Délmagyar logó

2017. 04. 29. szombat - Péter 8°C | 22°C Még több cikk.

M43: átmegy a gázmezőn a sztráda

Szeged - Késik az M43-as építése – mert árad a Tisza, mert nem lehet tudni, hogyan menjen át a gázmezőn, mert... Számos okot tudnak a „hírforrások". Mindenesetre terjed, hogy erre a sztrádára is várnunk kell, miközben kész életveszély a 43-ason járni.
Pedig a tendert kiírták az elmúlt pénteken. Nagy tiszai ár nem várható, a mérnökök pedig élő gázmező fölött is elvezetik a pályát, ha kapnak rá pénzt.

Sok a probléma, azért késik az M43-as autópálya építése: árad a Tisza; nem lehet az utat az algyői gáz- és olajmezőn átvezetni. Ilyen információk érkeztek szerkesztőségünkbe. Utánajártunk, a kérdéseket az összes illetékesnek feltettük.

Albert Pétertől, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) kommunikációs főosztálya munkatársától érkezett meg az a válasz, amire már sokan vártak: pénteken kiírták a tendert, a létező legszorosabb határidőkkel. Ez ugyan ma még csak az uniós magyar oldalon olvasható, hamarosan azonban a Közbeszerzési Értesítőben is elérhető lesz.

A 900 méter hosszú híd így néz majd ki a látványterv szerint.

Az 5-ös számú főút és a 47-es közötti szakasznak (a Fa-Villa magasságában) 2009. november 30-ára kell elkészülnie, onnan Marosleléig, Tisza-híddal együtt pedig 2010. augusztus 31-ére kell elérniük a kivitelezőknek. Ugyanez a határnapja a mintegy 32 kilométeres szakasz Maroslelétől Makóig tartó ütemének is.

Az M5-ösnek másfél év kellett

Az M5-ös sztráda bő másfél év alatt ért el Félegyházától Szegedig. Az M43-as Makóig tartó szakaszánál csak néhány kilométerrel hosszabb sztrádát 2004 májusában kezdték el építeni, és 2005. december 10-én avatták fel. Vagyis van rá esély, hogy a híddal, közművekkel „súlyosbított" M43-ast két év alatt befejezik.

Albert Péter azt is jelezte, hogy a nyílt, nemzetközi felhívás pénteken jelent meg a Közbeszerzési Értesítőben, a dokumentumokat tehát már el is lehet vinni. De hogy mégis mikor kezdődhet meg valójában az építkezés, azt Béni Gyöngyitől, a beruházást vezénylő Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. sajtószóvivőjétől tudtuk meg. Azt mondta, tegnaptól számítva két hónap áll a pályázók rendelkezésre. Május végén, június elején szeretnének szerződést kötni a kivitelezővel.

De mi van akkor, ha egy árvíz és nyár közepéig tartó hosszú apadás miatt odavész a hídépítéshez szükséges jó idő fele? Lázár Miklós, az Atikövizig osztályvezető-helyettese nem lát ilyen veszélyt. A napokban elkészült hosszú távú előrejelzésük szerint az átlagosnál kisebb az esélye a rendkívüli vízszintemelkedésnek a mostani hóolvadásos időszakban, s nem valószínű, hogy zöldár lenne április-májusban.

Arra a kérdésre, hogyan vezetik keresztül az algyői gázmezőn a sztrádát, Béni Gyöngyi azt válaszolta: minden közműkiváltás gondot okoz, de már megvan az összes építési engedély. Beszéltünk olyan szakértővel is, aki háttér-információként annyit mondott: az biztos, hogy Magyarországon még nem vezettek át autópályát szénhidrogénmezőn. Mérnöki megoldás azonban mindenre van, csak pénz kérdése. Hozzátette: a 47-es út alatt is „millió" vezeték halad át. Azzal kapcsolatban, mi lesz, ha a Déli Áramlat nevű gázvezeték is ezen a kritikus szakaszon halad majd át, a vállukat vonogatták a szakértők, hiszen annak még nincs is meg a nyomvonala.

Az elképzelések szerint itt ível majd át a Tisza fölött az autópálya hídja.
Fotó: Schmidt Andrea

Régészek ugrásra készen

A Kulturális Örökségvédelmi Szakszolgálat és a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (NIF) jelenleg készíti elő a szerződést az autópálya feltáró terepmunkáiról. Ezt követi az előzetes feltárás, azaz a lőszermentesítés és a régészéti ásatás, az utóbbira a megyei múzeum kap felkérést – mondta a napokban zajlott egyeztetésről a megyei múzeumok kutatási igazgatóhelyettese, Horváth Ferenc. Hozzátette, szakaszonként haladnak és megközelítőleg nyár végén kezdenek dolgozni az első ásatáson. Hátráltatni nem fogják az útépítést.

Olvasóink írták

32 hozzászólás
12
  • 32. béla13 2010. június 17. 18:43
    „Én szerintem a rendőröknek is össze kellene fogni, és igen is , megdolgozni a pénzükért, és akkor talán lassítanak.”
  • 31. picea 2008. április 06. 17:15
    „Kovács Béla maga símán egy barom. Hogy miért? Mert egy barom. Csak úgy, mert ma ilyen kedvem van.”
  • 30. Bánatos 2008. március 27. 20:12
    „Érdeklődni szeretnék, hogy a vizben lesz e pillér?”
  • 29. bizly 2008. március 24. 11:37
    „kedves Kovács Béla! Tegye meg azt a szívességet a forumozók kedvéért, hogy megmagyarázza, miért barmozza le Bernadettet? Kérdem én: közlekedett már ön az M43-ason? Ja! Hogy még soha? Hát meg kéne próbálni! De kérem, ha csak úri vezető, akkor búcsuzzon el előtte a családjától. Ha szerencséje van, akkor a kórházban megkeresem! Ha nem akkor majd beszélgetünk oda fönt. Naponta utazom arra. Nem vagyok bebiztosítva én sem!”
  • 28. SZandra 2008. március 16. 20:08
    „Miért is Kovács Béla.Azért mert valaki kimondja amit gondol és félti a családját.Én is az m43-as ut mellett lakom és nap mint nap látom hogy milyen a közlekedés.”
  • 27. Kovács Béla 2008. március 13. 12:37
    „Tóth Bernadett maga símán egy barom.”
  • 26. Tóth Bernadett 2008. március 13. 09:50
    „Evvel az egész "most ezért vagy azért késik" cirkusszal csak az a probléma,hogy még az okosok tökörésznek addig nagyon sok ember teszi kockára az életét nap mint nap.Életveszélyes Makó és Szeged közt közlekedni.Legyen az ember bármilyen tapasztalt és ovatos sofőr,a román kamionok szó nélkül egy pillanat alatt letolják az útról.Meddig kell még rettegnünk, hogy szeretteink épen- egészségesen hazaérnek-e????????????
    Nem kifogásokat kell keresni,hanem mielöbbi megoldást keresni!!!”
  • 25. strangerrr 2008. március 12. 21:27
    „Nickboy, és ebben igazat is adok Neked. De ugy gondolom, ha elkezdik, egyszer be is fejezik (bár lehet nem 2010ben...) De abban is biztos vagyok, hogyha lesz csuszás, annak nem műszaki oka lesz...”
  • 24. nickboy 2008. március 12. 21:24
    „Elhiszem, ha Makónál, vagy Maroslelénél autópályára tudok felhajtani!”
  • 23. csanyiv 2008. március 12. 20:53
    „nickboy:
    Sajnos ezeken a linkeken szereplő térképek régebben készültek, akkor még nem uniós forrásból volt elképzelve a kivitelezés és nem is indokolta ekkora forgalom az autópályát. Az újabbakhoz nem ismerek publikus linket, de én magam is láttam az autópálya és a módosított híd végleges terveit - nem autópályává fejleszthető autóút lesz, hanem autópálya, ez 100%, a tender és a kiviteli költségvetés is erről szól.
    Azért itt találhatsz ezzel kapcsolatban némi infót, de ha a téma érdekel, akkor a Mélyépítő Magazintól, a Figyelőn át az index.hu-ig találhatsz ezzel kacsolatban adatokat, mindenki foglalkozott tavaly a témával.
    http://www.nif.hu/projekt/34
    http://www.gkm.hu/sajtoszoba/sajtoanyagok/2007/07okt/m43.html?query=m43”
  • 22. strangerrr 2008. március 12. 20:39
    „Kedves nickboy!

    Az Útügyi műszaki előírások (és elnevezések) erdejében nem mennék bele...

    de az autópálya és a 2x2 sávos autópályává fejleszthető autóút között egyetlen különbség van. Hogy az autópálya forgalmi sávjának szélessége min. 3,75 m; míg az elöbb említett autóúté min . 3,50 m. Az útkorona szélessége elöbbi esetben 26,60 m, utobbiban 25,60.
    Nem tudom, hogy az M43-nál melyik eset áll fenn, de túl nagy jelentőséget nem tulajdonítok neki.

    Talán a tisztelt DM ezt kérdezhetné meg, a sok hülyeség helyett.

    Egyébként elöszőr arról volt szó, hogy csak a 47esig lesz 2x2 sávos, utána már csak 2x1 sáv (a híd is 2x1 sávos lett volna eredetileg).

    Ehhez képest a 2x2 sáv nagyon nagy eredmény akár 26,60 as lesz a korona, akár csak 25, 60as.

    Megjegyzem ez lesz a 3. négysávos Tisza híd ( a Bertalan híd, és az M3as oszlári híd után)”
  • 21. nickboy 2008. március 12. 19:24
    „Kedves NTK!

    Bár nem vagyok mérnök, nem vagyok műszaki szakember, de olvasni azért tudok! Megnéztem azt a hat térképet, amit ajánlottál.
    A következőkre jutottam:
    1. A tárgy rovatban egyik helyen sem szerepel az autópálya kifejezés! Bár az autópálya szó megtalálható az "m43_1_szeged" térképrészleten, a térkép neve ott is "M43 autópályává fejleszthető autóút"!
    2. A "2_Szeged"-től Makóig tartó szakasz megnevezése: "M43 autópályává fejleszthető autóút". Ezeken a térképrészleteken már egyáltalán nem szerepel az autópálya kifejezés.
    3. A Makó-országhatár szakasz pedig gyorsforgalmi útként szerepel. Itt már az "autópályává fejleszthető autóút" kifejezés sem található meg!

    Nyilván meglepett.......de vettem a fáradtságot és utánanéztem :)
    Korábbi állításomat fenntartom: Az M43 messze áll az autópályától!

    Nagyon remélem, hogy hozzászólásoddal nem állítottál tudatosan valótlanságot.............bár ez a magatartás nagyon jellemző manapság országunkban! Én ez nagyon nem szeretem!”
  • 20. NTK 2008. március 12. 18:59
    „Az M43-as nyomvonala térképeken:

    http://roads.extra.hu/road_plans/m43_1_szeged.jpg
    http://roads.extra.hu/road_plans/m43_2_szeged_algyo.jpg
    http://roads.extra.hu/road_plans/m43_3_algyo_maroslele.jpg
    http://roads.extra.hu/road_plans/m43_4_maroslele_mako.jpg
    http://roads.extra.hu/road_plans/m43_5_mako.jpg
    http://roads.extra.hu/road_plans/m43_6_apatfalva_csanadpalota_oh.jpg”
  • 19. NTK 2008. március 12. 18:52
    „17-eshez:

    Tévedsz! A módosított tervek szerint teljes hosszában 2x2 sávos autópályaként épül meg. Erről már korábban írt a sajtó.”
  • 18. 43 2008. március 12. 18:40
    „joy!

    már megint okos vagy.

    a határon büntetik őket a "határőrök".

    A 43-ason NINCS RENDŐR!
    A ROMÁNOK AZ UTAK CSÁSZÁRAI! BÜNTETLENÜL MEGTEHETNEK BÁRMIT! AKI NEM HISZI, JÖJJÖN EL MAKÓRA!”
  • 17. nickboy 2008. március 12. 18:31
    „Én akkor hiszem el, hogy valóban megépült ez az M43, ha fel tudok rá hajtani Makónál vagy Maroslelénél.

    Egyébként a mostani tervek szerint is az M43-as út legnagyobb szakasza..........autópályává fejleszthető autóút.
    Messze áll az autópályától! :)”
  • 16. waterbear. 2008. március 12. 18:27
    „Az egész cikk arról szól, hogy mik a nehézségek, előre elkészíti a talajt a majdani magyarázkodáshoz, hogy mit, miért nem lehetett időben...
    Nem véletlen, hogy ez egyik legkevesebb csapadékkal szolgáló tél után az árvíz okozta nehézségek lebegnek a szemek előtt.

    És mi lesz ha nem lesz árvíz, akkor majd a népszavazás miatt késik???
    Már most le merem fogadni, hogy még menet közben lesz határidő módosítás!”
  • 15. strangerrr 2008. március 12. 18:15
    „M5-M0 csópont egy autópálya-autópálya csomópont ergo nem lehet rajta sehol szintbeli keresztezés, ezért olyan amilyen, meg azért mert mikor az M5 épült, akkor még szó sem volt M0-ról. Plusz egy műtárgy a gyáli úti híd. Ja és van benne egy direkt ág is.. de tul fáradt vagyok, h elmagyarázzam...

    Az M43on lesz csomópont a sándorfalvi úton( féllóhere, mint az M5-55, a 47esen( dupla körrrel ,mint az M43-5) , aztá na híd után, meg Maroslelénél, meg Makónál.”
  • 14. joy 2008. március 12. 17:58
    „Jobb lenne, ha a bírálók értelmeznék a DéMOn cikkét miután FÖLÉBREDTEK, és mielőtt lükeségeket írkálnak!

    Más.
    Az M5-ösnek a sűrűn lakott külvárosi területén épített fölhajtók pontosan olyanok, mint bárhol a világban.
    Mivel Szeged külterülete nem beéített, így csak a 47-esre kell egy csomópont, nem több.

    Mismás.
    Épp valamelyik nap volt a DéMOnban, hogy a román kamionosok súlyos diszkriminációra panaszkondak a magyar rendőrök 43-ason ténykedése miatt.”
  • 13. viadukt 2008. március 12. 16:40
    „Azt remélem, hogy a terveket nem az készítette, aki az M5 - Mo Ferihegyre vezető kereszteződését. Ott kb 8 felüljárót lehet látni az M5-ről. Elképzelni nem tudom, hogy ennél ésszerűtlenebbet ki lehet találni. A német autópályákon láthatjuk a kereszteződés klasszikus kialakítását egy műtárggyal.
    Ha ez mégis így van, akkor számíthatunk a felüljáró felüljáró hátán + Tisza híd kombinációra. Ezzel megközelíthetjük az M7 viadukttal elért rekordot.”
32 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nádtető a ház dísze

Szeged - A nád víztaszító és kiváló hőszigetelő tulajdonságát emberemlékezet óta ismerik. Tovább olvasom