Délmagyar logó

2017. 12. 13. szerda - Luca, Otília 2°C | 12°C Még több cikk.

Már egy éve, hogy átadták az M5-öst

Egy éve annak, hogy autópályán utazunk Budapestre, háromnegyed éve pedig az országhatárt is elérte az M5-ös sztráda. A kényelmet megszoktuk, Szegeden több a turista, a balesetek száma azonban nem lett kevesebb a régi 5-ösön.
Szeged az autópályával esélyt kapott a fejlődésre. Fotó: Karnok Csaba
Amikor tavaly ilyenkor barátkozni kezdtünk a frissen átadott M5-ös sztrádával, nem ilyen nyirkos, ködös decemberünk volt, mint most, hanem napsütéses, ugyanakkor dermesztően hideg. Autópálya-avatásra, autózásra azonban tökéletesen megfelelt az időjárás.

Három héttel a tervezett december 31-i határidő előtt, látványos ceremónia keretében adta át az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt. tavaly decemberben a Szegedig elérő 49 kilométernyi utat (ebbe az M43-as közel három kilométerét is beleszámolták). Több mint 90 milliárd forintért, kilométerenként kétmilliárdért épülhetett meg a pálya, azt követően, hogy az állam 2004-ben kivásárolta az AKA Zrt. részvényeinek 40 százalékát 21 milliárd forintért, és döntési pozícióba került az M5-ös továbbépítésével kapcsolatban. Az alku része volt, hogy az állam évi 26 milliárd forint rendelkezésre állási díjat fizet az AKA-nak, mert megtéríti a kieső autópályadíj bevételét. Mint emlékezetes: 2004 márciusáig Európa legdrágább autópályadíját az M5-ösön kellett fizetni Budapest és Kecskemét között.

Idén márciusban, kisebb külsőségek közepette, mindössze egy futóversennyel egybekötve egészült ki a sztráda újabb 15 kilométerrel, hogy elérje Röszkét, az országhatárt. Elkészültek a sztráda pihenői (a röszkeit leszámítva, mivel a telektulajdonos még nem egyezett meg az állammal), a szatymaziban benzinkutakat adtak át. S még idén tavasszal elkészült az M5-össel párhuzamos nyugati elkerülő Bajai út és Kiskundorozsma közötti szakasza.

Szeged az autópályával esélyt kapott a fejlődésre. Noha látványos ipartelepítésnek nem lehetünk a tanúi, de van befektetői érdeklődés, mivel a város elérhető. Amit viszont abszolút számokban lehet mérni, az az, hogy a Szegeden töltött vendégéjszakák száma megugrott, a város az első tíz leglátogatottabb település közé került, megelőzve például Pécset.


Megveszi az állam az M5-öst, és kiszáll belőle

Az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Zrt. várhatóan január elején él vételi opciójával, és 73 millió euróért, 19 milliárd forintért megvásárolja az M5-öst működtető AKA Zrt. magánbefektetők birtokában lévő 60 százalékát, majd pályázatot ír ki a teljes cég továbbértékesítésére. A folyamatot – információink szerint – azért kellene még a jövő évben lezárni, mert ellenkező esetben az AKA adósságait az államnak kéne elszámolnia, és ez súlyos összegekkel növelné a költségvetés hiányát. Úgy tudjuk, pénzügyi szempontból az állami kivásárlás jobb megoldás annál, mintha csak a jelenlegi negyvenszázalékos tulajdonrészét dobná piacra. 

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Képernyőről a gyerekszobába

Közismertségnek örvendő kismamát kerestünk – az adventi várakozásban egy boldog várandóst. A… Tovább olvasom