Délmagyar logó

2017. 11. 24. péntek - Emma 4°C | 11°C Még több cikk.

Már csak 2011 őszétől van hely több szegedi bölcsődében

Szeged - Több mint egy évet is várhat az a szülő, aki valamelyik szegedi belvárosi bölcsődébe szeretné beíratni gyermekét. A 15 intézmény telt házzal üzemel, a nevek várólistán sorakoznak. A „panelbölcsikbe" könnyebb bejutni. A férőhelyek számát májusban 100-zal növelik. A megye legtöbb városában 130-140 százalékos a bölcsődék kihasználtsága.
- A legtöbb szegedi bölcsődében már csak 2011 szeptemberétől van hely. Tavasszal kezdődnek a beiratkozások, de én is, mint a legtöbb anyuka, már januárban elkezdtem keresni a legközelebbi bölcsit – panaszkodott Ceglédi Anna. Nemrég derült ki, hogy a fiatal tanárnőnek idén szeptembertől vissza kell mennie dolgozni. Elmondta: három bölcsőde jöhetett számításba. A Dobó utcaiban 30 helyre több mint 40 gyerek van, a Vitéz utcaiban 26.-ként iratkozott fel a várólistára, és a Petőfi Sándor sugárúti is telt házzal üzemel. Végül a Hajlat utcaiban biztatták: várólistára került, júniusban kiderül, felvették-e.

Hétköznapi anyukaként mi is felhívtunk néhány bölcsődét – hasonló válaszokat kaptunk, mint olvasónk. A Vitéz utcai bölcsit új szárnnyal bővítik a nyáron, szerencsés esetben már november–december környékén bekerülhetne gyermekünk a várólistáról, de reálisabb a 2011. szeptember.

2011-re biztosan van hely  – 130-140 százalékos kihasználtság megyeszerte. Fotó: Veréb Simon
2011-re biztosan van hely – 130-140 százalékos kihasználtság megyeszerte.
Fotó: Veréb Simon

A Dobó utcaiban azt kérték, iratkozzunk fel a listára, majd érdeklődjünk újra augusztusban, mert akkor derül ki, hogy a beíratott gyerekeket valóban abba a bölcsibe viszik-e. Itt is 2011 szeptemberére mondták a biztos felvételt, előtte csak Fortunában bízhatunk.

Néhány bölcsődében újságíróként mutatkoztunk be: ismerték a problémát. Elmondták, hogy a belvárosi, frekventált intézményekbe nehezebb bejutni. Majd kérték, hogy hivatalos válaszért forduljunk a szegedi bölcsődék igazgatójához.

Két napon keresztül kerestük telefonon Ungi Ferencnét, nem értük el. Az önkormányzattól Novkov Veszelinka, a szociális iroda vezetője válaszolt kérdéseinkre.

Foglalkozás a szegedi Agyagos utcai intézményben. Egyre korábban kezdődnek a bölcsis évek.  Fotó: Veréb Simon
Foglalkozás a szegedi Agyagos utcai intézményben. Egyre korábban kezdődnek a bölcsis évek.
Fotó: Veréb Simon

– Az elmúlt években új trend alakult ki Szegeden: a szülők egyre korábban íratják be gyermeküket, nem várják meg a tavaszi beiratkozást – magyarázta a szakember. Hozzátette: a bölcsődevezetők koordinálásával folyamatosan feltöltik a megüresedett helyeket a várólistán szereplőkkel.

Szegedi kihasználtság

2005–2008-ig összesen 812 férőhellyel működtek a szegedi bölcsődék. A kihasználtságuk 115 és 123 százalék között mozgott. 2009 szeptemberétől 834-re emelkedett a felvehető gyerekek száma, a kihasználtság aránya 116,9 százalék volt. Idén januárban 79-en, februárban 70-en voltak a férőhelyre várakozó gyerekek.

A szülők a lakhelyhez, munkahelyhez közeli intézménybe íratnák be csemetéiket, ezért hosszabb a belvárosi bölcsődékben a várakozási idő. Ezekben az intézményekben valóban előfordulhat, hogy több mint egy évet kell várni a beiratkozásig. A nagyobb, 80-90 férőhelyes, úgynevezett panelbölcsikben is folyamatosan telt ház van. Ezekbe azonban könnyebb a bejutás, rövidebb a várakozási idő.

Szegeden egyébként 15 bölcsőde üzemel, ezekben 834 férőhely van összesen. A csoportokban 10-10 gyermekre vigyáznak a gondozók. Május elsejétől százzal bővítik a bölcsődei férőhelyek számát. Ez azt jelenti, hogy 15-ből 10 intézményben 10-ről 12-re emelik a csoportlétszámot. Többek között a Vitéz utcai intézményben is: 50 helyett 60 gyereket látnak majd el. A többi, így például a Petőfi Sándor sugárúti bölcsi épületének adottsága nem teszi lehetővé a további létszámnövelést, itt marad a 40 fős létszám.

Családi napközik

A későn eszmélő szülők igénybe vehetik a családi napköziket: Szegeden 17 közül válogathatnak, eddig ennyi kapott működési engedélyt az önkormányzattól. Ezekben a bölcsiknél kisebb, 5-7 fős csoportokban játszanak a gyerekek. Igaz, havonta 30-40 ezer forintba kerül az igénybevételük.

130-140 százalékos kihasználtsággal működnek a bölcsődék a megyében

Vásárhelyen jelenleg 205 férőhellyel három bölcsőde – a Hóvirág utcai 100, a Teleki utcai 35, az Oldalkosár utcai pedig 70 férőhellyel – üzemel. Az 1990-es évek elején még öt bölcsőde volt a városban, de kettő megszűnt. Vásárhelyen a bölcsődék 130 százalékos kihasználtsággal működnek – tudtuk meg Bálint Gabriellától, a Kapcsolat Központ vezetőjétől. Nincs beiratkozási idő, folyamatos az érdeklődés, s amennyiben lehet, minden jelentkezőnek igyekeznek helyet biztosítani. Egy-két hetes, esetleg hónapos várakozási idő elképzelhető. Enyhíthet a gondokon, hogy a Hóvirág utcai intézmény bővítésére – ami plusz 40 férőhelyet jelent – 201 millió forintot nyert pályázaton a város. Makón jelenleg 70 férőhellyel két bölcsődét működtet az Egyesített Népjóléti Intézményen keresztül az önkormányzat. A férőhely csak nagyon szűken elegendő, hiszen a bölcsődék 140 százalékos kihasználtsággal működnek. A Búza utcában 220 milliós beruházással jövőre felépül egy új, 40 férőhelyes telephely.

Olvasóink írták

25 hozzászólás
12
  • 25. bambinaXX 2010. március 09. 06:42
    „randok! bízz a szerencsében!”
  • 24. Gabor982 2010. március 08. 14:57
    „Az ovikban sem különb a helyzet. Természetesen "háttér" támogatással megnyílnak a kapuk.”
  • 23. randok 2010. március 07. 20:26
    „Hát igen én is még tavaj márciúsban beirattam a fiamat és most szoltak hogy töltsek ki egy jelentkezési lapot mert szeptemberre lehet lesz helye. És most ha ez meg van most hogy is keressek állást? Szeptembertől? De akkor még minden héten beteg lesz, és egy űj munkahelyen majd ezt elnézik? Ha meg még a betegséget bele se veszem úgy állást keresni hogy szeptember 1 el kezdek na az úgy elég nagy mázli ha felvesznek. A régi munkahelyemen már betelt a helyem igy oda nincs vissza út és mint a maszek világban itde a való világban semmien törvény nem vonatkozik hiába irják elö hogy vissza kell a kismamát venni, szerencsétlen ki se tud fizetni még arra a kötelező szabatságos idöre sem. Nem minden válalkozás olyan mint régen hogy mindenki szidhatta őket, most a vállakozokra is inséges idők járnak törvény ide vagy oda.
    Szoval munka kereség pontban szept 1 kezdéssel, ha nem lesz meg akkor nem veszik be a bölcsibe a fiam!
    Ezt más hogy csinálja?”
  • 22. husi 2010. március 07. 17:57
    „Munkahelykereső kismamáknak a legnehezebb a dolguk ebben a helyzetben, ez egyértelmű... Ha nem járatja a gyerekét bölcsibe, nem veszik fel dolgozni a munkaadók, de ha nem dolgozik az anya, nem tud megélni. Sajnos találkoztam olyan anyukával ugyanis, akinek a gyerekét azért nem vették fel bölcsbe - még várólistára sem-, mert az anyának nem volt munkahelye. Kérdezem: az álllásinterjúra vigye magával a kicsit is? Nem biztos, hogy önszántából nem volt munkahelye egy anyának, mielőtt szülni ment - engem pl kirugtak, amit megtudták hogy terhes vagyok az első gyerekemmel (születése után 4 évig kerestem stabil munkahelyet. A második terhességgel már szerencsésebb voltam, nem küldtek el és sikerült GYED után visszamenni ugyanabba a munkakörbe - bölcsibe is sikerült elhelyezni a kicsit (11 hónaposan! 3 hónapos várólistázás). Summa summárum: nincs lehetetlen, csak igazságtalan.”
  • 21. Hammada_Fleet 2010. március 07. 10:57
    „Én azért megkérdezném a polgármester urat, hogy ebben a helyzetben hogyan lehetett bezárni két belvárosi óvodát csak azért, hogy egy játékbarlang megnyílhasson?
    Úgy gondolom, hogy az újságírók, jelesül a Délmagyar és az ellenzék felelőssége is, hogy ez a téma lekerült a helyi közélet napirendjéről és láthatóan mindenki elégedett a helyzettel.”
  • 20. zsuzsika6906 2010. március 06. 22:56
    „Mi is eljátszottuk ezt a bölcsis jelentkezést,igen azt mondták 2011-ig be van az összes hely telve.Tehát akkor ha megszületik a baba jó akkor beíratni a bölcsi,egyszerűbb még vissza mondani!Az a biztos!Na aztán sikerült egy jó helyet találni ,ami szintén napközis ,ezt állami támogatásból alakították ki a helyet az egyháztól kapták,7 fővel működhet,2 pedagógus van velük,A költségek:étkezési díj+3000-ft/papír ,ceruza.....+játék használati díj/,és itt jut idő foglalkozásra a gondozás mellett,mindennap boldogan megy ,délután élménnyel jön haza mit csináltak.Most már örülök neki hogy így alakult.Itt van helyben ,nem kell áthordani a város másik felére.Azon gondolkoztunk hogy majd 4 évesen megy óvodába,mert év vesztes és nem kell a kis csoportot kétszer járni,na meg ez azért egy nyugisabb hely!”
  • 19. bzoli-41 2010. március 06. 22:50
    „Hát igen...Nem kellett volna ész nélkül megszüntetni egyik bölcsit a másik után.Mi is majdnem 1 évvel korábban irattuk be a picit,és már akkor is alog volt hely.Pedig ez panelbölcsi a Cső utcában...”
  • 18. AN 2010. március 06. 19:51
    „Nálunk még mindenki az állami bölcsikben gondolkodik,pedig nálunk lényegesen jobban álló országokban sem épül több bölcsőde, mint nálunk. Pedig ott a "gyed" nem két év, hanem csak pár hónap.
    Okosabban oldják meg, un. házi bölcsődéket üzemeltetnek. Ami úgy néz ki, hogy egy anyuka aki pl. otthon van a saját gyerekével, és van egy nagyobbacska lakása, az jelentkezhet az önkorm.nál, hogy gyerekre akar vigyázni. Kimennek megnézik, és ha alkalmas rá a hely, akkor megmondják, hogy hány gyereket vállalhat, és milyen árat kérhet a szolgáltatásért. Aztán tanfolyam, ami után önkorm. alklamazottak lesznek, ighaz kicsi pénzért, dehát a szülők is fizetnek. És az önkormik keményen ellenőriznek!!!!!!!!! Van olyan hely, ahova a kaját és a popsikenőcsöt is vinni kell, de nagyon olcsó, és van ahol extrák (úszás, nyelv, zenetanulás stb.) is vannak. El lehet dönteni, hogy hova íratja a szülő a gyereket.
    Aztán a bölcsis "szerződéssel" el lehet kocogni az önkormányzathoz, ahol támogatást adnak, hogy ki tudd fizetni a magasabb térítési díjat (már ha azt választod).
    Ez nálunk vajon miért nincs???
    Pedig az állam egy kalap pénzt spórolna, mert nem kellene bölcsiket építeni, fűteni, takaríttatni, stb.”
  • 17. macs 2010. március 06. 18:46
    „Amikor az én gyerekem bölcsis volt, ennek már vagy 20 éve, akkor is 10-12 gyerek volt egy gondozónővel és volt egy dadus. Amikor a gyereklétszám elérte a maximumot telefonáltak, hogy a gyerek lázas, mikor érte mentem ott rohangált a többivel. Gyógyszert kapott, mondták. Na erről ennyit.
    Engem inkább az akasztott ki, mikor megtudtam, hogy a gyes 3. évében az anyuka dolgozhat és dolgozik is. Gyesen van, napi 8 órában dolgozik és a gyerek a bölcsiben. Akkor ez, hogy van?

    SzMgabi,
    "Az állam sehogyan sem támogatja a fiatalokat. Sem lakással, sem a gyermekvállalás feltételeivel sem." Kérlek mond meg, miből adjon az állam lakást és egyéb gyermekvállalás feltéteit segítő dolgot? Az állam csak az adónkból gazdálkodhat, kevesen adózunk és sokat. Én már nem vagyok hajlandó többet adózni azért, hogy a fiatalok az államtól kapjanak lakást. Vannak más megoldások is, gonolkozzanak és cselekedjenek. Az ismerőseim között több fiatal is most vett lakást. Családi segítséggel, hiteből. Igaz nem kacsalábon forgó x100m2-t, de egy 47m2 /36m2 panelt. Ez most bőven elég. ja mindkét családnak van bérlete buszra és villamosra valamint trolira.”
  • 16. kiokushyn 2010. március 06. 17:18
    „Egy csomó gyerek úgy került bölcsibe hogy a kedves édeanyja csak papíron dolgozik(a ténylegest nem ellenőrzik-pedig elég lenne egy telefon),s lófrál egész nap a barátnőkkel. Azoktól veszik el ezek az anyának nem nevezhető cicababák a helyet,akik ténylegesen dolgoznának.Nagyobb és kellőbb áttekintéssel gyorsan ki lehetne szűrni azokat, akik kijátszák a helyzetet. Rögvest lenne hely.-biztos forrás-”
  • 15. bambinaXX 2010. március 06. 14:45
    „ho! engem többek között az is felháborít, hogy beadja az is a bölcsibe, aki nem is dolgozik, hanem otthon van a következővel, m szerez vmi "munkáltatói" papírt-amin nem az van, hogy aktívan dolgozik, hanem, h alkalmazotti jogviszonya van.. Vagy "vállalkozó" az istenadta és magának állít ki ilyet - persze nem hivatalosan, mert tulképp. még gyeden van, de beadja bölcsibe és dolgozik feketén. Sok ilyen van.
    Ez csak azért baj, mert nem fizet adót, tb-t, de igénybe vesz állami bölcsihelyet- u.akkor attól, aki dolgozni akar/muszály (és fizet tb-t, adót) elveszi a lehetőséget, m nem tudja hova rakni a gyereket..
    Ezt könnyen ki lehetne küszöbölni, ha legalább a bölcsődeigazgatóságon ellenőriznék (erre anno tettem javaslatot, de tojtak rá) ki az, aki valóban jogosult a bölcsire, mert hivatalosan dolgozik - a számítógép, internet korában ez igazán nem feladat.. 2exceltábla sor összevetése.. :(
    Most az van, hogy félévente kell "munkáltatói igazolást" vinni - ami hülyeség, hisz aki eddig tudott "szerezni", az eztán is tud, csak gyakrabban..”
  • 14. ho 2010. március 06. 14:20
    „Engem nagyon mélyen felháborít, hogy a Bölcsődék Igazgatóságán az igazgatót (Ungi Ferencné) 2 napig nem lehet (?) elérni, hogy válaszoljon a kérdésekre. Nem az lenne többek között a feladata, hogy válaszoljon a szülők kérdéseire???? A bölcsődei alapellátás a gyermekekért és szüleikért van, talán megérdemelnek annyit, hogy tájékoztassák őket.
    A szociális tárca egyébként 2013-ra több ezer bölcsődei férőhelyet kíván teremteni, de ez nem vigasztalja azokat, akik most várnak és azokat sem, akik ennek ellenére akkor is várakozni kényszerülnek majd. Ráadásul a nagyszülők sem foghatók be, tekintettel a folyamatosan emelkedő nyugdíjkorhatárra. Azt nem is említve, hogy mi van azokkal a kistelepülásekkel, jhol a tv. szerint nem kell bölcsődét üzemeltetni. Na, ott mit tud a szülő tenni? Szegedre nem veszik fel a gyereket, ha nincs szegedi lakcímük.
    És én magam is sokkal szívesebben lennék itthon a gyerekeimmel, de nem engedhetjük meg sajnos magunknak, hogy egy keresetből és a 25 000 Ft-os Gyesből éljünk.”
  • 13. Yossarian 2010. március 06. 13:18
    „ha nem elég a bölcsöde, akkor talán kéne létesíteni néhányat. az elmúlt két évtizedben csak bezártak ovikat, bölcsiket, most meg kevés a férőhely. és ha most sok a gyerek a bölcsikhez képest, meg kéne nézni, lesz-e elég hely majd a beiskolázásukhoz, ha el jön az ideje. nehogy meglepetésként érje majd az illetékeseket.”
  • 12. bambinaXX 2010. március 06. 12:53
    „Őszintenő! Sztem elég a 2év egy átlagnőnek, otthon a gyerekkel.. és a kisgyereknek is jó, ha közösségbe kerül. De azt is gondolom, ha vki szeretne még otthonmaradni-legyen rá lehetősége, még ha nem is kap gyest, legalább a státusza/jogviszonya/TB-je legyen meg - a "családi adózás" pedig ha lenne, anyagi segítség lehetne a gyermekeseknek. És igazságosabb is lenne, mint ez a segélyezős rendszer, ami van.
    De egyben tévedsz: a "nagyokosaknak" viszont nem azért nem kell aggódniuk, m telik nekik a magánra, hanem mert várólista ide v oda, az ő gyerekeik biztos bekerülnek az államiba.”
  • 11. bambinaXX 2010. március 06. 12:19
    „Nostradamus - teljesen egyetértek veled!
    Azért az hülyeség, hogy a "gyerekbetegségekre" alapozzuk a létszámot : úgyis beteg "a fele"..
    Mi van, ha épp nem - és egy embernek 12őt kell pelusozni, öltöztetni, eteni.. játékra, énekre nem is jut idő, energia.. valamint nem hagyhatja ott a többit, mert kivisz vkit gondozásra. ill. vannak, akik már 1évesen, v még előbb bekerülnek-ők egész embert igényelnek..Nem könnyű ez, akinek több gyereke van kis korkülönbséggel, az tudja, még ha nem is ez a szakmája.
    A munkanélküliség miatt is jobb lenne, ha a csoportlétszám növelésével együtt felvehetnének még1 gondozónőt a bölcsik.

    A magánbölcsik pedig nem 30-40e, hanem 50-60e-be kerülnek egész napra!!!”
  • 10. Öszintenő 2010. március 06. 12:18
    „Ezért hozzák létre a magánbölcsiket(családi napközi)sajnos nem mindenki számára megfizethető!
    Elszomorító a helyzet, hogy a gyes 1 évvel lecsökkent , a gyereknek a legfontosabb az első 3 évben az édesanya.....
    A nagyokosoknak,akik ezeket a terveket hozzák, gondolom, nem kell aggódniuk amiatt ,hogy nem lesz hely a gyerkőcüknek,mert ők megtudják fizetni a magán bölcsiket,ovikat iskolákat stb...”
  • 9. zenga 2010. március 06. 09:27
    „még annyit kiegészítésül, hogy a csoportban van 10gyerek és nem egy hanem két gondozónő.”
  • 8. zenga 2010. március 06. 09:25
    „A pontosság kedvéért: Szegeden egy bölcsibe (önkormányzati ) egy gondozóbőre sem jut 10-12 gyerek. A maximum 8, a törvényi előírás pedig 5 lenne.Mivel mindig van hiányzó ezért szerintem teljesen optimális a helyzet. A helyhiány más kérdés, az megoldásra vár.”
  • 7. baloghkatica 2010. március 06. 09:14
    „Csak van egy olyan bölcsis alap, hogy a gyerekek 50-70%-a mindig beteg, tehát 12 fő esetén átlagban 4-6 gyerek van :)

    Van, amikor a 2 dajkanéni 2 gyerekkel kolbászol... mert a többi gyerek beteg, vagy éppen nem vitték aznap!”
  • 6. poor2 2010. március 06. 09:05
    „10-ről 12-re emelik a csoportlétszámot... Gratulálok! A szakember szerint az ideális bölcsődei csoportlétszám 5-6 fő. Így aztán a bölcsőde már csakis gyermekmegörzőként funkcionál. Tapasztalatból mondom!Fejlesztésre nincs idejük a gondozónőknek (ének, mondóka,rajz, stb..) Egész nap pelenkáznak, tálalnak, öltöztetnek. Mire körbeérnek a gyerekeken, kezdhetik előlről.. Elég gáz..”
25 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fidesz: megfeneklett a Biopolisz zászlóshajója

Szeged - A Fidesz helyi szervezete attól tart: nem készül el az uniós határidőre, március végére… Tovább olvasom