Délmagyar logó

2018. 01. 22. hétfő - Vince, Artúr -3°C | 4°C Még több cikk.

M43: holnap hajnalban emelik be az utolsó hídelemeket

Előre gyártott hídgerendákat emelnek be éjszakánként az épülő M43-as autópálya második szakaszán, a 47-es főút felett. Hétfő este 9-kor kezdődött a munka, csütörtök hajnalig tart. Minden éjszaka belefuthatnak az autósok negyedórás teljes útzárba, napközben viszont csak a sebességet kell visszavenni.
Építik az M43-as felüljáróját a 47-es főút felett Szeged határában. A leglátványosabb jelenetek – amikor a hatalmas daru a vasbeton gerendákat fekteti keresztbe az út felett, a pillérekre – azonban szinte a kulisszák mögött, sötétben, olykor ködben zajlanak.

Az éjszakai munka miatt február 11-éig, csütörtökig mindennap este 9 és hajnal 5 óra között hol 15 perces teljes útzár, hol félpályás útlezárás mellett haladhat a forgalom. Ez azt jelenti, hogy akkor, amikor a daru éppen egy gerendát enged le a támaszokra, az autósokat mintegy 15 percre mindkét irányban megállítják. Utána még egy fél óráig váltakozó irányban halad a forgalom, majd a következő gerenda beemeléséig minden visszaáll a rendes kerékvágásba. Aki napközben autózik a 47-esen, csak annyi változást vesz észre, hogy az eddigi 60 kilométeres sebességkorlátozást 40-esre vették vissza.

Ma éjjel még útzárra kell számítaniuk az autósoknak. Fotó: Schmidt Andrea
Ma éjjel még útzárra kell számítaniuk az autósoknak.
Fotó: Schmidt Andrea

– Napközben nem dolgoznak a munkások a 47-es felett – nyilatkozta Gyöngyösi István, a Hídépítő Zrt. projektvezetője. – Amikor pedig már az összes tartógerenda a helyén lesz, a híd alá állványzatot építünk, hogy ne essen le semmi. Márciusban foghatunk hozzá a pálya betonozásához.

Gyöngyösi István hozzátette: a közútkezelőtől a biztonság kedvéért 12-éig, péntek reggelig kértek engedélyt az útzárra, felkészülve arra, hogy váratlan nehézségek jöhetnek közbe. Eddig azonban nem volt semmi probléma.

Összesen 46 darab 20 tonnás gerendát emelnek fel és fektetnek a helyére: 30 darabot a középső nyílásba, 16-ot a két szélsőbe. Az M43-ason legutoljára, 2009. december közepén az 5-ös főúti csomópontban emeltek be ugyanilyen súlyú elemeket, szintén éjszaka, de hosszabb, félórás útlezárások mellett.

Sztrádagerendák lógnak éjszaka a 47-es felett. Fotó: Schmidt Andrea (galéria)

Az M3-asra ráesett egy hídelem

Hídelem szakadt rá az M3-as autópályára az épülő gödöllői csomópontnál 2009. július 21-én hajnalban. Éppen az utolsó gerenda beemelésénél tartottak, amikor az eltört és a pályára zuhant. A balesetben egy munkás sérült meg könnyebben. Autósokat nem veszélyeztettek, mivel ugyanúgy útzárat rendeltek el a gerendák beemelésekor, mint ezekben a napokban a 47-esen.

Alul- és felüljárók

A szakzsargonban az a felüljáró, amikor az autópálya vezet el közút, szervizút, vadátjáró, csatorna felett. Amikor pedig az aluljáró kifejezést használják, akkor maga a sztráda megy el egy másik út alatt. Az M43-as teljes, Makóig tartó 31,6 kilométeres szakaszán 25 „híd", vagyis 11 felüljáró és 14 aluljáró épül.

Olvasóink írták

  • 7. ValakiaSOKKözül 2010. február 10. 18:29
    „miért a 25 ????? hát hogy legyen a sünöknek jó sok rálátás a pályára, hogy lehessen sokat fotózni :)”
  • 6. Dema 2010. február 10. 16:10
    „Gratu az építőknek csak hajrá! Ebben a Ku...a hidegben is halad a munka ! Ez már igen. Nyáron és ősszel kár lett volna. :D . Mert ez nem föld munka! ? Azért örülök neki, mert látszik, hogy halad.”
  • 5. E! 2010. február 10. 10:54
    „"Némá! Napfénytető a 47-es fölött!" XD”
  • 4. strangerr 2010. február 10. 10:10
    „1.) Igen 32 km-en 25 áthidalás. Nem tudom, hogy jártál e már autópályán. Ha igen, hogy nem tünt fel, hogy kb 1 km es átlagban van minden autópályán felüljáró. Épp az M5-ösön van amúgy az átlagnál kevesebb.
    A keresztező földutak, csatornák száma szabja meg ezt és nem a domborzat.”
  • 3. seggempartja 2010. február 10. 09:30
    „Nem csak akkor épül alul/felüljáró, amikor szintkülönbséget hidalunk át. Főleg azért nem, mert akkor nem is így nevezik őket. Le-és felhajtóknál, keresztező burkolt utaknál, keresztező földutaknál hidak épülnek, ezt el kell fogadni. Persze a "mindennapi kötekedésünket add meg nekünk ma" jegyében megértem a hozzászólásod.”
  • 2. sauron2 2010. február 10. 09:23
    „1. hozzászólás joy 2010.02.10. 09:10

    de vannak főútvonalak, egyéb útvonalak, földutak! ettől függetlenül valóban sok alul-felüjáró lesz!”
  • 1. joy 2010. február 10. 09:10
    „Ezen a szűk 32 km-en 25 áthidalás?
    Én azt hittem, olyan sík a környék, mint tehénlepény a rónán, és nem a dimbes-dombos Zalában épül ez a pálya.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Sorompóval az ingyen parkolók ellen?

Szegeden a nagyáruház mögötti Jókai utca a belvárosban megmaradt kevés ingyenes parkolóhelyek egyike – sokan használják. Az itt lakók sorompóval záratnák le az utcát. Tovább olvasom