Délmagyar logó

2017. 08. 22. kedd - Menyhért, Mirjam 14°C | 24°C Még több cikk.

M5: öt év után lett meg a jogerős vízjogi engedély

Szeged - Több éves eljárás után, jogerős vízjogi engedélyt kapott az M5-ös autópálya második szakasza. Hogy ez miért érdekes? Több ingatlantulajdonos, évekig próbálta bizonyítani: a sztráda megépítése belvizet okozott náluk. A hatóság szerint mégsem.
Még 2011 februárjában írtuk, hogy a Domaszék környéki gazdák szerint az M5-ös autópálya megváltoztatta a felszíni és felszín alatti vizek lefolyását – emiatt is állnak a belvízben. Érdeklődésünkre az Alsó-Tisza-vidéki Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség (ATIKTVF) azt közölte, hogy az M5-ös vízjogi engedélye rendben, szabályszerű a csapadékelvezetés. Megtudtuk, a fenti kijelentések az autópálya harmadik szakaszára igazak, a második szakasz engedélyeit többen, éveken át támadták. Ugyancsak a belvíz miatt.

Talpárok a pálya mellett - szikkaszt, de ha betelik, kiönt.
Talpárok a pálya mellett - szikkaszt, de ha betelik, kiönt.

Víz alatt a vetés az M43-asnál

Alig egy hete írtuk: "Tavaly lánctalpassal próbáltak aratni az M43-as sztráda sándorfalvi csomópontjánál, mivel állt a víz a földeken. A helyzet a hétvégi esőzés előtt jobbra fordult, ma azonban megint a víz az úr. A földtulajdonosok a kivitelezőt hibáztatják, a beruházó NIF Zrt. ideiglenes megoldást ígér."

Általánosságban elmondható, ha egy területet leburkolnak, annak a vízelvezetését meg kell oldani. Mindannyian láthatjuk, hogy a tetőről lezúduló eső milyen gyorsan elárasztja az utcát – ha nincs megfelelő elvezetése. Nincs ez másképp az autópályáknál sem, annyi a „különbség", hogy a pályatestről gumival, üzemanyaggal, olajjal szennyezett víz csurog le – amit el kellene vezetni. Persze csak, ha a tervek ezt tartalmazzák. Az M5-ös mentén talpárkokat építettek – amiben csak gyűlik a víz, de nem folyik el. Ezért fagyos időben, nagy esőben az árkok megtelnek, az autópályáról lezúduló szennyezett esővíz elárasztja az út mentén maradt házakat, földeket. A hivatal állítja – megfelelő az árok befogadóképessége, a tapasztalat viszont nem ezt igazolja. Az autópálya mellett élők öt éve a vízzel és az autópálya-kezelővel küzdenek.

Úgy tűnik, míg a domaszékiek csak sejtik, a szatymaziak már tudják – az M5-ös szikkasztó talpárkai rendszeresen kiöntenek, óriási károkat okozva a sztráda mellett lakóknak.

Az autópálya építése során többen jelezték, megváltozott a talaj vízszintje. Megtudtuk: Szatymaz környékén, az M5-ös 159,2 kilométeres szakaszáig évtizedeken keresztül a talajvíz közel két méteres mélységben volt. Az autópálya elkészülte, 2005 decembere után többször víz alá kerültek a 73-as és 74-es átjáró közötti tanyák – a korábbihoz képest lényegesen magasabb talajvízszint és a sok eső miatt. A tulajdonosok megtámadták az M5-ös vízjogi engedélyét, látva, hogy esősebb időben úszni fognak a vízben – ingatlanjaik lakhatatlanok lesznek.

A lefolyó vízzel van a gond - a pályáról lefolyik, de az árokból már nem megy tovább.
A lefolyó vízzel van a gond - a pályáról lefolyik, de az árokból már nem megy tovább.

Kiderült, 2007-ben az első fokon eljáró hatóság – az ATIKTVF – megállapította, hogy a „vízrendezési problémák miatt nem adható ki a vízjogi üzemeltetési engedély", kitértek arra is, hogy hiába a tervek szerint épült meg a vízelvezető rendszer, mégsem vezeti el a vizet. 2008-ban az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség megsemmisítette az elsőfokú határozatot. Kitértek arra, hogy „nem tisztázott, hogy az elkészült vízilétesítmény mennyiben felel meg a kiadott vízjogi engedélyben foglaltaknak". Újabb, közel három éves huzavona után 2011 márciusában megszületett a végleges engedély: a vízjogi engedély kiadható, egy kiegészítéssel: „Az üzemetetés során biztosítani kell, hogy a környezeti hatások az érintett termőföldek minőségében kárt ne okozzanak."

A fentiekből következne, hogy a kivitelező változtatott a talpárokrendszeren – de nem. Minden maradt a régiben, esőben mindenki úszik.

Felmerülhet: miért nem vezették a környező csatornákba az M5-ös vizét? A kérdés kézenfekvő, azonban a Szatymaz környéki csatornák a védett Fehér-tóba csatlakoznak, senki sem szeretné, ha a pályáról lejövő olajos, nem éppen tiszta víz a természetvédelmi övezetbe csurogna. Így a kivitelező nem változtatott a helyzeten, a gazdák, lakosok pedig eltűrik, hogy nagy esőben a portájukon át folyik a víz – a gravitációnak megfelelően, a mélyebb területek felé. Ezek után mit lehet tenni? A panaszosok perelnek, az állam, a hatóságok és az AKA huzakodik – szerintük jó a jelenlegi helyzet, úgy is, hogy néha nem.

Olvasóink írták

  • 16. bánki 2011. március 30. 01:02
    „A gyengébbek kedvéért - az autópálya víztelenítése terv szerint megoldott.
    A csatlakozó felszíni csatornák állapota katasztrofális állapotban van.

    A baj azzal a gravitációval és némely paraszttal van, akik már arany áron megkapták a kisajátított földértékét. Mellesleg az említett terület mindig belvizes volt és az is marad melioráció nélkül.”
  • 15. allwin 2011. március 29. 19:38
    „"A szivattyú állomást a kivitelezőnek a szerződésben rögzítettek alapján pótmunkaként kötelező megépítenie 2011. március 16-áig, azonban mivel az említett létesítmény nem az autópálya közvetlen vízelvezető rendszeréhez tartozik, hanem a térség vízrendezésének fejlesztéséért felelős. Ennek kiépítésével társaságunk egy törvényben rögzített egyfajta plusz feladatot hajt végre, ezért csúszást az M43 autópálya átadásában az említett szivattyúk esetleges hiánya sem okozhat! Társaságunk úgy véli, hogy a térség és az ott lakók érdeke az autópálya minél gyorsabb forgalomba helyezése, természeten mindemellett kiemelten fontos célunk a térség árvízvédelmi rendszerének javítása is."

    Tehát pótmunkaként KÖTELEZŐ MEGÉPÍTENI - de mi nem építjük, mert ez egyfajta pluszfeladat!
    Akkor más!

    http://www.nif.hu/hu/hirek/Tajekoztatas_az_M43_autopalya_atadasaval_kapcsolatban”
  • 14. mgn 2011. március 29. 17:07
    „Latszik hogy megint ures fulekre talalok, nem nem kell gondolkozni a megoldasokon, csak a multba meg a hivatalokba valykajunk.....remelem mindenki buszke magara.”
  • 13. Morpheus_RexXx 2011. március 29. 16:45
    „hmm... emléxem mikor még híre se volt az autópályának és a pincék is úsztak a belvízben. Volt ahol egyszerűen jobb volt feltölteni és lebetonozni azokat. Sőt, kerékpárral átjárva Sándorfalva-Szatymaz-Zsombó és Szeged-Zsombó szakaszokon igen sok területen állt a víz nem kicsit. Főleg ősztől tavasz végéig... de igaz, akkor az nem az autópálya miatt volt, de ez most bár ugyan az de azért amiatt... "mert az autópályának sok a pénze, van miből fizetni". Nos még az üzemeltetőknek se sok szerintem, még ha az itt-ott eszközölt kiállamosítást is nézzük...”
  • 12. eljensokaszeged 2011. március 29. 13:09
    „11. dmonlájn 2011.03.29. 13:04

    olvastam. de ott is gáz van a vízjog körül.
    http://www.szabadfold.hu/lakohelyem/szeged_mako_M43_utepites

    Az építkezés során végig problémát jelentett, hogy az autópálya módosította a természetes vízjárást, és úgy tűnt, hogy ez tovább rontotta a belvízhelyzetet a nyomvonal mentén. A vízügyi igazgatóság az év utolsó napjaiban nyilatkozta azt a megyei lapnak, hogy az építkezés mentén hiányoznak a vízelvezető rendszer elemei, bővíteni kell a szivattyútelepeket, az autópálya átadásához szükséges vízügyi engedélyeket nem tudják enélkül kiadni. A védművek kiépítéséhez pedig az kell, hogy ne legyen se belvíz, se áradás - ezért vélhetőleg két-három hónapot is csúszhat az átadás.

    írta a delmagyar is. nem bántásból, de hidd el, lehet h nem az újságíró a hülye (persze az)”
  • 11. dmonlájn 2011. március 29. 13:04
    „10. eljensokaszeged 2011.03.29. 11:53

    amit most gondoltam, azt nem írom le, mert kimoderálják!

    szerinted az ország egyik legmélyebben fekvő pontján hova a ... vezessék a lefolyt vizet? Ennyi erővel építhettek volna egy 2*2 kilométeres talaj és csapadékvíz-vésztározót is, hogy ott gyűjtsék az említett elemeket!
    Nézd meg a 43-as menti földeket, ott ősz óta áll a belvíz, pedig a 43-as nem 5 éve épült!”
  • 10. eljensokaszeged 2011. március 29. 11:53
    „9. dmonlájn 2011.03.29. 11:36

    azé´ néha neked sem ártana felébredni.

    "A lefolyó vízzel van a gond - a pályáról lefolyik, de az árokból már nem megy tovább." és mégis hova, ha magasan van a talajvíz? vagy folyassuk bele a Fehér-tóba?????

    ha ezt tudják, nem olyat kell csinálni h elvezessék? hoppá. látod, saját kardodba dőlsz.
    meg honnan tudod h valótlanság? okostojás? csak nem az akának dolgozol, bérkommentelő!”
  • 9. dmonlájn 2011. március 29. 11:36
    „kis kezit csókolom a cikk szerzőjének: ha már részben hülyeségeket is ír, de legalább utána járhatna a valódiságának is!
    " évtizedeken keresztül a talajvíz közel két méteres mélységben volt" - de a tavaly egy csöppet több eső esett a sokéves átlagnál és még olyan helyeken is megjelent a belvíz, ahol korábban sohasem!
    "A lefolyó vízzel van a gond - a pályáról lefolyik, de az árokból már nem megy tovább." és mégis hova, ha magasan van a talajvíz? vagy folyassuk bele a Fehér-tóba?????
    Könnyű mindent egy kib@s-ott autópályára fogni!”
  • 8. mgn 2011. március 29. 09:11
    „Amig karalunk , addig senki problemaja nem szunik....tessek gondolkodni a megoldason......Mesterseges to letrehozasa? pl ? vagy gondolkodni ha mar szennyezett ez a viz milyen novenyekkel lehetne "csillapitani" a kornyezet fajdalman....Csak az a baj, hogy konnyebb , es fajdalomcsillapitobb kopkodni.....mint gyorsan cselekedni......birosagra meg varni .....en tudom mi van a Maty party uton......katasztrofa....es biztos mashol sem jobb...De meg kell oldani a problemat eloszor.....es azutan kell a bunosoket keresni. Milyen jo hogy mar evek ota senki nem ismeri el mi FOLYIK ott, igy tonkremegy az ott elok elete, tulajdona a termofoldunk szennyezodik.....arrol majd megesszuk a merget a termesen keresztul, abbol a hon ahitott TB rendszert terheljuk majd a kialakult egeszsegugyi bajainkkal.......”
  • 7. jancsika 2011. március 29. 08:07
    „Nem is tudom miért csodálkozunk ezen, hiszen azt is megmondták tavaly ősszel, hogy a vörösiszap NEMKÁROS!!!! Jártam ott akkor, még jó hogy nem kentem kenyérre. Nem volt az káros semmire. Az égvilágon semmire. Nevetséges.... Belvíz ... itt? Autópálya miatt? Micsoda? Kisemberek szarba kerültek és ezen pár tetűhintás gazdagodik? Mi ebben a meglepő? Ugyan már Uraim és Hölgyeim. Ez egy nagyon nagy téveszme... atomot a vezíreknek!!!”
  • 6. allwin 2011. március 28. 22:17
    „"Ennél az útnál csak az a fontos, hogy guruljon rajta az autó. És ez parancs!"

    Nagyon jól látod.
    Kiegészíteném azzal, hogy minél később következzen ez be, mert már látom sok pénzéhes tetvet, akik dörzsölik a kezüket nap,mint nap, mennyi munka lesz Szegeden kátyúzni... és ez napról napra növekszik...

    Amúgy a gazdák dögöljenek meg, úgyis importáljuk a sok szart.”
  • 5. apuka 2011. március 28. 17:48
    „1. Ez így egy kicsit sommás. Nehogy azt gondold, hogy a köztisztviselők ülnek egy ilyen ügyön. Egy ilyen esetben azt tart a legtovább, amíg megállapítják, ki kinek a támogatottja. Egy szakértőnek nem túl egyszerű készíteni egy valótlan tartalmú szakvéleményt. Ha csak a DM-t olvasod, azt is láthattad, hogy nem csak a csatornákkal van gond. Ennél az útnál csak az a fontos, hogy guruljon rajta az autó. És ez parancs!”
  • 4. benq 2011. március 28. 17:11
    „nálunk csak föd út van a tanyán és még is betyár a vízterület nagysága...”
  • 3. deszkás 2011. március 28. 15:51
    „Ahol nincs autópálya ott miért áll a viz? Menjél végig a régi 43ason.”
  • 2. Jozsoci 2011. március 28. 15:49
    „Inkább siralmas.”
  • 1. hahaha62 2011. március 28. 15:44
    „ISTEN MALMAI LASSAN ÖRÖLNEK!....balkánia meg balkánia...miért éppen ez menne normális tempoban?Sok a köztisztviselő-a kétharmadát kirúgni-úgy majd hajtanának ők is ----nevetséges ami itt megy !”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tavaszi lemosó permetezés a Széchenyi téren

Tavaszi lemosó permetezést végeztet a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. hétfő éjszaka a Széchenyi téren. Tovább olvasom