaltam benne. – 100 kilós egy ilyen pneumobil, acél vázon szénszálas műanyag – osztották meg velünk. Indulás előtt elárulták: gépük váltós, de ne nyúljak hozzá. Elindultunk, a henger előre-hátra zihált, mint egy gőzmozdonyon. A kieresztett levegő miatt még szuszogott is, ettől függetlenül hangtanul, közel 30 kilométer/órával suhantunk a tárcsafékes szerkezettel.

Első kör után állították az áttételen, hogy ne használjunk sok levegőt. Kiderült, egy palack megtöltése 45 perc, elhasználása, hát… sokkal kevesebb. – Most még a Budapesti Műszaki Egyetem a nyerő, de jövőre legyőzzük őket – fogadkoztak az építők. A bemutatóra kicsik és nagyok is eljöttek – volt apuka, aki gyermekével az ölében tesztelte a léghajtású autót. Azt is megtudtuk: szériában ilyen járművet nem fognak gyártani, hiszen nincs értelme. Viszont a hallgatóknak nagy lökést ad a tervezés-kivitelezés, segít nekik az elmélet gyakorlatba ültetésében.

Olvasóink írták

  • 5. csafe 2011. október 02. 22:45
    „3. frakk
    Ezelőtt 100 évvel Nikola Tesla is próbálkozott ezzel, de a kísérletei, mint energia átvitel kudarcba fulladt. (sok más hasznos dolgot, amit nem is kerestek viszont felfedeztek) Azóta is az elektromágneses térrel az energiát vezetékkel lehet hatásosan átvinni. Vezeték nélkül az energia szétszóródik a térben, csak mint információt vivő eszközre lehet használni. (lásd rádió, tv telefon stb)
    Mindig vannak újabb csodabogarak akik ezzel kísérleteznek.
    Persze kis távolságra, (néhány centiméter) ott ahol vezeték kizárt, ott igen rossz hatásfokkal lehetséges. A mágneses vasutak ezen az elven működnek. Az autózásban ez nem fog elterjedni. Ennél a sűrített levegő is sokkal hatásosabb :-)”
  • 4. techMon 2011. október 02. 21:41
    „3. frakk
    Irányítottan nagy energiát pl. mikrohullámokkal vagy lézerekkel szoktak átvinni , meg vannak a korlátai.
    Gondolom nem akarsz egy néhány kilówattos miro nayalább előtt átsétálni .”
  • 3. frakk 2011. október 02. 17:16
    „Magnetic Resonance Wireless Charging System - Mágneses Rezonanciájú Vezeték Nélküli Töltőrendszer
    Olyan vezeték nélküli töltőrendszer, amely egy-egy tekercsből és kondenzátorból áll a forrás- és a fogadó oldalon, és ezek mágneses rezgéseinek összehangolásával visz át energiát ezek között. A rendszer legfontosabb előnye, hogy jelentős mértékű szabadságot biztosít a szükséges infrastruktúra kialakítása terén, hiszen nem csak föntről lefelé, hanem különböző irányokban is képes átvinni az energiát.
    A WiTricity Corporation vezeték nélküli energiaátviteli rendszerek tervezésével, fejlesztésével és forgalmazásával foglalkozik. 2007-es alapítása óta a vállalat neves MIT-fizikusok találmányain alapuló technológiák üzleti alapokra helyezését végzi. Ez a technológia mágneses erőt használ fel az energia vezeték nélküli, biztonságos, környezetbarát, nagy hatásfokú továbbítására.
    További információ: http://www.witricity.com.”
  • 2. qrumpli 2011. október 02. 15:20
    „Lejtőn lefelé kiválóan gyorsul.”
  • 1. mittaláltam 2011. október 02. 08:13
    „A szegedi "verseny":
    http://www.youtube.com/watch?v=jCDWytZIuVU”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kultúrcsempészek a Restiben - galériával

Szombat délelőtt a szegedi vasútállomás Restijének teraszán, megkezdődött a több napos Szeged–Szabadka Kultúrcsempész Sínbusz Fesztivál utazós programja. Tovább olvasom