Délmagyar logó

2017. 04. 26. szerda - Ervin 8°C | 22°C Még több cikk.

Maradnak a nyomvályúk

Szegeden 43 kilométernyi út állapotáért nem az önkormányzat, hanem a Magyar Közút Kht. felel. Ezek jelenleg a legsiralmasabb állapotúak az átmenő hatalmas kamionforgalom miatt. Az illetékesek válaszából az derül ki, uniós forrásokra számít az állam. Nem biztos, hogy az M43-as várost elkerülő szakaszának elkészülte után azonnal felújítanák a kritikus szakaszokat.
Fotó: Karnok Csaba
Amikor az autósok a Kossuth Lajos sugárúti mély, balesetveszélyes nyomvályúk miatt szitkozódnak, gyakran az önkormányzatra szórják átkaikat. Holott a Szegeden átmenő legforgalmasabb utak karbantartása és felújítása nem a város feladata. A nagykörút, valamennyi sugárút, a főútvonalakat összekötő utak – Fonógyári, nyugati elkerülő – mintegy 43 kilométer hosszan a Magyar Közút Kht. felügyelete alá tartoznak.

Kérdéseinket legelőször Basa Zoltánnak, a kht. Csongrád megyei területi igazgatójának szegeztük, aki azonban rögtön közölte: egy éve már nem önálló cégként működnek, nyilatkozni is csak Budapesten, a Magyar Közút Kht.-nál tudnak. Annyit azonban elmondott: „A küllem a miénk, a minőség már nem". Vagyis a hóeltakarításért, a burkolati jelek felfestéséért, a kaszálásért, a kátyúk betöméséért felelnek, erre van pénzük, de a burkolat cseréjéről nem helyben döntenek. Hasonló választ kaptunk Budapesten Szőnyi Zsolttól, a Magyar Közút Kht. szóvivőjétől is: „Üzemeltetjük az utakat, de a fejlesztések nem hozzánk tartoznak".
A fejlesztésekről a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium „háttérszervezete", az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság dönt.

Az EU erősítene

Nem hivatalos forrásból származó információink szerint nálunk is meg kell erősíteni az utakat, hogy – akárcsak az unióban – elbírjanak 11,5 tonna tengelynyomást. A mi közútjainkat ugyanis csak 10 tonnás teher elbírására építették. Ha ez igaz lenne, akkor 2007 után az egész országban burkolatcserére lehetne számítani. Azt is hallani, hogy a városokat elkerülő közutak megépülése után önkormányzati kezelésbe adnák a korábbi állami utakat.

Az ÚTIG kommunikációs vezetője, Abajkovics Péter azt közölte, a Szegeden áthaladó országos közutak felújítására a 2007–2013 közötti időszakban lehet számítani, ezt a ciklust öleli fel ugyanis az EU közlekedési operatív programja. Hasonlóan fontos lenne hazai pénzekből a nemzeti útfelújítási program beindítása is, de mivel erről még nem született döntés a parlamentben, marad a forgalom biztonságát veszélyeztető burkolathibák megszüntetése. Ha azonban emellett a régiók sikeresen pályáznának más forrásokra is, amelyek kiegészíthetik az állami pénzeket, nagyobb lehet a siker.

Az unió a regionális operatív program keretében infrastrukturális beruházásra 250 milliárd forintot szánt. Abajkovics Péter nyilatkozata azt nem erősítette meg, hogy az M43-as Szegedet elkerülő szakaszának megépítése után azonnal hozzáfognának a forgalmas városi utak rekonstrukciójához, az egyik projekt ugyanis nem feltétele a másiknak. Az M43-assal kapcsolatban azt a választ kaptuk, hogy 2007 után kezdhetik el építeni, konkrét időpont azonban még nincs. Csak annyi tudható, hogy 2015-ig kell elérnie a román határt.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nem tart ki végig a fizetés

A megszorító csomag első nyomait októberi fizetésükön már érezhették az emberek, de sokan csak… Tovább olvasom