Délmagyar logó

2017. 07. 24. hétfő - Kinga, Kincső 21°C | 34°C Még több cikk.

Maradjon, vagy menjen a gyerek?

Szeged - Februárban kapják meg a szülők azt a szakvéleményt, amelyből kiderül, gyermekük elég érett-e ahhoz, hogy iskolába menjen. Míg régen szégyennek számított az oviban maradni, ma a gyerekek érdekeit veszik figyelembe.
Kora tavasszal el kell dönteniük a szegedi szülőknek, melyik általános iskolába írassák csemetéjüket. A megfelelő alma mater kiválasztása előtt, februárban kézhez kapják a gyerekük iskolaérettségéről szóló szakvéleményt.

– A lányom okos gyerek, de nagyon csendes és visszahúzódó. Az óvónő azt javasolta, járja még egyszer a középső csoportot. Ez akkor nagyon rosszulesett, bármennyire is divatos mostanában visszatartani a gyereket az oviban. Végül elfogadtam a szakmai véleményét, mára pedig hálás vagyok neki, hiszen e lépés jót tett a lányom lelkének. Míg mi szülők csak otthon látjuk a gyerekek reakcióit, az óvónők más közegben megfigyelhetik, miként viselkednek. Ezért fontos, hogy hallgassunk a pedagógusokra – magyarázza Tóth Irén.

Nemcsak megfelelő életkorba kell lépni, érettség is kell az iskolakezdéshez.
Fotó: Schmidt Andrea

– Az óvónők a gyerekekről kiscsoportos koruktól kezdve rendszeresen feljegyzést készítenek, így pontosan meg tudják állapítani, mennyit fejlődtek, miben vannak lemaradásaik – árulta el Huszkáné Pék Erzsébet, a Szegedi Óvodaigazgatóság szakmai igazgatóhelyettese. – Az óvodai nevelés alapprogramja 2004 tavaszától két ponton megváltozott. Az iskolai életre való felkészítés helyett az iskolai érettség kritériumait határozták meg. A testi, lelki és szociális érettség minden gyermeknél más-más időben következik be. Így bizonyos esetekben azt javasolhatja az óvónő, vagy a nevelési tanácsadó, hogy maradjon még egy évet ovis a gyerek, míg csoporttársai tovább léphetnek.

– Tavaly a tankötelezett korú gyerekek 78 százaléka ment iskolába, 22 százalékuk maradt óvodás. Ez az arány azonban minden évben más – halljuk Rákosné Szilágyi Évától. A Szegedi Óvodaigazgatóság tanügyi igazgatóhelyettese elmondta: minden esetben a gyerekek érdekét veszik figyelembe, amikor azt tanácsolják: a kicsi maradjon az óvodában vagy lépjen tovább az iskolába.

Törvény szabályozza

A közoktatási törvény kimondja, hogy azok a gyerekek, akik május 31-éig betöltik a hatodik életévüket, tankötelesek. Az óvoda hétéves korig nevelő intézmény, vagyis eddig maradhatnak. Utoljára abban az évben vehetnek részt óvodai nevelésben a gyerekek, amikor a hetedik életévüket betöltik. Aki szeptember 1. és december 31. között tölti be a hetedik életévét, az csak tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleményével vehet részt továbbra is óvodai nevelésben. Arra is lehetőség van, hogy korábban kezdje a tanulást az a gyerek, aki május 31. és december 31. között tölti be a hatodik életévét, de csak akkor, ha a szülő ezt szeretné és az óvodapedagógus, valamint a nevelési tanácsadó is egyetért.

Olvasóink írták

  • 12. doldi 2008. február 05. 19:31
    „Üdv!Csak az óvónők felelősek ezért a 22%-ért?Mi szülők,mikor játszunk gyermekeinkkel?Mennyit ül a tv előtt gyermekünk?Milyen képességei fejlődnek a tv előtt ami az olvasás,írás elsajátításához szükséges lenne?Nekünk nem feladatunk gyermekeink értelmi,erkölcsi nevelése ...,ez is az óvoda feadata?Az óvoda segítője, kiegészítője a családi nevelésnek.Az is eszembe jutott,hogy régen voltak kislétszámú iskolai osztályok,ahová a gyengébb képességű gyermekek kerültek.Ezek hova tüntek?Talán, ha ezek megvolnának nem lenne 22% visszamaradva.
    Az óvodákban évek óta fejlesztőpedagógus is van foglalkoztatva,nálunk minden szeptemberbe bemutatkozik és felajánlja segítségét,de kíváncsi lennék hányan kértünk tőle tanácsot,segítséget.Pedig ha időben szembe mernénk nézni azzal,hogy valami nem tetszik gyermekünk fejlődésével az ő segítségükkel gyemekeink képességeit fejleszthetjük. Nem januárba kellene a fejünket kapkodni,hogy jaj itt az iskolaválasztás.Ismerjük meg gyermekünket és törődjünk,játsszunk velük mi is többet.A kétkedő szülőknek kívánok helyes döntést,együttérzek velük,mert nagy felelősség eldönteni,hogy maradjon vagy menjen.Azt azért ne felejtsük el a beiratkozás és iskolakezdés között egy teljes nyár áll előttünk,ami nagy változásokat,fejlődést hozhat gyermekünk életébe.”
  • 11. cat49 2008. február 04. 19:44
    „Mindenre, s annak az ellenkezőjére is vannak jó pöéldák, de azért arról ne feledkezzünk meg, hogy átlagokról van szó! A gyerekek közel negyedéről állítják ki azt a bizonyítványt az óvodákban (gyakran a a szülők nyomására), hogy iskolaéretlen!!!! Ez vagy a gyerekek kárára történik, vagy ha ez így igaz, akkor valami nagy deformitás következett be genetikailag a magyar népességben!!!! És ha a mozgatórugókat nézzük, bizony gyakran anyagi hátteret látunk (normatíva, magasabb önkorm. kiegészítés, álláhelyek megtartása) Ez a magas visszatartási arány az ország más településein nem tapasztalható, vagy csak sokkal kisebb mértékben. Ennek a történetnek alaposabban utána kellene néznie a finanszírozó önkormányzatoknak, vagy éppen azoknak a kutatóknak, akik az emberi nem fejlődésével (elkorcsosulásával?) foglalkoznak.
    Évek óta ez a trend Szegeden. Kedves Városvezetők! Tessenek utánanézni, vajon tényleg a GYEREKEK NEGYEDE 6 évesen iskolaéretlen, vagy az óvodai lobbi erősebb, mint a gyerekek érdeke!”
  • 10. dromedár 2008. február 04. 14:00
    „Én örülök, hogy anyám ellene volt anno a visszatartásnak, így nyárvégiként sem maradtam ovis.Még nem voltam 18,amikor leérettségiztem és nekem ez tetszett.Az öcsém decemberi így neki muszáj volt maradnia oviban és végigbőgte amikor elbúcsúztak a kispajtásai....akkor volt első nagy csalódása.Ez van,az én gyerekem is nem sokára ovis lesz és decemberi, így vissza kell maradnia,de remélem nem lesz nagy csalódás neki.A fölösleges visszatartást elítélem,vagyis nem támogatom.A gyerek mégegyszer ugyanazt kapja.Szegénynek tök unalom lehet a +1 év ovi.:s”
  • 9. kiss kálmán 2008. február 04. 13:43
    „helyesnek tartom a visszatartást .”
  • 8. sevenof9 2008. február 04. 12:17
    „"Míg régen szégyennek számított az oviban maradni, ma a gyerekek érdekeit veszik figyelembe."

    ez mekkora baromsag...

    eleg erdekes,hogy a hon szidott usaban mar a preschoolban olvasnak-irnak a gyerekek, 5 evesen. Na akkor most mi van? (igaz,kesobb a lotyogos kovetelmenyekkel ugy elb@sszak az altalanost,hogy ...)
    Liberalisan oktatni csakis hiperszenzitiv,new yorki golfklubtulajdonosok felhomokos gyrekeit lehet. masoknak a kokemeny porosz regula kellene,dehat no. ez van.”
  • 7. gojoho 2008. február 04. 12:14
    „Nekem két példám is van. Az egyik én vagyok, aki augusztusban töltöttem a 6 évet, és mivel okos voltam, mentem iskolába, kínszenvedés volt, este 5-kor már majd leestem a székről olyan fáradt voltam. Másik példa, a családban történt. A gyereknek az óvónők nem javasolták az iskolát, de a szülő büszkeségét ez sértette. Meg is bukott elsőben! Jól meggyőzték, a falu egyetlen iskolájában, hogy "hülye vagy fiam, az is maradsz". Most szakmunkásképzőbe jár, ahol tiszta lappal indult.Ott kitűnő tanuló minden megerőltetés nélkül. Többre is vihette volna, kesvesebb év alatt (év szakmunkás után plusz 2 év az érettségi). Ezzel jól tönkretették a gyerekéveit is, egyszerűen csak várni kellett volna egy évet és minden más lett volna! Az én gyerekem 5,5 éves, ír, olvas, számol, mert érdekli, de egyáltalán ne való iskolába, képtelen 45 percig , vagy akár fél óráig figyelni,nem feltétlen az eszesség befolyásolja az iskolaérettséget ! Még szerencse, hogy júniusi, így nálunk ez nem kérdés, maradhat még egy évet:)”
  • 6. Kata 2008. február 04. 11:52
    „Minden gyereknek 6 évesen kellene iskolába mennie, ahogy az évtizedeken át volt. Szerintem a mostani gyerekek ugyanolyanok, mint az előző nemzedék(ek), akik valahogy felcseperedtek és elvégezték az iskolát 3 év ovi után is. Érdekes, mi fel tudtunk zárkózni a többiekhez. Nem ettől lesz okosabb, hogy hány évet jár óvodába - inkább vissza kéne hozni az alsótagozatos iskolai osztályzatokat, na és ott lehetne szépen visszatartani azokat a gyerekeket, akik nem boldogulnak a kitűzött tananyaggal. Nem pedig óvodában tartani őket, utána meg alsótagozaton úgy átengedni, hogy esetleg sík hülye a gyerek, mire felsős lesz, és még írni, olvasni se tud... "Jaj, csak ne gázoljunk a lelkébe kis untyipuntyinak."-ez a mai menő gondolkodás. Kár, hogy pont ettől lesz hülye az a gyerek - mert nincs semmi követelmény.”
  • 5. Lawrence 2008. február 04. 11:50
    „Kéz kezet mos! Én falusi vagyok és kicsit elkanyarodva a témától, szeretnék az itteni iskoláról egy-két szót mondani. Mivel a falu elég kicsi, így szinte mindenki ismer mindenkit... Itt csak "benyalis" és "hülye gyerek" létezik. Azt már csak a tanár - szülő kapcsolat dönti el, hogy ki melyik csoportba tartozik. Édesanyám ösztönzésére hagytam ott az általános iskola 4. osztályát, mert én "hülye gyereknek" számítottam. (Országos matek versenyeken 4 ill. 6. helyezéseket értem el - persze ez nem számít) 5.-től gimnáziumba jártam, most pedig egyetemre... A régi "zsenik" pedig jelenleg is a szakmunkás 10. osztályát gyűrik...
    Egy értelmes szülő eltudja dönteni, hogy mi lesz a gyermeke számára a legjobb megoldás.
    Persze ez egy személyes történet, de szerintem mindenféleképpen tanulságos lehet...”
  • 4. anita 2008. február 04. 11:18
    „Én sem tartom helyesnek a gyerekek mindenáron való visszatartását.Mert hogy nem iskolaérett?Miben nyilvánul meg,caak azért mert lasabb az átlagnál,már nem érett?Saját tapasztalatom alapján,és kislányom által látok dolgokat.Az én lányom 7 éves lesz,és mehet iskolába.Az egyik kis csoporttársa szintén most tölti a hetet,de visszafogják,mert állítólag nem érett.Szerintem csak "rossz",és már unja magát.Nem köti le már az óvoda.Az ilyen gyereket miért fogják vissza,hisz már csak szenved.”
  • 3. linda83 2008. február 04. 11:07
    „Gyeremekem jó képességű fejlett, aki nyár végén született. Szerencse, hogy a csoport mind nyári ill. őszi "eresztésű" volt, így egy évet "vesztettek". De nincs azzal semmi gond, ha tovább marad gyerek a gyerek. Utána egész életében a kötelesség, a felnőttek számomra sem vonzó világában kell eligazodni. Azt meg nem hiszem el, hogy ha a szülő nem akarja tovább járatni a gyereket az oviban, erőszakkal visszatartják. Elég baj az, ha a szülő nem tudja milyen képességű a gyereke.”
  • 2. Skipper 2008. február 04. 11:02
    „Igaz, hogy én 25 éve jártam óvodába, de akkor nem voltak ilyen "visszatartások". Mégis mindannyian el tudtuk végezni az iskolát gond nélkül. Nem hiszem, hogy a mai gyerekek butábbak lennének.”
  • 1. cat49 2008. február 04. 07:01
    „És mi van azokkal az egészséges gyerekekkel, akiket visszatartottak az oviban FELESLEGESEN, és túlkorosként, 15-16 évesként még ált.iskolás? A szülők túlféltés miatt szeretik gyermekeiket inkáb az oviban tartani, az ovónénik pedig - állásféltés okán - ebben partnerek.
    Nagyon soknak tartom azt, hogy 22 %-uk maradt oviban! Ez majdnem a gyerekek negyede!!! Biztos az, hogy ennyi gyermek éretlen az iskolakezdésre normál életkorban?
    Ej, ej, óvónéni! Kilóg a lóláb!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az APEH nem utazhat turisztikai adatokra

Szeged - Az utazási irodáknál végrehajtott APEH-vizsgálatok célja nem lehet általános adatgyűjtés… Tovább olvasom