Délmagyar logó

2016. 12. 10. szombat - Judit 0°C | 9°C

Megduplázódott a gépjárműlopások száma egy év alatt Szegeden

Szegeden és környékén egy év alatt megduplázódott a gépjárműlopások száma. A térségben az idén átlagosan minden negyedik nap eltűnt egy személygépkocsi vagy motorkerékpár. Az autók egy részét egy szegedi színesfémhulladék-kereskedő dolgozta fel, másik része külföldön kelt el, és az is gyakran előfordult, hogy a tulajdonosok „ellopták" saját maguktól lízingelt járművüket.
Hulladékot csinálnak a pár ezer forintért megvett járművekből. Illusztráció: Segesvári Csaba
Az idén, november végéig 98 személygépkocsi és 5 motorkerékpár eltűnését jelentették be Szegeden és környékén. Ezekben az ismeretlen tetteses ügyekben a Szegedi Rendőrkapitányság bűnügyi osztály gépjármű-felderítési alosztály kezdte meg a nyomozást. Később kiderült, 15 autót néhány órára csak kölcsönvettek a tettesek.

A grafikonon látható adatokból kiderül, hogy a megyeszékhelyen és vonzáskörzetében az utóbbi években fokozatosan emelkedett a gépjárműlopások száma, ami ugyan még mindig „csak" harmada a kilencvenes évek közepén felállított évi 250-300-as csúcsnak. Egyébként 2001-től 2006 november végéig negyven autólopási ügyet derítettek fel a rendőrök, persze ennél jóval több gépkocsi került elő. 2004-ben például az autók majdnem fele, 2005-ben a fele, 2006-ban eddig 26 lett meg. A kölcsön vett autók miatt indított nyomozás kivétel nélkül sikerrel fejeződött be.

A rendőrségnek vannak információi arról, hogy a kilencvenes években autólopásokra szakosodott bandák kezdenek újraéledni.
– Számos összetevője volt és van annak, hogy az autólopások száma csökken vagy emelkedik. A délszláv válság vége jelentősen hozzájárult az ilyen bűncselekmények visszaszorulásához: az érintett országokban stabilizálódott a belpolitikai helyzet, a felvevőpiac beszűkült, és már nem volt olyan könnyű a zöldhatáron átjuttatni a Magyarországon ellopott járműveket – mondta Sándorfi Mihály alezredes, a Szegedi Rendőrkapitányság bűnügyi osztály gépjármű-felderítési alosztály vezetője. – Persze ez önmagában nem lett volna elég. Az 1998-ban életbe lépett jogszabályváltozások, a tulajdonosváltáskor kötelezően előírt eredetvizsgálat, a rendőrség, a határőrség és a vám- és pénzügyőrség egyre hatékonyabb munkája is kellett a jelentős eredmények eléréséhez.

A tolvajnak mindig vannak segítői. Illusztráció: Schmidt Andrea
Sándorfi Mihály az adatokra utalva azt mondta, a puszta számok nem árulják el, hogy az elmúlt években miért emelkedett a gépjárműlopások száma, és arról sem adnak valós képet, hogy mennyi a klasszikus értelemben vett autólopás és felderítés. A rendőrtiszt határozottan kijelentette, hogy a feltételezésekkel ellentétben elenyésző lehet azoknak a szervizeknek, gumisműhelyeknek, autómosóknak a száma, amelyek együttműködnek különböző bandákkal.

– A Szegedi Rendőrkapitányságon az autólopás miatt tett bejelentések harmada hamis. Ebbe a csoportba azok tartoznak, akik egy idő után nem tudták fizetni a lízingdíjat vagy a részletet, és két-háromszázezer forintért megszabadultak a többnyire előleg befizetése nélkül vásárolt gépjárművüktől. Az ellopott autók másik része egy budapesti bandához kötődött. Az augusztusban lebukott társaság az egész országban, így Szegeden is nagy értékű autókat lopott el. Elfogásuk óta drága személygépkocsik eltűnéséről nem kaptunk bejelentést. A maradék egyharmadot pedig az önlopások és a színesfémhulladék-kereskedőkhöz ke rült autók teszik ki – mondta Sándorfi Mihály.

Az ellopott autók egy része külföldön talál vevőre, Ukrajna és Koszovó nagy felvevőpiac. A maradékot itthon adják el, a gépkocsikat egészben vagy alkatrészként értékesítik az eredeti ár töredékéért. Az ország különböző pontjain már lebuktak olyan műhelyek, amelyekben az ellopott gépkocsi adatait pár óra alatt megváltoztatták, átfestették, és új papírokkal látták el. Még a korábbi tulajdonosa sem ismerne rá.

Lopásgátlók

Mechanikus és elektronikus eszközök kombinációjával jelentősen meg lehet nehezíteni az autó tolvajok dolgát – hívta fel a figyelmet Sándorfi Mihály. Az alezredes azt is fontosnak tartotta megjegyezni, hogy a gépjárműfeltörések jelentős részét is meg lehetne előzni, ha az autótulajdonosok nem hagynának látható helyen értékeket.

Információink szerint egy szegedi fémhulladék-kereskedő alkalmanként 10-30 ezer forintot fizetett egyetlen autóért. Az árra vonatkozó információnkat az alezredes nem cáfolta, sőt azt is elismerte, hogy folyik eljárás egy szegedi férfi ellen, aki a hivatalosan megvásárolt személygépkocsik mellett lopottakat is „bekockázott", vagyis összepréselt. Sándorfi Mihály azt is elmondta, hogy a tolvajok általában nem vesződnek a feltört járművek elindításával, hanem elvontatják az átvevőig, azaz az orgazdáig.

Szegeden autólopás gyanúja miatt jelenleg egy férfi van letartóztatva, és féltucatnyi ellen folyik eljárás.

Bár az autólopásokat soha nem egyetlen személy követi el, az alezredes azt mondta, Szegeden és környékén nem lehet maffiaszerűen, hierarchikusan működő bandákról beszélni.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nyakunkon a megszorítások

Szegeden jövőre több közszolgáltatás díja drágul az inflációnál jóval nagyobb mértékben. A lakbér… Tovább olvasom