Délmagyar logó

2017. 11. 19. vasárnap - Erzsébet 0°C | 8°C Még több cikk.

Még egy utolsó tour a 83-ason

Szeged – 2012. március 2-án 23 óra 15 perckor elindult az utolsó 83-as viszonylatú busz a Vadkerti térre. Ott voltunk a szürreális utazáson.
HCT 511, szóló Ikarus gázbusz. Makkosházról 2012 márciusának első péntekjén, ez az autóbusz ment végig utoljára a 83-as vonalon a Vadkerti térig. A menetrendváltás és viszonylatmódosítások, illetve -megszüntetések előtt „tisztelegve" számos olyan utas is felszállt, akik talán először utaztak ilyen éjszakai járaton. A busz induláskor gyakorlatilag tele van: nagyszájú „közlekedésszakértő" kamaszok, állványos kompaktgépesek ülnek, állnak, kiabálva beszélgetnek. Van, aki kijelenti, ő bizony soha nem száll föl a 2-es villamosra...

Az utolsó 83-as buszon. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Ez volt a 83-as

A szegedi 83-as jelzésű autóbuszvonal a város egyik legjelentősebb és legnagyobb forgalmú autóbuszjárata volt. A járatszám 1981. október 11-én tűnt fel először Szegeden, ekkor még a Vértói út–Honvéd tér szakaszon közlekedtek ezzel a járatszámmal az autóbuszok. 1985-ben az útvonal Makkosház, Hont Ferenc utca–Személypályaudvarra módosult. Két évvel később a járatot meghosszabbították a Vadkerti térig. Huszonöt év szolgálati idő után 2012. március 2-án szűnt meg a mostani vonal.

Negyed tizenkettőkor halk dudálással fordulunk ki a Csongrádi sugárúti körforgalom felé. Az első valódi utas a Károlyi kollégiumnál száll föl: egy egyetemista lány arról érdeklődik, megállunk-e az Aradi téren (sic!).

– A Dugonics téren igen – feleli a sofőr. A lány erre boldogan, van bérletem! felkiáltással felpattan az Ikarusra. Amely a Szent Ferenc utca megálló előtt keresztez az utolsó, Vadkerti térről indult „ellenbuszával". A két sofőr egy pillanatra megáll, s az ablakon keresztül jattolva köszönnek el egymástól mára és a vonaltól örökre. A 2-es és a 83-as vonalakon körülbelül negyven buszsofőr dolgozott. Ők most a meghosszabbított 20-ason, az újonnan induló 72-esen és a 84-esen fognak dolgozni. A két vonal alacsonypadlós buszainak jelentős része a meghosszabbított 20-as viszonylaton jár szombattól.

A Vadkerti térre befutó busz jobbára már csak az utolsó „ortodox" utasokkal van tele. Az egyik kamaszcsapat műanyag pohárból pezsgőzve iszik a viszonylat egészségre, vagy mire...

Az utolsó 83-as buszon. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

– A végét majd adjátok ide, srácok! – kiáltja egy, a megállóban szellőző lány. A magas labdát egy emberként csapja le az összes fiú. – Adjuk máris! De tényleg csak a végét kapod meg! – nagy a vihogás. Közben elkészülnek az utolsó fotók is az immár 99-es garázsmenetté átlényegült járatról, amelynek sofőrje nem tudja eldönteni, élvezze a váratlan népszerűséget, vagy hazaküldje a bőszen pezsgőző fiatalságot. A végállomás mindenesetre már felkészült a szombati váltásra: a tájékoztató táblán már a 20-as menetrendje olvasható: a busz 20 percenként jár majd, akár a 83-as, sőt iskolaidőben a reggeli csúcsban tíz percre sűrűsödik a követési idő.

Az utolsó szegedi 83-as busz megérkezik a Vadkerti téri buszfordulóba


* * *

Ugyanaz, kicsit másképp

Nekem picit deja vum volt péntek este: a nagy vasúti vonalbezárások idején a 112-es számú Nyíregyháza–Nyíradony vasútvonalon 30 kilométer/órás átlagsebesség mellett egy fóliázott üvegű Bzmot Interpicivel mentünk végig. Ott és akkor volt hasonló a helyzet, gyakorlatilag napra pontosan öt éve: az az utolsó út ugyanis 2007. március 3-án volt. Ott körülbelül 10-12 utas utazott átlagban a vonattal, de akkor persze tele volt a motorkocsi – az utat dokumentálni igyekvő fotósokkal, operatőrökkel. Valamiért különleges vonzalmat érzünk az utolsó dolgokhoz.

Olvasóink írták

28 hozzászólás
12
  • 28. szegedivagyok 2012. március 06. 10:55
    „Ez a cikk ebben a formában azért egy kicsit túlzás a DM-től. Mitől lett szürreális az utazás? Milyen éjszakai járatról írnak? Szegeden nincs éjszakai járat! A 83-as autóbuszvonal megszüntetése egy döntés volt a sok közül, miért kell ebből ekkora drámát csinálni? Még jó, hogy a cikk írója nem azt a címet adta az írásának: "Elvették a Szegediek utolsó bástyáját" vagy "Elvették a Szegediek játékszerét".

    Azt azért aláírom, hogy nem kellő körültekintés előzte meg a menetrend változtatását, hiszen nem szakemberek alkották, vagyis szakemberek csinálták, de a politikusok utasítására. Ez van, ezt kell szeretni.”
  • 27. postboy 2012. március 05. 17:37
    „dasza!

    Valóban van egy olyan terve az önkorm.-nak, hogy a Szolnok-Csongrád-S.falva felől érkező helyközi és távolsági buszok Makkosházig, a Vásárhely és Makó felől érkezők pedig a Víztorony térig, a Budapest-Kecskemét és Baja-Mórahalom felől érkezők pedig csak a Plázig járjanak. Ezáltal tehermentesítsék a Mars teret...”
  • 26. dasza 2012. március 04. 23:17
    „@20 Mox
    Majd benyújtanak egy indítványt, hogy a sándorfalvi helyközi járatok Makkosházig közlekedjenek, aztán onnan mehet mindenki trolival...”
  • 25. szentmihályi 2012. március 04. 18:40
    „Nekem csak 1 kérdésem volna még így utólag. A 2es járatú busz utolsó járatáról mért nem tudtak írni egy hasonló cikket????????????????????????

    Tisztelettel várom a választ”
  • 24. klj-54 2012. március 04. 09:11
    „http://www.szegedkozlekedes.hu/”
  • 23. a84esbusz 2012. március 03. 22:13
    „Gratulálok az önkormányzat közlekedési osztályának. Csupa szakértelem.
    16.hopp- teljesen igazad van, de egy újságirónak nem kell értenie ehhez.”
  • 22. dBrown 2012. március 03. 21:48
    „15! Át van írva, a wikitől függ, hogy mikor teszik közzé a friss változatot. Nem kell ezen drámázni...”
  • 21. Attis2 2012. március 03. 20:11
    „Mox

    A 84A-s a Viztorony tértől indul. De amúgy teljesen igazad van:felújitották,hogy ne legyen zsúfoltság,erre 1 busz használja mostmár:a 84-es.”
  • 20. Mox 2012. március 03. 18:43
    „Szépen felújították 1-2 éve a makkosházi végállomást(ez jó,kivéve,hogy kivágták a fákat!!!)külön részt alakítottak ki a buszoknak (83,83A,2,84,84A),elválasztva a troliktól, majd az 5 járatból most megszüntettek 3-at...Most ott lesz kihasználatlanul az új végállomás???”
  • 19. TrombiFrédi 2012. március 03. 15:38
    „Ismét egy jó példa a tovább az "anarcholiberális uton" adunk egyet elveszünk kettőt, de abból az egyiket úgy, hogy nincs helyette alternatíva! Hol van már az az idő mikor Kalmár "úr" és társai bőszen ágáltak a 2-es villamos ellen, tanácsnokként pedig hűen követi az elődök irányvonalát a tömegközlekedés karcsúsítása, kiszervezése terén!!!”
  • 18. Szücsiii 2012. március 03. 15:24
    „11: A volán miért is szégyellje magát? Ha csak egy icipicit konyítanál a dologhoz, akkor tudnád hogy a volán csak szolgáltató. Végrehajtja amit megrendelnek tőle. A város kezében van a döntés joga az összes vonal felett.”
  • 17. kadsza 2012. március 03. 14:42
    „Jaj, az utolsó 83-as, mi lesz most!? Ne rakjuk bele a híradóba is? Világvége 2012... elkezdődött!
    Emberek, folyamatosan változik a világ! Nőjünk már fel hozzá végre!”
  • 16. hopp 2012. március 03. 13:04
    „Tisztelt újságíró! A Volánnál nem "TOUR" van , hanem FORDA! Az SZKT használja az ön által megjelölt indulási jegyzéket.”
  • 15. Attis2 2012. március 03. 12:38
    „Én is nagyon sajnálom,hogy megszűnt a 83-as! De az nagyon bosszant,hogy a 2-es busz is megszűnt,és arról semmi búcsúzás nincs. Pedig az is egy nagyon jó járat volt! Sőt! A Wikipedián is a 83-as státusza MEGSZŰNT, a 2-esé pedig AKTIV. Most akkor hogy is van ez?”
  • 14. Attis2 2012. március 03. 11:23
    „Tegnap este én is haverommal a Makkosházáról 20:20-as 2-essel elmentünk egy kört tenni utoljára! Visszafelé a Kisteleki utcánál szálltunk le,hogy kényelmesen elérjük a Makkosházáról 21:15-ös 83-ast. Így is lett. A Vadkerti téren megkérdeztem a sofőrt,hogy ezek a buszok mennek át hosszú 20-asba? Megerösitette,hogy IGEN. Visszafelé a vasútállomáson szálltam le,ez volt 21:50. Ott is már az új menetrend volt kitéve! Fura volt az állomáson 13A-s,és 20-as menetrendet látni. Aztán 90F-essel haza,még ha az nem is szűnik meg.”
  • 13. ferdzso 2012. március 03. 10:56
    „"Maros130": Megértem. (Így vagyok én is a megszűnt "Média Markettel".): Nem igazán sajnáltam, mert nem volt az "életem része", pedig közel van, de nem sokszor jártam oda vásárolni. Azért, kérlek, ne vesd meg, aki; (ha jobb lehet is, ami van helyette), mégis fájlalja az utazási szokásainak egy elmúlt részét. (Történetesen, a "2-est, és 83-ast".)”
  • 12. ferdzso 2012. március 03. 10:39
    „"Nevetséges", de "1.manstein", szépen, jól fogalmazott: "Csak egy szám, és járat a sok közül", de mégis!!! (Őszintén "szólva", könnycsepp gurul...) Hiába, van itt helyette az új; a modern villamos, meg az "utód", a hosszabbított járatú "20-as", mégis elmúlt valami... A múlt, amit mindenki sajnál, hogy elmúlt! Pedig de sokszor szidtuk! :"Városnéző járat"! (A Marsról betérve a belváros felé, míg a másik két másik,a -11-es, 21-es- a körúton, bőven elé került ha egyszerre indultak a Mars térről, mire a "Nagy-állomásra" értek...(A sofőröknek "Sziát, jó munkát"-ot mondtunk, és mutattuk a bérletet,(pedig tudták, hogy van biztosan), mert már ismertük egymást, egy "közös program" miatt... Nem volt más, mint ugyanazon járattal utazni... Kár, de ez van; elmúlt, vége!Remélem, sokakkal máshol, más járaton,boldogan ismerjük fel egymást, és eszünkbe jut a (mára már csak "volt"), a legendássá lett járat... Ég veled, "83-as"!!!!”
  • 11. GengsterPro 2012. március 03. 10:21
    „nem értem miért kell ebből ekkora ügyet csinálni... de amúgy meg szégyellje magát a volán mélységesen”
  • 10. Maros13O 2012. március 03. 09:41
    „Valahogy nem tudom sajnálni..”
  • 9. theseus 2012. március 03. 09:17
    „A 20-ast meghosszabbították-e a Vadkerti térig, hogy kiváltsa a megszüntetett 83-as alsóvárosi szakaszát?
    A 2-es villamos csak a rókusi szakaszát váltja ki 83-asnak.
    Alsóvároson a Hattyas soron van az egyetemi sportközpont és több egyetemi épület is, ahová naponta több ezer diák buszozott eddig a 83-assal. Remélhetően nem maradnak busz nélkül.”
28 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Galkó Bence a Sztárok Falán

Szeged - A Szegedi Nemzeti Színház társulatából újabb művész dedikált portréja került tegnap a… Tovább olvasom