Délmagyar logó

2017. 11. 23. csütörtök - Kelemen, Klementina 3°C | 13°C Még több cikk.

Marco Tutino: Az opera lényege: a hallgathatóság

Szeged - Az egyik legjelentősebb kortárs olasz zeneszerzőnek, Marco Tutinónak már a negyedik darabját mutatják be szombaton a nagyszínházban: A lakáj az operafesztiválra érkezik Plzenből.
Marco Tutino (56) gyakran játszott szerzőnek számít Szegeden. Pál Tamás fedezte fel a városnak: 1994-ben La Lupa című operáját Szonda Éva címszereplésével mutatták be. Később koncertszerűen játszották a Pugacsovot, sikert aratott a haldokló, rákbeteg irodalmárról szóló La Vita című operája a tavalyi fesztiválon. Most egy cseh társulat, a plzeni Josef Kajetán Tyl Színház hozza el versenyprodukcióként A lakáj című operáját, amit szombaton és vasárnap láthat a közönség.

– Robin Maugham The Servant című novellája és a belőle készült film alapján született meg A lakáj. Ez a történet egy olyan figura lelki megmutatkozása, akinek sikerül a hatalmát ráerőltetnie egy másik emberre, így lassacskán szolgából úrrá válik, miközben az úrból szolga lesz – foglalja össze operája cselekményét a Milánóban született Tutino, aki 2006-tól a bolognai Teatro Comunale igazgatója. Színidirektorként is jó kezdeményezésnek tartja az operaversenyt.

Marco Tutino: Van valami Szegedben, ami közel áll a zenémhez. Fotó: Frank Yvette
Marco Tutino: Van valami Szegedben, ami közel áll a zenémhez.
Fotó: Frank Yvette

– Különösen az tetszik, hogy az énekeseket egy adott opera szerepeire választják ki, nem általánosságban a hangi adottságok alapján. A májusi középdöntőben dolgozhattunk is a versenyzőkkel, így láttuk, milyen lehetőségek rejlenek bennük. Ez ritka az operaversenyeken. Szegedre egyébként mindig örömmel jövök, mert van valami ebben a városban, ami közel áll a zenémhez, ezért jól érzem itt magam – mondja a komponista, aki azt is elárulta: kedvenc operája Verdi Falstaffja, ami a 20. század első operája volt, de szerinte a következő száz év szinte minden darabja merített belőle.

– Csodálatos mestermű a Falstaff! Ha az ember belegondol, hány éves is volt Verdi, amikor írta... Hihetetlen a frissessége, és az is, hogy a semmiből egy új nyelvet volt képes teremteni. A kortárs operákat gyakran a műfaj ellenére – és nem érdekében – írják. Megfeledkeznek olyan alapvető elvekről, mint a zene dramaturgiája; arról, hogy a zene milyen jól el tud mesélni dolgokat. Megfeledkeznek arról is, hogy az opera lényege a hallgathatóság – és az, hogy érzelmeket közvetítsen. Az opera nem intellektuális kísérletezésre való, ahhoz inkább zenekari műveket érdemes választani.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Startol a Szegedi Jazz Napok

David Haynes megbetegedett, ezért az Umbrella Jungle produkció Vinx szólóelőadásából áll majd a Szegedi Jazz Napokon. Tovább olvasom