Délmagyar logó

2016. 09. 26. hétfő - Jusztina 10°C | 20°C

Liszkai Gyula, a magyar 'légiharcos'

Szeged - Élete nagy részében a „fellegekben járt” Liszkai Gyula. A 68 esztendős egykori vadászrepülőgép-pilóta eddig több mint 10 ezer órát töltött a levegőben. Jelenleg a a szegedi repülőtér egyik repülési vállalkozásának főpilótája.
Élete nagy részében a „fellegekben járt" Liszkai Gyula. A 68 esztendős egykori vadászrepülőgép-pilóta eddig több mint 10 ezer órát töltött a levegőben. Több mint 40 dobogós helyezést szerzett a hazai és nemzetközi versenyeken. 48 vitorlázó és 36 motorosrepülőgép-típust tört be, és még manapság is felszáll: a szegedi repülőtér egyik repülési vállalkozásának főpilótája.

– Repülőmodelleket építettem általános iskola alsó tagozatos koromban, mert már gyerekfejjel is az volt a feltett szándékom, hogy pilóta leszek. Hétvégenként 8-10 kilométert gyalogoltam az algyői repülőtérig, hogy megcsodáljam, hogyan emelkednek magasba a kecses vitorlázógépek – révedt a múltba Liszkai Gyula, aki felnőtt fejjel vadászrepülő-pilótaként és vitorlázórepülőként is aranykoszorús jelvényt szerzett.

Gyerekkori kalandok

Hősünknek a gyermekkora is bővelkedett kalandokban.
Az árokparton bámészkodó fiúra felfigyelt az egyik oktató, aki megengedte neki, hogy a helyükre tolja a gépmadarakat. Az alig 14 éves nyurga kamasz két évvel idősebbnek adta ki magát, így az elméleti oktatás után hamarosan a gyakorlati kiképzést is elkezdhette.
A 15. születésnapja előtt két hónappal repült először egyedül a szentesi repülőtéren egy vitorlázó repülőgéppel. Az első égi útja mindjárt kényszerleszállással végződött, a legelésző tehenek között landolt.

Liszkai Gyula magyar vadászpilótáként az elsők között kezdte meg a manőverező légiharc-kiképzést. Fotó: Schmidt Andrea

– Másnap a B vizsgát is letettem, majd az azt követő napon bevonultam a fővárosi katonai középiskolába. Egy Jak–18-assal a motoros kiképzést is megkaptam Budaörsön, és bekerültem abba a 24 fős kis csapatba, akiket vadászpilóta-jelöltként az akkori Szovjetunióban iskoláztak be a repülőtiszti főiskolára – emlékezett vissza a 68 éves férfi, aki manapság a szegedi repülőtér egyik vállalkozásának főpilótája.

Mérnök és pilóta

Vörösdiplomával, hadnagyi rendfokozattal végzett repülő-üzemmérnök – vadászpilótaként. Két évig egy gyakorló vadászgéppel, egy MiG–15-össel repült, majd egy harci vadászrepülő egységhez helyezték, ahol egy együléses harci gép, egy MiG–17-es várt rá. Kecskemétre került, ahol átképezték a legmodernebb szuperszonikus vadászgépekre, éjjel-nappali első osztályú elfogó vadásszá.

– Kecskemétről felszállva Gdansk környékén a tenger fölött végeztünk rakétalövészet-gyakorlatot, és a Kaszpi-tengerhez is eljutottunk, ahol a sivatagban eresztettük ki a rakétákat. Akkoriban mintegy 40 pilótára közel 50 vadászgép jutott – árulta el Liszkai Gyula.
A magyar néphadsereg átalakítása után sem szakadt el a repüléstől: '84-ben az MHSZ főpilótája, majd repülőfőnöke lett. Oktatóként nappali és éjszakai kiképzéseket szervezett. A rendszerváltozás után nyugdíjba vonult, ám továbbra is kitartott a hobbija mellett: 1991 telén visszatért a szegedi repülőklubhoz.

Kisgéppel az egyenlítőn

– Egy AN–2-essel sétarepültettem, és közben a bizniszrepülőgépekre is levizsgáztam az Egyesült Államokban. 8-10 személyes gépeket hoztunk haza a tengerentúlról. '94-ben első magyarként repültem át kisgéppel az Egyenlítőn – mondta büszkén a mai napig aktív pilóta.
Egy alkalommal Tanzániába kellett leszállítania egy vadiúj kisrepülőgépet. Egy háborús övezet felett repültek 12 ezer láb magason, az utasok rettegtek, hogy lelövik a gépüket, csak a pilóta őrizte meg a nyugalmát. De ezen nincs is mit csodálkozni: egész életében azt tanulta, hogyan kell kikerülni a légvédelmet.

Lemaradt az űrhajóról

A Szovjetunió vezette Interkozmosz űrkutatási együttműködés lehetővé tette, hogy a tagországok egy-egy képviselője is eljusson a világűrbe. A magyar űrhajósjelölteket 1977 májusától kezdték kiválogatni a vadászpilóták közül Kecskeméten, a Repülőorvos Kutató- és Vizsgálóintézetben. Négy pilótát választottak ki, akik közül ketten – Farkas Bertalan és Magyari Béla – a Gagarin Űrhajós Kiképző Központban végezték a további felkészülést. Liszkai Gyula az utolsó előtti körben esett ki az űrhajósokat kiválasztó vizsgálaton. – Amikor mi befejeztük a főiskolát, Gyula már szuperszonikus pilótaként védte a haza légterét. A kecskeméti válogatáson az utolsó körben akadt fenn a rostán, de utána sem szakadt meg a kapcsolatunk, motoros kisgépeken többször repültünk együtt. Felelősségteljes pilóta, aki kitűnően adta át tanítványainak a biztonságos repülés fortélyait – vallott barátjáról az első magyar űrhajós, Farkas Bertalan.

Olvasóink írták

  • 3. nagyiván 2010. május 17. 17:49
    „Kedves Gyula!

    Remélem emlékszel még az Téged sokszor kereső osztálytársadra. Most újra Rád találtam, és ezt már nem hagyom ki. Kérlek tedd meg nekem, hogy megkeresel akár telefonon, akár e-mailban. Talán jut egy kis időd valamelyik reggel telefonálni, hiszen tudom este már későn érsz haza, folyton a reptéren vagy. Ha netán a telefonszámomat elfelejtetted, vagy a memóriádból kitörölted, légy szíves újra beírni: 06 20 941 33 96 a számom.
    Ne gondold, hogy elengedlek, tavaly még egy kicsit engedékeny voltam, nem kerestelek intenzíven, de most már igen. Mindenesetre gratulálok, hogy ilyen aktív vagy, és még repülsz is. Mellékesen jegyzem meg, hogy Gödöllőn is van egy reptér, akár meg is látogathatsz repülőgéppel is. Mielőbb keress meg légy szíves, egy újabb találkozót szervezek, amire már el kell jönnöd.
    Addig is, amíg látlak, jó egészséget, jó repülést Nagy Iván Gödöllő.”
  • 2. Tímár Vince 2008. március 31. 10:34
    „Tisztelt szerkesztőség.
    Nagyon tetszet a cikkük Liszkai Gyuláról.
    Szeretném vele felvenni a kapcsolatott kérem a segítségüket.
    Én Békéscsabaán repülök.
    Fáradozásukat előre is köszönöm.
    Tisztelettel:
    Tímár Vince”
  • 1. fotósmaci 2008. március 12. 17:21
    „Hajrá Gyula! További jó egészséget!
    Ne lassan és alacsonyan ;)”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az ivászat a nőket gyorsabban rombolja, mint a férfiakat

Szeged - Az alkohol a nőket gyorsabban romba dönti, mint a férfiakat: a szebbik nem képviselője… Tovább olvasom