Délmagyar logó

2017. 12. 18. hétfő - Auguszta -4°C | 4°C Még több cikk.

Madárbarát vezetékek

Ha egy pillanatra kialszik a számítógép, és elszáll az éppen írt szöveg, az gyakran annak következménye, hogy odakünn egy madár halálos áramütést szenvedett. Az, hogy a szolgáltatók madárbarát műszaki megoldásokat alkalmazzanak, emberi érdek is.
A vadasparkban gyakran kell gyógyítani a sérült madarakat. Fotó: Gyenes Kálmán
Évről évre rengeteg madár pusztulását okozzák a középfeszültségű elektromos vezetékek. Ilyenkor, mikor a fiatal madarak még csak gyakorolják a repülést, különösen sokuk esik áldozatul.

Természetvédelmi területeken például ragadozó madarak, réti sasok, egerészölyvek, belterületeken pedig gólyák szenvednek gyakran áramütést – mondja Lovászi Péter természet- és környezetvédelmi szakember. Az áramütött madarak elpusztulnak, vagy röpképtelenné válva ragadozók zsákmányává válnak. Egyes területeken a rókák már annyira tudják, a vezetékek alatt biztos zsákmány várható, hogy napról napra végigjárják a vezeték alatti sávot, és összeszedik a lehullott szárnyasokat. Szerencsés esetben a Szegedi Vadasparkba kerül a sérült madár. A vadasparki gólyák legtöbbje ilyen, áram ütötte, röpképtelenné lett példány.

A Démász Nyrt. együttműködik a madárvédelemben a vadasparkkal, a Kiskunsági, illetve a Körös-Maros Nemzeti Park igazgatóságával.
Milliós nagyságrendű az a pénz, amit a Démász a madárpusztulás megakadályozására fordít – halljuk Mikle-Baráth Miklóstól, az áramszolgáltató szakemberétől. Hogy pontosan mennyi ez a pénz, azért nem lehet megmondani, mert egyes, kizárólag madárvédelmi célból alkalmazott műszaki megoldásokat eleve „alapból beleterveznek" az új területek elektromos ellátását megoldó vezetékekbe, és ezek árát nem is számítják külön. Többféle, madárbarát megoldást kikísérleteztek már, és további fejlesztések várhatók. Nemsokára elkezdik tesztelni a Kiskunsági Nemzeti Parkban azokat az oszlopokat, melyek vezetéktartó keresztrúdjai nem fémből, hanem üvegszál-erősítésű műgyantából készülnek.

Ugyanakkor rendkívül erősek és voltaképp örökéletűek – portmotorcsónakok, Forma–1-es versenyautók is készülnek ebből az anyagból. Hogy mikor kezdődik a tesztelés, attól függ, mikor érkeznek meg a beszállítótól a kereszttartók.

Ma már – mondja Lovászi Péter – jogszabály is előírja, hogy a szolgáltatók elektromos távvezetékeket alkalmazzanak. A Démász nagyon jó együttműködő partnere a természetvédelemnek, de a vezetékek még mindig csak viszonylag kis hányada tekinthető madárbarátnak.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Prometheus-érmet kapott Molnár Miklós

Prometheus-éremmel tüntették ki Molnár Miklóst (képünkön), a szegedi egyetem nyugalmazott docensét… Tovább olvasom