Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 8°C

Másfél óra alatt 340 ezres bírság

Szeged - Objektív felelősség elve ide vagy oda: még mindig vannak felelőtlen sofőrök az utakon. Utánajártunk: lassult-e az élet az autósok világában? Másfél óra alatt az új szabályok szerint háromszáznegyvenezer forint bírságot osztottunk ki.
– Egy kicsit gyorsan hajtottam, ugye? Mennyi lesz a bírság? Harmincezer? Nem lehetne inkább helyszíni? Nem? De ugye büntetőpontot nem kapok, és a jogosítványom is megmarad? – kérdezgette a rendőröket annak a fekete színű Volkswagennek a tulajdonosa, akit tegnap először mért be gyorshajtás miatt a CSMRFK egyik traffipaxa a Bertalan híd újszegedi lábánál. A férfi az ötvenes zónában hetvenhét kilométer/órás sebességgel hajtott.

Felelőtlen külföldiek

A közlekedési szabályok megszegéséért májustól az autó üzembentartóját teszik felelőssé, akit a szabálysértés mértékétől függően 30-300 ezer forintra bírságolhatnak meg. Még akkor is, ha nem ő vezette az autóját, kivéve, ha megnevezi: ki követte el a szabálysértést. A rendőröknek már nem kell bizonyítaniuk, hogy ki volt a sofőr, és a gyorshajtókat sem kell megállítaniuk. Az objektív felelősség elvét egy hete vezették be. Kíváncsiak voltunk: lassult-e azóta a forgalom a városban és környékén.

Fotó: Segesvári Csaba
Fotó: Segesvári Csaba

A Bertalan hídon majd egy órát időztünk: heten vezettek többel a megengedettnél úgy, hogy a rádió többször bemondta: rendőrök traffipaxoznak a leállósávban. Leggyorsabban egy piros színű Porsche repesztett át a hídon: a készülék szerint 91 kilométer/órával. Kilencvenezer forintra kellene megbüntetni az új szabály szerint, ám az autón német rendszám volt: a külföldiekre nem vonatkozik az objektív felelősség elve.

A hídon egyébként négy magyar rendszámú kocsi sebessége miatt sípolt a készülék: ezen autók tulajdonosai hamarosan 30 ezer forintos bírság befizetéséről szóló csekket találnak levelesládájukban.

Lassuló forgalom


– A jogszabály megjelenése óta egyértelműen lassult a forgalom
Csongrád megyében. Ezt az is alátámasztja, hogy 2008-ban a mai napig az előző év hasonló időszakához viszonyítva kilenc százalékkal csökkent a személyi sérüléssel járó balesetek száma. Tavaly május 8-áig tizennégyen, idén kilencen haltak meg a megye útjain – mondta Bagi Pál, a CSMRFK közlekedésrendészeti osztályának kiemelt főelőadója.
A traffipaxot kezelő rendőrök szerint sem volt tegnap olyan sok szabálytalankodó a hídon. Azt is megtudtuk: jó, ha a rádió bemondja a sebességmérés helyét, mert így még óvatosabban vezetnek a sofőrök az adott szakaszon. A többség valóban 40-50-nel hajtott át az újszegedi oldalra. Bemértünk egy kerékpárost is, aki a híd járdáján biciklizett 26 kilométer/órás sebességgel, mégis szabálytalanul. A kétkerekűt itt csak tolni szabad.

A fekete volkswagenesen kívül egyébként még egy sofőr, a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. egyik járművének vezetője hajtott vissza a rendőrökhöz. Utóbbi nagyon félt, hogy ő is többel hajtott a megengedettnél, de rendőreink megnyugtatták: alaptalanul aggódik. A férfiak természetesen hallottak az utakon májustól alkalmazott új elvről, és támogatják is azt. Abban azonban még egyenruhásaink is egyetértettek: jó lenne, ha a külföldiek is büntethetők lennének.

146-tal a 47-esen

A 47-es főúton, Hódmezővásárhely határában, ahol maximum kilencvennel lehetne menni, csak magyar gyorshajtókkal találkoztunk. Száztizenhárom, száznegyvenhat, száztizenhárom, száztizenhárom, száztizenhat, százharminchat: fél óra alatt sorrendben ennyivel hajtottak el a rendőrautó mellett a szabálytalankodók. A sofőrök pénztárcája egyenként 30-40 ezer forinttal lesz majd könnyebb. A leggyorsabban száguldó, fekete hondásnak azonban ennél is többe kerül a száguldás: a 146 kilométer/órás sebességnek ezen az útszakaszon hatvanezer forint bírság lesz a „jutalma".

Rendőreink másfél óra alatt az objektív felelősség jegyében 340 ezer forint bírságot osztottak ki.

Az önkormányzatokat támogatnák

A kiszabott bírságokból befolyt összeg a központi költségvetésbe kerül. Egyelőre nem tervezik, hogy a büntetés összegének egy részéből további traffipaxokat vesznek a megyei rendőr-főkapitányságoknak, ám ha az önkormányzatok saját útjaikon úgynevezett közreműködőt kívánnak igénybe venni (azaz ők is elkezdenek majd traffipaxozni): az ehhez szükséges különböző eszközök megvásárlására ebből az összegből is futná. Csongrád megyében jelen pillanatban hét rendőrségi traffipax működik, ebből három éjszaka is.

Olvasóink írták

75 hozzászólás
  • 75. KUKSI 2008. május 20. 15:50
    „Látom azért szép lassan lecseng ez az ügy is - mint annyi más - és maradunk jámbor birkák, akikkel a saját rendőrségünk azt tesz amit akar. A Szabálysértési törvénnyel teljesen ellentétes a bevezetett gyakorlat - mivel annak akit objektíve felelősségre vontak, nincs lehetősége a szabálysértési eljárásban biztosított jogaival élni (tanúk, tényállás, stb...). Kérdéssel fordultam az ORFK-hoz, hogy ezekre adjon választ, kiegészítve azzal - mit tesznek a külföldiekkel szemben, mivel ez a magyar állampolgárokkal szemben NEGATÍV DISZKRIMINÁCIÓ! A választ nagyon várom.”
  • 74. balla2 2008. május 16. 22:03
    „gondolatok:
    -magyar "üzletemberek" külföldi rendszámmal
    -ugyanezek drága radarzavaró berendezésekkel,amit állítólag legálisan beszerelhetnek 100.000Ft-ért
    -miért nem százhatvan autópályán? -mert akkor ezeken a satnya kétsávos autópályákon 200-zal döngetnének az ilyenek...amúgyis a százhatvan minimum egy háromsávoson kezdene biztonságossá válni, mert milyen amikor két kamion előzi egymást, biztos könnyen megállsz amikor kivág eléd....
    -jó pénzeket beszednek az alulszabályozott és bután szervezett rossz minőségű utakon...oda kell traffipax, ahol veszélyes a csomópont,vagy útszakasz és ott lehet rendesen és okkal büntetni.
    -végre vettem egy nem tizenéves autót hitelre... ki sem tudom használni az utakon.
    -plusz félve nyomom a gázt, nem tudom miért mennyit szabnak ki és azt se tudom mit kockáztatok (mert sokszor úgy érzem sose érek oda debrecenből győrbe)... aki tudja, letol az útról villogva 140-nél az autópályán!!!!
    -sok gondolat van még... gondolom másnak is...”
  • 73. Sizenine 2008. május 15. 19:46
    „"71. váczi annamária 2008.05.13 04:29

    :o)"

    Te minek örülsz?

    A szőregi úton rengeted "30as" tábla van kirakva a járdaszigeteknél, amiknek a jelenléte még oké is volt, amíg javították őket. Továbbra is kint vannak. Kérdem én: nem fog letaposni az útról az a román/török/szerb kamionos, ha lelassítok 30ra?!

    30-nál 50el menni nem kevés büntetéssel jár!Mellesleg az említett útszakaszon Szeged és Deszk között tolják min. 70-80al!Pedig lakott terület....”
  • 72. Lampert 2008. május 13. 09:29
    „Az az újságíró aki bírságokat oszt az autósoknak: megtalálta a helyét, maradjon is ott a testületnél. Fölösleges szereptévesztés számára az újságírás.”
  • 71. váczi annamária 2008. május 13. 04:29
    „:o)”
  • 70. egy 2008. május 12. 21:12
    „Vettem a fáradságot, és elolvastam az összes hozzászólást...
    Másnak is ezt kellett volna, és főleg a cikket jól értelmezni.
    Tudomásom szerint a külföldi helyszíni bírságot kap, de a bírságra rá kell írni a pontos lakcímét, hogy az behajtható legyen...
    Az objektív felelősség nem vonatkozik rá, tehát ha hibázik, akkor célszerű megállítani, hogy a vezető kiléte meg legyen állapítva, és már mehet is a csekk neki... Remélem a rendőrök 20000 Ft-os csekket írják nekik... Szívjanak ők is, ne csak mi magyarok.
    Az objektív felelősség véleményem szerint egy kiskapu bezárása a sumákolások előtt. Bizti lesz, aki valahogy ezt is kibugázza, de mivel mindennap kocsikázok észrevettem, hogy 1.-je óta az emberek nem száguldoznak annyira az utakon, mint régebben. Mondjuk már én se vagyok bátor... :)
    Sajna be kell látnunk, hogy mi nem vagyunk a közlekedés téren kultúráltak. :( Talán ez majd visszafogja a barmokat.
    És Brumeenak igaza van, eddig a pici fiúk meguszták, most majd a sokadik csekk után majd gondolkoznak a szülők is...”
  • 69. Brumee 2008. május 12. 09:05
    „Én csak annyit fűznék a cikkhez, hogy ha a rendőrök a Kossuth L. sgt. - Damjanich u. kereszteződésben naponta 1 -azaz egy órát állnának,milliókat tudnának összeszedni.Mellesleg a török police sem beszél világnyelveket, mégis szigorúan megbünteti a külföldi autósokat.Igaz, nem nyalja az unió s....t!Az objektiv felelőségről csak annyit, hogy apuci majd meggondolja, hogy picifiának a dizsibe kölcsönadja-e az autóját.”
  • 68. Demeter László 2008. május 11. 22:04
    „Miért nem lehet 160-al menni autópályán?
    Mert akkor nem lehetne beszedni a pénzt.”
  • 67. tip 2008. május 11. 15:58
    „Ha érettségizett embereket vesznek föl elvileg vágni kellene az angolt,minimum.De ezt ki ellenörzi?-sem erőnlét sem nyelvtudás.Ha futni kellene a bűnöző után többen fölsülnének,benevezhetnének távgyalogláson.”
  • 66. mazda 2008. május 11. 15:41
    „Azért nem állítják meg őket mert nem akrják,(ren188) TBéla,lehet,hogy a rendőrségen belül működik a kft, csak mi nem tudjuk.”
  • 65. delmagyaro. 2008. május 11. 15:32
    „Okosok,gondolhatták volna ha ennyi autót hoznak forgalomba,azoknak közlekedni is kell valahol!Erre leveszik a sebességhatárt 60-ra.Ehhez csak gratulálni lehet.Ez olyan mintha bemenne az ember a csemegébe és nem vehet csak 10dkg fölvágottat mert jóllakik,ha többet vesz.Így aztán ki van találva,hogy nem jogalap nélkül gazdagodik az ország,ha gazdagodik.Kismillió adónem stb,most ez eggyel több.De mi van aképviselők számla nélküli elszámolásukkal???!!!!!Mennyi adót is fizetnek utána.Amennyit felvesznek az már egyes családok össz bevételével egyenlő!!Sőt még több is!!Erről természetesen mélyen hallgatnak az illetékesk.Na erről szavaztasson Orbán et!!!!”
  • 64. ren188 2008. május 11. 15:15
    „nem lehet,h azért nem állítják meg a magyar utakon a külföldieket,mert nyelvismerteti problémák vannak?”
  • 63. McGregor 2008. május 11. 13:55
    „61. hozzászólás TBéla

    Szerintem be fogják vezetni, csak kőkeményen szabályozni fogják a működésüket. Hallottam olyat (nem biztos, hogy igaz), hogy minden egyes fotó elkészítésével egy időben automatikusan SMS üzenet kerül egy központi számra elküldésre. Ezzel akarják megakadályozni, hogy egy kis kenőpénz hatására törölni lehessen a képet. Meg lesz adva, hogy a képek maximum ? %-át 1-3 %) lehet törölni. Aki többet töröl, attól elveszik az engedélyt.
    Az elején tarolni fognak, majd miután megtanulták az autósok betartani a sebességhatárokat, tönkre mennek.”
  • 62. rpm 2008. május 11. 10:49
    „100 ronra bűntettek meg romániában baleset okozásáért 48 ora befizetési határidővel utánna 250 re emelkedik.1 ron 70 ft kb.ide haza ez csak pénzről szol. ha temposabban szeret valaki járni ott van a főváros ahol még senki nem kérdezte hogy miért megyek80-100as tempoval.érdekes hogyan lehet klárafalvát veszélyesebbnek látni mint a hungária krt.pl.”
  • 61. TBéla 2008. május 11. 09:57
    „Az a kezdeményezés nagyon hallgat, hogy KFT-k is kaphatnak engedélyt a trafipaxolásra. Valaki hallott valamit erről hogy áll ez a dolog?”
  • 60. Rébusz 2008. május 11. 09:43
    „Kis példa a déli szomszédunktól sajnos saját tapasztalat:
    Palics közepe, kettős lámpa után, kereszteződést elhagyva villogó rendőr leszorít, elveszi az iratokat, majd közli, hogy piroson mentem át. Mondom az kizárt, mert mikor még áthaladtam zöld volt. Utána átmódosította, hogy akkor sárgán haladtam át, mert még mielőtt átért volna a kereszteződésen a gépjármű teljes terjedelmével, a lámpa átváltott. És, ha nem adok 30 eurot, de izibe akkor bucsuzhatok az okirataimtól...”
  • 59. Választó 2008. május 10. 23:27
    „"Úgy tünik , az objektív felelősség bevezetésével az állam a bizonyítás kötelezettségétől akar szabadlui és átruházza azt a gépjármű üzembentartójára. Jogállami keretek közt ez elfogadhatatlan... Ráadásul a bizonytáson túl a behajtás is egyszerübb a hatóság számára." autósélet 2008. március 39. évfolyam 3. szám, 24-25 oldal., Gyulainé Dr. Tóth Zsuzsa közlekedési szakjogász
    Lehet, hogy több rendőr kellene az útakra és az elkövetés helyszínén kellene szankciónálni a szabálysértést. Igy talán törvényes lenne a dolog.”
  • 58. Raptor 2008. május 10. 23:11
    „A képlet egyszerű. Akik a jogszabályokat "alkotják" diletáns barmok. Megkérdezték a rendőröket, hogy mi a gond a gyorshajtók nagyobb hatásfokú elkapásával? Azok mondják, hogy nem lehet fotózni, mert utólag letagadják a mocskok, nincs kit büntetni. Aztán valamelyik birka a minisztériumban kitalálta a megoldást, ezt az ojektiv felelősséges dolgot (amivel amúgy semmi baj szerintem), és eddig ért az esze. Tovább már nem gondokodott. Ehhez még hozzátartozik az is, hogy a rendőrök nem szeretnek dolgozni, könnyebb kirakni egy fényképezőgépet, ami kattintgat, majd kényelmesen egy székben kiértékelni az eredményt, mint 2x annyi rendőrt kiküldeni szolgálatba és pléhpofával bunkózni a külföldiekkel. Aztán várni igy kényelmesen, hogy leteljen az a fránya 25 év munkaviszony, oszt mehessenek a jól megérdemelt nyugdijba.

    Aztán azt már nem tervezték bele, hogy itten ám mi tranzit ország lennénk és hát a statisztika sem naprakész, és sok helyen igencsak a külföldiekkel van a nagyobb probléma. Ejj, erre már nem futotta abból a nagy agyukból abban a minisztériumban azoknak a jogászoknak. Pedig lehet elegendő lett volna annyi kitételt tenni, hogy "abban az esetben, ha az obj. felelősség elve nem alkalmazható - pl. külföldi -, akkor a bírságot a helyszínen kell befizetni". Vagy hasonló. Ebben az esetben azonban sajnos a rendőröknek sem lett volna elegendő kirakni egy fényképezőt, dolgozni is kéne nekik.

    Egyértelműen látszik, hogy amikor ezt a jogszabályt kitalálták az volt a lényeg, hogy ezt a koncepciót szolgálja ki és kész: ki lehessen rakni egy fényképezőgépet, majd utólag az iróasztal mögül lehessen nagyüzemben gyártani a csekkeket. Jah, hogy ezzel a rendszerből kiesnek a külföldiek. Ezt tudták szerintem nagyon jól a döntéshozók és a rendőrök is, csak éppen szartak rá, hisz nem érdekük ezeknek, hogy valóban jól működő dolgot találjanak ki és üzemeltessenek. Ez van ebben az országban mindenhol, nem csak itt.

    Amúgy, majd amikor nyilatkoznak ezügyben a rendőrök, akkor majd azt fogják mondani, hogy hát erről szó sincs, a jogszabályok, a törvények vonatkoznak a külföldiekre is - amiben igazuk van, csak éppen a gyakorlatban nem igy fog működni. Ezért nincs itt ebben az országban jogbiztonság. mert a törvények, a szabályok csak papiron léteznek. Végrehajtásukról, betartásukról a kutya nem rendelkezik, foglalkozik. Asszem erre rimel az a fogalom, hogy banánköztársaság.

    A szerbek, szlovákok, osztrákok, németek, stb. okosabbak. Nincs mit magyarázni ezen. Valószinű, hogy ők inkább harcolnak, küzdenek azért, hogy rendet tartsanak a saját szemétdombjukon, mint itthon bárki is. Kár is morogni, morálisan kész itt minden.”
  • 57. Gábor Tata 2008. május 10. 22:38
    „Ha néhány "tisztelt" törvényhozó vagy más "nagy ember" járna minden nap a 43-on, biztos bent volna már a parlament előtt a külföldiek bírságolására vonatkozó törvényjavaslat!”
  • 56. ren188 2008. május 10. 22:06
    „hová tűnik a gyorshajtásból befoly összeg?”
75 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Utcalegek Szegeden

Szeged - Legkerekebb, legrövidebb, leghosszabb, legfiatalabb és legöregebb – megkerestük… Tovább olvasom