Délmagyar logó

2017. 04. 29. szombat - Péter 8°C | 22°C Még több cikk.

Még két hideg tél a szegedi 3-as vonalon

Szeged - Az idei és a jövő telet még biztosan hideg járműben kell átvészelniük a szegedi 3-as villamoson utazóknak. A vonalon még mindig a több, mint negyvenéves magyar gyártmányú járművek döcögnek, és az új Tatrákra 2010-nél korábban nemigen lehet számítani.
„Ígérem, 2007–2008 telére mindenhol fűtött villamosok fognak közlekedni" – mondta Dózsa Gábor, az SZKT igazgatója lapunknak 2006. február 2-án. Lassan két év telt el az ígéret óta: a 3-as vonalon még mindig a több, mint negyvenéves magyar gyártmányú villamosok döcögnek. Itt a hűvösebb idő is – már a hétfői plusz négy-öt fokban sokan dideregtek rajtuk. Az elkövetkező napokban kora reggel még ennél is hidegebbre lehet számítani.

– Legalább az ajtók zárnának megfelelően – mutatott a 809-es pályaszámú villamos egyik ajtajának ujjnyi vastag hézagára hétfő délelőtt Horkai Antal. A jármű belsejében ez idő tájt valóban nem ilyen klímára vágyik az ember. Az alumínium kapaszkodó már most sütött a hidegtől, nem is fogta senki, akinek ne lett volna kesztyű a kezén. További tapasztalatok: a műbőr ülések hidegek, és a csuklórésznél sem szerencsés állni, ha nem akarjuk, hogy a lyukakon keresztül ránk fújjon a szél.

A jó öreg magyar villamosok dacolnak az idővel, az utasok meg az időjárással. Fotó: Miskolczi Róbert

– Úgy hittük, hogy jobban halad majd az európai uniós nagyprojekt – beszélt a korábbi tervekről Dózsa Gábor. A pálya modernizálását ebből kívánják majd fedezni, a tervek szerint ez csak 2010-re valósulhat meg. Bár a vadasparknál és a Fonógyári úton kialakítandó deltaforduló maximum 150 millió forintba kerülne, a társaság még önkormányzati segítséggel sem tudná kigazdálkodni azt. – A 3-as vonalán közlekedő fűtött járművek egy részét a jelenleg az 1-es vonalon futó villamosok adják majd. Ezeket ugyanis ritkítani fogjuk, amint 2010–11-re elkészül a 2-es villamos pályája – magyarázta az igazgató.

FVV 1200-asok

– A 3 és 3F vonalon jelenleg FVV 1200 típusú járművek közlekednek, amelyek átlagosan negyvenegy évesek. Ezek felszereltsége „spártai". Fűtés csak a vezetőálláson van, az ülések hideg műbőrből vannak. A futómű szerkezet merev, mely nemcsak zajos, de rongálja a pályát is. Az ajtók levegővel működnek, télen hajlamosak a befagyásra, menet közben pedig igencsak szellősek – sorolta az FVV „szépségeit" Kodé László, az SZKT villamos járműfenntartási osztályvezetője.

Olvasóink írták

  • 8. Brad 2007. november 15. 16:11
    „Szeged nem Pest, sok tekintetben apróságban nyugatiasabb, kevesebb a szemét, kedvesebbek az emberek, gyakrabban adják át a helyet az időseknek a fiatalok, stb. Ezek persze apróságok, Bp-nek más előnyei vannak.

    Ami a fűtést illeti tényleg az lenne a legjobb ha összeszednének annyit, hogy megépülhessen a forduló, mert ezekre az FVV-kre kár költeni, nemsokára csak a méh-ben lesz értékük, ill. a múzeumokban.

    Amúgy tény a pesti villamosok jórészében nincs fűtés, csak azokban amit felújítottak, az itteni tátrák beszerzése (itt a használt német villamosokra gondolok) pedig nagyon megérte mert óriási előrelépés volt viszonylag hamar forgalomba álltak és már úgy kellett mint egy falat kenyér...

    Mellesleg sajnos még Debrecenben is járnak az FVV-k.”
  • 7. Jozsi 2007. november 14. 14:59
    „Szeged nem Pest, ha észrevetted volna.”
  • 6. Geri 2007. november 14. 12:12
    „Pesten sincs fűtés az ICS-k be nehony má a szegediek pattogjanak...”
  • 5. szpalika 2007. november 14. 00:16
    „ezen villamosok egy része fel lett újítva kb. 2000 körül. Most egy fűtés beszerelése, felújítás stb. szerintem legalább annyi lenne bele, mint amennyit a forduló kiépítésére nem tud szerezni az SZKT.
    Bp-en a tatra villamosok felújítása került 3x annyiba darabonként, mint 1 szegedi csuklós tátra beszerzése és felújítása...
    el kellene érni, hogy minél hamarabb meglegyen a forduló...”
  • 4. Jozsi 2007. november 13. 17:54
    „Nem hiszem el, hogy ezekbe nem lehet fűtést szerelni. Más közép-európai városokban is vannak (ha néhol csak mutatóban is) még II. világháború környékén készült villamosok is, azokban is van fűtés. Inkább mondjuk úgy, hogy az amúgy is legkisebb forgalmú járatán spórol az SZKT. A bosszantó csak az, hogy a többéves lemez szerint "arra a pár évre nem éri meg felújítani a villamosokat". Az nem baj, ha mondjuk a beteg gyereket a mínusz 20 fokos villamosra kell felültetni, a kesztyűben-sálban villamosozó szegediek legalább kuriózum.”
  • 3. Brad 2007. november 13. 17:22
    „Az "átlagos" 40 év már csak azért is hülyeség mert a legidősebb villamos is csak 35 éves a többi meg fiatalabb...

    A fűtés hiánya addig nem oldható meg míg nem tudják a tátrákat megfordítani. Kétirányú villamos meg nincs csak az FVV-k.”
  • 2. Herke Istvánné 2007. november 13. 16:04
    „A fázás csak az egyik kellemetlen dolog. Még rosszabb az, hogy sehol nem jelzik, hogy éppen melyik villamos fog először indulni. Reggelente az utastársakkal együtt találgatjuk melyikre kellene szállni, de hétfőn reggel például - mivel késett a 4.-es - felszálltunk a 3-asra, mikoris bedöcögött a másik, és mi újra cihelődtünk. A bérleteseknek nem volt probléma, azonban aki jegyet lyukasztott, ismét vissza kellett, hogy térjen a 3-asra. Kész cirkusz ami reggelente a végállomáson folyik. SZKT-s munkatárs persze sehol. Nem hiszem, hogy nem lehet megoldani, akár egy fényjellel, hogy melyik jármű indul előbb.”
  • 1. Jozsi 2007. november 13. 13:08
    „Aki a 3-ason kényszerült utazni, és megtehette, már biztosan átült autóba. Érthetetlen számomra, hogy legalább a fűtést mért nem oldják meg. Ha jól emlékszem (mostanában nemigen utaztam a 3-ason), egyes példányok vezetőfülkében - a hifi funkcióját játszó Szokol rádió mellett - valami átalakított háztartási hősugárzó szolgáltatja a fűtést. (Már amelyiket a néni nem kesztyűben-sálban vezeti). Valami hasonló, primitív és olcsó megoldást biztos az utastérre is ki lehetne találni!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Víz ömlött az alsóvárosi Sárkány utca tűzcsapjából

Szeged - Hétfő délután méretes vízsugár spriccelt az alsóvárosi Sárkány utca tűzcsapjából. A… Tovább olvasom