Délmagyar logó

2017. 03. 25. szombat - Irén, Irisz 7°C | 14°C Még több cikk.

Májusra összeér a híd a Tisza felett

Szeged - A hétvégére jósolt fagyokat már számításba vették az M43-as autópálya második szakaszának kivitelezői. Nem állnak le a téli hónapokban a munkával, csak karácsonykor pihennek meg. A Tisza-híd két oldala jövő májusban ér össze.

A legjobban most is a Tisza-híd építésével áll az M43-as második szakaszának kivitelezője, a Hídépítő Zrt. vezette konzorcium. Ez a 8,7 kilométer hosszú szakasz vezet át az olajmezőn és a folyón, s ezen belül kell megépíteni többek között az északi Tisza-hidat is. Más akadályok, például csatornák, valamint meglévő közutak – ilyen az immáron végig négysávos 47-es – felett is hidak magasodnak majd. A 2. szakaszon 9 kisebb híd épül a Tisza felett átívelő óriáson kívül: ebben a pillanatban mindegyik szerkezetkész, sőt kettőnél már beemelték a pályalemezeket is.

Mit látunk, amikor a Tisza partjáról, a szegedi oldalról figyeljük az építkezést? Elkészült a jobb parti 235 méteres ártéri híd mindkét pályája, az egyiken már a betonozást is elkezdték.

Egyelőre darabokban van a sztrádahíd.  Az építkezést télen is folytatják. Fotó: Karnok Csaba
Egyelőre darabokban van a sztrádahíd. Az építkezést télen is folytatják.
Fotó: Karnok Csaba

A 372 méteres mederhíd pedig egyszerre épül mindkét partról: a folyó mindkét oldalán egy-egy hatalmas lánctalpas daru, a Tiszáról pedig úszódaru emeli be a 14-27 tonnás elemeket.

Szabó Imre projektvezető a helyszínen arról tájékoztatott, hogy az építészetileg is egyedülálló Tisza-híd két oldala 2010 májusában ér össze. Előtte, áprilisban „zár" az ártéri és a mederhíd, ami a folyó vízszintjének tavaszi megemelkedése – a bekalkulált árvíz – miatt fontos. Akkor ugyanis a Tisza közepéről már nem tudnak dolgozni, tehát a híd közepét csak az elkészült autópályasávokon érhetik el.

Látványosan épül az ártéri híd. Fotó: Karnok Csaba (galéria)

Arra a kérdésre, leállnak-e a munkákkal, ha megérkeznek a meteorológusok jósolta fagyok, a következőket válaszolta a projektvezető: addig betonoznak, amíg 5 fok a napi átlaghőmérséklet. Amikor ennél hidegebb lesz, fűteni kezdik a szerkezetet, és sátrat építenek fölé. Csak karácsonykor pihennek meg, a két ünnep között is dolgozni fognak, de nemcsak a hídon, a teljes 2. szakaszon. Az autópályasávok betonozását azonban már csak jövőre kezdik el. A 2. szakaszt a harmadikkal és a negyedikkel együtt 2010. augusztus végéig kell átadni.

Az 1. szakasz új időpontja

2010. március 31-éig kapott haladékot az M43-as autópálya első szakaszának átadására a Swietelsky Kft. vezette konzorcium a kivitelező NIF Zrt.-től. A 6,7 kilométeres sztrádadarabot az 5-ös úti körforgalomtól a 47-esig építik meg, jelentős csúszással. Lapunkban beszámoltunk: már több mint egy hete, november végén avatni kellett volna az utat. Azzal kapcsolatban, fizet-e kötbért a kivitelező, még nem kaptunk választ a NIF Zrt.-től.

Versenyeztetik a kezelőt

Versenyeztetéssel választja ki az M43 autópálya Szeged–Makó–Csanádpalota közötti szakaszainak közútkezelőjét a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK), amire eddig még nem volt példa. A pályázat célja az, hogy az országos közutak üzemeltetése is a legkisebb költségekkel valósuljon meg. 8 éves időtartamra, tárgyalásos közbeszerzési eljárás során választják ki az M43 autópálya közútkezelőjét. A nyertes ajánlattevő a szerződés teljesítését 2010 áprilisában kezdi meg.

Olvasóink írták

24 hozzászólás
12
  • 24. tiplike 2009. december 10. 15:35
    „Nyílt levél Botka Lászlónak, Szeged Polgármesterének!

    Tisztelt Polgármester úr!

    Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester sajtóközleményt tett közre november 30-án, azt követően, hogy az éj leple alatt a Mars téri piacon, véleményünk szerint bűncselekmény-gyanús körülmények között, a televíziós kamerák kereszttűzében, sajtómunkatársak, rendőrök jelenlétében, minket, pavilontulajdonosokat kirekesztettek. Némelyikünk több milliós árukészletét, magándolgainkat, pénztárgépeinket, bizonylatainkat a lezárt pavilonokat feltörve és oda behatolva ismeretlen személyek kihordták, és a mai napig ismeretlen helyre szállították azokat, szinte az 50-es évek rákosi-diktatúrájának korszakát felidézve!
    Ezt megelőzően ön a nyilvánosság előtt minket megalázó beszédeiben ,,magukat kereskedőknek nevező bódétulajdonosoknak" titulált, üzenve, hogy nem fogjuk megakadályozni a beruházást!
    Nagy Sándor alpolgármester önt is túllicitálva, úgy állít be a közvélemény előtt minket, hogy 13 ember megy neki magatartásával 170 ezernek.
    A valóságot elferdítve azt állítja közleményében, hogy ,,Tizenhárom kereskedő évekkel ezelőtt jogerősen megszüntetett bérleti szerződéssel, visszavont működési engedéllyel és mindenféle jogalap nélkül fejenként több tízmillió forintot követelt Szeged város adófizetőitől ingóságaiért."
    Miközben a valóság az, hogy több kereskedőnek a mai napig van érvényes bérleti szerződése, működési engedélye.
    Vannak kereskedők, akiknek felül-építménye nem üzletként működött, és nem is kellett annak használatához működési engedély, tekintettel arra, hogy, az előtetővel lefedett részen árult.
    Hazudik az alpolgármester úr abban is, hogy fejenként több tízmillió forintot követeltünk mindenféle jogalap nélkül, hiszen 2009. október 28.-án ő maga keresett fel minket, és invitált egyeztető tárgyalásra, ahol elmondta, hogy a beruházás megvalósítása érdekében megegyezni óhajt a város velünk.
    Elismerte, hogy mind az elmaradt üzleti haszon, mind a pavilonjaink utáni kártalanítási igényünket megalapozottnak tarja a városvezetés, és ebben egyezkedni óhajt.
    Ezt követően 4 kereskedőtől árajánlatot kért, azonban a többi kereskedőtől a mai napig nem kért, tekintettel arra, hogy azok kifejezetten ragaszkodtak ahhoz, hogy azt a város tegye meg! Tehát, milyen, fejenkénti tízmilliókról beszél?
    Azt nyilatkozta az alpolgármester, hogy ,,Azzal zsarolták a várost, hogy miután ingóságaik építési területen vannak, ottlétükkel megakadályozzák a terület rendezését és az új nagycsarnok építését"
    Ezt a teljesen felháborító, és a fentiekkel együtt rágalmazásnak tűnő kijelentését a legmesszebb menőkig visszautasítjuk. Soha ilyet nem mondtunk, és nem is óhajtunk mondani. Különösen, hogy sohasem ismertük el pavilonjaink ingóság-jellegét, és arról sem tudunk, hogy a bíróság is annak tartaná őket. Több építési engedély, valamint jogerős ítélet pedig ennek ellenkezőjét bizonyítja.
    Zsarolással ,,megvádolni" minket egyenesen arcátlanság!
    Ha így van, tegyenek büntető feljelentést, hiszen a zsarolás büntetőjogi kategória, és az eljárás során megvédjük magunkat.
    A nyilvánosság előtt zsarolónak nevezni minket, úgy gondoljuk, kimerítheti a jó hírnév megsértését és a rágalmazás jogi kategóriáját is.
    Azt meg különösen kikérjük magunknak, hogy a városvezetés és az ellenzéki pártok közötti eltérő vélemények az ügyben azt a színezetet öltsék, hogy az ellenzéknek nincs joga véleményét az ügyben kifejteni, és ennek ,,ódiuma" - Nagy Sándor szavaival élve - fejünkre hullna?
    Mi nem tudjuk, és nem is akarjuk megakadályozni, hogy az ügyben a pártok állást foglaljanak.
    Különösen akkor nem, mikor a Bartha László vezette Fideszes városvezetést önök támadták a legvehemensebben, mert a Mars térre csarnokot akart építtetni. De, úgy látszik, az önök emlékezete rövidebb, mint a miénk!
    És ne feledje, polgármester úr, hogy a kereskedők között különböző pártállású, és párton kívüliek vannak, akinek az a véleménye, hogy a hülyeség nem pártfüggő!
    Mi úgy gondoljuk, hogy civil emberek vagyunk, akiket felelőtlenség volt közszereplővé tenni, és minket a közvélemény előtt zsaroló, hőbörgővé degradálni, hiszen mi mindig és mindenkor jogkövető magatartást tanúsítottunk, amit úgy vélünk, az önök részéről nem kaptunk vissza!
    A kialakult konfliktushelyzetnek nem mi vagyunk a kezdeményezői, ezért annak jogszerű megoldásának a kulcsa sem a mi kezünkben van!

    Szeged, 2009-12-03

    Üdvözlettel:

    A Mars téri pavilontulajdonosok”
  • 23. strangerr 2009. december 08. 22:12
    „Megtört az autópálya-építési lendület Horvátországban, az eddigi túlköltekezés miatt a következő három évben összesen már csak 20 kilométernyi sztráda készül az adriai országban - közölte hétfőn a horvát business.hr üzleti lap internetes kiadása. Nem elképzelhetetlen, hogy egyes szakaszok építéséről örökre lemondanak.

    http://www.origo.hu/uzletinegyed/valsag/20091207-gyakorlatilag-leall-a-horvatorszagi-sztradaepites-a-penzhiany-miatt.html

    Horvátország...”
  • 22. strangerr 2009. december 08. 21:41
    „"De .... MENNYIBŐL??? Téged nem zavar?"

    Ha hiszed ha nem ez egy városi legenda, hogy nálunk drágán épülnek az autópályák. Ha lecsupaszítjuk csomópontok műtárgyak nélküli folyópálya kilométerre kb ugyanannyi mint a környező országokban.

    Ha valakit VALÓBAN érdekel a téma, az állami beruházó tudtommal készített is egy ilyen tanulmányt tizenvalahány ország autópálya beruházásainak adataiból. Nem tudom mikor lesz kész, de pl én kiváncsian várom.”
  • 21. Logaritmus 2009. december 08. 20:40
    „m.á.: olvasd el az utolsó mondatomat is.”
  • 20. TrombiFrédi 2009. december 08. 19:06
    „Hajrá, hajrá, mert ha lassan is, későn is, de a miénk lesz ha elkészül!!!:)”
  • 19. m.á. 2009. december 08. 18:57
    „18: ... utak vannak az országban, ez tény és való. Az M3-as pl világszínvonalú vonalvezetésben, kivitelezésben, mindenben, Eger után élvezet rajta menni.
    De ..... MENNYIBŐL??? Téged nem zavar? <moderálva....>”
  • 18. Logaritmus 2009. december 08. 18:42
    „strangerr: szerintem a fanyalgók tipikusan azok, akik nem közlekednek autópályán. Nekik édes mindegy, hogy hány ember halt meg az M5-ön, M47-en, eddig is csak a pukiszagú fotelből nézték a HírTV-t és ezután is csak azt fogják csinálni, ergo azt ismétlik, amit ott hallanak. Tegyük hozzá azt is, hogy a kivitelezés árába sokszor nem nehéz belekötni.”
  • 17. m.á. 2009. december 08. 18:33
    „15., becsüljük az értékeinket, épp azért fáj hogy néha nagyobb része köt ki a Strabagnál mint amit nekik szánnánk.”
  • 16. m.á. 2009. december 08. 18:09
    „Hol? FELETT? Mi ez, Hajdú-Bihari Napló? :D”
  • 15. strangerr 2009. december 08. 16:57
    „Jellemző Magyarországra: míg külföldi internetes szakmai fórumokon sokszor irigykedve tekintenek ránk autópályaügyben (2002 végén 650 km gyorsforgalmi út; 2010 végén 1350 km) benne a már említett műszakilag is új és jelentős műtárgyakkal, addig nálnuk megy a fanyalgás.
    A saját értékeinket miért nem tudjuk megbecsülni?”
  • 14. strangerr 2009. december 08. 16:35
    „Ahogy az egyik hozzászóló is említette, lehet az autopálya szakasz akár csak 6,7 km-es is, mivel meg kell várni a tölrés konszolidációt azt sem lehet 1 év alatt megépíteni.
    Egyébként - persze tudom, hogy nem hiszitek el - Magyarország hídépítő nagyhatalom volt/lett: köröshegyi völgyhíd (ebből a szempontból mindegy hogy kellett e vagy sem), Pentele híd, Megyeri híd, Korongi híd. Mindez csak ez elmúlt 5 évben. És most itt van az első feszített függeesztett (extradosed) folyami híd az M43 felett. Úgyhogy lehet ócsárolni a hídépítő szakmát annak aki egy két támaszú taró statikáját sem érti.

    A "gatyázásról és a magas árakról": az M43 az előzőleg becsült összeg 2/3 -áért épül, mindössze 2 év latt 6 csomóponttal, vasúti feletti felüljárókkal, millió közművel a szén hidrogén mezőn és Tisza híddal.”
  • 13. Léni 2009. december 08. 15:22
    „Amennyiben Ti ennyire okosak vagytok, mindent jobban tudtok mint a szakemberek,
    fogjatok hozzá és csináljátok szebben, jobban, ügyesebben és olcsóbban! Rajta hát!
    l.Vuk! tedd fel a kérdésedet a Fidesznek, ők ennyi idő alatt 1 cm autópályát sem építettek.”
  • 12. martin812 2009. december 08. 13:45
    „Ahogy nézem az első képet mintha hullámos lenne, Nem?
    Straigh-get neki.”
  • 11. E! 2009. december 08. 11:50
    „3. Mike3 2009.12.08. 09:52
    " hegyeket kellene átvágnunk, mint a horvátoknak"
    Ott nem is kell az ország másik végéről szállítani a követ. Meg feltölteni a mocsarat. Csak dinamit, meg buldózer.”
  • 10. szunyi 2009. december 08. 11:33
    „7. hozzászólás ClarkGriswald 2009.12.08. 10:20

    Az állam bal...., hogy nem összevissza tendereztet.
    Kiír egy határidőt, ami tarthatlan és utána
    1, + ad pénzt a felmerülő problémákra
    2, elnézi a késést
    3, neki áll kötbérezni

    Ez egy beépített korrupció.

    pl. Margít híd felújítása (kb 12-14 milliárd).
    rövid határidő, nagy kötbér és 22 milliárd alatt senki se vállalta el (a vállalási árba beépítette, hogy 1 évet fog csuszni, tehát 10 milliárdot majd a kötbér miatt vissza kell fizetni) <moderálva...>”
  • 9. szunyi 2009. december 08. 11:29
    „2. hozzászólás vuk 2009.12.08. 09:29

    1, Lakóházat fel lehet építeni 1 év alatt?
    2, Csináltál már homokvárat? Mennyire stabil stb ...
    (Strabagos haver mesélte, hogy az M5-öt olcsóbb lett volna felhúzni, ha 70cm magas betoncölöpökö futna végig a pálya. Igaz a 35 éves üzemeltetési költsége a gyakoribb felújítások miatt nagyobb lenne.)
    A fő költség itt a homokos régión a tömörités, amit 2 féleképpen lehet megoldani:
    1, idő (ölég lassú)
    2, mesterséges tömörités (ez fogyasztja rendesen a dizelt, aminek a 2/3 visszacsorog az államnak)
    Ugyanez a Strabagos srác mesélte, hogy mivel az M5-t gyorsan kellett építeni (választási határidő) a költségek 2/3 a dizel ára volt, tehát a 2-3 milliárd/km pálya árának a felét kapásból visszavette az állam a jövedékiadó formájába.”
  • 8. bélás 2009. december 08. 10:41
    „Nem kell összehasonlítani minket a horvátokkal, mert ők tudatosan csinálták meg az utakat a turizmus miatt, mi csak gyakorlatozunk az útépítés terén, mert nincs semmi mozgató erő, amiért haladni kellene a munkákkal.”
  • 7. ClarkGriswald 2009. december 08. 10:20
    „Tényleg szégyen a csúszás. Remélhetőleg a kötbért érvényesíteni fogja az állam!”
  • 6. gróf 2009. december 08. 10:19
    „5!
    De itthon az állatoknak aztán az épített töltésbe lehet milliókért alagutat fúrni, mert nem tud átmenni a nyúl a túloldalra.”
  • 5. tótkomlósi 2009. december 08. 10:16
    „Horvátországban ezek éhen halnának!

    Ott a viaduktok alá nem hordanak ám 100m töltést mint nálunk!

    Ott tudnak pillérekre építeni.

    Ezek még nem is hallottak efféléről!”
24 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bodó Imre a szocialista képmutatásról

Szeged - Szocialista képmutatás, avagy hogyan szüntessük meg a helyi stúdiókat címmel tartott… Tovább olvasom