Délmagyar logó

2017. 08. 17. csütörtök - Jácint 17°C | 31°C Még több cikk.

Már a brüsszeli döntés előtt elkezdődhet az M43-as építése

Szeged - A nyáron elkezdik építeni az M43-as sztrádát – nyilatkozta lapunknak a térség két, autópályáért lobbizó politikusa, Botka László és Buzás Péter. A közbeszerzési eljárás kiírásához nem kell megvárni a brüsszeli jóváhagyást – mint ahogy azt a minap a NIF Zrt. projektvezetője állította –, mivel az M43-as prioritást élvez.
Az M43-as megépítése a kormányprogramban prioritást élvez, erről néhány hete kormányhatározat született. Ezért anélkül is elkezdődhet a beruházás – reményei szerint idén nyáron –, hogy még nem adták be a pályázatot az uniós forrásokért Brüsszelbe – nyilatkozta lapunknak Botka László, Szeged polgármestere. Botka – aki országgyűlési képviselőként Buzás Péterrel együtt a sztráda egyik lobbistája – azért nyilvánított véleményt, mivel a napokban a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) referense az M43-as „megcsúszását" vetítette elő.

Elképesztő a forgalom a 43-ason. Mihamarabb építeni kellene a sztrádát.
Fotó: Karnok Csaba

Azt állította, ha még csak most adjuk be a pályázatot, és az uniótól legkorábban az év utolsó negyedében kapunk igenlő választ az építkezés támogatásáról, legfeljebb 2008 végén történhet meg az első kapavágás. Ez pedig egyet jelentene azzal, hogy csak jövő tavasszal, egyéves késéssel fognak hozzá a munkához.

Ütemezés

Az M43-as három ütemben épülne meg az országhatárig: az első ütem tartalmazza a jelenlegi végponttól a 47-es útig tartó részt a híddal együtt, a második a 47-estől a földeáki útig tart egy makói forgalomlevezető (tehát nem elkerülő) szakasszal együtt, a harmadik pedig a földeáki úttól a román határig ér el. A románok azt ígérik különben, hogy ők is ott lesznek a maguk sztrádájával, mire a mi M43-asunk odaér.

Botka László elmondta: a kormány utasította a közlekedési minisztériumot, hogy kezdje el a tender kiírásának előkészületeit. Ezt erősítette meg Buzás Péter országgyűlési képviselő, Makó polgármestere is. Buzás napi kapcsolatban áll az M43-as ügyében a minisztériummal, az NFÜ-vel, s a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-vel (NIF). Elmondta, jelenleg egyszerre zajlik a brüsszeli pályázat és a hazai tendereztetés előkészítése. Azt mérlegelik, hogy a közbeszerzési eljárást a Makóig tartó 30 kilométeres szakasz teljes egészére írják-e ki, vagy osszák-e rövidebb részekre.

Most dől el az is, hogy a Tisza-hidat beleveszik-e a kiírásba, vagy ezt a „nagy falatot" kiemelik és külön tendereztetik. A szakma szerint egyébként gyorsabb lenne az építkezés, ha a hidat leválasztanák a sztrádaberuházásról. Azzal mindenki egyetért ugyanis, hogy a híd megépítése tart a legtovább, mivel minimum két nyár kell hozzá, tehát idén mindenképpen el kell kezdeni. A teljes, Makóig tartó szakasz 2009 végére készülhet el Buzás Péter reményei szerint. Kifejtette, a térség képviselőjeként nem elégszik meg a 2010-es határidővel, szeretné, ha már 2009 végén átadhatnák az M43-ast.

Az M43-as Makóig tartó 30 kilométere valószínűleg 90 milliárd forintba kerül majd, a hidat is beszámítva. Az M5-ös Kiskunfélegyháza és Szeged közötti, 46 kilométeres szakaszáért, és az M43-as első három és fél kilométeréért is 90 milliárd forintot fizettek, vagyis a híd miatt csaknem dupla annyiért épülhet meg az új sztráda. Igaz, Brüsszeltől támogatásban bízhatunk. Az M5-ös munkálatai 2004 tavaszán kezdődtek el, a sztrádaavatót 2005. december 10-én tartották.

Olvasóink írták

  • 19. NTK 2008. január 25. 19:49
    „15-öshöz:
    A rendőrség vezetői biztosan csak a papír Délmagyart olvassák ...”
  • 18. ivcsek 2008. január 25. 08:25
    „Arról, hogy mi lesz akkor, arról akkor beszélgessünk, ha eljön az ideje. :)
    Vagy már kérdezni sem szabad ebben a városban? Lehet minden kérdés mögött egy gaz ellenzékit sejteni, de nem célravezető, illetve nagyon is az, ha el akarjuk kenni a dolgokat :(”
  • 17. csanyiv 2008. január 25. 00:18
    „Hát igen, strangerr, jól látod - kis hazánkban mindenki mindenhez ért, de legalábbis megmondja a tutit.
    Kábé ezek a reakciók várhatóak: lásd M5 avatóján a Jobbik stílszerűen tüntetett az 5-ös úton balesetben elhunytak nevében... Se előtte, se azóta, de egy hír erejéig akkor jó volt. Alkotni meg kicsit hosszabb folyamat és nem is mindig látványos.”
  • 16. strangerr 2008. január 24. 21:19
    „Ahogy látom itt mindenki finanszírozási, út- és hídépítési szakember... úgyhogy érvelni nem is kezdek...

    (Hofi megmondta anno: ha sapka van rajta, akkor azért, ha nincs akkor, azért...)

    Már látom a nyavajgást, ha véletlenül 2010-re mégis elkészül (mert pl az M5-ös is elkészült határidőre).

    De segítek fikázni:
    "Miért csak most épült meg?"
    "Jaj hát nincs rajta benzinkút!´"
    "Miért ilyen drága?""
    "Miért nem hatsávos?"
    "Jójó, de mikor lesz M47 és M9?"
    "Miért nem a déli hídat építik?"
    "Miért nincs rajta kerékpárút?"
    "Jaj hát itt 130-al lehet menni, de sok baleset lesz!"
    "Jaj hát kevés a felhajtó!"”
  • 15. bizly 2008. január 24. 20:09
    „Büntetni és építeni. Amit egyik nap beszednek a román kamionosoktól, azt másnap beépíthetnék a sztrádába! Csak a Temesvári krt-ron kéne állni, és ha mást nem csinálnának, csak a belső sávből kiszednék a kamionokat, már meglenne a pénz. A többiről nem is beszélek. De hát pofázhatunk mi.Nap mint nap megbeszéljük magunk között, és soha nem történik semmi. Vagy tévedtem volna?”
  • 14. ivcsek 2008. január 24. 18:00
    „Tényleg megy a népbutítás:
    http://szegedszeggel.blog.hu/2008/01/24/sorvezeto_080124_autoban_melleklettel
    Azért húzzák az időt, mert ha beadnák a pályázatot, virítani kéne az önrészt, netán igaz a pletyka, hogy tényleg nagyobb mértékű önrészt kell befizetnünk a vártnál? Vannak nyitott kérdések, melyekre nem az a válasz, hogy akármi lesz is, lesz valahogy...
    http://csmn.freeblog.hu/archives/2008/01/24/Hogyan_nem_epul_az_M43-as/”
  • 13. Cc 2008. január 24. 17:12
    „Megy a hülyítés jó nagy adag PR-l fűszerezve, intézkednek az elvtársak, csak a KB határozat hiányzik”
  • 12. barkzso 2008. január 24. 17:07
    „Nem kell építeni SEMMIT! büntetni kell!!
    Az dupla haszon: nem kell költeni az építésre, és a hitvány úton bevezetett korlátozások miatt lehet szedni a bírságokat!
    Magyarisztán - igen-igen :)))”
  • 11. TIR 2008. január 24. 15:50
    „Hát én tavaly keresztül-kasul jártam az országot, valóban túlterhelt sok útszakasz (85-ös út), de sehol annyi atrocitás nem ért, mint a 43-ason a sok barbár román-bolgár-esetenként magyar kultúrálatlan állatnak köszönhetően.”
  • 10. strangerr 2008. január 24. 14:39
    „"hogy nem kellett volna eddig húzni az időt és az utolsó utáni sokadik pillanatban kezdeni hozzá."

    Persze. De a Baranya vagy Zala megyeiek miota várnak autópályára? Nyíregyházára féléve ért az M3-as. A 4es út mentén élőknek max évek múlva kapnak egy 2x2 sávos főutat esetleg... A 10-es , a 31 es, a 2es út mentén mi van?

    Magyarul: a rendszerváltás óta a motorizációs szint óriást emelkedett, az úthálózat fejlesztése viszont 2000 előtt majdnem 0 volt... Szóval én ugy gondolom lehet örülni az 5éven belüli második megyei sztrádának, amikor pl Vas vagy Békés megyében még hosszú éveket várnak az elsőre is....”
  • 9. TIR 2008. január 24. 13:00
    „Jól hangzik persze a 80 km autópálya.
    A gond csak az, hogy nem kellett volna eddig húzni az időt és az utolsó utáni sokadik pillanatban kezdeni hozzá.
    Ha valami egetrengető csoda folytán mégis elkészül 2010-ben, akkor biztosan május előtt kész lesz - a választások miatt.

    Ha nem - már pedig ez valószínűbb - akkor úgyis találnak valamit, amit felavathatnak. Mondjuk ünnepélyesen felavatják az M43-as nyomvonalát. :-)

    De sebaj, a 2014-es választásokra biztosan elkészül.
    Illetve majdnem biztos.”
  • 8. strangerr 2008. január 24. 12:55
    „A 2010-es átadásra azért én sem vennék mérget, de nem a műszaki okok miatt (bár a Tisza vízállása, illetve a MOL vidékén a közműkiváltások sem egyszerűek), hanem a kisajátítások és a régészet nagyon kiszámíthatatlan... ismerve a közig hivatalokat és illetve Attila sírjának lelkes kutatóit:)”
  • 7. strangerr 2008. január 24. 12:17
    „Az M8-as Dunaújvárosi Duna hídjának építése 2005 tavaszán indult és 2007 augusztusában adták át a forgalomnak. Pedig az nagyobb, drágább és bonyolultabb...”
  • 6. Kolompar Romeo 2008. január 24. 11:47
    „Ezt is olyan unios penzekbol finanszirozzak, mint a 4-es metrot? Mert arrol is kiderult, hogy szo sem volt rola, csak ezt adtak be a nepnek.
    2010-re 4savos Tisza-hid? Ha igy lesz, akkor megeszem a kalapom. Ahhoz mar szerkezetkeszen kene allnia.

    Megint hulyenek nezik az embereket, bar tapasztaltak a vezetoink es tudjak, hogy tenyleg hulyenek lehet nezni az istenadta nepet.”
  • 5. strangerr 2008. január 24. 11:19
    „Azért ne felejtsük, hogy 3 éve még csak Kiskunfélegyházáig volt M5-ös. Most meg már M43 lesz négysávos Tisza-híddal 2010-re. 5 év alatt 80 km autópályát kap a megye. Ahhoz képest ez nem rossz... ha hozzávesszüka 47-es dolgait (11,5 tonnás megerősítés, négysáv befejezése), a Szeged nyugati elkerülőt 3. ütemet, a Csongrád elkerülőt... szerintem nem sok megye kap ennyit... És lesz szegedi villamos projekt, meg 55 sz. főút megerősítés, meg talán még Hódmezővásárhely tehermentesítő is...”
  • 4. NTK 2008. január 24. 09:59
    „3-ashoz:
    Ez jó! :-))) Amerikai mintára itthon is el kellene nevezni az autópályákat. Az M43-as tényleg lehetne Luca freeway, akarom mondani Luca tollway ...”
  • 3. M@M 2008. január 24. 08:42
    „Csak már látnám!!!!!! Sajnos a kettős körforgalom mellett szépen be vannak művelve a földek, ami azért nem arra utal, hogy földmunkát akarnának végezni a környéken??? Ez az út nyilván megérdemli a Luca sztrádája nevet csak az a baj, hogy nem 13 napról, hanem 13 évről szól a mese!!!”
  • 2. Copycon 2008. január 24. 08:04
    „Istenem,bárcsak így volna...
    Amúgy ha mondjuk elkészül teljesen,akkor a régi utakkal mi lesz Szegeden? Ki fogja megcsinálni és milyen forrásból?”
  • 1. Gábor 2008. január 24. 07:31
    „A románok nem vállaltak nagy kockázatot azzal a kijelntéssel, hogy mire mi odaérünk, ők is ott lesznek :D”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

'Halkan' szivárgó gáz a szegedi Hangos utcában

Szeged - Hat óra alatt meghalt volna a szén-monoxidtól az a petőfitelepi család, amelynek házához… Tovább olvasom