Délmagyar logó

2017. 02. 27. hétfő - Ákos, Bátor 1°C | 12°C Még több cikk.

Mégis lehet klinikai leszállóhely

Szeged - Mégis le tud szállni a mentőhelikopter az új klinika mellett: egy próbarepülés során a pilóta letette a gépet a klinikai gyógyszertár épületénél. A légi mentők javasolták, hogy kivételes esetekben, a beteg érdekében landolhassanak ezen a területen.
Január közepe óta nem száll le a mentőhelikopter az új klinika területén, a leszállóhelyen épül ugyanis az új klinikai tömb. A légi mentéssel szállított betegek így a repülőtérre érkeznek, onnan mentő hozza be őket a klinikáig. A több mint négy kilométeres földi út nagyjából negyedóra időkiesést jelent.

Bizonyos páciensek esetében ez veszélyesen sok lehet. Úgynevezett időkritikus betegekből Szegedre évente félszázat hoz a mentőhelikopter – az átmeneti helyzet az ő gyors ellátásukat veszélyeztetheti.

Néhány napja az egyik pilóta próbarepülésen lette a gépet a klinika mellett. Fotó: Karnok Csaba
Néhány napja az egyik pilóta próbarepülésen lette a gépet a klinika mellett. Fotó: Karnok Csaba


Néhány napja az egyik pilóta próbarepülést végzett: az építkezés mellett, az egyetemi gyógyszertárnál tette le a mentőhelikoptert. Úgy ítélte meg, hogy ezen a területen biztonságosan le lehet szállni, és éppen alkalom is adódott ennek kipróbálására: a betegek, akikhez riasztották, végül a földi mentés segítségével jutottak el a klinikára, a személyzetet viszont ott fel kellett vennie. Úgy tudjuk, ez a pilóta egyéni akciója volt, amiért figyelmeztetést kapott, hiszen szabálytalanul szállt le. Megküldött jelentését azonban, amelyben az áll, hogy a füves rész megfelel egy ideiglenes leszállóhely kialakítására, már mérlegelik.

– Felvettük a Szegedi Tudományegyetemmel a kapcsolatot, és javaslatot tettünk arra, hogy ezt a területet jelöljék ki erre a célra – mondta el Temesvári Péter, a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója. Hangsúlyozta: az egyetemi gyógyszertár előtti terület nem felel meg azoknak a feltételeknek, amelyeket a mentőrepülésre igénybe vett repülőterekkel kapcsolatosan a jogszabály előír. Szigorú statikai, tűzvédelmi előírásoknak kell ugyanis megfelelni, a katasztrófavédelemnek kell jóváhagynia, és a berepülés irányait is meg kell határozni ahhoz, hogy a légügyi hatóság engedélyezze. Jóváhagyott leszállóhely tehát biztosan nem lesz belőle – erre a célra egyébként is az épülő sürgősségi osztály tetejét jelölték ki. Életmentés céljából azonban, ha a beteg állapota indokolja, hogy a klinikához minél közelebb tegye le a helikopter, elképzelhető, hogy leszállhat majd itt a légi mentő.

– Ehhez elsősorban az egyetemnek kell partnernek lennie. Figyelmeztető táblákat kell kihelyezni, a terület közepén lévő szivattyút el kell keríteni, és néhány járólapot kell letenni, hogy a terület ki legyen jelölve. Mindezek mellett szükséges, hogy a környező épületeket is megvizsgálják, nem tehet-e kárt bennük a leszálló helikopter – sorolta Temesvári Péter. – Ha ezek a feltételek adottak, akár egy-két héten belül ismét leszállhat a klinika mellett a mentőhelikopter – de csak kivételes esetekben.

Az ügyben megkerestük a klinikai központot is. Azt a tájékoztatást kaptuk, hogy az esetről nincs tudomásuk, így érdemben nem is tudnak nyilatkozni a témáról. Ha a javaslatot megkapják, mindenképpen foglalkoznak majd vele.

Olvasóink írták

28 hozzászólás
12
  • 28. uborka 2012. március 09. 12:03
    „A24- esnek üzenem, hogy mentő pilótának nem tesznek akárkit, ebből is már mint a zsebkendőnyi nagyságú leszállóhelyre több milliárdot akar az ügyeskedő iroda kukac. nem kell ide semmi 4x4 m-es beton hely lefolyóval és ennyi ezt egy cigány ember 500 ft-ér meg csinálja. hát ennyi.”
  • 27. SP 2012. március 08. 21:30
    „Természetesen
    Mike3-mal osztom a véleményem.

    Ezen leszálló helyeknek
    minden szituációban biztonságos, kockázat mentes leszállást kell biztosítania, pl. amikor az időjárás is alkalmas látva repülésre.

    Tehát nem csak a medi gép, medis pilóta fogadására kell alkalmasnak lenni.
    Általánosságban egy kiépített helikopter leszálló helyről van szó, amit jellemzően a medi használ.


    Tűzoltó, mentős
    a helyszínen a biztonságot szinte túllépve nagy többletkockázatot, rizikót vállal, mert ment.

    Nem tévesztendő, nem hasonlítható össze a két szitu.

    Kiépített leszálló
    és a biztonságot túllépő többletkockázat vállalásos leszállás fogalma összeférhetetlen.”
  • 26. papucsos 2012. március 08. 17:19
    „Ezekre a baromságokra egyszerű a válasz.......Ha vészhelyzet van,a pilóta bárhol bármikor le fogja tenni a kis madarat.....Kivéve mikor nem.....a többi mán csak habisztiguszti....:)”
  • 25. pepezozo 2012. március 08. 15:13
    „Elolvastátok a cikket egyáltalán? Nem értem, miről beszéltek, mert a cikkben a legjobban értesült/tájékozott légimentős mit mond:

    1: "Úgy tudjuk, ez a pilóta egyéni akciója volt, amiért figyelmeztetést kapott, hiszen szabálytalanul szállt le"

    2.: ...Temesvári Péter, a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója. Hangsúlyozta: az egyetemi gyógyszertár előtti terület nem felel meg azoknak a feltételeknek, amelyeket a mentőrepülésre igénybe vett repülőterekkel kapcsolatosan a jogszabály előír.

    A Hudson folyóra is le lehetett szállni utasszállító repülőgéppel az utasok érdekében, mégsem lesz belőle rutin.”
  • 24. szegedivagyok 2012. március 08. 14:33
    „Minek ez a cirkusz???

    Nem arról van szó, hogy megszűnik a térségben a légimentés, vagy hogy megszüntetik a klinika területén a leszállóhelyet, hanem pont ellenkezőleg. Zajlik egy beruházás, aminek keretében egy minden igényt és szabályt kielégítő helikopter leszállóhely létesül, magyarul javul az ellátás színvonala. A klinika melletti leszállást azért nem kell összekeverni egy baleset helyszínével. Ott van biztosítás, hiszen a rendőrség biztosítja a helyszínt a helikopter számára, amíg a klinika mellett egy ideiglenes helyen ez hiányzik. Ebben az esetben igenis nagyon szigorúan a létesítési előírások a fontosabbak, mert anélkül nincs meg a beteg biztonsága sem. Ez nem egyszerű repülőgép/helikopter vezetési kérdés, nem arról szól a történet, hogy ki a f.sza csávó, ki ügyesebb, kinek van több tapasztalata, hanem, hogy biztonságosan üzemeltethető legyen a helikopter.”
  • 23. uborka 2012. március 08. 11:19
    „Iró asztal mellől meg állapitani, hogy nem lehet le szállni??? Menyi vesztegetési pénzt akar a fő vezér kisajtolni?? Én helikopter pilóta is voltam a seregben olyan nem létezett, hogy a gépet nem lehet le tenni. ez nonszensz amit itt le irnak és iró asztal mellöl döntenek. Utálatos dolog ez.Ne játszon egy iroda kukac más életével, ha nem tudják a gépet letenni hivjanak én meg teszem.28 évig ültem a gép botja mellett.”
  • 22. heró 2012. március 08. 01:05
    „Tegyük fel ( de csak is elméleti síkon), van egy baleset valahol az 5-ős főúton. Megérkezik a Medikopter és csak a búza mezőben van alkalmas leszálló terület, na de akkor és pont ott épp egy pár ( hogy is fogalmazzak szépen..?) épp a szerelem oltárán áldoz ( úgye a pár lehet hagyomány tisztelő, azaz férfi-nő, vagy lehet Avantgárd, Nő-Nő vagy Férfi- Férfi)!. Na most akkor mi történhet!? Legrosszabb esetben a ereszkedő Medikopter turbólenciája úgy kizavarja öket a búzatáblából, hogy ijedtükben még a ruhájukat is ott felejtik!!! Na ez esetleg nem vészhelyzet!? Mert ennyi erővel azt is lehet mondani a hatóság részéről hogy ez sem biztonságos leszálló hely!!! Ennyi erővel akkor sehol sem szállhat le csak a repülő téren!!!”
  • 21. bsab79 2012. március 07. 20:41
    „Örülök Mike3!
    Tisztellek,mert a te tudásod már legalább 2szer 3szor több mint az enyém. És felnézek rád mint emberre. biztos vagyok benne,hogy felelősségteljesebben is végzed a munkádat egy átlagos embernél. :) De jelen helyzetben az a véleményem,hogy nem vagy elég gyakorlatias. És pont. :) Csak ebben különbözik a véleményünk. Üdv,és további minden jót kívánok neked.......”
  • 20. 6664 2012. március 07. 20:24
    „17. szatyi 2012.03.07. 16:42 Nem vagyok pilóta, de évek óta ezzel foglalkozom. Teljesen más a (gondolom, magyarul valahogy így hangzó) sürgősségi leszállás az esemény helyszínén - vagy ahhoz közel -, és megint más az eü intézmény erre a célra kijelölt helyén (helipadon). Ezen utóbbinak sokkal szigorúbb előírásoknak kell megfelelnie.”
  • 19. anyus59 2012. március 07. 18:34
    „17. szatyi 2012.03.07. 16:42
    Teljesen egyetértek, az út mellett, a mezőn is leszállnak a légimentők, ha baleset van. Akkor az hogyan lehet???”
  • 18. CID 2012. március 07. 18:06
    „Ostobák, nem nézték ezek a Medicoptert ? :)”
  • 17. szatyi 2012. március 07. 16:42
    „"14. Mike3 2012.03.07. 14:30 "

    Elhisszük, hogy pilóta vagy, de akkor világosíts fel bennünket, -amatőröket-,hogy a baleseti helyszínen -ami nem valószínű, hogy rendelkezik "Szigorú statikai, tűzvédelmi, katasztrófavédelmi jóváhagyással"- ott hogy a fészkes fenébe landolhat a pilóta?”
  • 16. ivando 2012. március 07. 15:02
    „Gratulálok a "szerveknek"!! Et egy pilótának kell szinte kiharcolnia, hogy foglalkozzanak az üggyel?? Minden normális építkezésnél törekedni kell arra, hogy a lehető legkisebb fennakadást okozzon. De aki a mentőhelikopter leszállóját nem tartja fontosnak az NEM NORMÁLIS !! Pláne így, hogy valójában a megoldás a leszállásra majdhogynem minden egyéb alakítás nélkül megoldható.”
  • 15. Lámpion 2012. március 07. 14:32
    „Az Újklinika kerti bejáratával szemben lévő terület. Persze, hogy alkalmas.”
  • 14. Mike3 2012. március 07. 14:30
    „10 bsab79: pilóta vagyok. lehet, hogy jobban ismerem a repülést és a hozzá kapcsolódó előírásokat illetve a miérteket, mint te.”
  • 13. deszkás 2012. március 07. 14:25
    „ZÉO! Igazad van! De nem lennék a pilóta helyébe amit ezért kap. Mert a ffőőffőőnnnöökk megmontta :nem lesz.”
  • 12. dmonlájn 2012. március 07. 14:18
    „"Felvettük a Szegedi Tudományegyetemmel a kapcsolatot, és javaslatot tettünk arra, hogy ezt a területet jelöljék ki erre a célra - mondta el Temesvári Péter, a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója. Hangsúlyozta: az egyetemi gyógyszertár előtti terület nem felel meg azoknak a feltételeknek, amelyeket a mentőrepülésre igénybe vett repülőterekkel kapcsolatosan a jogszabály előír. Szigorú statikai, tűzvédelmi előírásoknak kell ugyanis megfelelni, a katasztrófavédelemnek kell jóváhagynia, és a berepülés irányait is meg kell határozni ahhoz, hogy a légügyi hatóság engedélyezze. Jóváhagyott leszállóhely tehát biztosan nem lesz belőle"

    Ezek szerint egyetlen egy helyen sem szállhat le - még a mentés helyszínén sem- ahol a hatóság ezt nem engedélyezte.”
  • 11. Zé0 2012. március 07. 13:41
    „Azt nem értem, hogy senkinek nem volt annyi esze, hogy mielőtt elkezdődött volna az építkezés kialakítsanak egy ideiglenes leszállóhelyet minél közelebb a klinikához? Sajnálom, hogy a pilóta egyéni akciója és büntetése kellett ahhoz, hogy egyáltalán mérlegeljék a helyzetet. Magyarország 2012... vicc...”
  • 10. bsab79 2012. március 07. 13:19
    „Mike3. Ne vicceljünk.
    hagyjuk a felesleges okoskodást. A felesleges okoskodás miatt jutott ide ez az ország ahol tart. Tényleg leszáll a heli mindenhol ahol baleset van. És ott milyen körülmények lehetnek?? Nyilván ott is mérlegel a pilóta. Itt is mérlegelt. Megnézte,megpróbálta. Mert egy próbát szeretett volna tenni. Ez itt gyanítom hogy komolyabban ellenőrzött rész ,mint mondjuk egy búzamező. És mégis ebbe kötünk bele. Könyörgöm. Lássunk már túl néhány értelmetlen butaságon,és életszerű dolgokat tegyünk. Sajnos ez sokak nem megy.
    Remélem te csak egy álláspontot védesz most,és nem így gondolkodsz mindenről. Mert azt sajnálnám. És az érem másik oldala: Akkor is így gondolnád ezt a dolgot ha a te hozzátartozód feküdne abban a gépben élet halál között?? És tudod,hogy meg lehet csinálni,de egy kockafej miatt nem szabad.... És az ő élete ezen múlna?? Aligha hiszem.”
  • 9. zehn 2012. március 07. 13:10
    „Elnézve a fotót,ide még én is le tudnék szállni. Mi a gond akkor? A helikopter erre van kitalálva. És tényleg, ha balesethez kell repülni, ott valóban akár extrém helyeken kell landolni. Olyat nem hallottam mostanában, hogy a levegőben lebegő gépre kötéllel húzták fel a sérültet. Vagyis valahogy mindig le tudott szállni. Csak pont a szegedi klinika környéke alkalmatlan az ilyesmire.Ugyan kérem!”
28 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kemény-díj Csányi Lászlónak

Csányi László Mórahalom alpolgármestereként egyik legfontosabb feladatának tekinti a tanyán élők helyzetének javítását. Tovább olvasom