Délmagyar logó

2017. 01. 22. vasárnap - Vince, Artúr -9°C | 0°C Még több cikk.

Luxusvonat Vásárhelyről Makóra

Lapunk pontatlan számítása azt mutatja: a Makó–Vásárhely vasútvonal akkor lehet nullszaldós, ha minden ülőhely foglalt, és minden utas ezerforintos jegyet vesz. Csak egy szikáncsi megállás 1350 forintba kerül – akkor is, ha épp nem száll se le, se föl senki. December 12-éig él még ez a vonalszakasz.
December 12-étől megszűnik a személyszállítás 28 magyarországi vasúti mellékvonalon. Erről július 5-én döntött a kormány. Az okok egyértelműek: veszteséges a vonal, kevés az utas, rossz a pálya, felújítása sokba kerülne. Mindez azonban csak azt jelenti, hogy a MÁV Személyszállítási Üzletága nem szállít utasokat.

– Bármilyen szervezet működtethet vasutat – mondta Chikán Gábor. A Magyar Vasúti Hivatal engedélyezési referense hozzátette: működési engedélyt kell szereznie annak a cégnek, amely személyszállítást végez. Elvben arra is van lehetőség, hogy a pályát is maga működtesse, a vonalat pedig térségi vasúti pályahálózattá lehet nyilvánítani, így takarékosabb üzemre nyílik mód.

Kérdés persze, mennyire éri meg személyszállítással foglalkozni. Lapunk
Lehetne olcsóbb

A vasúti pályahasználat díját személyszállítás esetében jelenleg a MÁV egyik üzletága, a pályavasút könyveli egy másik üzletág, a személyszállítás számára. Jövőre – a tervek szerint – a személyszállítás önálló céggé válik – magyarázta Salavecz János. A Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. igazgatója hangsúlyozta: a mellékvonalak nagyon alacsony költséggel működnek. Vizsgálatai szerint a jelenlegi díjak a mellékvonalakon akár csökkenthetők is, ez a valós költségekhez közelebb vinné az árakat. Nagyobb sebességre viszont nem érdemes átépíteni ezeket a vasútvonalakat, hiszen az soha sem térülne meg. 
végzett egy gyors számítást. A Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. honlapjáról letölthetők a pályahasználat díjai. Ahhoz, hogy egy vonat elindulhasson, először szabad utat kell számára biztosítani – ez a menetvonal, ami ötezer forintba kerül. A mellékvonal használata 130 forint kilométerenként, ha a vonatunkat megállítjuk egy állomáson, azért 1350 forintot kell fizetni. A végállomások használatáért még több pénzt számláz a pályavasút.

A MÁV azt közölte, a vontatási költsége egy kis piros, Bz típusú motorkocsinak 390-400 forint kilométerenként. Ezt bérbe vesszük egy üzemeltetőtől. Nem fizetnénk kalauzt, mert alkalmazása tetemes pluszköltséget jelent, a jegyellenőrzést és értékesítést a mozdonyvezetőre bíznánk. Felületes és hozzávetőleges számítás után így egy Makó–Hódmezővásárhely járat bérköltségét 2000 forintnak vettük. Az összegzés azt mutatja, hogy ha tele lenne a vonatunk, akkor egy ülőhelyre körülbelül ezer forint költség esik.

Cégünknek azonban még iroda, telefon, számítógép, internet, jegyeladó rendszer, ügyvezető, könyvelő, levélpapír és még ki tudja, mi minden kell a működéséhez. Ezeket a költségeket most ne is számoljuk. A vasúti személyszállítás ráadásul szinte mindig veszteséges. Felejtsük el a kedvezményeket, az ez után járó állami árkiegészítést is. Maradjunk az ezerforintos ülőhelyenkénti költségnél. Ha minden vonatunk tele lenne ezer forint bevételt hozó utasokkal – fizetőkkel vagy állam által támogatottakkal –, akár nullszaldósra is kihozhatnánk a céget. A MÁV adatai szerint azonban átlagosan 25-en utaznak ezen a vonalon egy vonaton. Számolhatnánk tehát 2-3 ezer forintos jegyárral, persze kérdés, akadna-e utas, aki ennyiért döcögő sínbuszunkra száll.

Sikeres vasút

A vonalbezárások logikus lépések egy helytelen folyamatban – mondta lapunknak egy közlekedésmérnök. Az érintettsége miatt névtelenül nyilatkozó szakember szerint Európában már rég rádöbbentek, hogy a közúti közlekedés fejlesztése zsákutca, mert a forgalom minden határon túl nő – így fenntarthatatlan. Minden erővel a közforgalmú közlekedést fejlesztik. Itthon sikerült konzerválni egy vízfejű mamutvállalatot, a MÁV-ot, a felújítások meg rendre elmaradtak. A szakember szerint a hatékonyságot látványosan javítva meg kellene vizsgálni, hogy egy szárnyvonalon mennyire versenyképes a vasút, és csak ezt követően dönteni a sorsáról.  
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Takarékon a szegedi kórház

Lapunk információja szerint hatvan-hetven embert küldtek el tegnap a nemrégiben két és fél milliárd… Tovább olvasom