Délmagyar logó

2017. 02. 26. vasárnap - Edina -3°C | 10°C Még több cikk.

Még mindig versenyben az Apollo gumigyárért

Szeged - Szeged állítólag még mindig szerepel azon a listán, amelyen az ITDH, a magyar befektetési ügynökség még a hét végéig dolgozik, és amelyet átad majd az indiai Apollo Tyres gumigyárnak.
A polgármester szerint már egy évvel ezelőtt is a megyeszékhely tette a legjobb ajánlatot. Nem kecsegtet azonban sok jóval, hogy a beruházó még napokkal ezelőtt is azt mondta: a leendő gyár vezetői Budapesten szeretnének élni. Szentes – információink szerint – nem jöhet számításba.

Az indiai gumigyárat 44 település kereste meg az ITDH-n keresztül, azt követően, hogy az üzemépítésre kiválasztott városnak, Gyöngyösnek a tisztázatlan tulajdonviszonyok és a helyi ellenzék népszavazási ötlete miatt nemet mondtak a beruházók. A jelentkező városok vezetői nem félnek a környezetszennyezéstől, és politikai vita sincs: egyszerűen kijelentették, hogy szívesen vennék, ha a gumiabroncsgyár őhozzájuk települne.

Mint ahogy arról lapunkban már írtunk, Szeged és Szentes is befogadná az öt éven belül 900 fő foglalkoztatását tervező Apollo Tyrest. – Szeged nem most kezdett el lobbizni az indiai befektetőért – mondta el Botka László polgármester. A város első embere tegnap azt válaszolta kérdéseinkre, hogy már egy évvel ezelőtt is Szeged tette a legjobb ajánlatot Magyarországról. Akkor hárman versengtek a gumigyárért, Miskolccal és Gyöngyössel együtt: a mátraalji városka azért győzött, mert a legközelebb esik Budapesthez.

Szegeden is készülhetnének ilyen abroncsok, ha a cég elfogadná a város ajánlatát. Fotó: Miskolczi Róbert
Szegeden is készülhetnének ilyen abroncsok, ha a cég elfogadná a város ajánlatát.
Fotó: Miskolczi Róbert

Az indiaiak ugyanis ragaszkodnak ahhoz, hogy a fővárosban éljenek. Információink szerint 47 családról – a gyárban a középvezetői szintig mindenki indiai állampolgár lesz –, összesen 200 emberről van szó, a családok a gyerekeiket akkreditált angol nyelvű általános és középiskolába szeretnék járatni.

Szentes próbálkozik

Úgy tudjuk, Szentes már nem szerepel az újabb listán, ezért kérdeztük meg Szirbik Imre polgármestert, hogyan tovább. A vezető azt válaszolta, nem tud róla, hogy Szentest hová sorolták, látott ugyan különböző, sajtóban megjelent térképeket, de más információja egyelőre nincs. Hozzátette azonban, egyfolytában keresnek a városukba települő befektetőt, s ha az Apollo „nem is jön be", akkor másokban bízhatnak. „Sok próbálkozásra van szükség ahhoz, hogy eredmény legyen a végén" – mondta.

Botka most is azt állítja, a többi városnak messze nincs – nem is volt – olyan jó ajánlata, mint Szegednek, és biztosan tudja, hogy a város rajta van a legutolsó, tízes listán.

Miből is áll az ajánlat? A logisztikai központtal szemben, az M43-asnál, tehát nagyon jó helyen adott egy 100 hektáros állami tulajdonú terület, amelyből akkora részt lehet kihasítani, amekkorára az Apollónak szüksége van: a kért 45 hektárt biztosan. A város vállalta, hogy mintegy 7-800 millió forintért kiépíti a közműveket. Adókedvezményt nem adhat, erre a 2004-es uniós csatlakozás óta nincs lehetőség. A családok számára biztosítaná a város, hogy a gyerekek angol nyelvű általánosba és középiskolába járhassanak. Szeged még abban is segítene, hogy az építkezéshez szükséges összes engedélyt az év végéig kiadná.

A polgármester sajnálattal vette tudomásul, hogy az indiaiak képviselője még néhány nappal ezelőtt is úgy nyilatkozott, hogy a gyár felső- és középvezetői csak Budapesten szeretnének élni.

Kik lehetnek a listán?

Az ITDH sajtófőnöke, Kékesi Katalin üzleti titokra hivatkozva nem adja ki az esélyes városok listáját. Megpróbáltunk más forrásból hozzájutni az információkhoz: ekkor derült ki, hogy az ITDH még csak most szűkíti a kört, és a hét végéig szeretne egy tizenötös rangsort összeállítani. Kiderült, a magyar sajtóban napok óta körözött lista téves következtetéseken alapul, az esélyesnek tartott Isaszegnek például csak 14 hektárja van erre a célra. A feltételezések szerint mindenképpen ajánlják Szegedet és Miskolcot, továbbá Bábolnát, Várpalotát, Martfűt, Hevest, Ajkát, Mezőkövesdet.

Olvasóink írták

  • 9. MOK 2008. augusztus 27. 16:41
    „Ne haragudj geza, de látom neked fogalmad sincs mi is a gumigyártás. A felhasznált anyagok nagy részét zárt rendszerben használják, a kiporzást szigorú szabályok korlátozzák. Ha olyan veszélyes lenne, a gumigyártás akkor itt nálunk sorra halnának meg a dolgozók. Ehhez képest nem tudok olyanról, aki a gumigyár miatt betegedett volna meg. Balesetben halt meg már kolléga. De olyanról, aki a vegyszerekkel való huzamosabb érintkezés miatt halt volna meg az elmúlt 15 évben, amióta itt vagyok, nem tudok. Egyébként meg, ha nem olyan ostobák az indiaiak, mint a koreaiak, elég jól össze lehetne dolgozni, az eltérő profilok miatt.”
  • 8. geza 2008. augusztus 27. 00:14
    „"5./ A gumigyár előzetesen bejelentett kapacitása és ezzel arányos környezeti terhelése nyomasztóan nagy.
    Évi 10 millió gumiabroncsot kíván előállítani, majd újabb üzem létesítésével további ipari-és mezőgazdasági célra hasznosítható gumikat akar gyártani.
    A tervezett késztermék 550 t/nap.
    A felhasznált alapanyagok között szerepel:
    - napi 51,5 t korom,
    - napi 60 t szintetikus gumi,
    - napi 12,8 t szilika-homok,
    - napi 8,5 t olaj.
    -Számos, az egészségre közvetlenül is káros vegyianyagok, oldószerek, extruder olajok, policiklikus aromás szénhidrogének, xylol, toluol, acetaldehid, izobutil, keton, stb, a vizsgálati anyagban nem részletezett mennyiségben kerül felhasználásra, illetve a környezetbe. Ezek külön-külön is az egészségre veszélyesek, sőt nem egy közülük elismerten rákkeltő hatású.
    Erre azért is helyezünk nagy hangsúlyt, mert az ÁNTSZ 2006. évi beszámolójában, mely a város egészségügyi helyzetét elemzi megtalálható azaz adat, miszerint Gyöngyösön és környékén a halálokokat tekintve a rákos megbetegedések aránya, nemcsak az országos átlagot haladja meg, hanem Európában is a legmagasabbak közé tartozik. A leggyakoribb tumor a tüdőrák."

    http://www.tlmc.hu/index.php?option=com_fireboard&func=view&catid=8&id=3396&Itemid=59”
  • 7. pampalini 2008. augusztus 26. 20:45
    „A két gumigyár egyáltalán nem zavarja egymást, sőt lehet, ki is tudják segíteni a másikat. Érdekes módon a régi környezetszennyező hatásai miatt senki sem aggódik, de ha új munkahelyek jönnének létre, az már bántja egyesek szemét, ráadásul különféle mondvacsinált indokokat hoznak fel.
    Miért baj az, hogy egy régen fejletlenebb ország hoz ide most világszínvonalú technikát. És miért lenne rabszolga munka! Érdekes a kecskeméti Mercedes beruházást mindenki ajnározza és sajnálkozik, hogy nem került ide. Nem hinném, hogy rosszabb munkakörülmények lennének a gumigyárban, illetve kevésbé lenne környezetkímélő. Vannak szabályok, amelyeket be kell tartani. Ez megint csak arról szól, hogy nehogy már a szocialista városvezetésnek legyen sikere!”
  • 6. csanyiv 2008. augusztus 26. 18:45
    „A jelen lévő gumigyár egészen más termékek gyártásával foglalkozik, például autógumit egyáltalán nem gyárt, sokkal inkább tömlőket, szállítószalagokat.”
  • 5. Morgós 2008. augusztus 26. 17:23
    „a jelen lévő gumigyár mit fog hozzá szólni?
    Lehet hogy bepukkad és leszereli a gépeket és eltünik ahogy annak idején a cipőgyár olasz tulaja pattant le...
    Nagyon szép hogy egy nem is olyan régen még a 3. világ országai közé sorolt rszág épít ide rabszolga munkahelyet...
    A másikról is hamar kiderült hogy valami nincs rendben körülötte, habár Kóka minszter elvolt ájulva a sikertől..”
  • 4. Pampalini 2008. augusztus 26. 13:50
    „Na, már kezditek!!! Csak az elutasítás, negatívumok! Majd jól elmegy a gumigyár, meg a többi befektető is és szépen ücsöröghetünk egymás társaságában munka és pénz nélkül! Hogy ti milyen idióták vagytok!”
  • 3. Akármitcsakeztne 2008. augusztus 26. 12:27
    „Jöjjenek csak kormolni nyugodtan, amúgy is jó itt a levegő, magyar ember bírja.”
  • 2. btk78 2008. augusztus 26. 10:41
    „Szegeden legfeljebb akkor lesz Apollo, ha a NASA egy road showt szervez a holdprogram bemutatására...”
  • 1. geza 2008. augusztus 26. 07:51
    „"a gyárban a középvezetői szintig mindenki indiai állampolgár lesz "
    A magyar melós meg az alja munkát végezze, minimálbérért, az egészségtelen (rákkeltől, toxikus) környezetben???
    Ez a munkahelyteremtés?? Akkor inkább nem kell...”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tóth László Lánchíd-díja

Szeged - Charles Gati politológus, Nguyen Quang, a Vietnami–Magyar Baráti Társaság elnöke és… Tovább olvasom