Délmagyar logó

2017. 07. 21. péntek - Dániel, Daniella 22°C | 35°C Még több cikk.

Magyar zenét a magyar rádiókba!

Szeged - 40 százalékban minimalizálná a Magyar Könnyűzeneszerzők és Szövegírók Egyesülete a hazai rádiókban elhagzó „eredetileg magyar nyelven készült zenei műsorszámok" arányát. A magyar popzene válságos helyzetben van – állítják azok, akik csinálják és árulják. De vajon a 40 százalékos kvótával megoldhatunk-e egy összetett gazdasági és kulturális problémát?
A Magyar Könnyűzeneszerzők és Szövegírók Egyesülete (SZERZŐK) kezdeményezésére a magyar zeneipar fontos szereplői, dalszerzők, előadók, valamint a Magyar Hanglemezkiadók Szövetsége (Mahasz) és az Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület elkészített egy javaslatot, amely szerint a médiatörvénybe kerüljön be egy passzus arról, hogy a hazai rádiók legalább 40 százalékban magyar zenét játsszanak. A tervezetnek a SZERZŐK elnöke, a szegedi Czutor Zoltán popzenész a legfőbb szószólója, aki szerint az eddigi reakciók pozitívak voltak, kétségeiket eddig csak a kereskedelmi rádiók hangoztatták, ám az objektív piaci tények és a nemzetközi gyakorlat ismeretében túl sok racionális érvet nem hozhatnak már fel a kvótajavaslattal szemben.

Nacsa Norbert, a Rádió88 zenei vezetője szerint a tervezet kivitelezhetetlen. A kereskedelmi rádióknak alapvetően nem jó a túlszabályozás és a kvótázás, hiszen nem születik annyi élvezhető hazai zene, ami egy rádió műsoridejének majdnem a felét kitenné. Egyre kevesebb magyar zenét játszanak a hazai rádiók, ezért a produkciók egyre vérszegényebbek, egyre kevesebb pénzzel gazdálkodhatnak a zenekarok, ami végsősoron a produktumon is érződik. Ez egy ördögi kör – véli a zenei vezető. – A Rádió88 által tavaly szervezett zenei teszt szerint a szélesebb közönség nem vevő a kortárs magyar zenére. Az első száz zeneszám között mindössze három magyar volt, melyek közül egyik sem került az első tíz közé. A rádió jelenleg 30 százalákban játszik magyar nyelvű dalokat.

Fotó: Miskolczi Róbert
A kereskedelmi rádiók nem értenek egyet a kvótázással és a túlzott szabályozással.
Fotó: Miskolczi Róbert

– Míg külföldön száz sláger születik, addig ma Magyarországon egy. A hazai zenekarok mögött kevés a marketingtevékenység, így rendkívül nehéz egy-egy ismeretlenebb produkciót szélesebb körben elfogadtatni – mondja Kalla Gábor, a kecskeméti Gong Rádió zenei szerkesztője, aki szerint sincs annyi minőségi és a szélsesebb közönség által elfogadott magyar zene, ami kitöltené a teljes műsoridő 40 százalékát. A kereskedelmi rádió jelenleg 25 százalákban sugároz hazai muzsikát.

Jobb arányok

A magyar és külföldi zenék arányát illetően az Artisjus korábbi adataiból kiderül: mind a CD-eladások, mind a tévés bemutatók esetében a magyar dalok aránya 40 százalék fölött volt, az élőzenés koncerteknél pedig még magasabb - például 2005-ben megközelítette a 80 százalékot. Ehhez képest a rádiókban ezekben az években alig haladta meg a 20 százalékot a magyar zeneszámok aránya.

Borbély-Urquhart Julianna, a Magyar Rádió kommunikációs vezetője megkeresésünkre elmondta: – A rádiók esetében az ilyen kvótaszabályozás – a magyar kultúra előmozdítását szolgáló kvóták kivételével – testidegen, nem értelmezhető, a gyakorlatban nem megvalósítható. Ezért nem értünk egyet ezzel a javaslattal a rádiós médiaszolgáltatók tekintetében. Az MR6 Szegedi Stúdiója jelenleg 50-50 százalék arányban játszik külföldi-hazai zenét.

– Egyébként problémásnak látjuk „az eredetileg magyar nyelven készített műsorszám" fogalmát is – fűzi hozzá Borbély-Urquhart Julianna. – Az ilyen jellegű tartalomszabályozás tekintetében álláspontunk szerint a magyar kultúra preferálása lehet igazolható cél, ez esetben azonban nem csak az eredetileg magyar nyelven készült mű kategorizálása lenne indokolt, hanem a magyar kultúra előmozdítása, ápolása és fenntartása indokán vagy magyar nyelven készült, vagy magyar előadó által előadott, vagy magyar szerző által készített művek meghatározott mértékű bemutatásának kötelezettségét.

Fotó: Miskolczi Róbert
Neoton-felvételek a múltból. Kinek jó a 40 százalék és miért?
Fotó: Miskolczi Róbert

Medvegy Gábor és Szőke-Tóth Ágnes, a szegedi Rádió Mi munkatársai komoly fenntartásokkal beszélnek a tervezett kvótázásról. – Sok kiváló zenei produkció van itthon is, már régen nem olyan időket élünk, amikor divat volt egy kicsit lesajnálni a hazait. Ennek ellenére nagyon elhibázott gondolatnak tartom, hogy kvótával kényszerítsük rá a magyar zenét az emberekre – mondja Medvegy Gábor, a közösségi rádió szervezője. Szőke-Tóth Ágnes műsorvezető szerint lehet védeni a magyar zenét, de kötelezővé tenni nem érdemes, vagy nem ilyen magas százalékban, hiszen ezzel azt a képzetet is kelthetjük, hogy zárkózott, kevésbé multikulturális nemzet vagyunk. Aki magyar zenét akar játszani, az játszik is magyar zenét.

Francia példa

A leghíresebb hasonló jogszabályt Franciaországban léptették életbe: az 1996. január elsején bevezetett jogszabály arra kötelezi a kereskedelmi rádiókat, hogy minimum 40 százalékban francia nyelvű számokat játsszanak. A rendelet eredményeként az eladott francia nyelvű lemezek aránya az 1995-ös 49 százalékról hét év alatt 60 százalékra emelkedett, és megháromszorozódtak a lemezkiadók által új tehetségekre fordított befektetések is.

Olvasóink írták

68 hozzászólás
  • 68. Gaben07 2009. március 11. 14:15
    „(moderálva - a szerk.)”
  • 67. mgabor 2009. március 11. 13:43
    „67. hozzászólás dombi 2009.03.11. 11:36

    nálunk van mindenféle zene, ami a kereskedelmiekben/Petőfin nincs, az általad említettek is, a vételkörzetünk persze már más kérdés, de egy jó rádiókészülékkel pár helyet kivéve a városban esélyes a vétel...”
  • 66. dombi 2009. március 11. 11:36
    „Egyetértek Nacsa Norberttel. Egyszerűen nincs elegendő színvonalas magyar előadó. Legalábbis nem azokban a stílusokban, amiket a rádióban is játszanak.

    Ha a cikkben szereplő számokat vesszük alapul (100 külföldi slágerre 1 magyar sláger jut), akkor inkább 1%-ban kellene maximalizálni a magyar dalok arányát egy órában. Vagyis kb. 36 másodpercnyi magyar dalt menne a rádiókban óránként.

    Tennék még egy megjegyzést. A hazai rádiók nagy része ugyanazokat a dalokat szórja. Szinte mindegy melyik állómást állítom be, a dalok kínálata ugyanaz. Pesten egy picit jobb talán a helyzet, mert ot már vannak próbálkozások más stílusú zenék szórására is. Jó lenne, ha a szegedi adók is próbálkoznának egy picit hasonlóval.

    Pl. el tudnék képzelni esténként 1 órás más stílusú adást Alice In Chains, Nine Inch Nails, Tool, Korn és hasonló előadókkal (a lista nagyon hosszú). Gondolom ezek a világszerte elismert együttesek nem sok mindenki számára ismertek. Ennek az oka az, hogy az itthon a rádiók nem játszák őket. Pedig volna rá igény. Nyugaton ismerik őket. Egyik-másik mindig teltházas közönség előtt játszik.

    Nacsa Úr, ha olvassa a hozzászólásomat, nem lehetne valamilyen napi 1 órás "más zenét is játszunk" blokkot csinálni? De én megkockáztatnám azt is, hogy Szeged, egy külön erre a stílusra épülő rádiót is elbírna. Akár egyetemi szinten is kezdődhetne a dolog. A fiatalok körében sokan hallgatnak rock zenét (sértődés ne essék, nem a 20 éves AC-DC, Rolling Stones dalokra gondolok).”
  • 65. lacipapa68 2009. március 11. 01:32
    „Én csak most olvastam el a cikket,így most kapcsolódok csak be ebbe az egészbe.Disznóságnak tartom,hogy a kommunista kövületek előírják,mennyi legyen a magyar zene aránya.Véletlen,hogy megint előkerült az Artisjus is?Nem ők azok ,akik a semmiért akarnak mindig nagy pénzt kaszálni?Mondja meg a piac,hogy mi az igény!Hogy sz@r a magyar zene,és a kutyát sem érdekli?Csináljanak jobbat!Ez nem a média- és szólásszabadság megsértése véletlenül?Azért,hogy a régi "káderek" naplopásból is jól megéljenek?..”
  • 64. flexsnake 2009. március 10. 22:19
    „há romarádiót ke hagatni oszt´ nincs ilyen gond :D
    100 fogó meg jön a győzike a pogámesterural meg a páko előadja a didijét...”
  • 63. mgabor 2009. március 10. 21:29
    „61. hozzászólás Krampampuli 2009.03.10. 21:14

    ja, csak czutor egyik pillanatban elmondja, hogy válságban a magyar zene, utána meg azzal próbálja alátámasztani az érvelését, hogy a lemezeladásban, koncertlátogatottságban, stb., mennyire vezet a magyar zene... akkor hogy is van ez? a pénz meg a koncertekből jön be, a CD-eladás, rádiós játszás, stb. igen kevés kivételtől eltekintve aprópénz.
    sokkal nagyobb reklám szerintem egy zenekarnak, ha felrakja a lemezét ingyen letölthetőként - pl. a Kaukázus is így vált ismertté már Szalai Éva előtt...”
  • 62. ketkerek 2009. március 10. 21:20
    „Csak a KORAI ÖRÖM.”
  • 61. trixi11 2009. március 10. 21:19
    „mgabor
    Miután a discoban a mulatós a király? Én már semmin nem csodálkozom!”
  • 60. Krampampuli 2009. március 10. 21:14
    „Ezen kell változtatni: "nem születik annyi élvezhető hazai zene"
    Életbe kell léptetni a rendeletet és akkor majd születik.
    "egyre kevesebb pénzzel gazdálkodhatnak a zenekarok" - ez igaz de ezzel legalább reklámot kapnak ami ugye valahol bevételt gerjeszt, nem de?
    Fordítsunk már ezen a majd a tömeg megmondja mi jó neki. Minőséget kell tolni a népnek abból bármit választ jó lesz.”
  • 59. web 2009. március 10. 20:58
    „mondjuk ausztráliai zene jobb lenne! csak úgy mondom ........”
  • 58. mgabor 2009. március 10. 20:23
    „58. hozzászólás trixi11 2009.03.10. 20:22

    te elhiszed azt az extázist? :D”
  • 57. trixi11 2009. március 10. 20:22
    „Amíg a Szigeten ezrek esnek extázisba Kordáéktól, addig ne várjunk nagy változást a magyar könnyű zenében!”
  • 56. comet 2009. március 10. 20:16
    „Korda Gyurit a népnek, az majd lecsillapítja a kedélyeket, és elfelejteti a mindennapi gondokat. :)”
  • 55. spann 2009. március 10. 19:53
    „47. hozzászólás _palla_ 2009.03.10. 17:40
    Így van. Ezenkívül Kárpátia és régi magyar zenék. Akár 70-80as évek.”
  • 54. mgabor 2009. március 10. 19:42
    „53. hozzászólás peace 2009.03.10. 19:29

    hát nem kell, épp ez az... én külön előnyben szoktam részesíteni a magyar zenéket a rádióban forgó dalok kiválasztásakor, de még így is max. 25% arányt tartok reálisnak, ennél többet a változatosság vagy a minőség rovására lehetne teljesíteni. arról nem is beszélve, hogy mit kezdjünk a chill/ambient, kísérleti zenei, absztrakt hip-hop, jazz/afro/latin/funky, dubstep, drum ´n´ bass, elektro, stb. mixeinkkel, honnan szüljünk bele 40% magyart?...
    czutorék is csak mondogatnak nagyokat, de gondolkodni már luxus”
  • 53. peace 2009. március 10. 19:31
    „mondjuk mgabor-nak legalább jó az ízlése...”
  • 52. peace 2009. március 10. 19:29
    „kultúrmisszió? parancsra?
    és azt is megmondják majd, melyik előadótól, mit lehet játszani?
    igaz, semmi bajom a magyar zenével, no nem a lentebb említett igénytelenekkel, de kell-e ezt művi úton, ilyen módon szabályozni?”
  • 51. mgabor 2009. március 10. 19:18
    „41. hozzászólás vmagdi 2009.03.10. 15:57

    nem arra gondoltam, hanem mondjuk Zubolyra, Yonderboi-ra, Koraira, Monchichire, Senára, PASO-ra, Quimbyre, Ruttkai Borira, Másfélre, Kiscsillagra, Irie Maffiára, Besh o droMra, Kiss Erzsire, Colorstarra, stb., amiket játszunk. Romanticot éppenséggel nem tartunk a kínálatban. :)”
  • 50. Iggy 2009. március 10. 18:40
    „Győzike, Fresh, Kozmix.... Ne már!”
  • 49. hazaipalya 2009. március 10. 18:26
    „Palla,a Szent Korona rádionál nincsen jobb.!”
68 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Négy színész távozik a szegedi teátrumból

Szeged - Nem kíván a Szegedi Nemzeti Színház társulatának tagja maradni a következő évadban Sallai Nóra, három másik színész, Bánvölgyi Tamás, Kiszely Zoltán és Melkvi Bea lejáró szerződését pedig nem hosszabbítják meg. Tovább olvasom