Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

Már egy hónapja nincs gáz 36 lakásban

Szeged - Egy hónapja nincs gáz a szegedi Osztróvszky utca 23. szám alatti társasházban, mert gázszivárgás miatt leállította a rendszert az Égáz-Dégáz. Akkor lesz újra gázszolgáltatás, ha a 36 család megjavíttatja az udvari vezetéket, a lakók pedig rendbe hozatják saját berendezéseiket.
Gázszivárgás miatt riasztotta az egyik lakó egy hónappal ezelőtt a szolgáltatót a szegedi Osztróvszky utca 23. szám alatti társasházba. Az udvari vezeték meghibásodása miatt a szakemberek lekapcsolták a gázt. A kálváriájuk viszont csak akkor kezdődött.

Vörös Sándor négy réteg ruhában, kesztyűben. Ki villanymelegítővel, ki olajradiátorral fűt gáz helyett. Fotó: Schmidt Andrea
Vörös Sándor négy réteg ruhában, kesztyűben. Ki villanymelegítővel, ki olajradiátorral fűt gáz helyett.
Fotó: Schmidt Andrea

A szolgáltató mindent elkövet

Az Égáz-Dégáz Földgázelosztó Zrt. azt a tájékoztatást adta, hogy a törvény alapján az udvari csatlakozó vezetéket az ingatlantulajdonosoknak kell üzemképes és biztonságos állapotban tartaniuk. A vezeték olyan telken halad, amelynek a tulajdonjogát a lakók vitatták. Emiatt húzódott a javítás. A probléma azóta tisztázódott, a szükséges tervet a ház közös képviselője elkészíttette, és szerdán benyújtotta a társaságnak. Soron kívül megvizsgálták, és pénteken jóváhagyták, a javíttatást a lakóközösség elkezdheti. Az elkészült vezeték műszaki felülvizsgálatát az Égáz-Dégáz Földgázelosztó Zrt. szintén soron kívül elvégzi, utána a ház gázszolgáltatását helyreállítja. Azokban a lakásokban, amelyekben nem jóváhagyott tervek alapján cseréltek nyílászárót, építettek be páraelszívót, vagy más átalakítást végeztek, csak a műszaki-biztonsági feltételek ellenőrzése után lehet visszakapcsolni a szolgáltatást.

Addig nem kapják vissza a gázt, amíg a 36 lakásos társasházban minden család nem hozatja rendbe és nem engedélyezteti a készülékeit. A gázórákat is leszerelte a társaság. A földszinti lakás bérlői felsorolták: a mérőn kívül a konvektorokat, a gázmelegítőt és a szellőzőt is meg kell csináltatnia a tulajdonosnak. A munkán kívül a terveztetést és az engedélyezést is a lakóknak kell állniuk. Ez lakásonként több mint 100 ezer forintba kerül. Gázbojlert állítólag a szolgáltató nem enged felszereltetni, a villannyal működő vízmelegítőhöz azonban nem használhatják az elöregedett villanyvezetéket, azt is cseréltetni kell. Vörös Sándor úgy tudja, nagyjából 200 ezer forintot kell gyorsan rááldozni a lakásfelújításra. A négy réteg ruhában és kesztyűben otthon fagyoskodó egyetemista elmondta: felváltva használják a villanymelegítőt, az jócskán megdobja majd a rezsijüket. Főzni csak a mikróban tudnak, a jéghideg vízben pedig „csak ott mosdanak, ahol hajlik".

A házban dolgozó villanyszerelő szerint sorban égnek le az elavult vezetékek a túlterhelés miatt. Az emeleten lakó nyugdíjas férfi lakásában néhány éve nyílászárót is cseréltek, azt is utólag kell engedélyeztetnie a szellőzés miatt. A mostani, lakáson belüli gáz- és villanyszerelésekkel valószínűleg nem álltak meg a családok kiadásai. Hiába teszik rendbe napokon belül a saját portájukat, még egy húzós tétel marad: a meghibásodott udvari vezeték. Ha ugyanis azt is a lakóknak kell helyreállíttatniuk, akkor a társasháznak összesen mintegy 2 millió forintot kell még ráfordítania a gázra. Emiatt a lakók úgy számolnak, akár decemberig elhúzódhat a gáz visszakapcsolása. A társasház közös képviseletét ellátó céget hiába hívtuk és hagytunk üzenetet, a közös képviselőt nem értük el. Az irodája pénteken zárva tart.

Két hónap fűtés nélkül

Kereken egy évvel ezelőtt szerelés közben történt gázrobbanás a Boldogasszony sugárút 23. szám alatti önkormányzati társasházban. Ott – ugyancsak a lakások elavult készülékei miatt – két hónapot kellett várniuk a lakóknak, karácsonyra kapták vissza a gázt.

Olvasóink írták

30 hozzászólás
12
  • 30. tozlaae 2011. október 25. 11:34
    „Van a háznak több millió forint felújitási alapja, valamint lakáskasszája, csak nem ez a probléma.
    Az a bökkenő, hogy senki sem mondja meg hogy pontosan mi az elvárt műszaki tartalom, még maga a dégáz sem. Továbbá, hogy nem ülnek le senkivel sem megbeszélni a tényállást, vagy helyzetet, hogy mit várnak el, esetleg koordinálnák a munkálatokat(ami egyszeri fogyasztónál is elvárható lenne, nem egy 36 lakásos társasháznál).
    Úgyhogy már megint elment a beszélgetés egy olyan irányba ami abszolút nem ide tartozik, csak mindenki okoskodik.
    Na pont ezt csinálja a dégáz is.”
  • 29. Morpheus_RexXx 2011. október 24. 20:51
    „28. zsóka 2011.10.24. 20:29

    Ebben teljesen igazad van, de kockázatos azt a pénzt is közös képviseletet ellátó cégre bízni, főleg mostanában Szegeden. Lehet nyitni a ház címére számlát és minimum 3 személyt megjelölni, hogy mind3 jelenlétében lehet utalni. És a 3 személyt 1enként akár negyedévente lehet váltani, ezt bejelentve személyesen a banknál. Ez nem kerül +pénzbe a legtöbb banknál, és akkor ki is lehet küszöbölni valamelyest azt a kockázatot, amit egy közös képviseletet ellátó cég is jelenthet a megtakarításra... no meg persze lehet kikötni azt is, hogy a lakók hiteles határozata alapján és csak a határozatban szereplő célra lehet utalást kezdeményezni a megtakarítási számláról. atc.

    Off. Az újszegedi inkubátorházas cikknél nem jelenik meg a hsz. Netán bannolva van?”
  • 28. zsóka 2011. október 24. 20:29
    „Az a baj, hogy a tulajdonosok állandóan reklamálnak, ha a közös képviselő, vagy egy józanabb gondolkodású lakó felveti, hogy normális mértékű felújítási alapot kellene képezni. Olyankor soha nincs pénzük. Nem is szavazzák meg.
    Pedig ilyenkor, ha lenne a háznak pénze, esetleg lakáskassza-szerű megtakarítása, akkor most arra kedvezményes kölcsönt is kaphatnának, és nem kellene azonnal előrántani százezreket.”
  • 27. Morpheus_RexXx 2011. október 24. 18:32
    „24. fuggzs 2011.10.23. 22:18
    Van ebben is igazság, és írtam is a hsz-em végén, hogy a végén így is- úgy ií annak kell állnia a cechet akié a felelősség. :)
    De azért láttam, sokan keverik a GDF - Suezt még mindig az Égáz - Dégáz Gázelosztóval... az pedig nagyon nem egy és ugyan az... és javítok. nem 1 évre, hanem 3 évre kell megvenniük előre az össz. fogyasztóra eső gázmennyiséget. Nem lennék a helyükben. :S Képzeljük el ezt egy péküzem formályában... pff. fityiszt! :D

    Herli, igaz, én is tapasztaltam sok mellényúlást az ügyfélirodán, amit nem győztek a telefonos központban javítgatni. Innen is részvétem nekik!
    Nem tudom némelyik ügyfelezőt AZ ÜGYFÉLIRODÁN mi alapján veszik fel és tartják meg, de az ő hibáikért nem csak a fogyasztók szenvednek... és ezek a hibák emberi hibák, soxor az emberi lustaság, nemtörődömség és butaság adta szirupos dzsem eredményeképpen... :( Volt, hogy az ügyfélirodán majdnem, én tartottam képzést az ügyintézőnek, annyira nem volt otthon a feladatában, no meg a rendszerben. :S :)”
  • 26. Herli 2011. október 24. 07:07
    „23. Morpheus_RexXx 2011.10.23. 21:27 >>>>>hali!
    Nyugodt idegekkel kérdeztem már a kisasszonyoktól, sőt személyesen is bent voltam a vevőszolgálatnál és átadtam az évek során kiállított számlákról egy grafikont, mely jól mutatja az ugra-bugrát.
    Mondom, engem nem érdekel a havi nap/akármi. Ha egyszer azt mondtam, hogy havonta 180 köbmétert fizetek, akkor annyit is számlázzanak. Mint teszi ezt a Démász. Talán át kellene menni egy kicsit tanulni, miként csinálják. Tanulni meg nem szégyen.”
  • 25. Egyolvasó 2011. október 24. 05:47
    „12. deszkás 2011.10.22. 20:01

    Ez megérne egy fogyasztóvédelmi felülvizsgálatot.

    Szerinted mit intézkedne a fogyasztóvédelem?
    Széttárná a kezét és azt mondaná, hogy a szolgáltatónak igaza van.”
  • 24. fuggzs 2011. október 23. 22:18
    „Az jó, hogy olvasol oldalhasábot, csak néha nem igaz amit ott írnak :)
    A telek tulajdonjogát nem vitatta senki, az elég egyértelmű. A vezeték tulajdonjogát vitattuk, de azt még vitatjuk is, nem igaz, hogy tisztázódott a helyzet. Azonban emiatt egy percet sem lassult a javítás, tekintve, hogy a Dégáz javítás ügyben ugye a kisujját sem mozdította, azt mi, lakók intéztük.
    Amúgy az eszközök felülvizsgálatát sem vitatja senki. A gond az, hogy ugye, ha nincs szivárgás, akkor minden ment volna a megszokott mederben. A szivárgás nem a fogyasztási telken történt, a Dégáznak kötelessége lett volna javítani a hibát a saját vezetékén, és utána, ha gondolja elrendelheti a felülvizsgálatot a házban is. Ha nem ítéli üzembiztosnak akkor azonnali hatállyal (ami csak azért lenne furcsa, mert eddig a házban nem volt semmi gond, most sem ott volt hiba, tehát az a rész bár a naponta változó szabványok miatt elavult, üzembiztos. Ellenkező esetben eddig veszélyeztetett minket a Dégáz, hogy ezen keresztül szolgáltatott. Mellesleg márciusban volt ahol cseréltek órát, akkor láthatták milyenek a mérőkötések, jelezhették volna, ha nem tetszik nekik), ha üzembiztosnak ítéli akkor tavasszal egy emberbarát 3 hónapos határidővel elrendelhette volna a felülvizsgálatot.
    Ami tehát itt sportszerűtlen az az, hogy nem végezte el azonnal a javítást (Esetleg a költségeket a házra terhelve és majd a bíróság eldönti kié a költség), illetve, hogy a házon belüli felülvizsgálatot ilyen időjárás mellett kellett elrendelnie nem fél évvel ezelőtt vagy ezután. Egyszerűen a szolgáltató visszaélt azzal a helyzettel, hogy hideg van és a lakók úgyis megcsinálnak mindent saját költségen, nem pereskednek hónapokig/évekig.”
  • 23. Morpheus_RexXx 2011. október 23. 21:27
    „17. Herli 2011.10.23. 17:12

    180m3 / 31-el x az érintett hónap napjai alapján számláznak, a 180 az alap átlagmennyiség... ettől 3/- pár %-al eltérhet a rendszer ha hosszabb vagy rövidebb a leolvasási időszak... emeld fel a telefont és kérdezz nyugodtan a kisasszonyoktól, szerintem téged is felvilágosítanak és segítenek. :)”
  • 22. Morpheus_RexXx 2011. október 23. 21:19
    „Én oldalhasábot is olvasok néha...

    "A vezeték olyan telken halad, amelynek a tulajdonjogát a lakók vitatták. Emiatt húzódott a javítás. A probléma azóta tisztázódott, a szükséges tervet a ház közös képviselője elkészíttette, és szerdán benyújtotta a társaságnak. Soron kívül megvizsgálták, és pénteken jóváhagyták, a javíttatást a lakóközösség elkezdheti. Az elkészült vezeték műszaki felülvizsgálatát az Égáz-Dégáz Földgázelosztó Zrt. szintén soron kívül elvégzi, utána a ház gázszolgáltatását helyreállítja. Azokban a lakásokban, amelyekben nem jóváhagyott tervek alapján cseréltek nyílászárót, építettek be páraelszívót, vagy más átalakítást végeztek, csak a műszaki-biztonsági feltételek ellenőrzése után lehet visszakapcsolni a szolgáltatást."”
  • 21. Morpheus_RexXx 2011. október 23. 21:16
    „4. deszkás 2011.10.22. 10:35 és jabba...

    Tévedésben éltek. :)

    Az, hogy egy készüléket lecseréltek és be is jelentsétek, saját érdeketek is.
    1. A gázfogyasztás számlázásánál nem mindegy mennyi halmozódik fel ha kiegyenlített számlázásotok van.
    2. Az egyetemleges szolgáltatónak (nem úgy mint a volt kókler, pénzmosó emfesz) kutya kötelessége 1 évre ELŐRE MEGVENNI A SZÜKSÉGES GÁZMENNYISÉGET. Ezt a fogyasztóknál nyilvántartott készülékek és fogyasztás alapján kalkulálja egy rendszer.
    3. Amennyiben az órán belül a saját rendszereden hiba van, a szolgáltató lekapcsolhatja a rendszerről a hálózatodat. És akkor még a rossz hálózat tulajdonosa gondatlanságból eredő veszélyeztetést is elkövet ha van közvetlen szomszédja... a buherált órával is... 5 évente pedig a szolgáltató törvényileg is felülvizsgálhatja bármikor a rendszert és az arra kapcsolt órán belüli hálózatot is.
    4. A készülék garanciájához valóban semmi köze a gázszolgáltatónak. De a készülék csatlakozási pontjához, vagyis ahol bekötik, igen előbbi pont alapján. Amennyiben gázkészüléket cserél valaki, hiteles szervízlapot kell tudnia felmutatnia róla. Ezt olyan gázszerelő tudja csak adni, akinek erre engedélye van, nem bármelyik mezei gázszerelő ad egy számlát és annyi... és amennyiben a szerelés miatt történik gázszivárgás vagy robbanás, nem csak az uzer mehet jogosan és kezében irattal a bíróságra kártérítésért a készüléket beszerelővel szemben, de magát is menti a felelősség alól, főleg ha szomszédos ingatlanban is kár keletkezik ebből eredően. Aki ezt nem éri fel ésszel, feleslegesen fog panaszkodni ha a nála történt szivárgásból és esetleges robbanásból eredően ellene kártérítési igényt nyújtanak be és végrehajtanak, mondjuk a fizetése rovására banki úton (az nem 30-33%).

    És még sorolhatnám a jogos érveket... Aki(k) miatt gázszivárgás volt és maradtak gáz nélkül, az ellen jogosan nyújtanak be kártérítési igényt... nem csak anyagi kár ered(het) ebből... a szolgáltatót törvény kötelezi, hogy így járjon el mindenki védelmében. Az öreg lakásokba addig nem mehet be jog szerint a szolgáltató és nem avatkozhat be, ameddig pl. nincs robbanás. E nélkül csak a fogyasztó kérésére és/vagy engedélyével mehet be, kivéve a törvény adta lehetőségeket. Ezen esetben pedig ha a fogyasztó nem működik együtt, jogos bírságot fizethetnek vele...

    ... és pedig én is csak egy mezei fogyasztó vagyok ...”
  • 20. fuggzs 2011. október 23. 19:38
    „A fogyasztóvédelem nem játszik, az csak számlázási problémákkal foglalkozik. Egyéb esetben a felettes szervük a Magyar Energia Hivatal. Ott állításuk szerint 3-4 hónap a panasz átfutási ideje... Nyilván sor kerül rá, de a jelenlegi helyzeten nem segít. Nem igaz, hogy nem tisztázza a törvény a helyzetet, nagyon is világosan leírja, hogy a fogyasztási telekhatárig elosztóvezeték (karbantartás a szolgáltató dolga), a telekhatártól a mérőig csatlakozóvezeték (karbantartás a fogyasztóé). Annyi csak a baj, hogy ilyen időben nem tudjuk kivárni míg esetleg a bíróság eldönti kinek a dolga a javítás, így megcsináltatjuk, esetleg majd kártérítésért lehet perelni.”
  • 19. deszkás 2011. október 23. 18:16
    „FUGGZS! Még rosszabb. Figyeld mit ir egy "másikról" HERLI.Mert ha ez a nevezzük gázszolgáltatónak mindegy akkor állam az államban -és a fogyasztót nem is kell hogy érdekelje csak az fogyasszon,fizessen és gázhiány esetén ne ide oda futkosson probléma esetén. Ezt ŐK úgy nevezik:egyetemes gázszolgáltatás. Mert mindenkit tulajdonkép ő fizet,a dijakkal. Ezért irtam én :megérne egy fogyasztóvédelmi vizsgálatot-amely felderitené kinek mi a feladata ki milyen hibát vétett,mit lehet előirni mit nem. Mert közben volt egy privatizálás is és nem tisztázták meddig a szolgáltatóé és mettől a fogyasztóé a gázvezeték!! Mint a tanyák villamos ellátása esetén sem tisztázott.”
  • 18. fuggzs 2011. október 23. 17:13
    „Senki nem szidta a szolgáltatót a lekapcsolás miatt. Ami probléma az az, hogy a saját vezetékén (ami megrepedt) nem végzi el a helyreállítást. Amellett, hogy ezt nem csinálja, a működő vezetékeket (házon belül) is lecserélteti októberben. Egyébként az értékesítés a GDF-Suez Energia Magyarország Zrt-nek érdekes, az Égáz-Dégáz Földgázelosztó Zrt-nek konkrétan tökmindegy, hogy fogyaszt-e valaki gázt vagy nem, nem abból van bevétele. Neki bevétele a terv engedélyezésből, mérőóra cseréből, meg ilyenekből van bevétele. Véletlenül csupa olyanból, amiket most előír.”
  • 17. Herli 2011. október 23. 17:12
    „DÉGÁZ az állam az államban. Fapados társaság. Egy Példa. Havi egyenlő fiezetési megállapodást kötöttem velük azzal, hogy havonta 180 köbméter gázt számláznak 12 hónapon át.
    Kérem: - ezt meg kell nézni, egy számlán sincs ennyi, valamennyi mást mutat, a 165-től a 198-ig, amit akarsz.
    Kérdem, miért, hát a szabály meg a hónapok napok száma, meg a telihold állása, meg csak.
    A villanyászoknál egyszerűbb. Mondom 120 kw/ó havonta egy évig. Válasz: rendben, és így megy.
    Konkluzió? Mindenki vonja le magának.”
  • 16. deszkás 2011. október 23. 13:52
    „Szidja a ménkű a szolgáltatót. Én csupán arra világitottam rá a vezetékcseréhez (ha az az eredeti nyomvonaltól nem tér el) SZÜKSÉGTELEN a tervezés engedélyezés eljárás kiváltkép a készülékekre vonatkozóan (ha nem helyezik át) megfejelve az egyenkénti készülékek engedélyezésről (nem pontosan de 36lakás X 4 készülékkel /1 készülék újbóli üzembehelyezése=6 500ft/ az 93 600ft. Nem helyezték már egyszer üzembe? Az önkormányzatra várni (ha itt mindenki tulajdonos) meg olyan mint a panelszigetelés-majd csak repül a sültgalamb mig a magánháznál ami ugyanez volna.”
  • 15. billan 2011. október 23. 11:05
    „Gondolom, ha mondjuk gázszivárgás/robbanás miatt haláleset történne/történt volna, akkor ugyanezek az emberek, akik most a szolgáltatót szidják a lekapcsolás miatt, ugyanígy a szolgáltatót szidnák, hogy korábban miért nem kapcsolta le a gázt, ha egyszer látta, hogy veszélyes...
    - Komolyan azt gondoljátok hogy a Dégáznál dolgozó műszaki ellenőrnek, nincs jobb dolga, mint szegedi családokat indokolatlanul szívatni?
    Komolyan gondoljátok, hogy a Dégáz-nak az az érdeke, hogy egy társasház több hónapig NE fogyasszon gázt?
    Lehet utálni a szolgáltatókat, de legyen már legalább egy kis eszetek...”
  • 14. degaz_egaz_fan 2011. október 23. 10:16
    „Szerintem a gázszolgáltató arányosan és szakszerűen kezelte a problémát ebben a helyzetben. Szeged MJVÖ hozzáállása és segítőkészsége az ügyhöz példaértékű. A Délmagyar problémafeltáró cikke Pulitzer Díj várományos mestermunka. A Szeged Városi Bíróság minőségi munkájára számíthatunk a közeli időszakban, igaz? Egyébként pedig mindenkit Isten hozott Magyarországon!”
  • 13. Utazo 2011. október 22. 21:49
    „Ez az egesz tortenet elkepeszto!
    Hol a feneben van az onkormanyzat,mikor ezt a kialakult helyzetet nem tudjak a lakok megoldani, mert gondolom egyik csald sem tud a farzsebbol kivenni hirtelen ekkora osszegeket ami egy haztartasra esik ?!
    Erre nincs allami tamogatas, uj autok beszerzesere az allami vezetok reszere van?!
    Ehhez pofa kell!”
  • 12. deszkás 2011. október 22. 20:01
    „Ez megérne egy fogyasztóvédelmi felülvizsgálatot.”
  • 11. t680822g 2011. október 22. 19:46
    „Én sajnálom őket... A Dégáz már megint túllihegte a dolgot... Két gyűlölt cég van a városban, a Dégáz és az Ikv... (bár sokan emlegetik még a Szetávot is...)”
30 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szegedre érkezik a Budapest Bár

Kedden a Szegedi Ifjúsági Házban mutatja be legújabb koncertszínházi előadását a Budapest Bár. Tovább olvasom