Délmagyar logó

2017. 07. 23. vasárnap - Lenke 21°C | 35°C Még több cikk.

Magyarországon hiánycikk az alternatív üzemanyag

Szabványos, mégsem kapható itthon a nagyrészt bioetanolból álló E85. A nagy üzemanyag-forgalmazók és az autó-márkaképviseletek egymásra hárítják a felelősséget emiatt. A szegedi autószerelők szerint nem kell spéci modellt venni, olcsón „alkolholfüggővé" alakítható szinte bármelyik kocsi.
Környezetkímélő flotta
Ugyan szeptember óta már Magyarországon is szabványosnak minősül az E85-ös üzemanyag, egyelőre még szinte sehol sem tankolható a 85 százalékban bioetanolból, 15 százalékban benzinből álló alternatív motorhajtóanyag. Svédországban 300 ezer, az Egyesült Államokban már ötmillió kocsi fut ezzel.

A miniszterelnök még tavaly jelentette be, hogy hazánk lehet Európa legnagyobb bioetanol előállítója, ami nemcsak környezetvédelmi okokból hasznos, de az eddigi gabonatúltermelési gondokon is segíthet. Az éghajlatunkon főként kukoricából nyerhető üzemanyagcélú alkohol jövedéki szabályozása még nem teljesen tisztázott. Januártól azonban valószínűleg nem sújtja jövedéki adó, ezért attól kezdve elterjedhet a használata – ha lesz hol kapni.

A nagyobb üzemanyag-forgalmazók például nem mutatnak különösebb érdeklődést iránta. Bacsur György, a Mol szóvivője úgy nyilatkozott, a jelenlegi magyar autópark nem alkalmas az E85 tankolására, ezért egyelőre nem tervezik annak árusítását kútjaiknál. Mint mondta, ha érzékelhető lesz a kereslet iránta, a gyártásba és a forgalmazásba is beszállnak. Most adalékanyagként, 2 százalékos arányban keverik az etil-alkoholt a benzinhez.

Saab Aero X tanulmányautó - bioetanolra tervezték. Fotó: MTI
A gépkocsiforgalmazók viszont arra hivatkoznak: addig nem igazán tudnak a magyar piacon eladni E85 tankolására alkalmas kocsikat, amíg nincs megfelelő kúthálózat a tankoláshoz. Gál Péter, a Saab regionális pr-menedzsere szerint a legnagyobb hazai olajcég a finomításból származó haszonról nem szívesen mondana le, ezért nem érdekük az E85 meghonosítása. A bioetanollal és benzinnel futó modelleket is árusító cég jelenleg független, kis kúthálózatokkal tárgyal, akik nyitottak a kezdeményezésre.

A környezetbarát etanolos típusok egyébként nagyjából 300 ezer forinttal kerülnek többe benzines társaiknál, az E85 ára viszont a mindenkori benzinárnál 30-35 százalékkal olcsóbb lesz – így már rövid távon is kifizetődő ilyen gépkocsira váltani. Gál szerint azonban az igazi áttörést az jelentené, ha a városi tömegközlekedésben is használni kezdenék. Több önkormányzattal is tárgyalnak a bioetanol-meghajtású buszok forgalomba állításáról, a városok többnyire nyitottak az EU által is támogatott környezetkímélő járművek használatára.


Átalakítás – kérdőjelekkel

E85-öst a márkakereskedők szerint csak speciális alkatrészekkel felszerelt kocsikba lehet tankolni, mert az agresszív alkohol kikezdi az átlagos alkatrészeket. A buherálás miatt ráadásul a garanciát is bukhatjuk. Szegedi autószervizek viszont más modellek átalakítását is meg tudják oldani. Orcsik Sándor, az Orcsik műhely vezetője szerint elég a tömítéseket és az üzemanyag-adagolót átalakítani, strapabíróbb anyagokra cserélni, ami munkadíjjal együtt 30 ezer forintból kijöhet. Érdeklődtek már náluk eziránt, de végül visszakoztak. Sávolyi Gábor, a Ford-szerviz vezetője szerint ugyan komoly számításokat és teszteket igényelne, de valószínűleg a hazai autópark nyolcvan százaléka alkalmas lenne E85 tankolására.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Aranyollós szűzleányok és a drága fehér tea

Tanulságos megvizsgálni: az élelmiszer-szakboltok vagy a bevásárlóközpontok tudnak-e többet, jobbat… Tovább olvasom