Délmagyar logó

2016. 09. 29. csütörtök - Mihály 12°C | 24°C

Meggyőző országjáráson a Fidelitas

Szeged - Csökken a felsőoktatásba jelentkezők száma és ez a tandíjnak köszönhető - állítja a Fidelitas. Azt szeretnék, ha minél több fiatal szavazna március 9-én.
– A kormány azt üzeni a fiataloknak: „Ha nem gazdagok a szüleid, ne akarj továbbtanulni!" A felsőoktatási intézmények valamelyikébe 2006-ban 132 ezren jelentkeztek, 2007-ben már 24 ezerrel kevesebben – miközben az érettségizők száma nem változott. A csökkenés a tandíj következménye – mondta Szegeden Ágh Péter országgyűlési képviselő, a Fidelitas ügyvezető alelnöke.

Csepreghy Nándor, a Fidelitas országos alelnöke, a népszavazás ifjúsági kampányfőnöke hozzátette: a március 9-i referendum a fiatalok jövőjéről is szól, ezért a Fidelitas országjáró körúton próbálja meggyőzni őket, hogy vegyenek részt a népszavazáson és voksoljanak a tandíj ellen.

Délmagyarország / Délvilág hírek Keresse a témát a másnapi Délmagyarországban és Délvilágban is!

Olvasóink írták

37 hozzászólás
12
  • 37. anonym 2008. február 13. 22:06
    „Kedves nickboy !
    A tandíjat ,én azoknál csak bevezetném ,akik bekerültek ,de valami hanyagságból, nem tanulnak jól . Ezekután ha tandíjat fizetne,úgy tanulna hogy ösztöndíjat kapjon .
    Viszont levelezgetést majd máshol !”
  • 36. nickboy 2008. február 13. 20:48
    „Kedves Anonym!

    Lám-lám, mégis csak látsz lehetőséget arra, hogy a mostani - tandíj nélküli - rendszert úgy alakítsák át, hogy megfelelő irányba mozduljon el a képzés összetétele.
    Örülök, hogy találtál olyan megoldást, ami megfelel annak a kívánalomnak, hogy a hallgatók terhei ne növekedejenek és ezzel egyidejűleg az adófizetők pénze is hatékonyabban legyen felhasználva.
    Hozzászólásod rávilágított arra, a képzéssel egyidőben fizetendő tandíj nélkül is megoldható a rendszer átalakítása.”
  • 35. anonym 2008. február 13. 20:05
    „nickboy ! nickboy !
    Ezt maga sem gondolja komolyan !
    Úgy szidnák a minisztert ,mint a bokrot ! Nem a keretszámot kell csökkenteni, / véleményem / a felvételi ponthatárokat felvinni !”
  • 34. anonym 2008. február 13. 19:55
    „nickboy !
    Egész jól belejövünk a levelezésbe ,sőt néha,még egyet is értünk !
    Még annyit tennék hozzá : 3-as,4-es tan eredménnyel, érettségivel , lobbi ide, lobbi oda ,nem nagy sikerrel pályázhat pl. mérnöknek ,vagy orvosnak . Tehát ,mi marad, ha a gyerek és a családi tanács úgy dönt ,hogy mégis tanuljon ez a gyerek ! Ebben az esetben ha nem megy itt sem a tanulás ,hát legyen "tandíj " !!
    üdv. !”
  • 33. nickboy 2008. február 13. 19:54
    „Úgy tűnik, nem voltam egyértelmű: a keretszámok meghatározása, az oktatási miniszter felelősége, akinek szakmai döntést kell hozni. Ha nincs elég információja a döntéshez, utánna kell járni mi a véleménye mi a véleménye a gazdasági szakembereknek a felsőoktatásról, hová kellene a hangsúlyt helyezni, stb.

    Ha a miniszter meghoz egy keretszámot és teszem azt, azt mondja tanárképző évolyamon ne 85 ember legyen, hanem 50, akkor hiába akar 85 tanárszakra menni, nem fogják tudni fölvenni.

    Ha a miniszter meghoz egy másik keretszámot és azt mondja, a műszaki képzésben nem 50 embert veszünk fel, hanem 85-öt, akkor teljesen nyilvánvaló, hogy több olyan diák kerül be a felsőoktatásba, aki a műszaki képzés után érdeklődik.

    Mi következik mindebből: ha a miniszter átalakítja a keretszámokat, nincs elherdálva az adófizetők pénze pl a felesleges tanárképzésre.”
  • 32. anonym 2008. február 13. 19:42
    „Kedves nickboy !
    Azért ,ha nem is együtt megyünk a szavazófülkébe, van amiben azonosulok a véleményével !
    A mondandója többi részével kb. egyetértek ,de van megjegyzésem :"sok helyen nem a józan ész ...lobbiérdekek "Ebben nem értek egyet ! Próbálna egy kezdőt arról meggyőzni ,hogy mérnök legyen ,és ne tanár ! Ezt nem lehet másnak ajövőjébe beleszólni !Itt semmi lobbi ! A gyerek,szülők, barátok befolyásolása a döntő.”
  • 31. nickboy 2008. február 13. 19:25
    „Kedves Anonym!
    Én nem vagyok abban a helyzetben, hogy bárkinek is parancsolgassak, ezért nem is teszem. Az ilyen ostobaságokra, hogy szavazófülkébe bemenni, meg mit tudom én......ugyanmár, nevetséges vagy.

    Khmm....de úgy vettem észre, az előző hozzászólásom 6,7 %-ára reagáltál. Pedig a lényegi rész, a többi 93%-ban volt.”
  • 30. anonym 2008. február 13. 18:33
    „Ne ijesztges nickboy !
    Egyre vehemensebb vagy ! Mintha csak O.V. hallgatnám !Nem rég ért véget az évértékelő beszéde !Nemtán az Ő visszhangja vagy ? Megkérnélek : Ne parancsolgass, nehogy Te mondd meg hova ikszeljek ! Nehogy már a szav.fülkébe is begyere súgni ! Vagyunk annyira felnőttek, és önállóak ,hogy eltudjuk dönteni mit akarunk ! Tehát ne győzködj !”
  • 29. nickboy 2008. február 13. 18:12
    „El kell menni szavazni, és az IGEN-re kell ikszelni!!!

    Bármilyen olyan elem, ami a képzéssel egy időben további terheket ró a hallgatókra, nem fogadható el!!! Ezzel nagyon sok fiatalt zárunk ki abból a körből, akik felsőfokú képzettséget szerezhetnek. Kérem tisztelettel.........ez nem gyenge érv, ez nagyon nagy veszély!!!!

    Egyetértünk PGergővel abban, hogy a képzés összetételével van a baj! A szakemberek évek óta mondják, hogy nincs szükség ennyi bölcsészre, politológusra, stb. Sokkal inkább szükség volna műszaki szakemberekre - felsőfokú képzettséggel rendelkezőkre is - , akik segíteni tudják a vállalkozásokat, hogy helyt tudjanak állni az erős nemzetközi versenyben.
    De a képzés összetételén a mostani rendszer is tud segíteni: az oktatási miniszter határozza meg a keretszámokat, hogy mely képzéscsoportba hány főt lehet felvenni. Kérdem én: miért nem alakította át jelentősen az elmúlt években a keretszámot a miniszter?????? Azért mert itt is -mint annyi sok helyen - nem a józan ész szerint döntöttek, hanem a lobbiérdekeknek megfelelően.
    Tehát nincs szükség a képzéssel egyidőben fizetendő, plusz terhet jelentő tandíjra ahhoz, hogy pl a 85 fős tanárképző évfolyam a felére csökkenjen!! A mostani rendszerben is van erre lehetőség........Csak élni kellene vele!!!!!!! És akkor nincs elherdált adóforint, nincsenek léhűtő tanárképzősök, stb.....”
  • 28. anonym 2008. február 13. 17:20
    „nickboy !
    Örülök ,hogy v.miben egyetértünk. A nagy bevásárlásokat tekintve. Tehát nem is vagyunk mi akkor olyan szegények! Ne sírjunk ! Persze sok minden szükséges ,sokminden kellene .Amúlt heti újság írja: a felmérés szerint egyre több a cigiző gyerek .Mennyi egy dobozzal ? Különben fizessen tandíjat ,ha rosszul teljesít,v. hanyag .”
  • 27. Lutetia 2008. február 13. 12:53
    „PGergő, nagyon elgondolkodtató volt, amit írtál. Mivel én oktatóként követem az események alakulását, szeretnék Tőled pár dolgot kérdezni. Ez a 85 fős évfolyam hanyadéven van? Ha nem első éven, akkor van infód arról, hogy első évre ugyanide hány ember jár? Csak mert idén bizonyos szakokon alaposan megnyírbálták az államilag finanszírozott képzésre felvehetők létszámát, és kíváncsi volnék, hogy az általad ismert képzésben történt-e valami létszámcsökkentés. Az elbeszélésedből ugyanis logikusnak tűnik, hogy ne vegyenek fel 83 főt állami finanszírozásba olyan képzésre, ahol a felvettek legalább fele nem is akar a szakmájában elhelyezkedni.
    Még valami: ha nem vezetik be a tandíjat (azaz képzési hozzájárulást), akkor a kormány nagy valószínűséggel úgy fog spórolni, hogy lényegesen lecsökkenti az államilag finanszírozott helyek számát, és megnöveli a költségtérítésesekét. És az utóbbiak nem annyit fizetnek ám térítésként, mint amennyi a tervezett tandíj lesz, hanem - sok helyütt - nagyságrendekkel többet! Biztos, hogy erre vágyunk? Aki már bent van az egyetemen, annak mindegy, de akik még eztán akarnak bejutni, azoknak kiváló teljesítményt kell nyújtaniuk, ha nem akarnak tandíjat (azaz teljes költségtérítést) fizetni.”
  • 26. PGergő 2008. február 13. 11:34
    „A Fidelitas ugyanolyan demagóg, mint nagyjai..

    Kell a tandíj. Rengeteg dipolmást képzünk feleslegesen. Sajnos nagy részük állás nélkül marad. Inkább a szakképzést kellene fejleszteni.
    A mi évfolyamunkon (tanárképző) 85 fiatal tanul. Ebből legalább a fele kijelentette, hogy nem akar később tanítani. Nagy részük 2-3-as átlageredménnyel végzi a sulit. Csak 10-12 fő éri el a 4 egész feletti átlagot. Jelzem: a 85 főből 83 állami finanszírozásban tanul, az adófizetők pénzelik a léhűtésüket, ráadásul ezek az emberek ugyanannyi eséllyel fognak pályázni azokra az álásokra, mint akik komolyan veszik a tanulást. Ez így vitathatatlanul igazságtalan. Akár szegény szülők gyermekeiről van szó, akár tehetősebb szülőkéről.

    Az a szegény de jó képességű fiatal, aki később tudja majd teljesíteni az átlagot, mentesülni fog a tandíj alól, SŐT a megemelt ösztöndíjrendszernek köszönhetően (amit a "gyengébb képességű", fizetős diákok tandíjának egy részéből emelnek meg) még akár havonta 80-100 ezer Forintot is kaphat. Így nem lesz szüksége diákhitelre, és viszonylga jól is fog keesni azzal, hogy tanul. Sőt motiválva is van rá. Ezekből jó szakemberek lesznek, és már a suliban megbecsülik őket.
    Ezek után arcpirító a fidelitas magatartása, és hozzáállása a témához. Gyenge érv, hogy a szegények alul maradnak a versenyben.

    Ha egyáltalán elmegyünk szavazni, erre ikszeljünk NEM-et.

    Az ellenérvekre kíváncsi vagyok, úgyhogy írjanak (írjatok).”
  • 25. ego 2008. február 13. 06:58
    „Beindult az AGITPROP? Ha nemmel szavazol nem vagy magyar és ifjuság ellenes? Támogatni egy tanévet csak egyszer.....azért nem megyek el szavazni, de a tandij mellett vagyok.”
  • 24. ugrálótigris 2008. február 13. 06:29
    „Fizessenek akik nem tanulnak,szerintem jogos ha tényleg erről lenne szó....”
  • 23. Tandíjellenes 2008. február 12. 23:59
    „Igaza van a Fidelitasnak, szavazzunk a tandíj ellen! Minél többen!”
  • 22. nickboy 2008. február 12. 23:52
    „5. Mobil: aki azt mondja, vegyük el a mobilt az egyetemistáktól, nem normális! Szavakba nem lehet önteni mennyi sok időt, fáradtságot meg lehet vele spórolni. Emellett egyre olcsóbb. A szolgáltatók remek csomagokat kínálnak kisebb-nagyobb baráti társaságoknak, közösségeknek. Jellemzője: minimális díj megfizetése mellett KORLÁTLAN IDEIG, INGYEN BESZÉLHETNEK a tagok.

    6. Buli: a bulizás ugyanúgy hozzátartozik a mai egyetemisták életéhez, mint ahogyan hozzá tartozott a "régi egyetemisták" életéhez is. Bulizás létét megkérdőjelezni.........hááát??????

    7. Lekváros&üres kenyér: na ez a válaszom cinikus lesz.
    Elvárhatjuk az egyetemistáktól, hogy lekváros és üres kenyéren éljenek, ha a társadalom maga is így tesz. De könyörgöm, nézzük csak meg mit tesznek a kosárba az emberek egy hétvégi nagybevásárláskor!! Lekvárt, meg üres kenyeret??? Nem!!

    8. Munka: ezt már kifejtettem :)

    Remélem elég részletes voltam és minden témára kitértem!

    Maradok tisztelettel, Anonym, drága!”
  • 21. nickboy 2008. február 12. 23:40
    „Anonym, drága!

    Azért a munkát emeltem ki, mivel a régi egyetemisták összehasonlítása a ma egyetemistáival hasonlított leginkább a BEZZEG A MI IDŐNKBEN.... kezdetű szemrehányó mondatokra. -ez verte ki leginkább nálam a biztosítékot.

    De nézzük a többi kérdés:
    1. "mai gyerekeknek ,fiataloknak ,sokszor több van megengedve,megadva mint amire éppen szükségük volna" Ez nevelési kérdés, szülőknek, nagyszülőknek tessék ezt szemrehányni. Ez szintén nem a felsőoktatás kérdése!
    2. Fiatalok autóval: nyilván feltünt, nem minden egyetemista feneke alatt van autó. Akié alatt van, az nem a saját munkájából kereste meg a rávalót, azt nem fogja érdekelni, hogy a szülő mennyi tandíjat fizet.
    Akié alatt nincs, azok esélyét arra, hogy felsőfoku képzést szerezzenek, ellehetetleníti a tandíj. -de legalábbis nagyon-nagyon megnehezíti.
    3. Jogosítvány a zsebben: a mai életben nem léphet ki senki a munkaerő piacra úgy, hogy ne legyen jogosítványa. -szintén az előmenetelét gátolja a hiánya.
    4. Cigi: én azt tapasztaltam, ma már egyre kevésbé divat a dohányzás (egészség, sport, józan belátás, stb. miatt). Nem mondom, hogy senki nem dohányzik!!!! Sőt sokan, főleg vizsgaidőszak idején.”
  • 20. anonym 2008. február 12. 22:58
    „Nem tudom hova jársz ,de ugye tudod ,hogy a nappalis évfolyamon ,nem ennyi a tandíj ,és nem is lesz !Biztos távoktatásra v. levelezőre jársz.Őszintén kívánok neked jó tanulást és sikeres éveket Katica !”
  • 19. anonym 2008. február 12. 22:40
    „nickboy kedves !
    A munkát emelte ki ,de a többire nem reagált !
    Nem akarok megbántani senkit ,de a mai gyerekeknek ,fiataloknak ,sokszor több van megengedve,megadva mint amire éppen szükségük volna ! Tisztelem azokat akik mindent megtesznek,hogy tanuljanak, előre haladjanak ! Egyik nagy tudósunk mondta : Legjobb befektetés a szülőnek a gyerek ! TUDOM, hogy iszonyú nehéz !Viszont ha nehezen is, de megéri. Az autó hogy jön ide ? Régebben nemszaladgáltak a fiatalok autóval ,jogosítvánnyal a zsebükben ,szegény szülők gyerekeiből mégis tanult becsületes emberek lettek !Nem csak a pénz a döntő !Igaz kell,de nem mindenható!”
  • 18. katica 2008. február 12. 22:38
    „Kedves anaoanym!
    Passziv félévre jelentkeztem a főiskolán,h. dolgozni tudjak és megkeressem a tandíj árát. Minimálbért keresek 6 hónap alatt talán tényleg félretehetek annyi pénzt,h. kifizessem a fél évre a tandíjat és akkor még nem vettem jegyzeteket és hasonlókat. Ja és nem vagyok se kocsi tulajdonos és saját lakásom sincs.
    Régi egyetemistáknak úgy hallottam ingyenes volt az oktatás.Na mindegy. Kérdésedre itta válasz:
    tandíj egy évre:300.000 Ft pizza fogyasztásom 12.000 Ft”
37 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Feloldották a látogatási tilalmat a dél-alföldi kórházakban

Szeged - Feloldották kedden reggel a látogatási tilalmat a dél-alföldi kórházakban. Egyedül a… Tovább olvasom