Délmagyar logó

2017. 09. 25. hétfő - Eufrozina, Kende 8°C | 18°C Még több cikk.

M43-as – uniós forrásokból

A 2003-as sztrádatörvényt és az M43 építésének ütemezését felülírják a friss történések. Az M5-öst a román határral összekötő, 58 kilométer hosszú gyorsforgalmi út ugyanis vagy uniós pénzből készül el, vagy koncesszióban, az AKA Zrt. beruházásában. Most azonban úgy tűnik, az építkezés csak 2007-ben kezdődhet el.
Az Alföld második legnagyobb teherforgalmú közútja a 43-as, ezért lenne szükség minél hamarabb a Marostól északra tervezett autópálya megépítésére. Kétszer annyi kamion megy ugyanis Nagylak, mint Röszke felé. S miután az M5-ös utolsó szakaszát is átadták egy héttel ezelőtt, a térség „vigyázó szeme" most az 58 kilométeres M43-asra irányul. A szegedi északi csomópont és Nagylak közötti gyorsforgalmi út Makóig elérő szakaszát a 2003-as sztrádatörvény szerint már 2007-ben át kellene adni.

Most azonban úgy tűnik, az építkezés csak 2007-ben kezdődhet el. Ennek az az oka – tudtuk meg Tompos Attilától, a Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. EU koordinációs igazgatójától –, hogy 2007-ben indul az új uniós költségvetés, amely támogatná az M43-as megépítését. Ezért jelenleg azokat a dokumentációkat készítik, amelyek az EU-források megszerzéséhez szükségesek. A tervek szerint nyáron adják be Brüsszelnek a pályázatot.

A nyomvonal

Az M43-as Szegedtől északra ágazik ki az M5-ösből, néhány kilométer után eléri a 47-es utat, majd Tápé és Algyő között egy új Tisza-hídon megy keresztül. Az építési engedélyt egy kétszer egysávos hídra adták ki, amelyet jelenleg módosítanak kétszer kétsávosra. Marosleléig, sőt Makóig a gyorsforgalmi út a tervek szerint egyelőre kétszer egysávos, de ez változhat, és kétszer kétsávos autópályában is folytatódhat. Makótól az országhatárig egyelőre kétszer egysávos autóútban gondolkodnak, ez az M43-as projekt egyelőre legtávolibbnak tűnő fejezete. Nagy valószínűséggel a leendő gyorsforgalmi út nem Nagylaknál, hanem Csanádpalotánál szeli át a határt.

Ugyanakkor felmerült az építkezés finanszírozására egy másik lehetőség is – közölte az igazgató. Az AKA Zrt. vezérigazgatója, Olivier Bonnin az M5-ös Röszkéig elérő szakaszának átadásakor kijelentette, szeretnék megépíteni az M43-ast is, és közölte, szándékát bejelenti Gyurcsány Ferenc miniszterelnöknek. Amennyiben ez megtörténik, a kormány dönti el, melyik megoldást választja. Információinkat Garai Valéria, az AKA Zrt. szóvivője is megerősítette: mint mondta, a társaság szívesen megépítené az M43-ast, sőt finanszírozására és üzemeltetésére is készen áll.

Ha az AKA Zrt. ajánlata nyer, még az is elképzelhető, hogy idén nekilátnak a munkának. Vagyis a 2003-as sztrádatörvény szerinti határidőre, 2007 végére Makóra érne az M43-as. Ha mégis az unió kohéziós alapjától kapnánk meg a szükséges források 85 százalékát (mindössze 15 százalék saját erőre lenne szükség), akkor viszont csak 2007-ben kezdődhetne az építkezés.

Mint ismeretes, az M43-as első három, kétszer kétsávos kilométerét már 2005. december 10-én átadták az M5-ös Szegedig elérő szakaszával együtt, ez a várost északról elkerülő pálya egy darabja.

Megvalósulásában szerepe volt annak, hogy Botka László országgyűlési képviselő módosító indítványt nyújtott be a parlamentben az eredeti koncessziós szerződés megváltoztatására.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Domaszék a belvízzel küzd

Domaszék egytizede áll víz alatt. A külterületi utak járhatatlanok. A településen harmadfokú… Tovább olvasom